Prima luare de pozitie fata de lovitura data Educatiei de Guvern. Mircea Miclea: Este un pact national anti-educatie, readuce impostura in doctorate, rectorii pot fi pe viata, universitatile private isi fac regulile. Este o grozavie
Ordonanta de Urgenta prin care Guvernul Ponta modifica Legea Educatiei „este un pact national anti-educatie”. O spune Mircea Miclea, fost ministru al Educatiei, primul care ia pozitie fata de lovitura data Educatiei de Guvern, in cele doua zile care s-au scurs de la publicarea actului in Monitorul Oficial. Mircea Miclea a explicat pentru HotNews.ro care sunt cele mai nocive prevederi ale ordonantei. De la crearea unui sistem paralel pentru universitatile private – care nu mai trebuie sa respecte legea in atributii, mandate si structura -, crearea modalitatii ca rectorii de la stat sa fie in functie pe viata, posibilitatea ca o persoana fizica sa fondeze o universitate in mainile careia sa se intoarca apoi patrimoniul acesteia, reintroducerea doctoratului la frecventa redusa si pana la politizarea sistemului preuniversitar si intarirea sindicatelor – totul „este o grozavie”, spune Miclea.
- Guvernul Ponta a adoptat in sedinta de joi, 26 iunie, o Ordonanta de urgenta care aduce 97 de modificari la Legea Educatiei Nationale. Luni, 30 iunie, „Ordonanta de urgenta nr. 49/2014 privind instituirea unor masuri in domeniul educatiei, cercetarii stiintifice si pentru modificarea unor acte normative” a fost publicata in Monitorul Oficial.
- OUG prevede, printre altele, organizarea unei a treia sesiuni de BAC, pregatirea elevilor fara bacalaureat la facultate, posibilitatea trecerii terenurilor cluburilor elevilor in domeniul autoritatilor locale, organizarea de doctorate la formele de invatamant cu frecventa redusa
- Vezi aici textul OUG comparat articol cu articol cu Legea Educatiei
Una dintre prevederile OUG introduce pregatirea in facultati, pe banii statului, a absolventilor de liceu care nu si-au luat Bacalaureatul sau care nici nu au fost la BAC. Aceasta modificare aduce aminte de un proiect de lege initiat in 2011 de Ecaterina Andronescu, care a fost criticat atunci de rectori si respins in cele din urma in Parlament.
Contactat de HotNews.ro, Mircea Miclea – fost ministru al Educatiei, fost presedinte al comisiei prezidentiale pentru educatie care a elaborat legea educatiei nr. 1/2011, psiholog si profesor la Departamentul de Psihologie din Universitatea Babes-Bolyai – a declarat urmatoarele: “Daca acesti absolventi nu au beneficiat de cursurile tot gratuite oferite de stat pana la Bacalaureat, adica de scoala, la ce bun sa le mai platesti alte cursuri? Nu vad aici deloc valoare adaugata. Cred ca ar fi fost mult mai bine sa fi fost indrumati spre scoli postliceale. Platesti aceste cursuri daca vrei neaparat cat mai multi absolventi cu Bacalaureat ca sa avem cat mai multi studenti pentru fabricile de diplome. Acesta nu este un interes dictat de piata muncii, pentru ca atunci ar fi vazut ca este o criza de muncitori cu studii medii, de absolventi de scoli postliceale”.
“Sunt multi pasi pe loc si multi inapoi in aceasta Ordonanta de Urgenta. Sunt multi pasi pe loc pentru ca se detaliaza aici lucruri care puteau fi foarte clar obiectul unor ordine de ministru sau al unor hotarari de guvern, nu al unei ordonanta de urgenta. De exemplu, Ordonanta de Urgenta modifica un articol din Legea Educatiei si pune in loc de ‘olimpiade si concursuri’ termenii de ‘competitii scolare, extrascolare si extracurriculare’. Sau se spune ce se va intampla cu finantarea colegiilor in 2014-2015 si in 2015- 2016. Nu se pun astfel de lucuri intr-o lege organica. Deci se detaliaza aici lucruri care nu erau de lege, care nu aduc valoare adaugata”, a explicat Mircea Miclea.
Fostul ministru al Educatiei si presedinte al comisiei prezidentiale care a elaborat Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011 a explicat pentru HotNews.ro ca prin aceasta OUG se blocheaza complet descentralizarea sistemului scolar si se re-centralizeaza “excesiv” sistemul scolar: “Legea educatiei nationale spunea ca organizarea concursurilor pe post, angajarea si concedierea personalului didactic era facuta la nivelul scolii, pe baza unei metodologii elaborate de Ministerul Educatiei. Dar scoala era autonoma si avea puterea de a decide asupra cadrelor didactice. In cazul in care Consiliul de Administratie considera ca un profesor nu isi face datoria, il putea concedia, pentru ca parintii semnalau acest lucru si directorul putea sa il concedieze pentru ca tot el l-a angajat. Cum concursul de angajare era la scoala, tot scoala il putea si concedia”.
“Acum, concursul se organizeaza la nivel national, exact ca inainte de Legea Educatiei Nationale nr.1/2011. In consecinta, tu, ca director, esti doar repartizat la scoala si scoala nu face decat sa te angajeze in baza repartitiei primite de la inspectoratul scolar judetean. Deci scoala nu te mai poate concedia. Daca parintii ii semnaleaza directorului ca un profesor are o prestatie didactica proasta, directorul si Consiliul de Administratie nu ii mai pot face nimic, pentru ca el nu a fost angajat de scoala”, a declarat pentru HotNews.ro Mircea Miclea.
Acesta a afirmat ca, “de acum incolo, orice ar face un profesor, el nu poate fi concediat de scoala, indiferent cat de proasta e prestatia lui. El este angajatul sistemului, deci in cel mai rau caz pentru el este scos din activitatea didactica, dar inspectoratul este obligat sa ii gaseasca o alta scoala la care sa predea”.
Miclea a explicat ca “atunci cand am scris legea, am incercat sa descentralizam unitatile de invatamant tocmai pentru a pune competitie intre scoli. Scolile stiu cel mai bine care sunt profesorii buni, nu inspectorii. Daca tu iti angajezi profesori de buna calitate, automat vei avea elevi mai multi, iar prin finantarea per elev ai mai multi bani. Deci totul era legat. Ori acum s-a luat acest drept, toate concursurile didactice sunt organizate la nivel national de inspectoratele scolare judetene, deci scolile nu mai au nicio putere in angajarea sau concedierea personalului. Pot fi dati afara de inspectoratele scolare doar daca fac ceva extrem de grav, dar altfel nu pot, pentru ca ei au castigat un concurs. S-a re-centralizat sistemul si inclusiv concursurile organizate in scolile particulare trebuie supervizate de inspectoratele scolare judetene. Deci daca inspectoratul nu este de acord, nu poti face nimic, chiar si ca scoala privata”.
Un alt pas inapoi este la nivelul conducerii. “Directorii de scoli erau alesi de Consiliul de Administratie pe baza unui concurs si a unei metodologii stabilite la nivel national, dar scoala era cea care organiza concursul, ei decideau. Acum, inspectoratul scolar judetean organizeaza concursul. Deci inspectoratul scolar judetean organizeaza concursul pentru director si directorul poate fi demis pe baza deciziei “motivate” a consiliului de administratie al inspectoratului scolar. In consecinta, inspectoratul scolar te poate da oricand vrea jos si tot inspectoratul scolar este cel care evalueaza activitatea directorului. Pana acum, activitatea directorului era evaluata de scoala. Deci inspectoratul scolar organizeaza concursul de director, inspectoratul scolar te evalueaza si inspectoratul scolar, pe baza unei decizii motivate, te poate concediate. Din nou e o re-politizare totala a scolii”, a afirmat pentru HotNews.ro fostul ministru al Educatiei.
Ordonanta de Urgenta stabileste ca, de acum inainte, la invatamantul superior doctoratul se poate organiza si in regim de frecventa redusa. “Daca va uitati la toti cei cu imposturi la doctorat, toti au facut doctoratul in regim de frecventa redusa. Eu am scris in legea educatiei ca doctoratul se face exclusiv in regim de zi. Atunci sansa de a frauda era mica, pentru ca asta este ceea ce faci, te duci la doctorat pentru ca ai o vocatie. Nu sa te trezesti ca esti parlamentar sau altceva si spui: ia sa imi si eu un doctorat sa mi se spuna doctor. De asta am zis ca se face doar in regim cu frecventa. Din nou se deschide poarta de a face teze de doctorat foarte proaste, pentru ca majoritatea covarsitoare a tezelor proaste sunt facute de cei de la forma de invatamant cu frecventa redusa, care nu au vocatie”, a declarat Mircea Miclea.
Fostul ministru al Educatiei a avertizat ca probleme va genera si articolul referitor la mandatele rectorilor. “In Legea Educatiei am scris ca un rector poate sa aiba maximum 2 mandate si nu poate fi rector mai mult de 8 ani, indiferent de perioada in care s-au derulat mandatele si de intreruperile acestora. Acum, ei spun ca ‘o persoana nu poate ocupa functia de rector la aceeasi institutie de invatamant superior pentru mai mult de doua mandate succesive, complete’. Daca esti la al doilea mandat si te-ai suspendat 2 zile din functia de rector, poti sa intri la al treilea mandat pentru ca nu a fost complet al doilea mandat. Faci al treilea mandat, te suspenzi iar 2 zile, candidezi a patrea oara samd. Aceste cazuri au fost inainte de intrarea in vigoare a Legii Educatiei in 2011, la Timisoara. Tocmai avand in vedere aceasta situatie, am modificat legea. Dar acum, dupa OUG, poti sa fii rector cat vrei, pentru ca este vorba de doua mandate succesive complete. Poti sa fii rector de cate ori vrei, doar sa te suspenzi pe o perioada scurta ca sa nu fie complet al doilea mandat”, explica Miclea.
In ceea ce priveste universitatile particulare, OUG modifica articolul 227 din Legea Educatiei astfel: “Structurile universitatilor particulare si confesionale particulare, atributiile, durata mandatelor, precum si alte considerente legate de statutul acestora sunt stabilite de Carta universitara, avizata de fondatori si aprobata de senatul universitar. Deciziile in acest sens apartin universitatii”.
Mircea Miclea sustine ca “asta este o greseala, pentru ca in Legea Educatiei scria ca universitatile particulare isi pot stabili structurile, atributiile, durata mandatelor ‘cu respectarea stricta a prevederilor prezentei legi’. Anume ca sa nu creez doua tipuri de organisme paralele, am zis ca trebuie sa se respecte strict prezenta lege. Ori OUG taie exact respectarea legii. Deci daca faci o universitate particulara, nu mai trebuie sa respecti prevederile actualei legi privitoare la durata mandatelor etc, decizia apartine numai universitatilor. Universitatile vor putea decide la ce varsta sa fie o persoana rector, cat e durata mandatelor, pentru ca totul e la decizia lor. Universitatile particulare pot face tot ce doresc ele”.
Ordonanta de Urgenta spune si ca universitatile pot fi infiintate si de persoane fizice. “Este extrem de riscant”, avertizeaza Mircea Miclea, care explica faptul ca in Legea Educatiei Nationale “am spus ca universitatile pot fi fondate numai de fundatii sau asociatii, nu tu ca persoana fizica”. Amintim ca primii care au incercat sa modifice legea in acest sens au fost Petru Filip si Catalin Croitoru (ambii fosti parlamentari PDL, ulterior trecuti la PSD), iar Curtea Constitutionala a decis in 2012 ca modificarea Legii Educatiei Nationale care faciliteaza trecerea patrimoniului universitatilor private in mainile fondatorilor este neconstitutionala. Ulterior, in iunie 2013, Comisia pentru revizuirea Constitutiei a adoptat un amendament care prevede ca universitatile isi gestioneaza „direct si nemijlocit patrimoniul” (Detalii aici).
Mircea Miclea a explicat ca dupa adoptarea acestei ordonante “eu, ca persoana fizica, infiintez o universitate privata, pot sa imi fac reguli fara sa tin cont de lege, din banii din taxe maresc patrimoniul, pe care nu platesc impozite in regim normal, cer desfiintarea universitatii si patrimoniul ramane al meu. Este un business extrem de bun”.
OUG mai prevede si ca masterul didactic nu mai este obligatoriu pentru studentii care vor sa devina profesori. Ei pot sa faca un program de formare psihopedagogica chiar in timpul studiilor universitare de licenta. Miclea sustine ca, astfel, “masteratul didactic este desfiintat, practic”.
Mircea Miclea a explicat pentru HotNews.ro ca “exista un intreg raport al Fundatiei McKinsey reluat acum in care sunt analizate sistemele de invatamant si se arata ca cele mai performante nu sunt cele in care se baga foarte multi bani, nici cele in care salariile sunt foarte mari, ci cele in care pregatirea profesorilor se face prin masterate didactice dedicate. Adica ai facut proba ca iti pasa de invatare si apoi faci acest master, in timpul caruia poti face si o a doua specializare. Acestea sunt date stiintifice. Daca vrei sa faci o pregatire de buna calitate, trebuie sa faci masterat dedicat. Dar cui ii pasa domne’ de date stiintifice in tara asta? In momentul de fata, daca esti in facultate si ai jumatate din examene picate, tu obtii diploma de a preda in invatamantul preuniversitar. Tu, prin propria ta activitate, dovedesti ca nu iti pasa, dar noi iti dam diploma ca poti preda. Si apoi vedem la titularizare note de 1, 2, 3 si 4. Sunt exact acesti oameni. Cercetarea spune ca pregatirea de buna calitate a cadrelor didactice se face prin masterat. Ei zic: nu, sa ramana la formarea initiala in cursul anilor de studiu. Si pe nicio baza, ca asa cred ei. Este o ignorare totala”.
“Aceasta ordonanta de urgenta re-centralizeaza sistemul, politizeaza excesiv sistemul, vulnerabilizeaza sistemul de doctorate, universitatile particulare nu se mai supun in mandate legii, nu mai este vorba de 8 ani – esti rector cat vrei. Este o grozavie”, a declarat pentru HotNews.ro fostul ministru al Educatiei.
Mircea Miclea a precizat ca aceasta ordonanta de urgenta “este un pact national anti-educatie, tacit, nescris, care este mult mai tare decat pactul national de educatie, care a fost semnat de toate partidele parlamentare si de sindicate”.
In ceea ce priveste sindicatele, Miclea a explicat ca prin aceasta modificare a legii ele “castiga foarte tare in putere. Peste tot, in toate Consiliile de Administratie, sindicatele sunt prezente, si la nivel de preuniversitar, si la universitate. Este o sindicalizare totala. Aceasta putere o vor folosi in favoarea lor, vor cere iar bani de la toti profesorii, pentru ca profesorii stiu ca daca te pui bine cu sindicatul, e ok, pentru ca ei sunt in consiliul de administratie al scolii, deci sunt pe langa director, sunt in consiliul de administratie al inspectoratelor – consiliu care poate printr-o decizie ‘motivata’ sa concedieze un director”.
OUG prevede si ca Ministerul Educatiei va putea suplimenta cifra de scolarizare a unei universitati, cu pana la 10% din capacitatea stabilita de ARACIS. “Este o modalitate prin care Ministerul Educatiei poate sa redistribuie resurse si locuri pentru cei catre care doreste, pentru cei loiali”, a explicat pentru HotNews.ro fostul ministru al Educatiei Mircea Miclea.
Citeste si: