Primăria Capitalei a plătit în ultimii 4 ani peste 40 milioane lei pentru închirierea și întreținerea toaletelor publice / Numărul acestora, redus drastic în ultimele luni
Primăria Capitalei a plătit în ultimii 4 ani pentru închirierea toaletelor ecologice puse pe bulevarde și în parcuri peste 40 milioane lei. Aproape toată suma a fost contractată în perioada octombrie 2017-martie 2020, în mandatul fostului primar Gabriela Firea. Anul acesta s-a încheiat doar un contract de circa 1 milion de lei, din cauza datoriilor Primăriei. Reducerea costurilor a dus însă și la reducerea numărului de toalete. Astfel, dacă în 2018 erau aproape 500, acum au rămas circa 120. Măsura bucură pe unii și nemulțumește pe alții.
Primăria Capitalei a încheiat pe 11 noiembrie 2017 un acord-cadru estimat la 56,3 milioane lei pentru ”Închiriere, amplasare și întreținere a toaletelor automate racordabile la rețeaua de canalizare si electricitate, precum si a toaletelor ecologice mobile”. Durata acordului-cadru: 4 ani.
Licitația a fost câștigată de firma COMEX ROM S.R.L, oferta firmei fiind singura depusă. Prețul de închiriere este de 134 de lei/zi fără TVA pentru toaletă automată racordabilă; 36 de lei/zi fără TVA pentru toaletă ecologică mobilă și 41 de lei/zi fără TVA pentru toaletă ecologică mobilă pentru persoane cu dizabilități.
În baza acordului-cadru s-au încheiat 5 contracte subsecvente, care depășesc 40 de milioane lei, potrivit datelor din sistemul electronic de achiziții publice:
Contractul 825 / 23 oct. 2017 – 2.659.200 RON
Contractul 1383 / 29 dec. 2017 – 12.886.250 RON
Contractul 1513 / 28 dec. 2018 – 14.078.163.44 RON
Contractul 207 / 31 mar. 2020 – 9.454.555.76 RON
Cntractul 75 / 2 iun. 2021 – 996.902 RON
În 2017, când s-a semnat primul contract subsecvent, Primăria Capitalei a plătit pentru amplasarea a peste 450 de toalete, din care aproape 100 automate.
La ultimul contract subsecvent numărul toaletelor a fost redus drastric: 18 toalete automate, 62 toalete ecologice mobile și 43 toalete ecologice mobile pentru persoane cu dizabilităţi.
Restul toaletelor fie au fost ridicate, fie învelite în folie și închise.
”La nivelul Direcția Servicii Publice se derulează un Acord-cadru având ca obiect prestarea serviciilor de ”închiriere, amplasare şi întreţinere a toaletelor automate racordabile la rețeaua de canalizare și electricitate, precum și a toaletelor ecologice mobile”, încheiat pe o perioadă de 4 ani, cu SC COMEX ROM SRL. In baza acestui Acord-cadru, în data de 02.06.2021 a fost semnat un contract subsecvent (cu valabilitate până la 10.10.2021, data finalizării Acordului-cadru), în valoare de 996.902 lei fără TVA. Conform prezentului contract subsecvent, sunt amplasate și în funcțiune toalete ecologice după cum urmează: 18 toalete automate racordabile, 62 toalete ecologice mobile, 43 toalete ecologice mobile pentru persoane cu dizabilităţi fizice”, se arată în răspunsul transmis de municipalitate la solicitarea HotNews.ro.
Reprezentanții municipalității explică și de ce: ”Bugetul pentru toaletele ecologice a fost diminuat în acest an, din cauza situației financiare dificile cu care s-a confruntat Municipiul București, astfel că numărul acestora a fost redus”.
Rezolvarea ar putea fi la Primăriile de Sector.
”În urma discuțiilor avute cu primăriile de sector acestea urmează să completeze din bugetul propriu necesarul de toalete ecologice amplasate pe domeniul public”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei.
Cetățenii sunt împărțiți:
- ”Era bine să fie mai multe toatele. Am o vârstă, probleme cu prostata, nu e normal să nu existe toalete pe stradă. Unde să-ți faci nevoile? Este vorba despre civilizație”, este de părere un domn trecut de 70 de ani.
- ”Mai bine că s-au redus costurile, oricum nu le folosea multă lume, erau tot timpul murdare. Nu aș fi intrat niciodată acolo, mai ales cu copilul”, spune o mămică ieșită la plimbare pe Aviatorilor cu băiețelul de 5 ani.
Despre firma Comex Rom
Firma nu este la primul contract cu Primăria Capitalei. În baza unui acord-cadru încheiat în noiembrie 2012, municipalitatea a plătit firmei până în martie 2016 circa 40 milioane lei pentru închirierea și întreținerea toaletelor publice. De acești bani, în fiecare an au fost amplasate circa 500 toalete ecologice, 50 de toalete automate și circa 45 de toalete pentru persoane cu dizabilități.
Primăria a făcut licitație pentru atribuirea contractului, însă la licitație a participat doar firma care a câștigat – Comex Rom. Valoarea estimată a acordului cadru a fost de de 62,5 milioane lei fără TVA.
Contractul privind montarea de toalete ecologice în Capitală a fost semnat pe 21 martie 2008, moment la care Primăria Capitalei era condusă de Adriean Videanu. Contractul a fost semnat cu firma Comex Rom SRL și prevedea instalarea a 600 de toalete ecologice mobile, 30 de toalete pentru persoane cu handicap, precum și montarea de 50 de toalete publice automate racordabile, iar valoarea lui a fost de 30.236.306 RON fără TVA. HotNews.ro a scris aici despre acest subiect.
Potrivit datelor de pe platforma de verificare a firmelor confidas.ro, societatea a avut în 2020 o cifră de afaceri de 13 milioane lei și un profit de aproape 4 milioane lei. Acționari sunt: Popovici Andrei 95.19 % și Popovici Viorica.
Despre Andrei Popovici presă a scris că este un apropiat al omului de afaceri francez Pascal Schaller, cumnatul senatorului Miron Mitrea.
Tot în presă se mai scria că Andrei Popovici este prieten „la cataramă” cu Răzvan Murgeanu, fostul viceprimar al capitalei.
Potrivit datelor din confidas.ro, compania Comex Rom S.R.L. a încheiat 136 contracte de achiziții publice în valoare totală de 68.406.694,26 RON. Majoritatea sunt cu ADP-urile de sector. Iată cele mai mari contracte:
- ADMINISTRAȚIA DOMENIULUI PUBLIC SECTOR 2 – 22 septembrie 2020- Toaletă automată pentru persoane cu dizabilități, 4 bucăți – 922.000 lei;
- ADMINISTRAȚIA DOMENIULUI PUBLIC SECTOR 2 – 22 septembrie 2020 – Toaletă automată, 10 bucăți – 1.633.000 lei;
- ADMINISTRAȚIA DOMENIULUI PUBLIC ȘI DEZVOLTARE URBANĂ SECTOR 6- 04 august 2017- Închiriere de toalete ecologice mobile și servicii de întreținere a acestora – lot 1 – 1.639.716 lei
- ADMINISTRAȚIA DOMENIULUI PUBLIC ȘI DEZVOLTARE URBANĂ SECTOR 6- 04 august 2017 – Închiriere de toalete ecologice mobile și servicii de întreținere a acestora – lot 2 – 891.150,00
- ADMINISTRAȚIA DOMENIULUI PUBLIC ȘI DEZVOLTARE URBANĂ SECTOR 6- 04 august 2017 – Închiriere de toalete ecologice mobile și servicii de întreținere a acestora – lot 3 1.746.654
Printre clienții firmei se mai numără: Administrația Prezidențială, CENTRUL DE CONSERVARE ȘI VALORIFICARE A TRADIȚIEI ȘI CREAȚIEI POPULARE AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI, AEROCLUBUL ROMÂNIEI, Expo Arte, ADMINISTRAȚIA PIEȚELOR SECTOR 6, Administrația Națională a Penitenciarelor, ADMINISTRAȚIA GRĂDINA ZOOLOGICĂ, ADMINISTRAȚIA DOMENIULUI PUBLIC SECTOR 1, ARCUB, Comună Domnești, Comună Snagov, DIRECȚIA EDUCAȚIE CULTURAL-SPORTIVĂ ȘI IDENTITATE COMUNITARĂ VOLUNTARI, Municipiul Baia Mare, Municipiul Iași, Municipiul Sibiu, Municipiul Deva, Municipiul Ploiești, Regia Autonomă a Domeniului Public Cluj-Napoca, RAAPPS.