Primele F-16 olandeze pentru Ucraina ajung în două săptămâni la centrul de antrenament din România
Primele avioane de luptă F-16 (de fabricație americană) pe care Olanda le donează Ucrainei vor ajunge la centrul de antrenament din România în termen de două săptămâni, a anunțat luni premierul olandez în exercițiu Mark Rutte.
„Mă aștept ca rachetele Patriot să fie livrate în scurt timp, pentru a ajuta Ucraina în iarna care urmează. Și aceeași viteză este valabilă și pentru avioanele F-16”, a declarat Rutte în timpul unei videoconferințe cu președintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, care a fost postată pe X (Twitter).
„Primele (avioane F-16) vor fi expediate la centrul de antrenament din România în următoarele două săptămâni, astfel încât în acea zi să ne pregătim pentru continuarea antrenamentelor”, a mai spus Mark Rutte.
- Citește aici despre Centrul de pregătire F-16 din România
„Olanda va continua să sprijine Ucraina în faţa agresiunii continue a Rusiei atât timp cât va fi necesar”, l-a asigurat încă o dată pe Zelenski premierul Mark Rutte.
Danemarca, Norvegia și Belgia au anunțat de asemenea că vor oferi avioane F-16 Ucrainei.
The Netherlands will continue to support Ukraine in the face of continued Russian aggression, as much and for as long as necessary. The devastating situation in Israel and Gaza will not divert our attention away from Ukraine. The existential need to push back against Russian… pic.twitter.com/o1CCW3gKQp
— Mark Rutte (@MinPres) October 30, 2023
- Citește și: De ce avioanele de luptă F-16 nu sunt „gloanțe de argint” pentru Ucraina în războiul cu Rusia
F-16, cel mai popular avion de luptă în lume
F-16 este un avion multirol capabil să execute misiuni de apărare a spațiului aerian, misiuni de lovire a țintelor terestre și maritime în toate conditiile meteo, ziua și noaptea, precum și misiuni de cercetare aeriană.
Forțele aeriene americane numesc F-16, care a intrat în serviciu pentru prima dată în anii `70, un „sistem de armament relativ ieftin și de înaltă performanță”.
Mii de avioane au fost construite de-a lungul deceniilor, iar sute de avioane au fost exportate în întreaga lume.
Potrivit directorului World Air Forces al Flight Global, aproape 2.200 de F-16 sunt active în întreaga lume în acest moment, ceea ce îl face cel mai popular avion de luptă de pe întreaga planetă, cu 15% din flota mondială.
Așteptări prea mari de la F-16?
Serhii Holubțov, un comandant ucrainean al forțelor aeriene, declara în primăvară că Ucraina are mare nevoie de avioane de luptă F-16, pe care le-a descris drept „de patru sau cinci ori” mai eficiente decât avioanele din epoca sovietică utilizate în prezent de Ucraina.
Însă un pilot care încă stă la manșa unui avion de luptă F-16 spunea într-o declarație pentru CNN că așteptările ucrainenilor, de fapt, ar putea fi mult prea mari.
„La întrebarea dvs. cu privire la faptul dacă F-16 va face diferența. Nu va face”, a declarat pilotul sub protecția anonimatului, pentru că nu era autorizat să vorbească pe acest subiect.
„Există și alte avioane mai capabile decât F-16”
Ucraina a declarat că are nevoie de aproximativ 200 de avioane de luptă F-16.
„Există un excedent de F-16 în națiunile occidentale, care oferă o disponibilitate imediată și un traseu logistic bine stabilit”, a declarat Robert Hopkins, un fost pilot al US Air Force.
„Există și alte avioane mai capabile decât F-16, dar acestea sunt mai puține și nu sunt disponibile pentru transfer”, a adăugat Hopkins.
Olanda, răspunsul cel mai la îndemână
Fostul pilot probabil că se referă la F-35 și F/A-18 de fabricație americană sau un avion Rafale al Forţelor Aeriene Franceze. Și mai sunt și altele care sunt mai puțin cunoscute.
„Cea mai bună aeronavă din punct de vedere tehnic ar fi, fără îndoială, Gripen-ul suedez, datorită capacităților sale de luptă, capacității de a opera din baze austere și întreținerii mai ușoare”, a declarat Peter Layton, membru al Griffith Asia Institute și fost ofițer al Forțelor Aeriene Regale Australiene, referindu-se la avionul Gripen, un avion multirol cu greutate redusă, monomotor, fabricat de compania aeronautică SAAB din Suedia.
„Cu toate acestea, rata anuală de producție a acestora este scăzută și nu există niciunul disponibil”.
Peter Layton a dat Olanda ca exemplu de felul în care avionul F-16 ar putea fi cel mai simplu răspuns pentru Ucraina.
„Olandezii (au) aproximativ 40 de F-16 la îndemână. Aceste avioane olandeze au fost modernizate progresiv, au radare și sisteme de avionică relativ moderne și sunt capabile să folosească arme avansate”, a precizat Layton.
____