Sari direct la conținut

„Putem să le smulgem măştile şi să îi vedem aşa cum au fost cu adevărat”. De ce un film despre Hitler a fost realizat în Slovacia, și nu în Germania

HotNews.ro
Hitler si Mussolini viziteaza darmaturile (foto imagno via profimedia), Foto: Profimedia Images
Hitler si Mussolini viziteaza darmaturile (foto imagno via profimedia), Foto: Profimedia Images

​​Regizorii germani care au realizat un mare film despre Hitler au fost nevoiţi să îl filmeze în secret, din cauza „rezistenţei” din Germania faţă de dramele „în care Hitler este în centrul atenţiei, de teamă că publicul va începe să se identifice cu protagonistul”, scrie The Guardian.

Filmul, intitulat „Führer und Verführer” („Führer şi Demagogul”), a fost refuzat pentru finanţare publică în Germania şi a fost realizat în schimb la Bratislava. Pentru a asigura acurateţea filmului, Thomas Weber, profesor de istorie la Universitatea Aberdeen şi academician de renume internaţional, a fost numit consultant.

„Putem să le smulgem măştile şi să îi vedem aşa cum au fost cu adevărat”

El a declarat că există preocupări de înţeles cu privire la umanizarea demagogilor responsabili de unul dintre cele mai întunecate capitole din istoria omenirii. „Din acest motiv, nu există aproape niciun film despre Goebbels, Hitler şi alţi demagogi în care aceştia nu sunt distribuiţi ca figuri comice sau apar doar ca personaje minore în roluri secundare”. Drama din 2004, „Downfall”, s-a concentrat doar pe un „scurt instantaneu” din viaţa lui Hitler – ultimele sale zile.

Weber a adăugat: „Dacă vrem să contracarăm demagogii din zilele noastre, producţiile de film şi televiziune trebuie să renunţe la reticenţa de lungă durată, deşi pe deplin de înţeles, de a-i pune în centrul atenţiei pe Hitler, Mussolini, Goebbels şi Stalin”. „Putem să le smulgem măştile şi să îi vedem aşa cum au fost cu adevărat şi cum au reuşit să reuşească doar dacă îi punem în centrul scenei în film”.

El a argumentat, de exemplu, că fotografiile şi filmele folosite în majoritatea documentarelor despre cel de-al Treilea Reich tind să folosească materiale de propagandă produse de nazişti şi, prin urmare, reproduc fără să vrea propaganda lui Goebbels.

Noul film se concentrează pe un război informaţional în care Goebbels, probabil cel mai mare manipulator de mase din istorie şi părintele ştirilor false, a creat imagini entuziasmante cu mulţimi fluturând steaguri şi filme antisemite care au pregătit populaţia pentru uciderea în masă a evreilor.

„Führer und Verführer”, care va fi lansat în cinematografe anul viitor, îi are ca protagonişti pe Fritz Karl în rolul lui Hitler şi pe Robert Stadlober în rolul lui Goebbels.

Filmul este regizat de Joachim Lang, care a declarat: „Filmul îi prezintă pe făptaşi ca fiinţe umane, cu toate atributele răului. Doar forma ficţională permite apropierea de personaje şi de depravarea lor mincinoasă”.

Filmul îl conduce pe spectator în culise, făcându-l mai atent faţă de puterea imaginilor şi a strategiilor de manipulare, în timp ce îl urmăreşte pe Goebbels cum îşi creează înşelăciunile şi denaturările realităţii în conceperea şi repetarea discursurilor.

Drama este cu atât mai puternică cu cât împleteşte scenele ficţionale ale principalilor protagonişti şi ale acoliţilor lor nazişti cu imagini de arhivă şi mărturii ale unor supravieţuitori reali ai Holocaustului. Printre aceştia se numără Margot Friedlander, în vârstă de 101 ani, ai cărei părinţi şi frate au fost ucişi în lagărul de exterminare de la Auschwitz.

După o proiecţie în avanpremieră, se pare că supravieţuitorii au fost profund afectaţi. Una dintre ele a rămas tăcută timp de câteva minute înainte de a-l îmbrăţişa pe regizor, spunându-i că şi-ar fi dorit ca un astfel de film să fi fost realizat cu zece sau 20 de ani în urmă, pentru a opri ascensiunea grupurilor populiste radicale de dreapta.

Lang a declarat că examinarea trecutului este cu atât mai crucială cu cât la guvernare se află partide de extremă dreapta, când actele de violenţă antisemită sunt în creştere şi când crimele celui de-al Treilea Reich sunt banalizate într-o măsură tot mai mare: „Pentru mine, fraza supravieţuitorului de la Auschwitz, Primo Levi, cu care începe şi se încheie filmul nostru, este valabilă: „S-a întâmplat, deci se poate întâmpla din nou. Acesta este miezul a ceea ce avem de spus”. (Sursa: News.ro)

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro