Rectorul Universitatii de Vest din Timisoara critica incercarea Senatului de a desfiinta UEFISCDI: Modelul separarii in doua institutii se regaseste doar in Republica Moldova
Unitatea care imparte banii pe care Guvernul ii aloca cercetarii functioneaza pe principiile institutiilor europene. „Modelul separarii in doua institutii a activitatilor de evaluare si monitorizare se regaseste doar in Republica Moldova”, avertizeaza Rectorul Universitatii de Vest din Timisoara, care ii raspunde senatorului PSD Ecaterina Andronescu. Aceasta a sustinut ca UEFISCDI va fi inlocuita cu alte doua institutii, dupa ce va fi desfiintata. Rectorul Universitatii din Timisoara declara insa ca „desfiintarea acestei institutii si revenirea la situatia de acum 5 ani ar anula munca facuta cu profesionalism de echipa UEFISCDI si ar trimite sistemul de cercetare romanesc intr-o zona de instabilitate care, in nici un caz, nu poate genera performanta”.
Citeste mai jos comunicatul integral al Universitatii de Vest din Timisoara
„Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii (UEFISCDI) este organismul care sprijina din punct de vedere administrativ proiectele de cercetare, dezvoltare si inovare finantate de Guvernul Romaniei, prin organizarea competitiilor, a procesului de evaluare, finantare si monitorizare.
UEFISCDI a reusit, aproape surprinzator, sa ofere o anumita coerenta si predictibilitatea sistemului. Chiar in conditiile dificile ale crizei financiare, dar si ale schimbarilor de guvern si, in particular, ale schimbarilor de politica educationala, UEFISCDI a ramas o componenta functionala, eficienta si transparenta a sistemului.
UEFISCDI are o foarte buna strategie de comunicare, oferind informatiile esentiale intr-un mod simplu si modern. Mai mult, prin proiectele derulate chiar de catre UEFISCDI, adesea in parteneriat cu organizatii internationale, organizatia a contribuit esential la vizibilitatea si recunoasterea internationala a sistemului romanesc de invatamant, cercetare si inovare.
Modelul UEFISCDI se regaseste atat la nivel European, prin institutii precum European Research Council (ERC), dar si in majoritatea tarilor dezvoltate: Statele Unite ale Americii, prin National Science Foundation; Franta, prin Agence Nationale de la Recherche (ANR); Elvetia, prin Swiss National Science Foundation; Germania, prin Fundatia Germana pentru Cercetare.Modelul separarii in doua institutii a activitatilor de evaluare si monitorizare se regaseste doar in Republica Moldova.
Este important de subliniat faptul ca UEFISCDI gestioneaza doar 24% din bugetul de cercetare. Crearea a doua sau mai multe institutii pentru gestionarea unor fonduri reduse este ineficienta, ridicand semne de intrebare cu privire la intentiile reale!
Senatorii au pe ordinea de zi de marti, 24 aprilie, votarea Proiectului de lege privind Respingerea Ordonantei de urgenta 74 prin care s-a infiintat, in anul 2010, Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii (UEFISCDI). In cazul votarii proiectului de lege (adica a unui vot pentru desfiintarea UEFISCDI), s-ar reveni la o formula institutionala fragmentata, in contradictie cu prevederile Legii Educatiei Nationale (nr. 1/2011), in conditiile in care, oricum, UEFISCDI administreaza doar 24% din fondurile de cercetare, insa are o performanta probata national si international de la infiintare pana in prezent.
‘Desfiintarea acestei institutii si revenirea la situatia de acum 5 ani ar anula munca facuta cu profesionalism de echipa UEFISCDI si ar trimite sistemul de cercetare romanesc intr-o zona de instabilitate care, in nici un caz, nu poate genera performanta. Asa cum a aratat experienta ultimilor cinci ani, este vital ca aceasta institutie sa aiba o echipa de tehnocrati neangajati politic si echidistanti fata de universitati si institutele de cercetare stiintifica. Acest lucru a fost realizat de echipa UEFISCDI care s-a angajat pe un drum de compatibilizare a sistemului de evaluare si monitorizare a proiectelor de cercetare cu cele mai performante sisteme de finantare a cercetarii din Europa. Mecanismele si procedurile implementate nu au fost contestate de nimeni. Din punct de vedere managerial, pentru cresterea performantelor unei institutii este mult mai bine sa iei masuri de imbunatatire a activitatii, decat sa o desfiintezi si sa o iei de la capat’, spune Rectorul Universitatii de Vest din Timisoara, prof. univ. dr. Marilen Pirtea.
Principala problema a sistemului de cercetare din Romania este slaba finantare si lipsa de predictibilitate, adauga Marilen Pirtea: ‘Daca la aceste probleme am mai adauga una de organizare institutionala, efectele negative s-ar vedea pe termen lung si, din perspectiva unei universitati, acestea ar afecta semnificativ procesul de formare si motivare a tinerilor cercetatori. Modul total netransparent in care se face aceasta actiune, fara consultarea actorilor importanti din sistemul de cercetare (universitati si institute de cercetare), nu face decat sa creasca neincrederea si temerea ca si aceasta institutie va fi politizata, fapt ce va avea consecinte dezastruoase asupra performantelor sistemului de cercetare romanesc’.
O eventuala disparitie a UEFISCDI ar insemna si subminarea functionarii sistemului de invatamant si cercetare, precum si a reputatiei Romaniei in plan international, avand in vedere ca in perioada 2010-2012, UEFISCDI a asigurat Secretariatul Procesului Bologna, iar prin intermediul proiectelor implementate a adus contributii valoroase la dezvoltarea de politici publice pentru invatamantul superior, cercetare-dezvoltare si inovare (analize functionale de sistem, propuneri de strategii, documente de viziune strategica).
In 2014, institutia a fost premiata de World Futures Studies Federation, organizatie infiintata in anul 1972, care incurajeaza si promoveaza dezvoltarea, in toata lumea, a studiilor prospective. Premiul ‘WFSF Award for Futures Institutions 2014’ confirma pozitia de lider regional si continuitatea studiilor prospective in Romania (incepand cu Acad. Mircea Malita, anii’70).
Recent, importanta strategica a UEFISCDI a fost recunoscuta si in plan guvernamental mai larg, UEFISCDI colaborand cu Ministerul Afacerilor Interne pentru Dezvoltarea viziunii ‘Administratia publica din Romania in 2020’, document ce sta la baza Strategiei privind consolidarea administratiei publice 2014-2020, precum si a Strategiei nationale de cercetare, dezvoltare si inovare 2014 – 2020.
Pentru a intelege contextul, UEFISCDI a fost creata in anul 2010, prin intermediul OUG 74/2010, din nevoia de a sprijini viziunea de crestere a performantei sistemului romanesc de invatamant superior si cercetare – dezvoltare – inovare, dar si in ideea de a reduce cheltuielile de administrare a cercetarii, prin punerea sub aceeasi umbrela a trei unitati diferite care alocasera fondurile de cercetare in perioada 2007-2010: AMCSIT-Politehnica – institutie gazduita de Universitatea Politehnica din Bucuresti (UPB), care gestiona programul Inovare PN II, Centrul National de Management Programe (CNMP), care administra programul Parteneriate si Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior si a Cercetarii Stiintifice Universitare (UEFISCSU), care gestiona programele Idei si Resurse Umane. Lor li s-a adaugat administrarea programului Capacitati, care era anterior administrat de Autoritatea Nationala pentru Cercetare Stiintifica (ANCS).„
Citeste si: