Sari direct la conținut

REPORTAJ. Un jurnalist bulgar a făcut drumul Sofia-București și retur cu trenul. A ieșit din Gara de Nord și a găsit „sex-shop-uri și cafenele frecventate de o clientelă care pare să înceapă să bea cu mult înainte de prânz”

HotNews.ro
REPORTAJ. Un jurnalist bulgar a făcut drumul Sofia-București și retur cu trenul. A ieșit din Gara de Nord și a găsit „sex-shop-uri și cafenele frecventate de o clientelă care pare să înceapă să bea cu mult înainte de prânz”
Foto: © Jerome Cid | Dreamstime.com

Jurnalistul Samuil Dimitrov de la publicația bulgară Mediapool a parcurs în sens invers drumul făcut de reporterul HotNews.ro și a întâlnit aceleași probleme, dar și unele noi. Trenul a plecat cu întârziere de la București, era murdărie în vagon, au fost probleme cu vagoanele la Ruse și, per total, jurnalistul bulgar a parcurs 1.300 km în 30 de ore, pentru că a ajuns și la Varna.  Drumul lui a fost următorul: Sofia – București – Varna – Sofia. O cincime din întreaga distanță a fost parcursă în România. Costul biletelor a fost de 160 leva (81 euro, puțin peste 400 lei).

Care este sfatul de bază: “Ia-ți mâncare la tine. Nu știi niciodată cât vor fi întârzierile și nu ai de unde cumpăra mai nimic. Eu am trăit trei zile cu croissante, dar sunt sigur că se pot găsi opțiuni mai bune. WC-ul poate fi folosit, dar nu este recomandat. Apă – da, săpun – doar dacă ai noroc”.

„Gara Giurgiu Nord era la fel de părăginită precum multe gări bulgărești din zona defileului râului Iskar. După aceea: zeci de kilometri am mers cu viteza de 40 km/h. Căldura și plictiseala m-au adormit. Zece ore și jumătate după plecarea din Sofia, am ajuns în București. Eram precum o gelatină.

Gara de Nord – O „fațadă scorojită” și mici probleme la casa de schimb

Gara de Nord mi-a trezit imediat un sentiment al unei istorii stratificate. Spre deosebire de restructurarea urbană adesea radicală din Sofia în perioada comunistă, abordarea Bucureștiului pare mai nuanțată. Aici, clădirea veche a gării nu a fost demolată; în schimb a fost păstrată și integrată, cu adăugiri și extinderi ridicate în jurul fațadei sale scorojite. Această construcție eterogenă îi conferă o anumită grandoare estompată, un paralelism izbitor cu aspectul gării centrale din Sofia înainte de renovarea sa de acum un deceniu.

Asemănările nu se opresc doar la estetică, ci și la micile obstacole întâlnite de călători, iar eu m-am confruntat cu probleme legate de schimbul valutar.

Toaleta unui vagon bulgaresc (foto Samuil Dimitrov)

Prima mea încercare la o casă de schimb a fost zădărnicită de o ceartă aprinsă între angajat și un client, o scenă neplăcută care m-a făcut să renunț. A doua încercare a fost la fel de frustrantă: leva bulgărească nu era acceptată, iar nimeni nu știa să mă îndrume către un loc unde să pot schimba. Din fericire, omniprezența plăților cu cardul a atenuat acest inconvenient minor.

La fel ca în cazul gării din Sofia, zona din jurul Gării de Nord oferă un peisaj departe de a fi primitor. Cartierul din jurul gării nu este deloc prietenos cu pietonii, fiind presărat cu sex-shop-uri și cafenele frecventate de o clientelă care pare să înceapă să bea cu mult înainte de prânz. Câteva florării care se zbat să reziste par o încercare firavă de a îndulci atmosfera dură.

Tot în Gara de Nord din București se găsește un talcioc în care se vând diverse nimicuri, iar lângă gară se găsește un parc mic. Un om în haină, vizibil beat, dormea pe un capac de canal. Polițiștii din apropiere îl ignorau complet.

A doua zi dimineață, înapoi la Gara de Nord. Lângă un stand cu genți, dau peste doi tineri din Sofia. Veniseră cu avionul în România și acum se întorceau cu trenul în capitală.

„Un prieten mi-a spus că CFR-ul este precum BDZ-ul, doar că mult mai mare,” spune unul dintre ei. Nu greșea. Cu trei minute înainte de plecare, încă nu era afișată pe tabelă linia de plecare. Și aici în România, o întârziere de 10-15 minute nu este nici măcar considerată întârziere. În cele din urmă, a sosit trenul.

Gara din Varna (foto Samuil Dimitrov)

Românii au trenuri aproape la fel de rele ca noi (bulgarii n. a.), dar măcar au și trenuri etajate. Un astfel de monstru ne aștepta la Videle. Ușa era deschisă, iar o pasageră fuma cu mâna scoasă pe geam.

Meșterii și aerul condiționat din vagonul CFR Călători

Între iunie și octombrie circulă un vagon CFR Călători între București și Varna și vagonul are instalație de aer condiționat, însă uneori nu funcționează cum am putut constata la o călătorie făcută în 2024.

Și jurnalistul bulgar a avut o pățanie legată de acest vagon:

Călătoria spre Varna, într-un vagon românesc cu aer condiționat. Cu 10 minute înainte de plecare, angajații bulgari încă se chinuiau cu sistemul și nu știau cum să pornească aerul. O alarmă urla continuu. Feroviarii certau un tehnician care nu ar fi conectat un cablu „Dacă nu merge, deschidem geamurile,” au concluzionat. Apoi a apărut un conductor priceput, a butonat ceva, s-a oprit țiuitul enervant și AC-ul a pornit. Bravo! Cu tot cu pauza de la Ruse, drumul București–Varna a durat tot zece ore și jumătate.

Proiectul PULSE este o inițiativă europeană de promovare a parteneriatelor jurnalistice transfrontaliere, co-finanțată de Comisia Europeană (DG CONNECT) în cadrul Acțiunilor Multimedia prin acordul de grant LC-02772862. HotNews.ro colaborează în cadrul proiectului cu alte publicații prestigioase din Europa: Delfi (Lituania), Deník Referendum (Cehia), cel mai mare ziar austriac Der Standard (Austria), unele dintre cele mai mari publicații din Grecia – EFSYN, El Confidencial – Spania, cel mai mare ziar polonez Gazeta Wyborcza, cel mai vechi site analitic și informațional bulgar Mediapool, una dintre cele mai mari publicații independente maghiare HVG și ziar italian cu profil economic Il Sole 24 Ore, una dintre cele mai vechi și puternice publicații din Peninsulă.

Trei organizații media transnaționale de renume – OBCT (Italia), N-ost (Germania) și Voxeurop (Franța) vor coordona activitățile proiectului.

Citește textul complet aici.

Alegeri București 2025: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.

INTERVIURILE HotNews.ro