Sari direct la conținut

Rezultatele PISA 2022 arată un nou eșec al școlii din România. Suntem penultima țară din UE la cele mai importante domenii / Soluțiile Ligiei Deca

Rezultatele PISA 2022, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Rezultatele PISA 2022, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) a publicat, împreună cu Ministerul Educației din România, rezultatele „Programme for International Student Assessment” (PISA) 2022. Sistemul de învățământ românesc se află la coada clasamentului în Uniunea Europeană când vine vorba despre domeniile matematică, științe și citire, fiind superior doar celui din Bulgaria.

Conform rezultatelor studiului, România se află la un nivel similar cu țări precum: Serbia, Emiratele Arabe Unite, Grecia (țară UE situată imediat deasupra României, cu medii de 430-441 de puncte), Kazahstan, Mongolia, Bulgaria, Moldova, scrie EduPedu.ro.

La nivelul OCDE, 16,4% dintre elevi au înregistrat în medie rezultate sub nivelul 2 la toate cele trei domenii, deci se încadrează la nivelul analfabetismului funcțional. Cu toate acestea, în România ponderea acestora este de 33,2%.

28% dintre elevi nu ascultă ce spune profesorul în timpul orelor

Aceleași rezultate arată că nivelul de atenție pe care elevii îl acordă profesorilor în timpul orelor este este scăzut. 28% dintre elevi nu sunt atenți la profesorii lor, în timp ce media OCDE este de 30%.

50% dintre elevii din școlile românești spun că simt că apațin școlii (media OECD este de 75%), dar 17% spun că se simt singuri la școală. Comparativ cu anul 2018, când au fost făcute publice ultimele testări PISA, lucrurile nu s-au schimbat foarte mult la acest capitol, notează tot EduPedu.ro.

O altă problemă cu care se confruntă elevii din România este cea a tehnologiei care îi distrage de la ore. 35% spun că sunt distrași de folosirea dispozitivelor digitale (media OECD 30%) și 31% sunt distrași de alți colegi care le folosesc (media OECD 25%).

Ligia Deca: „Trebuie să creștem nivelul de alfabetizare funcțională”

După prezentarea rezultatelor PISA 2022, ministrul Educației, Ligia Deca, a venit și cu o serie de concluzii și soluții, recunoscând faptul că România este sub media OECD.

„Trebuie să creștem nivelul de alfabetizare funcțională. Avem o proporție importantă de elevi care nu au competențele minime necesare pentru a face față cu succes provocărilor societății actuale. Performanțele la testarea PISA 2022 ne situează încă sub media OECD”, a spus Deca, conform sursei citate anterior.

Deca: vom evalua periodic nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor

Deca a punctat și faptul că în noua lege a învățământului, intrată în vigoare în luna septembrie, sunt prevăzute măsuri pentru a crește gradul de alfabetizare al elevilor.

„În noua lege a învățământului preuniversitar au fost deja prevăzute măsuri pentru formarea acestor competențe de bază. De exemplu, nivelul de alfabetizare funcțională al elevilor va fi evaluat periodic prin teste online corespunzătoare fiecărui nivel de studiu. Peste 29.000 de profesori vor fi formați în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor și peste 58.000 de elevi vor beneficia de resurse de predare-învățare relevante pentru creșterea nivelului propriu de alfabetizare funcțională”, susține Ligia Deca.

Topul țărilor în domeniul matematicii

Țările care s-au clasat pe cele mai bune locuri în domeniul matematicii sunt:

  • Singapore – 575 puncte
  • Macao (China) – 552 puncte
  • Taipei Chinezesc (denumirea OCDE) – 547 puncte

Topul țărilor pentru domeniul citire

  • Singapore: 543 puncte
  • Irlanda – 516 puncte
  • Japonia – 516 puncte

Topul țărilor pentru domeniul științe

  • Singapore – 561 puncte
  • Japonia – 547 puncte
  • Macao (China) – 543 puncte

În UE, printre țările cu cele mai bune rezultate la testele PISA 2022 se numără Estonia, Finlanda, Suedia și Danemarca.

Rezultatele prezentate de Ministerul Educației

Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor (Programme for International Student Assessment – PISA), coordonat de OCDE, este o cercetare internațională ce are loc la intervale regulate de timp, care urmărește să evalueze sistemele de educație din întreaga lume prin testarea competențelor elevilor de 15 ani la lectură, matematică și științe.

Pandemia nu a afectat sistemul românesc de învățământ, iar elevii au obținut rezultate asemănătoare cu cele de acum cinci ani.

„Scorurile medii obținute de elevii din România în 2022 au fost similare cu cele înregistrate în 2018 la matematică, lectură și științe. Spre deosebire de multe alte state, România nu a înregistrat pierderi semnificative în performanțele elevilor, ceea ce demonstrează că avem un sistem de educație rezilient și că țara noastră a reușit să reducă impactul pandemiei”, a susținut ministerul educației.

Scorul mediu obținut de elevii români în 2022 este 428 la oricare dintre domeniile investigate – matematică, lectură sau științe.

Rezultatele PISA 2022, prezentate de Ministerul Educației:

  • „În România, 51% dintre elevi au atins cel puțin nivelul 2 de competență la matematică. Acești elevi pot interpreta și recunoaște, fără instrucțiuni directe, modul în care o situație simplă poate fi reprezentată matematic (de exemplu, compararea distanței totale pe două rute alternative sau conversia prețurilor într-o monedă diferită).
  • Aproximativ 58% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2 la lectură. Acești elevi pot identifica ideea principală dintr-un text de lungime moderată, pot găsi informații bazate pe criterii explicite, uneori complexe, și pot reflecta asupra scopului textelor, atunci când li se cere în mod explicit să facă acest lucru.
  • Aproximativ 56% dintre elevii din România au atins cel puțin nivelul 2 la științe. Acești elevi pot recunoaște cel puțin explicația corectă privind fenomenele științifice familiare și pot folosi astfel de cunoștințe pentru a identifica, în cazuri simple, dacă o concluzie este validă, pe baza datelor furnizate”, a arătat Ministerul Educației.

Instituția condusă de Ligia Deca susține că noile legi ale educației, promulgate cu mare fast în luna iulie de preşedintele Klaus Iohannis, vor ajuta la îmbunătățirea competențelor elevilor. Acestea ar fi:

  • „Standardizarea evaluărilor naționale – Nivelul de alfabetizare funcțională al elevilor va fi evaluat periodic, prin teste online, corespunzătoare fiecărui nivel și fiecărei clase. Aceste evaluări vor fi realizate prin Platforma națională de alfabetizare funcțională, conform standardelor de alfabetizare funcționale și corelate cu profilul absolventului.
  • Formarea dedicată a cadrelor didactice – Va fi înființat un Program național de formare a cadrelor didactice, în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor.
  • Creșterea numărului burselor școlare și a cuantumului acestora, ca formă de sprijin al progresului școlar în fiecare clasă.
  • Programul „Învățare remedială” – Sprijin pentru elevii cu dificultăți de învățare sau care înregistrează decalaje în învățare prin suport suplimentar, personalizat, din partea cadrelor didactice, acestea putând fi realizate de unitățile de învățământ preuniversitar în parteneriat cu organizațiile non-guvernamentale.
  • Primă de instalare neimpozabilă egală cu 5 salarii minime brute pe țară cu condiția asumării unei perioade minime de 5 ani școlari, acordată personalului didactic repartizat cu statut de cadru didactic titular în unități de învățământ aflate în zone defavorizate.
  • Creșterea cu 25% a costului standard pentru beneficiarii primari din unități de învățământ considerate a fi defavorizate”, a transmis Ministerul Educației.

Următorul ciclu de testare (2023 – 2025) va fi PISA 2025, întrucât 2025 este anul în care se va derula testarea principală.

Participarea României la PISA 2022 a fost susținută prin proiectul ROSE (ROMANIA SECONDARY EDUCATION PROJECT), finanțat printr-un împrumut de 200 de milioane de euro acordat Guvernului României de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro