Sari direct la conținut

Românii au devenit mai precauți la cumpărături, dar cum? Date despre noile reflexe ale consumatorului român pe o piață de 61,5 miliarde de dolari

HotNews.ro
Majorarea TVA. Colaj: Ion Mateș / Hotnews. Foto: Inquam Photos / Octav Ganea, Radub85 / Dreamstime
Majorarea TVA. Colaj: Ion Mateș / Hotnews. Foto: Inquam Photos / Octav Ganea, Radub85 / Dreamstime

În ultima vreme, românii au fost mai calculați, mai precauți și mai atenți la prețurile produselor pe care le cumpără, spune într-o discuție cu HotNews, Narcis Horhoianu, Chief Marketing Officer & E-commerce la Carrefour România. 

Vânzările din comerţul cu alimente au scăzut în iunie, la fel ca și cele de produse nealimentare, arată datele Statisticii, publicate miercuri. Doar vânzările de carburanți au crescut, menținând pe plus consumul privat, motorul creșterii economice.

În plus, de la 1 august, prin primul pachet de reforme, Guvernul a crescut cota standard de TVA la 21%, ceea ce, potrivit mai multor economiști, va reinflama inflația și va eroda puterea de cumpărare a clienților.

Narcis Horhoianu, Chief Marketing Officer & E-commerce la Carrefour România, spune că, în contextul noilor cote TVA, Carrefour a reacționat introducând o serie de reduceri –  33% pentru produsele alimentare, respectiv 42% pentru produsele nealimentare. ”Încercăm să protejăm puterea de cumpărare a clienților”, spune Horhoianu. 

Rețeaua locală

„Colaborăm cu aproximativ 600 de furnizori ultra-locali, aflați la maximum 50 km de magazinele noastre, pentru a asigura prospețimea produselor. 98% dintre partenerii din segmentul fresh și ultra-fresh sunt din România, iar aproximativ 90% din vânzările mărcilor proprii provin de la parteneri locali”, mai spune Chief Marketing Officer-ul Carrefour.

În 2024, în timp ce ritmul inflației a decelerat semnificativ față de anul precedent, creșterea costului vieții a continuat să prezinte provocări pentru sectorul de retail din România.

Creșterea susținută a facturilor la energie și utilități a determinat în continuare consumatorii să își adapteze bugetele. Veniturile disponibile reduse au însemnat o concentrare continuă asupra articolelor esențiale, iar puterea de cumpărare a continuat să modeleze comportamentul consumatorilor, cu un accent constant pe cumpărarea de bunuri prin oferte și promoții pentru a reduce cheltuielile per coș, arată o analiză a Departamentului pentru Agricultură a SUA.

Piața este estimată la 61,5 miliarde de dolari, din care două treimi, 40,5, se plătesc pe alimente, de către cumpărători.

„Ultra-proaspăt”

„Credem că românii vor căuta tot mai mult produse locale, din toate categoriile, însă în special în cea a fructelor și legumelor proaspete, drept urmare în ultimul deceniu am investit în dezvoltarea de programe dedicate amprentei locale, ajungând astăzi la un leadership pe zona de produse proaspete, ultra-proaspete și mărci proprii cu peste 1.500 de producători locali parteneri ce livrează în magazine”, spune reprezentantul Carrefour.

”Totodată, vedem că produsele bio încep să prindă tot mai mult teren. De aceea, avem astăzi un portofoliu de peste 1.000 de produse organice și ne dorim extinderea acestuia”

Laptele bio a crescut de aproape 4 ori ca vânzare

Interesul pentru produsele bio a explodat: vânzarea bananelor bio a crescut cu 40%, lămâile bio cu 76%, iar laptele bio cu 356% față de 2023, mai arată datele Carrefour. 

Altă tendință este cea către digitalizare, afirmă oficialul Carrefour.

„Vedem că tehnologia a devenit un element indispensabil în ziua de astăzi – acest lucru ne determină să introducem tehnologii care să eficientizeze experiența de cumpărături. Vom continua să digitalizăm și experiența din magazine – prin noul Smart Cart. Smart Cart este un cărucior inteligent de cumpărături, disponibil momentan doar în hipermarketul Carrefour Corbeanca, care funcționează ca un asistent personal digital integrat pentru clienți. Acesta are un ecran tactil și se folosește conectându-te cu contul tău din aplicația mobilă Carrefour, prin programul de loialitate Act for Good.

Morcovi pe 1 milion de bonuri

Datele pentru 2024 extrase din analiza bonurilor de casă ale Carrefour au conturat și mai bine profilul consumatorului român.

„Acesta își dorește produse locale, sănătoase. Dintre legume, de exemplu, morcovii câștigă detașat, fiind prezenți în peste 1 milion de bonuri la nivel național, urmați apoi de castraveții cornichon și ceapa galbenă. La capitolul fructe, merele sunt preferate, urmate apoi de afine și prune, toate specific românești. În ceea ce privește carnea, porcul rămâne preferatul românilor. Printre produsele de carne de porc cele mai achiziționate se numără pulpa de porc, ceafa și spata”, mai spune Horhoianu, în discuția cu HotNews.

Pe lângă preferințele de achiziție, el a mai observat tendințe interesante la nivel de cumpărături în timpul săptămânii comparativ cu weekend.

„De exemplu, în timpul săptămânii românii preferă să achiziționeze produse de bază, precum franzela albă, unt sau cartofi românești, în timp ce în weekend optează pentru produse de răsfăț, precum somonul, dorada, pâinea pave și produsele bio – avocado, morcovi, lămâi sau banane”, a mai spus Narcis Horhoianu, Chief Marketing Officer & E-commerce la Carrefour România.

Alegeri București 2025: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.

INTERVIURILE HotNews.ro