Semnificatiile scandalului fraudei de la Bacalaureat
1. Toate fraudele din anii anteriori si de anul acesta au fost descoperite de catre procurori si ofiteri de politie. Niciodata de inspectori si/sau Corpul de Control al Ministrului Educatiei. Mai mult, aflam din referatul procurorilor ca inspectori, inclusiv sefa Inspectoratului Sector 6 erau la curent cu pregatirea fraudei si au participat la ea prin „aranjarea” componentei Comisiei de Examen si a echipei de supraveghetori. Interesul sistemului, al ministrului si inspectorilor este sa nu se afle calitatea precara a educatiei si formarii profesionale. In plus, un al doilea interes major, sa se asigure materie prima fabricilor de diplome, care controleaza, conform spuselor lui Mihail Hardau, Ministerul Educatiei si Parlamentul Romaniei.
2. Din teritoriu vin semnale ca ce se intampla la liceul Bolintineanu este varful aisbergului. Elevii povestesc pe forumuri cati bani au dat si cum s-a copiat in diferite locuri din tara.
Iata ce spune un email primit de la Drobeta Tr. Severin:
„Am urmarit cu interes ce se intampla cu evaluarile nationale din acest an si am constatat ca s-a dat liber la copiat. Ce daca sunt camere, daca e voie de sus, probabil, se fura pe rupte. La liceul Traian din Severin, la evaluarea nationala s-a intrerupt curentul vreo trei sferturi de ora. Rezultatul: o gramada de lucrari identice. La bacalaureat: la mai multe licee din acelasi oras s-a copiat la greu. E destul sa stai de vorba cu copiii sau sa intri pe forumurile lor si te ingrozesti. Ca sa nu mai vorbim de banii pentru asa zisul protocol. Tot orasul vuieste ca s-au strans sume variind de la 150 la 200 RON (in unele cazuri mai mult)”
3. Impactul social este cumplit. Elevii si profesorii cinstiti si verticali, care au dat dovata de demnitate si corectitudine sunt sanctionati de sistemul de educatie prin pierderea locurilor fara taxe la facultate, in favoarea celor care au furat si copiat, sub obladuirea sistemului. Tot bagajul educativ, pe care se presupune ca il obtin elevii in scoala se prabuseste cand ei vad cum profesorii cer si primesc fara rusine mita pentru a le facilita furtul si fraudarea examenului.
4. Examenul de bacalaureat si sistemul de invatamant se decredibilizeaza de la an la an, dovada fiind faptul ca nu toti elevii care aveau dreptul s-au inscris la Bacalaureat si Testarea Nationala. Aceasta reactie vine din convingerea de data recenta a elevilor si parintilor ca diplomele, neacoperite de competente, nu mai sunt valorizate de piata muncii. Angajatorii privati nu mai dau doi bani pe ele, stiind in ce conditii s-au obtinut.
5. Ministerul nu acopera zona de control, ancheta si sanctiune administrativa pe care o are in grija. Anul trecut, la sesiunea de toamna a Bacalaureatului, in judetul Giurgiu au fost de cinci (!) ori mai multi promovati la Bacalaureat, comparativ cu judetul veci Ialomita. Rezultat aberant, ca doar n-au fugit elevii si profesorii buni si competenti din ialomita si s-au refugiat in Giurgiu!
Explicatia poate fi doar frauda masiva produsa in Giurgiu. Ministerul, inspectoratele, premierul, s-au facut ca ploua. N-au luat nicio masura de verificare, control, recorectare a tezelor, acolo unde rezultatele ridicau semne de intrebare. Au mers pe teoria ca „hotul neprins e negustor cinstit”.
6. Administratia centrala a educatiei si formarii profesionale are instrumentele, inclusiv legale, sa faca ordine in aceasta frauda fara sfarsit. Astfel, in metodologia de derulare a examenului de Bacalaureat, la art. 96 se spune:
„(2) Candidatii care au fost înscriși la examen fără a îndeplini condiiile legale de înscriere sau care au beneficiat de informatii, documente sau alte forme de sprijin, obinute pe cale frauduloasă, care le-au facilitat rezolvarea subiectelor, situaţii constatate de organele în drept, sunt eliminai din examen. Dacă frauda este constatată în centrul zonal de evaluare, lucrările sunt anulate și candidaţii sunt consideraţi eliminaţi din examen.”
(3)În situatia în care frauda este constatată după încheierea examenului de bacalaureat, comisia de bacalaureat judeteană/a municipiului București modifică rezultatele examenului, în sensul că respectivul candidat este considerat eliminat din examen. Dacă diploma de bacalaureat a fost completată, dar nu a fost eliberată candidatului, ea este anulată.”
Dupa corectare, tezele se aseaza in ordine alfabetica, asa cum au stat elevii in sali, pentru a se trece notele in cataloage. Este foarte simplu sa se constate tezele copiate, total sau partial, si sa fie anulate, de catre comisii de verificare din alte judete, asistate de observatori neutri din randul ziaristilor si ONG-urilor.
Mai ales la Limba si Literatura Romana, unde sunt subiecte cu rezolvari personale, eseuri, comentarii pe text, etc. Este imposibil ca mai multi elevi sa gandeasca in aceleasi propozitii, cu aceleasi greseli de gramatica sau ortografie.
Tezele respective se anuleaza si ancheta merge mai departe la profesorii supraveghetori din clasele in care s-a copiat, cu sanctiuni administrative care pot merge pana la excluderea din invatamant si cu sesizarea organelor de urmarire penala. Am avut un singur exemplu de acest fel, in 2011, la Caras Severin, cand s-au anulat in centrul de corectare 111 teze copiate.
Daca in anii trecuti s-ar fi procedat asa la cateva examene de Bacalaureat succesive, acum nu mai aveam fraude.