Soluție inedită pentru a reduce zgomotul tramvaielor din București și uzura căii de rulare: Lubrifierea șinelor / Unde a fost testat sistemul și cu ce rezultate

Asociaţia Generală a Inginerilor din România (AGIR) – sucursala Buzău şi Voestalpine Railway System România testează un sistem electronic de lubrifiere a şinelor de tramvai în Bucureşti, scopul fiind cel de a reduce uzura componentelor de rulare şi a poluării fonice, informează AGIR – Buzău.
Aceste două probleme reprezintă două provocări majore ale transportului urban pe șine, spune sursa citată într-o postare pe Facebook, adăugând că „în parteneriat cu Voestalpine Railway Systems România SA, derulează un proiect inovator ce vizează testarea eficienței sistemului electronic de lubrifiere a sinelor cu canal tip VaRSRO-UASC, instalat la Societatea de Transport București (STB) SA.”
Cum funcționează sistemul de lubrifiere a șinelor de tramvai
Sistemul implementat are ca obiectiv reducerea frecării dintre bandajul roții tramvaiului și calea de rulare, fenomen care se manifestă în mod acut în zonele cu raze de curbură reduse, cum sunt capetele liniilor de tramvai. Aceasta nu doar că accelerează uzura componentelor în contact, dar generează și niveluri ridicate de zgomot, cu impact negativ asupra confortului urban, spune AGIR.
„Soluția adoptată presupune utilizarea unui distribuitor de lubrifiant cu o compoziție optimizată, care se activează automat la apropierea fiecărui tramvai, distribuind un volum controlat de lubrifiant pe suprafața șinei. Aceasta creează un film protector între roată și cale, facilitând o alunecare mai lină, reducând uzura mecanică și scăzând semnificativ nivelul de zgomot perceput de locuitorii din zonele adiacente”, potrivit instituției.

Teste la capăt de linie, în zona Sfânta Vineri
Pentru a analiza eficiența sistemului, o echipă de specialiști din cadrul Universității Politehnica din București, Facultatea de Inginerie Industrială și Robotică a elaborat și implementat un plan experimental.
Testele s-au desfășurat într-o zonă critică de curbă strânsă la capătul liniei de tramvai, în stația Sfânta Vineri.
În cadrul experimentului au fost măsurate, înainte și după activarea sistemului de lubrifiere, nivelul de zgomot, emisiile în infraroșu (pentru a observa variațiile termice rezultate din frecarea dintre roată și șină), vibrațiile șinei și uzura șinei.
„Pe lângă datele obiective obținute în cadrul experimentului, efectele benefice ale noii tehnologii au fost resimțite direct de comunitatea locală. Locuitorii blocurilor din apropierea stației Sfânta Vineri, obișnuiți cu niveluri ridicate de zgomot în timpul manevrelor de întoarcere ale tramvaielor, au remarcat o îmbunătățire semnificativă a calității vieții, datorită reducerii zgomotului produs în curbe. Mai mult decât atât, câțiva riverani au venit spontan să mulțumească echipei de specialiști prezenți pe teren, confirmând astfel eficiența sistemului”, afirmă sursa citată.
Rezultatele preliminare arată că sistemul electronic de lubrifiere reduce semnificativ atât uzura infrastructurii, cât și poluarea fonică, contribuind astfel la o mai bună calitate a vieții urbane, a mai transmis AGIR – Buzău.