Sari direct la conținut

Sorin Oprescu: Primaria Capitalei va demara in luna iulie procedura de licitatie pentru desemnarea firmei care va realiza proiectul tehnic pentru pistele de biciclete din Bucuresti

HotNews.ro
Harta Piste Biciclete centrul orasului, Foto: Hotnews
Harta Piste Biciclete centrul orasului, Foto: Hotnews

Primaria Capitalei va demara in luna iulie procedura de licitatie pentru desemnarea firmei care va realiza proiectul tehnic pentru pistele de biciclete din Bucuresti, a declarat duminica primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu. Dupa realizarea proiectului tehnic se vor contracta lucrarile de executie, a mai spus edilul. Reamintim ca in aceasta primavara, Guvernul a alocat Primariei Capitalei 10 milioane de euro pentru realizarea a 100 km de piste pentru biciclisti. Asta dupa ce, in perioada 2008-2010, municipalitatea a mai platit 11 milioane de euro pentru 122 km de piste pentru biciclete care au fost inchise de Politia Rutiera fiindca erau neconforme.

La inceputul lunii mai 2014, Oprescu declara ca trasarea celor 100 de km de piste pentru biciclete va incepe in luna iulie a acestui an, iar lucrarile se vor finaliza cel tarziu la sfarsitul anului viitor. Oprescu promitea ca vor fi refacute si o parte dintre pistele realizate de primarie intre 2008-2010 si inchise de Politia Rutiera.

Potrivit documentelor prezentate pana in prezent de municipalitate, noua retea de piste pentru biciclete ar urma sa se realizeze pe cele doua axe ale orasului, Nord – Sud si Est-Vest, pe inelul principal de circulatie si pe stradutele paralele cu marile bulevarde.

Lista strazilor pe care ar putea fi amenajate piste pentru biciclete, potrivit proiectului prezentat de municipalitate:

– inelul principal de circulatie: Bd. Iancu de Hunedoara, Sos. Stefan cel Mare, Sos. Mihai Bravu, Calea Vacarestilor, str. Nitu Vasile, Str. Izvorul Rece, Drumul Gazarului, Str. Progresului, Bd. Geniului, Sos. Grozavesti, Pasajul Basarab si Bd. Nicolae Titulescu pana la inchiderea inelului.

– Pe axa Est-Vest: din Militari, pe bd. Iuliu Maniu pana pe Soseaua Pantelimon.

– pe axa Nord-Sud: Soseaua Berceni – Sos. Oltenitei – Sos. Viilor – Bd. Tudor Vladimirescu – Sos. Panduri – Sos Grozavesti pana la bd. Bucurestii Noi.

– in centul Capitalei: pe Bd. Iuliu Maniu – Bd. Regina Elisabeta – Bd. Carol I, Calea Calarasi; Bd. Tineretului – Bd. Dimitrie Cantemir – Bd. I.C. Bratianu – Bd. Nicolae Balcescu – Bd. Magheru – Bd. Lacar Catargiu.

Primaria Capitalei, prin Administratia Strazilor, a mai cheltuit 11 milioane de euro in 2008 si 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. In 2012, Politia Rutiera a inchis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece erau nefunctionale.

In 2011 insa, cu aproape un an inainte sa inchida pistele, Politia Rutiera a cerut Administratiei Strazilor sa remedieze aceste erori.

Cu toate acestea, in acest interval de timp Administratia Strazilor nu a facut nimic. Acum, institutia sustine ca pistele au iesit din garantie si firmele care au incasat cele 11 milioane de euro nu mai au nicio obligatie.

In 2008, potrivit informatiilor furnizate de Administratia Strazilor, s-au realizat circa 60 de km de pista pentru biciclete.

Strazile pe care s-au realizat pistele sunt: Bd. Libertatii – Piata Constitutiei – Bd. Unirii – Piata Alba Iulia – Bd. Decebal -Piata Muncii; Bd. Cantemir – Bd. Tineretului – Calea Vacaresti; Bd. Constantin Prezan – Bd. Aviatorilor; Piata Presei Libere – Campus Agronomie – Bd Kiseleff – Bd. Lascar Catargiu – Piata Romana; Bd. Basarabia – Str. Bucovina; Bd. Iuliu Maniu -Bd. Geniului – Str. Bagdasar -Str. Gh. Marinescu – Sos. Colentina – Splaiul Independentei; Splaiul Independentei – Bd. Kogalniceanu – Bd. Elisabeta – Bd. Sincai – Splaiul Unirii – Bd. Bravu – Calea Vacaresti; Str. Campia Libertatii – Bd. Baba Novac – Bd. Brancusi; Bd. N. Grigorescu -Bd. Rebreanu; Bd. L. Rebreanu – Bd. N. Grigorescu – Bd. Camil Ressu.

Realizarea acestora a costat 5 milioane de lei, echivalentul a circa 1 milion de euro. Firma care le-a construit se numeste Marcatin, iar cea care le-a proiectat Global Service. Aceste piste nu au fost semaforizate.

In 2010, s-au realizat 68 de km de piste pentru biciclete. Pistele s-au trasat pe strazile: Calea Plevnei, Piata Charles de Gaulle, Bucurestii Noi, Viilor, Serban Voda, Odoarei, Valea Oltului, Soseaua Petricani, Valea Ialomitei, Valea Argesului, Ghencea, Mihai Bravu, Drumul Sarii, Polografiei, Timisoara, Drumul Taberei, Brasov, Constantin Prezan, Unirii, Oltenitei, 13 Septembrie, Sibiu, 1 Mai, Calea Dorobanti, Iancu de Hunedoara, Stefan cel Mare, Bucuresti – Ploiesti, Piata Presei, Aviatorilor, Theodor Pallady, Fantana Miorita si bd. Tudor Vladimirescu.

Amenajarea acestor piste a costat 50 de milioane de lei – circa 10 milioane de euro, si au fost realizate de firmele DUMAVA si UTI Trafic. Daca facem un calcul, pentru un km de vopsit trotuarul s-au platit 125.000 de euro. In acest pret intra si montarea semafoarelor pentru biciclete, in anumite locuri. Pentru atribuirea contractului Administratia Strazilor sustine ca a facut licitatie.

Si pistele de biciclete din acest pachet au avut un proiectant: firma Search Corporation.

In medie, pentru 1 km de pista pentru bicicleta municipalitatea a platit 150.000 de euro. Ce inseamna pista de bicicleta pentru Administratia Strazilor: un metru de trotuar vopsit cu vopsea grunjoasa verde si galbena, stantata din loc in loc cu cate o bicicleta alba.

Primaria Capitalei prin Administratia Strazilor Bucuresti a creat in 2012 un prejudiciu de 10,6 milioane lei fiindca nu a refacut pistele de biciclete din Bucuresti, inchise anul trecut de Politia Rutiera, potrivit unui raport al Curtii de Conturi. Primaria Capitalei, prin Administratia Strazilor, a platit 11 milioane de euro in 2008 si 2010 pentru amenajarea a 122 km de piste pentru biciclete. In 2012, Politia Rutiera a inchis aproximativ 80% dintre aceste piste deoarece erau nefunctionale.

Curtea de Conturi a constatat „efectuarea de cheltuieli ineficace si ineficiente in valoare estimata de 10.600 mii lei ca urmare a faptului ca Administratia Strazilor nu a luat masuri de refacere a pistelor de biciclete deteriorate din multiple cauze (lucrari de interventii derulate pe trotuare, lucrari pentru realizarea „retelei metropolitane de fibra optica pentru telecomunicatii”, accidente rutiere) si nici masuri pentru achizitionarea si montarea indicatoarelor de semnalizare si a stalpilor de protectie, ceea ce a condus la retragerea temporara a avizului de functionare de catre Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti – Brigada rutiera pentru 28 piste de biciclitti din cele 39 amenajate. In aceste conditii nici obiectivul amenajarii pistelor de biciclisti (crearea unui flux separat pentru acestia de traficul rutier, in conditii de siguranta), deci eficacitatea investitiei nu au fost atinse”, se arata in raportul institutiei.

In legatura cu pistele de biciclete amenajate in perioada 2008-2010 si inchise de Politia Rutiera, primarul Sorin Oprescu a declarat in mai 2014 ca o parte dintre aceste piste vor fi redeschise. Intrebat cine va plati pentru prejudiciul cauzat, Oprescu a raspuns ca nu este vorba despre un prejudiciu, aceste piste fiind folosite de catre bucuresteni.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro