Sari direct la conținut

Standardul VSME: O nouă eră în raportarea sustenabilității pentru IMM-uri

Standardul VSME: O nouă eră în raportarea sustenabilității pentru IMM-uri
Steag Uniunea Europeană Foto: freepik.com

Peisajul raportării de sustenabilitate din Europa s-a maturizat accelerat în ultimii ani, în special datorită Directivei de raportare a durabilității de către întreprinderi (CSRD) care a adus un nou model ambițios de transparență în Uniunea Europeană. Noile reguli de raportare vor asigura că investitorii și părțile interesate de activitatea companiilor au acces la informațiile necesare pentru a evalua impactul real al acestora asupra oamenilor și asupra mediului.

Grupul Consultativ European pentru Raportare Financiară a făcut un pas important prin publicarea unui standard simplificat și voluntar (VSME), în decembrie 2024. Acest standard se adresează microîntreprinderilor și IMM-urilor nelistate la bursă, oferindu-le o modalitate mai accesibilă de a raporta datele ESG (Environmental, Social, and Governance).

VSME reprezintă o oportunitate promițătoare pentru startup-urile și IMM-urile nelistate de a-și spori competitivitatea, de a consolida parteneriate în cadrul lanțurilor valorice în care activează și de a pregăti terenul pentru tranziția ulterioară la raportarea conform CSRD. 

Cum funcționează VSME?

Standardul oferă două module distincte, permițând companiilor să aleagă nivelul de raportare cel mai potrivit pentru maturitatea lor și cerințele părților interesate.

Modulul de bază: Destinat IMM-urilor aflate la început de drum în raportarea sustenabilității, acest modul include 11 categorii de dezvăluiri. Spre exemplu, IMM-urile pot oferi date despre practicile, politicile și inițiativele lor viitoare pentru tranziția către o economie mai durabilă, despre consumul de apă și energie sau despre modul în care își tratează angajații.

Modul cuprinzător: Destinat IMM-urilor mai mature, acest modul permite companiilor să ofere informații mai detaliate și mai structurate care să răspundă așteptărilor investitorilor, ale instituțiilor financiare și ale marilor companii din lanțul valoric care doresc o analiză mai aprofundată a durabilității și a impactului. Acest modul adaugă 9 categorii suplimentare de raportare, cum ar fi modelul de business și strategia de sustenabilitate, planul de tranziție sau riscurile climatice la care este expusă compania.

Analiza de dublă materialitate

O schimbare semnificativă adusă de VSME este eliminarea analizei de dublă materialitate. Analiza presupune identificarea factorilor ESG cei mai importanți pentru operațiunile și părțile interesate ale unei companii, iar procesul este unul complex și consumă resurse de care întreprinderile mai mici, de obicei, nu dispun.

Pentru a înlocui evaluarea de dublă materialitate, IMM-urile sunt ghidate de circumstanțe predefinite care determină dacă anumite informații trebuie raportate. Acest sistem stabilește automat intensitatea raportării în funcție de caracteristicile specifice ale companiei, cum ar fi sectorul de activitate, dimensiunea operațiunilor sau impactul potențial asupra mediului. Această nouă abordare reduce semnificativ timpul și resursele necesare pentru raportare, menținând relevanța informațiilor furnizate.

Instrumente digitale pentru raportare și benchmarking

EFRAG propune dezvoltarea unei platforme online pentru a simplifica procesul de raportare al IMM-urilor. Această platformă va permite companiilor să introducă datele de sustenabilitate într-un format standardizat și să le împărtășească automat cu partenerii lor de afaceri. Pentru a face raportarea mai accesibilă, platforma va include instrumente practice precum calculatoare automate pentru emisiile de carbon și baze de date relevante. 

Concluzie

Standardul își propune să sprijine microîntreprinderile și IMM-urile să răspundă eficient la solicitările de date de sustenabilitate pe care le primesc de la diverși parteneri. Aceștia sunt fie companiile mai mari care au nevoie de informații despre lanțul lor valoric pentru a-și realiza propriile rapoarte de sustenabilitate conform CSRD, fie investitorii sau băncile care au nevoie de aceste date pentru a decide dacă acordă sau nu o finanțare.

Nu în ultimul rând, prin furnizarea de informații cu privire la impactul companiei asupra mediului și a societăți, dar și cu privire la impactul problemelor sociale și de mediu asupra poziției financiare a companiei, IMM-urile își pot face strategii de dezvoltare mai informate și își pot monitoriza performanța de sustenabilitate în concordanță cu reglementările europene.

Sustainability Hub

Sustainability Hub este un proiect inițiat de Social Innovation Solutions, în colaborare cu Raiffeisen Bank, partener principal, și Rompetrol, susținător. Prin acces gratuit la instrumente esențiale și o rețea de experți în sustenabilitate, Sustainability Hub sprijină antreprenorii în construirea unor afaceri sustenabile și cu impact pozitiv asupra mediului și a societății.

Despre Social Innovation Solutions (SIS)

Social Innovation Solutions oferă programe de educație pentru sustenabilitate în Europa Centrală și de Est și organizează Climate Change Summit, cel mai important eveniment regional dedicat soluțiilor la schimbările climatice.

În primii 7 ani, SIS a implicat peste 15.000 IMM-uri în programele educaționale, a educat peste 7.500 tineri, a atins peste 3 milioane de telespectatori online și peste 7.000 de participanți la evenimente. SIS a acordat 250.000 EURO pentru start-up-uri prin peste 150 parteneri din peste 10 țări.

Până în 2026, SIS își propune să pregătească 100.000 de persoane din 30 de țări.

Despre Rompetrol

Rompetrol (KMG International) operează în 11 țări și acoperă întreg lanțul valoric al industriei, cu operațiuni de trading și aprovizionare cu țiței, rafinare și producție, distribuție de produse petroliere, servicii industriale și servicii de consultanță și EPCM. Grupul deține cea mai mare rafinărie din România, Petromidia, și una dintre cele mai moderne din Regiunea Mării Negre și Rafinăria Vega, singurul producător din România de normal-hexan, bitum și white spirits.

Rompetrol operează în peste 1000 de puncte de distribuție în România, Bulgaria, Republica Moldova și Georgia, deservind peste 3 milioane de clienți.

Compania are peste 5500 de angajați direcți, din care peste 3500 sunt în România, ce acoperă peste 200 de calificări profesionale.

Articol susținut de Social Innovation Solutions