Stare de urgență în peninsula Crimeea. Autoritățile au mai multă putere pentru a lua decizii rapide, după poluarea provocată de petrolierele rusești
Rusia a impus sâmbătă stare de urgență regională în Crimeea, pe care a anexat-o ilegal de la Ucraina în 2014, în timp ce muncitorii curățau tone de nisip și pământ contaminat de o parte și de alta a Strâmtorii Kerci, în urma deversării de petrol în Marea Neagră de luna trecută, transmite Reuters.
Mihail Razvozhaev, guvernatorul orașului Sevastopol, instalat de Rusia, a declarat că noile urme de poluare minoră necesită o eliminare urgentă și a declarat stare de urgență în oraș – conferind autorităților mai multă putere pentru a lua decizii rapide, cum ar fi obligarea cetățenilor să își evacueze locuințele.
Strâmtoarea Kerci este situată între Marea Neagră și Marea Azov și separă peninsula Kerci din Crimeea de regiunea Krasnodar din Rusia.
Echipele de salvare au evacuat până acum peste 86.000 de tone de nisip și sol contaminat, a declarat sâmbătă Ministerul pentru Situații de Urgență. Petrolul s-a scurs din două petroliere învechite care au fost lovite de o furtună la 15 decembrie. Unul s-a scufundat, iar celălalt a eșuat.
Peste 10.000 de persoane au lucrat pentru a curăța cu lopata păcură vâscoasă și urât mirositoare de pe plajele nisipoase din Anapa și din împrejurimi, o stațiune de vară. Grupurile de mediu au raportat moartea delfinilor, marsuinilor și păsărilor.
Ministerul situațiilor de urgență a declarat pe Telegram că solul contaminat cu petrol a fost colectat în regiunea Kuban din Rusia și în Crimeea.
Ministerul a publicat înregistrări video cu zeci de lucrători în costume de protecție care încarcă saci de pământ pe excavatoare, iar alții îndepărtează pământul de pe nisip cu lopețile.
Ministerul Transporturilor din Rusia a declarat săptămâna aceasta că experții au stabilit că aproximativ 2.400 de tone de produse petroliere s-au deversat în mare, o deversare mai mică decât se temea inițial.
În momentul producerii dezastrului, mass-media de stat au relatat că petrolierele avariate, ambele mai vechi de 50 de ani, transportau în total aproximativ 9.200 de tone (62.000 de barili) de produse petroliere.
Deversarea a implicat păcură grea de clasa M100 care se solidifică la o temperatură de 25 de grade Celsius și, spre deosebire de alte produse petroliere, nu plutește la suprafață, ci se scufundă pe fund sau rămâne suspendată în coloana de apă.