Sari direct la conținut

Nicușor Dan acuză Guvernul Ciolacu că vrea să ia din bugetul Primăriei Capitalei circa 620 milioane lei în 2024: Avem mult mai multe atribuții față de sectoare și totuși primim mai puțini bani

HotNews.ro
Nicușor Dan, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Nicușor Dan, Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Primarul general, Nicușor Dan, acuză Guvernul Ciolacu că vrea să ia din bugetul Primăriei Capitalei circa 620 milioane lei în 2024 prin alocările făcute în proiectul de buget. Primarul general spune că este o disproporție între banii alocați Primăriilor de Sector și banii alocați Primăriei Capitalei deși municipalitatea are mult mai multe atribuții, doar subvențiile la termie și transport public fiind 3,5 miliarde de lei. „Vrem să cumpărăm autobuze electrice, tramvaie, vrem să modernizăm linii de tramvai, să modernizăm rețeaua de termoficare, asta înseamnă mari lucrări de infrastructură, sau vrem să avem un București plin de panseluțe și borduri”, a declarat primarul general, vineri, într-o conferință de presă susținută la Primăria Capitalei.

„Atrag atenția asupra unui fapt grav legat de bugetul național, adică o alocare pentru municipiul București cu 620 milioane lei mai puțin decât alocarea în 2023. 620 milioane lei înseamnă 60 de tramvaie noi sau 100 de autobuze electrice sau fondurile europene pentru stația de epurare la Glina. Am muncit trei ani să salvăm acești bani europeni și acum vine Guvernul și îi ia. Asta apropo de șmecheria care distruge România”, a declarat Nicușor Dan.

Primarul general spune că în proiectul de buget pus în dezbatere publică de Guvernul României, se ia 3% din cotele defalcate din impozitul pe venit alocate Primăriei Capitalei și nu se mai dau cei 2% pentru instituțiile de cultură, așa cum se dau în restul județelor.

  • „O parte importantă din bugetul municipiului București vine din cotele defalcate din impozitul pe venit, adică bani pe care bucureștenii îi plătesc impozit pe salariile lor. În bugetul din 2023, acești bani, 50% se duceau la Primăria Municipiului București, 50% la Primăriile de Sector. În proiectul de buget pe 2024, doar 47% din acești bani se duc la Primăria generală și 50% rămân la Primăriile de Sector, asta înseamnă cam 300 și ceva de milioane.
  • Și mai este o prevedere în proiectul de buget național, banii pentru instituțiile de cultură. În toate județele, mai puțin Bucureștiul, 2% din alocarea cumulată pentru Județ, Consiliul Județean, Consiliile Locale, se duc către institiuțiile de cultură, nu și în municipiul București, unde știm cu toții, toate teatrele sunt la Primăria Muncipiului București, sunt plătite din bugetul nostru, Opera Comică, Circul, toate muzeele.
  • Deci 3% plus 2% înseamnă suma pe care am spus-o la început, 620 milioane de lei mai puțin în bugetul pe 2024 față de bugetul din 2023”, a explicat Nicușor Dan.

Acesta spune că este o disproporție între bugetele Sectoarelor și cotele defalcate acestora și bugetul Primăriei Capitalei, Sectoarele având mai mulți bani deși au mai puține atribuții.

  • „Vă rog să ne uităm la ce trebuie să facă Primăria Capitalei și ce trebuie să facă Sectoarele. Se vede cu ochiul liber că noi avem mult mai multe atribuții față de Sectore și totuși Primăria Capitalei primește mai puțini bani decât Sectoarele.
  • Vrem să cumpărăm autobuze electrice, tramvaie, vrem să modernizăm linii de tramvai, să modernizăm rețeaua de termoficare, asta înseamnă mari lucrări de infrastructură, sau vrem să avem un București de panseluțe și borduri.
  • Asta este diferența de viziune între Primăria Muncipiului București și Guvernul Ciolacu care propune această distribuție a banilor între Primăria Capitalei și Primăriile de Sector”, a explicat primarul general.

Nicușor Dan spune că doar subvenția pe care trebuie să o plătească Primăria Capitalei pentru termoficare și transport public este de 3,5 miliarde lei.

  • „Conform înțelepciunii Codului Fiscal, toate taxele și impozitele locale din municipiul București, 1,7 miliarde lei, se duc la Sectoare și nu la Primăria Municipiului București. Adică noi plătim o subvenție considerabilă pentru transportul public și dacă amendăm pe cineva care nu are bilet în tramvai sau în autobuz, amenda aia se duce la Primăria de Sector.
  • Să ne uităm și la subvenție, noi plătim două miliarde de lei pentru subvenția la termie și 1,5 miliarde lei pentru subvenția la transportul public, deși primim mai puțin decât Sectoarele.
  • Eu sper să existe înțelepciune în Parlamentul României pentru a nu lipsi Bucureștiul de un instrument de dezvoltare”, a mai spus Nicușor Dan.
Ajută-ne să facem HotNews mai bun
Vrem să aflăm ce subiecte sunt importante pentru tine și cum putem îmbunătăți HotNews. Am pregătit un chestionar a cărui completare durează 5 minute şi care e anonim, dacă nu vrei să ne laşi adresa de mail. Nu e obligatoriu să răspunzi la fiecare întrebare, deși ne-am bucura. Orice contribuție ne ajută să luăm decizii mai bune.
Formular Feedback
ARHIVĂ COMENTARII
Dodel540 • 2023-12-15 10:52:11
Diferenta de viziune vine de la diferenta de culoare politica . este evident. Cum sa nu dea bine in an electoral ca de ex primaria sector 4 face pasaje rutiere si statii de metrou, adica lucrari de infrastructura care tin mai degraba de primaria capitalei. sa ii multumiti lui bolos (pnl) ptr mizeriile astea
2 28
galeo • 2023-12-15 11:17:43
De fapt primaria generala e un mastodont cu picioare de lut ce abia se misca.
17 4
bogdan1477 • 2023-12-15 12:46:43
Da, da, si alea de sector, in principal cele conduse de PNL sau PSD, sunt niste caprioare zvelte care merita toti banii din lume, corect?
2 15
Dr2005 • 2023-12-15 10:58:01
Bună gluma cu infrastructura de transport... Multe bulevarde au fost de mult trecute la sectoare, inclusiv cele cu lucrări începute de PMB (gen Ghencea, Doamna Ghica), iar pe altele s-au lăsat primarii de sector să facă ce-i taie capul (a se vedea Şos. Olteniţei, Eroii Revoluţiei, Luică, N. Grigorescu, L. Pătrăşcanu, Th. Pallady etc.).
17 3
gmb72 • 2023-12-15 14:53:32
Din doua una: ori e desființată primăria generala si se fărâmițează orașul în 6 bucăți, ori se desființează cele de sector și se păstrează la nivel de sector doar serviciile cetățenești (ca doar n-o sa vina cineva din Pantelimon sa-si plătească ceva la vreun sediu din Militari). Actuala struțo-camila cu 7 instituții INDEPENDENTE cu vagi separări între atribuții și care au și posibilitatea legala sa-si dea la gioale și sa-si blocheze proiecte una-alteia, nu e decât risipa financiara și garanția NEIMPLEMENTARII niciunui proiect major, la nivel de oraș. Ca e suficient ca un primar de sector prin care ar trece proiectul ala, sa se certe cu ceilalți primari de sector (sau general) implicați.
0 10
Arb525 • 2023-12-15 11:11:14
Aloleu, panseluțe...
2 9
Neam Prostit • 2023-12-15 11:15:44
Totusi imi este neclar de ce trebuie sa fie atat de multe subventii in Bucuresti. Ce inseamna "subventie la termie"? Personal eu imi platesc "termia" singur si nu cer nimanui sa mi-o plateasca.
5 9
Izdubar Zaidu • 2023-12-15 12:42:40
Ca bucurestenii sa protesteze in fata guvernului nu e nevoie sa vina cu atutocarul din alta parte, asa ca trebuie extra pacificati. Asta e explicatia.
2 4
bogdan1477 • 2023-12-15 12:47:56
Pai... Bucurestiul fara subventii de la guvern triple raportat la populatie decat oriunde altundeva in tara, da faliment in 2 saptamani.
2 7
Idealistu • 2023-12-15 13:34:24
Guvernul ia bani de la bucuresteni, nu invers. Acesti bani sunt platiti de firmele si locuitorii orasului, iar 53% se duc la guvern (buget). Deci mai terminati cu prostiile.
1 11
Stefan78 • 2023-12-15 18:37:41
Mai citeste odata articolul, poate iti este neuronul obosit si nu ai inteles. Banii respectivi sunt din impozitele platite de BUCURESTENI ! 47 % la Primaria Generala si 50 % la cea de sector.
1 3
IoPaNet • 2023-12-15 14:52:03
Tu esti lasat sa-ti produci "termia" singur si cat consumi atat platesti. Eu sunt obligat sa raman intr-un sistem centralizat (zice-se, ca sa nu-ti poluez tie aerul, dar tu imi poluezi mie aerul cand iti produci singur "termia") si sa las apa "calda" sa curga 10-15 minute pana cand chiar devine calda, dupa care o folosesc 5 minute. Prin urmare, teoretic mie imi "subventioneaza" apa calda, practic platesc mai mult decat daca ar fi nesubventionata, dar nu as plati apa rece ca fiind calda. Iata de aceea sunt "subventii"...
3 8
Neam Prostit • 2023-12-15 16:01:06
Inteleg foarte bine ce zici, dar nu sunt de acord. Faptul ca tu si restul de 90% din Bucuresti suferiti din cauza tevilor sparte tot nu este o justificare pentru banii luati de la mine (si restul de 10%) drept impozit si cheltuiti ca subventie. Banii aia trebuie investiti in repararea tevilor tale sau in dezvoltarea orasului, nu in subventionarea caldurii care curge in pamant. Apa care curge in pamant trebuie sa ti-o platesti singur sau sa actionezi in consecinta, asa cum am facut si eu. Socialismul nu moare in Romania.
4 5
elysyum • 2023-12-15 11:16:39
Nu inteleg de ce trebuie sa plateasca din bani publici din taxe pt transport si gigacalorie celui mai bogat oras din ROMANIA restul judetelor tarii. Sa se taxeze proprietatile din Bucuresti si ILFOV zona cea mai dezvoltata din RO calculat procent ca la valoarea de piata ca in UE. Taxele sunt de ras dar vor subventii din bugetul comun. De ce nu primesc si locuitorii de la case sau condominii din Bucuresti, care nu sunt incalziti la TERMOENERGETICA subventii pt caldura nu cumva este discriminare?
7 9
Neam Prostit • 2023-12-15 12:20:42
Aici nu iti dau dreptate. In Bucuresti nu se intoarce nici 10% din valoarea taxelor platite in Bucuresti. Sub nicio forma nu se pune problema ca vreun sat din Moldova sa contribuie la vreun buget din Bucuresti, ci e tocmai invers. Problema este cu cuantumul acestor subventii, dar asta e o discutie separata. In rest ... bucurestenii isi platesc cu varf si indesat impozitele si nu sunt subventionati de nimeni, decat de ei insisi.
2 14
Izdubar Zaidu • 2023-12-15 12:44:52
Deja e un abuz oricum ca taxele alea sunt platite in Bucuresti, pentru ca o mare parte din valoare se face in alta parte.
7 2
CogitoErgoSum. • 2023-12-15 13:36:48
Corect.. Aproape 25% din bugetul national vine din Bucuresti.. Pe locul doi este JUDETUL Cluj cu 5%. Eu cred ca toata tara se bucura de banii facuti local in Bucuresti. Faptul ca ai mici ajutoare de la stat pentru populatia locala cred ca este perfect sustenabil si etic. Mai degraba nu este sustenabil in judetele sarace (dar normal este sa fie ajutate sa se ridice, sa ajunga la o convergenta).
1 8
elysyum • 2023-12-15 17:30:33
Marii contribuabili din toate judetele cotizeaza doar la centru, intreaba la Anaf si te luminezi. Vezi cat este bugetul la Metrou si de unde vin banii. (Ministerul Transporturilor )
3 2
Idealistu • 2023-12-15 13:36:19
Pai aranjeaza matale cu psd+pnl sa nu mai dea subventia la termoficare in TOATA tara si sa vezi matale distractie. La fel cu transportul public. Socialismele astea sunt inventate de psd, care n-a facut nimic pentru Bucuresti in 20 de ani.
3 7
Gogu SCLIPICI • 2023-12-15 11:44:31
Ce-ar fi sa incetam cu mizeriile astea de 7 primarii pentru Bucuresti sa sa consolidam in 1 singura?!? Orase mai mari (mult mai mari) din Europa si US gestioneaza consistent, la noi fiecare sector face ce viseaza, prima prioritate in opinia mea in Bucuresti asta ar fi. Optimizarea costurilor si gestiune consolidata. Dar e usor sa nu faca nimeni nimic si sa dea vina pe ceilalti. Bataie de joc continua la adresa contribuabililor, milioane de euro furati, cozi la ghisee, digitalizare 0, infrastructura 0, transport public 0.
0 14
Izdubar Zaidu • 2023-12-15 12:48:01
Tokyo are oficial in metropolis vre-o 15 milioane si e impartit in vre-o 25 de prefecturi. Raportul e cam la fel ca primaria de sector in Bucuresti.
2 4
corbul109 • 2023-12-15 20:22:04
Bucureștiul chiar stă bine de tot. Bruxelles la 1 milion de locuitori are 19 primarii, un parlament și un guvern. Sper să nu le dau idei ��
1 4
Lulescu • 2023-12-15 12:13:28
Dupa rezultatele de pana acum, nicusor nu ar putea gestiona nici macar un dozator de cafea, e doar o mare coincidenta de evenimente, lipsa de candidati competenti, ca a devenit primarel. pardon primal (referire la dl Goe)
15 2
Salty_Professional70 • 2023-12-15 12:14:38
Asta e greutatea cand nu esti membru PSD/PNL. Imi imaginez ca nu esti copil sa crezi ca cei de la guvernare vor sustine binele obstii idiferent de culoarea politica.
1 12
galeo • 2023-12-15 12:21:42
Ce mizerie Nicusor, adica sa nu se mai duca banii catre primarii de sector care fac parcuri noi, pasaje, etc, ci sa vina banii la primaria generala care sa plateasca pomeni la subventia de incalzire.
12 1
Idealistu • 2023-12-15 13:38:09
Primariile de sector sunt sinecuri de furat bani publici pentru partide. N-are nicio logica sa imparti un oras care are o infrastructura unitara in "gubernii", decat daca vrei sa furi mai mult.
1 9
CogitoErgoSum. • 2023-12-15 13:21:32
Doar Gabriela Firea are voie sa faca proiecte mari.. cand face.. dar nu face.. Nicusor Dan are interzis in asa proiecte ca doar nu or sa ii dea gloante pentru campania electorala cand doamna Firea va veni in pijamale la dezbateri.. ca altceva nu are ce sa arate ca a facut, decat ca a dormit!
1 7
galeo • 2023-12-15 17:52:51
Nu l-a oprit nimeni pe Nicusor in afarq de propria inconpetenta.
3 1
TICALOSU • 2023-12-16 11:09:47
Care sunt acele proiecte mari ale lui Nicușor? Asta abia vorbește și vreți proiecte mari? Deci, care sunt acele proiecte?
2 1
Un alt roman • 2023-12-15 14:01:27
vezi ca mai tebuie sa platim si 400.000euro în scandalul parcului Bordei castigati prin instanta, nefericitule
7 2
Qiu • 2023-12-15 15:46:07
Nicio supriza faptul ca PSD ii baga bete in roate lui Nicusor. A facut-o tot timpul. Ei nu au treaba cu oamenii, cum se crede, au treaba cu puterea si cu praduiala. Ca sa vedeti si nivelul de aroganta la care au ajuns, astazi Ciolacul, intrebat fiind de faptul ca Nicusor sustine ca PMB primeste mai putini bani de la buget, a raspuns: "Care Nicusor?".
1 6
Cetatean batran • 2023-12-15 18:43:54
Ciolacu deja se crede vesnic si mai ales vesnic in posturi de conducere.Genul asta se rostogoleste la vale cu viteza maxima.Au mai fost si altii " vesnici" si acum nu mai stie nimeni nimic de ei.
1 3
galeo • 2023-12-15 17:49:52
De ce sa faca primariile desector parcuri noi, pasaje rutiere noi cand cu banii aia poate Nicusor sa dea pomeni Radetistilor.
4 1
INTERVIURILE HotNews.ro