Sari direct la conținut

Scandal la Muzeul Național de Artă: Acuzații privind falsuri provenind de la familia lui Adrian Năstase și incluse în expoziția Victor Brauner

HotNews.ro
Adrian Năstase și-a prezentat colecția de artă din casa din Zambaccian (2006), Foto: AGERPRES
Adrian Năstase și-a prezentat colecția de artă din casa din Zambaccian (2006), Foto: AGERPRES

Istoricul de artă Adrian Buga lansează „un protest public” și avertizează asupra unei „situații grave” la Muzeul Naţional de Artă al României (MNAR) legată de autenticitatea unor opere incluse în expoziția dedicată lui Victor Brauner. El spune că sunt cunoscute ca având mari probleme de autenticitate lucrările care fac parte din colecțiile fostului premier Adrian Năstase și ale fiilor acestuia, Andrei și Mihnea Năstase și recomandă să facă urgent o contraexpertiză realizată de experți internaționali în opera lui Brauner. Cu o zi în urmă, și istoricul de artă Pavel Șușară a acuzat că în trei expoziţii de la Muzeul Naţional de Artă – una dintre acestea fiind dedicată lui Victor Brauner – ar fi fost incluse „falsuri la limita ridicolului”.

Istoricul de artă Adrian Buga a postat, pe Facebook, un mesaj intitulat „Protest public”, în care se referă la expoziția „Victor Brauner. Între oniric și ocult” care are loc în prezent la Muzeul Național de Artă al României, proiect conceput și coordonat de Călin-Alexiu Stegerean (curatorul expoziției și Directorul General al MNAR), printr-o producție realizată de Muzeul Național de Artă al României.

„Sunt cunoscute ca lucrări cu mari probleme de autenticitate lucrările din colecțiile familiei lui Adrian Năstase”

El spune că în această expoziție, destul de bine argumentată vizual, au fost aduse lucrări de artă, cărți, fotografii și filme din diferite muzee românești și străine, cât și din colecții particulare: lucrări de pictură și grafică de la Muzeul Național de Artă al României, Musée national d’art moderne – Centre Pompidou, Musée d’Art moderne et contemporain de Saint-Etienne Métropole, Musée d’Art moderne et contemporain de Strasbourg, Muzeul de Artă Vizuală Galaţi, Muzeul Țării Crișurilor Oradea. Colecțiile particulare: Octavian Brândeu, Anca Vlad, Gheorghe Burtea, Cristinel Popa, Jean-Michel Runacher, Béatrix și Christian Derveloy, Damian Florea, Adrian Năstase, Andrei Năstase, Mihnea Năstase.

  • „Situația cea mai gravă, fiind gata să protestez public, este legată de problemele grave de autenticitate ale unor opere de artă care fac parte din expoziția Brauner. Sunt cunoscute ca lucrări cu mari probleme de autenticitate lucrările care fac parte din colecțiile: Adrian Năstase, Andrei Năstase, Mihnea Năstase.
  • Recomand ca muzeul MNAR să facă urgent o contraexpertiză realizată de experți internaționali în opera lui Brauner, care să confirme sau să infirme acuzele legate de problemele de autenticitate ale operelor din colecțiile: Adrian Năstase, Andrei Năstase, Mihnea Năstase.
  • Tot timpul am luptat împotriva vânzării obiectelor de artă false, mi-am dedicat timpul, activitatea profesională și experiență în a descoperi doar lucrări originale, iar o lucrare originală, contrar uneia false, are un efect de ridicare a spiritului privitorului și ajută nespus cultura națională, iar în cazul lui Brauner – internațională.
  • Adevărul societății artistice și culturale românești trebuie spus doar prin lucrările originale, iar falsul este egal cu mincina din societatea noastră, este egal cu tot ce este nociv, cancerigen.
  • Falsul pângărește și distruge orice valoare culturală, iar dacă se dovedește prin contraexpertize că în expoziția menționată mai sus s-au introdus cu bună știință lucrări cu probleme de autenticitate, atunci trebuie stabilită o comisie în care curatorul expoziției și directorul general al MNAR să argumenteze motivele introducerii acestor lucrări în expoziția Brauner. O gravă eroare, mai ales când refuzi să colaborezi cu experți ai muzeului sau cu experți internaționali, este de a fi curatorul unor expoziții pentru pictorii pe care nu-i cunoști și nu-i stăpânești. Aviz pentru viitor în cazul următoarelor expoziții organizate de MNAR”, arată istoricul de artă.

„Dacă nu se fac publice expertizele, iar aceste lucrări vor fi reproduse în viitorul catalog al expoziției Brauner, voi fi nevoit să protestez public în fața muzeului”

El recomandă să fie făcută solicitarea de a fi făcute publice expertizele lucrărilor de artă din colecțiile familiei lui Adrian Năstase, cercetările experților Muzeului de artă, cei care s-au ocupat de expoziția Brauner și studiile legate de proveniența lucrărilor de artă din colecțiile Adrian Năstase, Andrei Năstase și Mihnea Năstase.

  • „Menționez că autenticitatea și integritatea unor opere de artă au relevanță administrativă, atât pentru statul român, cât și pentru instituțiile muzeale care au trimis lucrări de artă în expoziția Brauner, iar pentru națiunea franceză (prin Musée national d’art moderne – Centre Pompidou, Musée d’Art moderne et contemporain de Saint-Etienne Métropole) protejarea patrimoniul cultural național de asocierea lucrărilor din patrimoniu lor cu lucrările false este un obiectiv al intereselor de securitate națională și angajează responsabilitatea Statului francez.
  • Dacă nu se fac publice expertizele cerute și nu se dă voie să se facă o contraexpertiză a lucrărilor menționate, iar aceste lucrări vor fi reproduse în viitorul catalog al expoziției Brauner, voi fi nevoit să protestez public în fața muzeului și în fața sediului Ministerului Culturii”, adaugă Adrian Buga.

„Incompetență impardonabilă sau complicitate?”

Cu o zi în urmă, și istoricul de artă Pavel Șușară a acuzat că în trei expoziţii de la Muzeul Naţional de Artă – una dintre acestea fiind dedicată lui Victor Brauner – ar fi fost incluse „falsuri la limita ridicolului”.

Pavel Şuşară a acuzat, pe Facebook, o „alterare a unui act cultural major” de către Muzeul Naţional de Artă al României, care ar fi adus un „număr semnificativ falsuri la limita ridicolului” la expozițiile Romul Ladea, Zoe Vida Porumb și Victor Brauner.„Nu poate fi trecut cu vederea”

  • „Trei expoziţii de neratat la MNAR, Romul Ladea, Zoe Vida Porumb şi Victor Brauner.
  • Din păcate, iar aici nici nu ştiu dacă este vorba doar despre o incompetenţă impardonabilă sau, la fel de grav, despre o manevră conştientă de spălare a unor lucrări şi de manipulare, prin ricoşeu, a pieţei de artă, adică pur şi simplu de complicitate, un număr semnificativ de lucrări, peste numărul degetelor de la o mână, sunt falsuri la limita ridicolului.
  • O asemenea alterare a unui act cultural major, comisă de o instituţie publica de vârf, aşa cum este MNAR-ul, nu poate fi trecută cu vederea nici de Ministerul Culturii, dar nici de instituţiile care trebuie să investigheze asemenea tipuri de infracţiuni”, a scris Pavel Şuşară pe Facebook.

Reacția Muzeului Național de Artă

Muzeul Naţional de Artă al României a transmis un punct de vedere la solicitarea News.ro, spunând că „nu a luat cunoştinţă până în prezent de existenţa unor falsuri în expoziţiile pe care le-a organizat”:

  • „Expoziţia Romulus Ladea a fost organizată cu lucrări din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României şi a altor muzee din ţară, precum şi din colecţia familiei.
  • Expoziţia Zoe Vida Porumb a fost organizată cu lucrări puse la dispoziţie de artistă.
  • Expoziţia Victor Brauner a fost organizată cu lucrări din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României, a Centrului Pompidou, Muzeul de Artă Modernă Saint Etienne, Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană din Strasbourg, din colecţii particulare din România şi Franţa.
  • Pentru acestea s-au avut în vedere autentificări ale unor experţi recunoscuţi şi prezenţa lor în surse bibliografice care nu a fost contestată în lucrări cu caracter ştiinţific.
  • Prin urmare, Muzeul Naţional de Artă al României nu a luat cunoştinţă până în prezent de existenţa unor falsuri în expoziţiile pe care le-a organizat”.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro