Sari direct la conținut

România va cumpăra avioane F35 – Decizia, luată de CSAT / Când ar putea ajunge avioanele F-35 în România și cât ar putea costa achiziția

HotNews.ro
F-35 cu cocardă românească, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
F-35 cu cocardă românească, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei

​România va cumpăra avioane de ultimă generație F-35, au decis marți în ședință membrii Consiliului Suprem de Apărare a Țării. Aceștia au aprobat, marți, concepția de realizare a capabilității operaționale de apărare aeriană cu avioane multirol de generația a V-a.

În cadrul ședinței CSAT de marți, potrivit Administrației Prezidențiale, a fost analizată şi dezvoltarea aviației militare a României. Realizarea unor capabilităţi operaționale de apărare aeriană robuste, credibile, interoperabile, flexibile şi eficiente, destinate atât îndeplinirii angajamentelor asumate ca urmare a calității de stat membru NATO şi UE, cât și descurajării unei posibile agresiuni, reprezintă condiţia esenţială pentru îndeplinirea obiectivelor politicii de apărare a României.

Spectrul capabilităților de apărare menționate va include, printre altele, capabilități sporite de apărare aeriană și anti-rachetă pentru protecția forțelor proprii și capabilități avansate și diversificate de foc și de lovire cu precizie la mare distanță, potrivit CSAT.

  • Procesul de modernizare a Forțelor Aeriene Militare va continua prin achiziționarea de avioane de ultimă generație F-35. Aceste avioane, dotate cu o gamă largă de senzori avansaţi, capacitate de schimb de informaţii criptate în timp real atât cu platforme aeriene, cât şi cu sisteme de apărare cu baza la sol, capacitate de gestionare reală a imaginii operaţionale a câmpului de luptă, precum şi cu muniţii inteligente de înaltă precizie, permit realizarea şi menţinerea superiorităţii aeriene, condiţie obligatorie pentru asigurarea suveranităţii în spaţiul aerian naţional şi, la nevoie, pentru apărarea acestuia.

„În acest sens, membrii Consiliului au aprobat Concepția de realizare a capabilității operaționale de apărare aeriană cu avioane multirol de generația a V-a”, notează CSAT.

VEZI ȘI:

Avioanele F-35, după 2030

Klaus Iohannis deja anunțase încă din februarie 2022 că România va achiziționa modelul F-35, avionul de generația a 5-a produs de Lockheed Martin și care a început să fie cel mai selectat avion nou a multor state membre NATO, inclusiv Norvegia care face trecerea de la F-16, avioane ce vor ajunge astfel la noi.

Tranziția spre avioanele de generația a V-a, chiar dacă teoretic este programată să aibă loc după 2030, va dura ani și presupune pe lângă contracte semnate din timp și plăți mari făcute în tranșe înainte de a vedea efectiv aparatele livrate, și pregătiri ce țin de infrastructură, logistică și de pregătire a piloților.

VEZI ȘI:

Cât va costa România achiziția de avioane F-35?

România operează practic F-16 din anul 2016, iar acum se uită la o achiziție de F-35 undeva după orizontul anilor 2030.

Nu putem discuta încă de un contract sau de vreo sumă nici măcar pur estimativ, în condițiile în care nici măcar nu s-a vehiculat un număr minim de aeronave pe care țara noastră să-l cumpere.

Ce știm doar e că România va ajunge practic să opereze la începutul anilor 2030 48 de avioane F-16, unele din ele ajungând pe atunci deja la finalul resursei lor de zbor. E lesne de presupus că necesarul României post-2030 va fi de circa 32-48 de aeronave.

Ca o paralelă, Polonia operează avioane F-16 noi (48 în total) din anul 2006. În 2020 Polonia a semnat un contract cu SUA pentru avioane F-35. Polonia va plăti circa 4,6 miliarde de dolari pentru 32 de avioane de vânătoare noi de generația a cincea F-35.

Avioanele poloneze vor fi livrate începând cu anul 2024, însă contractul nu include armament și nu are nici o componentă de offset.

Specificațiile avioanelor de generația a cincea F-35

F-35 este un avion de ultimă generație, considerat „invizibil” pentru radar. Avioanele de tip „stealth” precum F-35 se folosesc de forme specifice ale fuselajului și de o vopsea specială astfel încât undele radar să fie „absorbite” și să se să reflecte cât mai puțin atunci când lovesc aeronava. Secțiunea radar a unui astfel de avion poate ajunge să fie la fel de mică precum a unei păsări.

F-35A

Echipaj: 1

Lungime: 15,37 m

Anvergura aripilor: 10,65 m

Înălțime: 5,28 m

Suprafață portantă: 42,7 mp

Masa (gol): 13,29 t

Masa (echipat): 22,4 t

Masa maximă la decolare: 31 t

Motor: 1× Pratt & Whitney F135 afterburning turbofan, (177 kN)

Viteza maximă: Mach 1,6 (1.200 mph, 2.000 km/h)

Raza de luptă: 1.300 km

Limită G: 9

Plafon operațional: 50.000 ft (15.000 m)

Rata de urcare: ~40.000 ft/min (200 m/s)

Armament:

  • Tun 1×25 mm GAU-22/A (180 proiectile)
  • Puncte de acroșaj: 4 interne în configurație stealth / 6 puncte externe

Radar: AN/APG-81 AESA, sistem electro-optic și sistem de bruiaj

România cumpără acum F-16 din Norvegia

România a semnat în noiembrie 2022 contractul de achiziție a 32 de avioane F-16 în configurația M6.5.2, motoare de rezervă și suport logistic de la Guvernul Regatului Norvegiei. Contractul prevede că primele aeronave vor veni în România încă din 2023.

Valoarea contractului semnat astăzi cu Guvernul Regatului Norvegiei este de 388 milioane euro și se va derula pe o perioadă de trei ani, primele aeronave urmând să fie livrate spre sfârșitul anului 2023.

Avioanele vor fi livrate României în stare operațională, cu o resursă disponibilă care va permite operarea acestora de către Forțele Aeriene Române pentru o perioadă de minim 10 ani, respectiv pe durata perioadei de tranziție la avioanele de generația a V-a.

Achiziția celor 32 de avioane de la Guvernul Regatului Norvegiei reprezintă, în fapt, un transfer de capabilitate între două state membre ale NATO, pentru creșterea capacității de apărarea a României și asigurarea contribuției naționale la apărarea colectivă în cadrul Alianței Nord-Atlantice.

Ce va presupune achiziția de avioane F-16 din Norvegia

În luna iunie 2022 MApN a aprobat proiectul de achiziție a aeronavelor F-16 din Norvegia.

  • „Aeronavele vor asigura îndeplinirea noilor cerințe existente la nivelul NATO, ulterior urmând a fi introduse în programul de modernizare la aceeași configurație M6.X cu avioanele F-16 din prima escadrilă intrată deja în dotarea Forțelor Aeriene Române.
  • Această soluţie asigură implicarea industriei naţionale de apărare în executarea lucrărilor de mentenanță şi modernizare a avioanelor F-16, prin operatorul economic desemnat centru de mentenanță pentru aeronave F-16 de către Guvernul României (Aerostar Bacău), aspect care va contribui la consolidarea şi menţinerea capabilităţii aeriene operaționale.
  • Achiziția de la Guvernul Regatului Norvegiei a pachetului de 32 avioane F-16 include și instruirea unui număr minim de specialiști din cadrul personalului tehnico-ingineresc de aviație din Forțele Aeriene necesar pentru încadrarea funcțiilor-cheie din structurile de planificare și execuție a mentenanței și de asigurare a planificării logistice la nivelul Bazei Aeriene și Statului Major al Forțelor Aeriene pentru cele două escadrile de avioane F-16. Această soluție asigură, într-un interval de timp scurt, crearea la nivelul escadrilelor a capabilității minime de operare, mentenanță, planificare și conducere strict necesare pentru exploatarea în condiții de siguranță a avioanelor F-16 care vor fi achiziționate.
  • Fondurile estimate pentru achiziție sunt de circa 454 milioane euro, fără TVA”. Din această sumă circa 388 de milioane de euro reprezintă costul aeronavelor propriu-zise.

Ce alte avioane F-16 mai operează România acum și cât au costat. Ele vor fi modernizate

În prezent, Forțele Aeriene Române au în dotare 17 aeronave F-16 în configurație M5.2R, care vor fi modernizate la configurația M6.6, achiziționate în baza prevederilor Concepţiei de realizare graduală a capabilităţii de apărare aeriană în cadrul programului „Avion multirol al Forţelor Aeriene”.

Scoaterea graduală din serviciu a avioanelor MiG-21 LanceR şi necesitatea executării în regim permanent a Serviciului de Luptă – Poliţie Aeriană cu avioane F-16, coroborate cu evoluția mediului de securitate regional, au determinat nevoia identificării unei soluţii care să permită apărarea spațiului aerian al României cu avioane F-16 și executarea SLP-PA cu avioane F-16, conform angajamentelor asumate față de NATO.

Cele 17 avioane F-16 au fost cumpărate în două tranșe din Portugalia și au fost modernizate cu ajutorul SUA.

Prima tranșă a presupus 12 avioane F-16 pe care le-a modernizat printr-un proces numit MidLife Upgrade (MLU). Ele au fost modernizate la standardul F-16 MLU 5.2R, aducându-le în esența undeva la echivalentul unor avioane F-16 mult mai moderne (echivalentul block 40 cu unele elemente block 50/52).

Printre elementele cheie ale procesului de upgrade se numără: Motorizare F100-PW-220E – control digital; cabină standard F-16 C/D Block 50/52, compatibilă cu sistemele de vedere pe timp de noapte; două display-uri multifuncționale color; computer modular de misiune; radar de control al focului modernizat; sistem de navigație hibrid; sistem avansat de identificare amic-inamic; sistem de management pentru razboi electronic; sistem de transmitere a datelor Link 16.

Pe lângă acestea, pachetul a inclus și integrarea altor dispozitive: SniperPod (container extern pentru cercetare și ochire) și JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing System – cască cu afișaj electornic) pentru folosirea lor cu rachetele de tip AIM-120C-7 AMRAAM și AIM-9 M și X Sidewinder (la fel, achiziționate de România).

Tot pachetul a costat România circa 628 de milioane de euro, inclusiv pregătirea personalului.

A doua tranșă a presupus achiziția a alte 5 aeronave F-16 din Portugalia, aeronave trecute și ele prin procesul MLU.

Ulterior, România a cerut aprobarea Congresului SUA pentru a-și moderniza toate cele 17 aeronave, un proiect parte din programul de 280 de milioane de euro prin care România achiziționase din Portugalia cele cinci aparate.

„Cele cinci aeronave vor avea aceeași configurație cu cele 12 aflate deja în dotarea Forțelor Aeriene Române, respectiv M.5.2R, iar pachetul de bunuri și servicii include și modernizarea tuturor celor 17 avioane F-16 ale Armatei Române la o configurație superioară, respectiv M.6.X”, transmitea MApN când s-a parafat cumpărarea celor cinci avioane F-16 din Portugalia.

Avioanele F-16 din Norvegia, mai „zburate”, dar într-o configurație superioară decât ce are România în prezent

Avioanele F-16 pe care le-a operat până de curând Norvegia și pe care le cumpără România sunt de tipul A/B block 20-25 și au fost construite între 1982 și 1984. Aeronavele au fost modernizate de-a lungul vremii și au trecut deja în 2001 printr-un proces de Mid-Life Update (MLU), similar cu cele 17 aeronave pe care România le-a modernizat după ce le-a cumpărat din Portugalia.

Din punct de vedere al operării, aeronavele F-16 din Norvegia vin însă cu o resursă de viață mult mai redusă față de cele cumpărate din Portugalia, fiind zburate mult mai mult de către Forțele Regale Aeriene din Norvegia. Surse din piață, confirmate ulterior de fostul ministru Dîncu, vorbesc de circa 2.000 – 3.000 de ore de zbor rămase din durata de viață de circa 10.000 de ore de după modernizare, resursă de zbor ce ar mai putea fi „întinsă” puțin în timp doar prin reparații capitale și mentenanță constantă.

În aceste condiții o mare parte din cele 32 de aeronave ar urma să fie operabile cel puțin încă 7-10 ani de acum încolo în mod normal (poate chiar forțate și mai mult dacă luăm programul MiG-21 LanceR ca referință…), urmând ca România să facă apoi trecerea la avioanele de generația a cincea F-35.

Deși avioanele F-16 din Norvegia au o vechime mare și au fost folosite mai mult, conform MApN ele sunt într-o configurație superioară decât cele 17 pe care România le operează acum.

Cele 32 de aparate pe care România le-ar cumpăra de la Norvegia sunt în configurație M6.5.2, configurație superioară celor 17 avioane aflate în înzestrare – M5.2R. Cele 17 aeronave ale României din prezent ar urma și ele în viitorul apropiat să fie modernizate la Aerostar să ajungă și ele la standardul M.6.X, potrivit MApN.

Sursă foto: RNoAF

Avantajul Aerostar: Modernizarea și reparațiile avioanelor F-16, făcute în țară pentru întreaga flotă, dar și pentru aeronavele altor vecini

Dincolo de achiziția aparatelor în sine, circa 388 de milioane de euro pentru cele 32 de aeronave (inclusiv mai multe piese de schimb), conform MApN, întreg programul de dotare vine cu încă o componentă de aproape 100 de milioane de euro pentru modernizare.

Cu alte cuvinte, cele 32 de aeronave vor fi adaptate pentru integrarea în cadrul Forțelor Aeriene Române și vor beneficia de o modernizare care se va face la Aerostar Bacău.

Având în vedere că Aerostar Bacău deja a fost desemnat centrul pentru mentenanța actualelor 17 aeronave din dotarea Armatei, dar și modernizarea lor la standardul M6.X, realizarea lucrărilor necesare pentru încă două escadrile (32 de aeronave) ar însemna un flux mare de lucru pentru industria internă de apărare. Practic o parte din bani pe care România îi bagă în programul F-16 se întorc în economie, iar Aerostar poate deveni un centru specializat pe F-16 care să răspundă nevoilor celorlalte state din zonă.

În jurul României și alte state au decis achiziționarea de avioane F16, astfel încât și modernizarea, mentenanța și repararea acestora ar putea fi făcută la Aerostar Bacău.

Foto: F-16 al Norvegiei cu rachete AIM-9L și antinavă Penguin / Sursă: RNoAF

Avioanele F-16 ale Norvegiei, folosite în misiuni reale de luptă

Avioanele F-16 ale Norvegiei au fost folosite de-a lungul vremii, dincolo de misiunile de poliție aeriană prin care au interceptat aeronavele militare ale Rusie, și în teatre de operațiuni, acolo unde au participat activ la misiuni de luptă. Astfel, F-16 ale Norvegiei au participat în 1999 în misiunile de bombardament din Serbia, în misiunea de luptă „Enduring Freedom” din Afganistan, precum și în misiunile din Libya din 2011.

Toate aeronavele F-16 novergiene au fost modificate pentru a putea lansa o parașută la aterizare pentru a-i permite să aterizeze pe piste scurte sau acoperite de gheață ce ar fi îngreunat frânarea.

Totodată, avioanele F-16 ale Novergiei au fost dotate un sistem intern de bruiaj (Northrop Grumman AN/ALQ-162, Shadowbox II upgrade). Un astfel de sistem montat în interiorul fuselajului oferă avantajul de a nu ocupa un loc pe pilonii de armament exterior al aeronavei.

Aeronavele F-16 novergiene au fost adaptate să folosească rachete aer-aer AIM-9L Sidewinder, Iris-T și AIM-120 AMRAAM, dar și rachete antinavă Penguin Mk3 de la Kongsberg (producătorul rachetei antinavă NSM pe care România tocmai a achiziționat-o pentru platformele sale de lansare de pe coastă). Ca armament de bombardament, F-16 norvegiene au folosit bombele Paveway II (mk 82).

Ajută-ne să facem HotNews mai bun
Vrem să aflăm ce subiecte sunt importante pentru tine și cum putem îmbunătăți HotNews. Am pregătit un chestionar a cărui completare durează 5 minute şi care e anonim, dacă nu vrei să ne laşi adresa de mail. Nu e obligatoriu să răspunzi la fiecare întrebare, deși ne-am bucura. Orice contribuție ne ajută să luăm decizii mai bune.
Formular Feedback
ARHIVĂ COMENTARII
demaGOGU • 2023-04-11 12:58:53
Comme c'est belle l'Europe: miliardele de euro in subsidii europene finanteaza complexul militar-industrial american. E, probabil, doar o chestiune de timp pana cand finantatorii west-europeni ne vor confrunta cu o alegere clara intre furnizorii de armament.
55 18
Crup • 2023-04-11 13:42:21
Pai daca sunt cele mai bune din lume, ce sa faci? Sa cumperi Rafale sau Eurofighter (care nici nu cred ca se mai fabrica). A, sau MIG sau Suhoi rusesc, nu? :)))
9 37
demaGOGU • 2023-04-11 14:12:31
Rafale e 'mai bun' decat F-35, dar nu asa se pune problema: cumperi intotdeauna ce iti permiti, iar la moment, fara zecile de miliarde de euros in granturi europene esti in faliment. late edit: nu ma astept sa intelegi.
36 8
Ismail Paine de circ • 2023-04-11 14:24:50
vreo 300 bucati de F-35 integrate intre ele in europa de est.. rupere. cosmarul orcarui orc.
7 33
TICALOSU • 2023-04-11 15:06:46
Să fii tu pilot pe F35, nu nesimțiții ăștia cărora le dați pensii speciale! Nu, Ismail trist de circ….și fi in Dorel pe un avion de milioane de dolari….
24 5
NoapteaCaHotii • 2023-04-12 08:22:28
Ne lași bugetarash cu placa asta.... Grosul pensiilor speciale nu se duce acuma în specialiști sau oameni utili în vreun fel societății... Se duce pe leprele trădătoare care au frecat menta o viață.... Simpatic mai ești
3 5
TICALOSU • 2023-04-12 11:48:37
Stimabile….schimbă tu placa asta cu același idioțenii! Piloții militari sunt ,,specialisti”, in comparație cu oricine altcineva! Cât despre ,,leprele trădătoare” definește termenul și cine îți dă dreptul să judeci? Ești întruchiparea cinstei și corectitudinii? In afara de comentarii mai mult sau mai puțin….la obiect….poți mai mult? Nu cred! Ai o idee….și aia de la alții….și cam atât! Frustrare pentru ca nu ai putut mai mult in viața?
1 1
NoapteaCaHotii • 2023-04-12 16:23:20
Fix asta e faza bugetarash...ne ofticam pe masa de inutili non-specialisti(nu e vorba de piloti aici..e vorba fix de cei de teapa ta). Referitor la dreptul de a judeca; el imi este oferit de o viata petrecuta intre bugetari si pseudo-militari ...am vazut cum munciti voi si care este valoarea extrem de umflata a serviciilor voastre...asa ca mai lasati-ne cu vrajeala asta de doi bani , daca de maine 70% din voi dispar din societate nu am avea absolut nimic de pierdut . Productivitate 0 nene...
1 0
Crup • 2023-04-11 14:26:18
Cand vezi ca la vecinul tau, fratii lor de sange le rad orasele de pe fata pamantului, le ucid copiii si femeile, fura la propriu copiii, le fura parti din tara, etc etc etc poare faci un efort sa iti permiti ce ai nevoie sa nu patesti asta si tu. Ca pana una alta vad ca pensii speciale absolut nesimtite "ne permitem". Na ma astept sa intelegi. Cat despre Rafale vs F-35, serios... chiar nu merita sa dau niciun raspuns la asa afirmatie.
11 26
ccc745 • 2023-04-11 14:31:36
In ce lume e Rafale mai bun decat F-35?? Sau asa ti-au zis la RT/Sputnik?
6 31
transpenibilus • 2023-04-11 14:32:12
Imi place asta cu complexu militar-industrial. Daca bagai si un Occidentul colectiv erai si mai funny, ivanelule complexat. Gata cu joaca: F-35 sunt la 7 minute de mos cow, xexe
7 32
Pensionar_2021 • 2023-04-12 10:20:49
Bine punctat! Mie nu imi place F-35, de loc. Insa cand vezi "complexul militaro-industrial" sau "occidentul putred si decadent", asta clar tradeaza trollul, ba chiar un troll pe rit vechi, sovietic, nu cel rus de dupa 1990.
1 0
IronRaven • 2023-04-12 17:37:25
Pretul pe unitate al unui Rafale este de circa 110 mil USD, pretul unui F35 este circa 80mil USD. Rafale este generatia 4(4.5), F35 este generatia 5. Rafale este folosit doar de cateva tari iar numarul aparatelor construite nu depasese 250. F35 a devenit principalul avion folosit de APROAPE toate tarile NATO si aliate (SAU, UK, Australia, Japonia, Korea de Sud, Italia, Germania, Norvegia, Polonia, Olanda, Danemarka, Finlanda, Grecia, Elvetia) si acum noi... Peste 900 de aparate au fost construite cu inca circa 2000 in comanda ceea ce fac ca costul lor sa scada substantial mai ales ca costul mentenantei si pieselor va fi impatit la mai multe tari... Deci a lua F35 este o decizie desteapta...
0 0
varutzu • 2023-04-11 14:28:16
daca era vorba de Suhoi cred ca erai super-incantat, asai troll mic? Oricum Rusia nu ne-ar fi livrat conservele lor ca doar suntem tara "neprietenoasa".
8 29
Ahha • 2023-04-11 14:30:16
demaGOGU, lol ce tactica ruseasca tipica, numai voi trolii rusi dati citate din presa occidentala ca sa atacati SUA. Voi nu intelegeti ca daca e voua va e ciuda de muriti, noi in schimb ne bucuram ca ne vand tehnica de ultima generatie, ca nu oricine are privilegiul sa o poata cumpara.
9 27
AliKimiku • 2023-04-11 14:36:34
Minti ca de obicei Ivane! Absolut niciodata subventiile europene nu au fost destinate achizitiilor de armament! Cert e ca o aviatie romaneasca puternica va cam strica planurile!
2 17
Neam Prostit • 2023-04-11 13:03:10
Nu stiu ce sa zic. Decat cateva F35 mai bine mai multe F16 (multirol) si F18 (aer-aer) cu munitie aferenta. Asta daca nu cumva este o strategie comuna NATO de a avea mai multe escadrile de F35 puternic integrate intre ele si comandate unitar. Ceea ce ar fi foarte tare!
13 56
Clapar • 2023-04-11 13:43:34
Este bine F35 pentru escadrile comune cu Nato. Pe de alta parte economia RO este puternic subminata de infractorii retelelor de evaziune fiscala si contrabanda, delapidare de fonduri publice si cheltuieli inutile. Totul sub atenta supraveghere a serviciilor, justitiei si parlamentarilor. Inamicii romanilor din interior sut la fel de periculosi ca cei din exterior. Sunt tocmai cei ce fac achizitiile militare sau civile. Shpaga si coruptia este regula nu exceptia. Statul Esuat a adus cetatenii in starea de saracie si boala. Ei ne saluta de la Monaco, Elvetia acoperiti de Justitia Stramba. Stat de Ev mediu.
9 37
floriniulian • 2023-04-11 14:05:36
Economia Romaniei care se bazeaza pe consumul bugetarilor din bani imprumutati va duce inevitabil la incapacitate de plata,FMI si tot tacamul.Cat de curand.... Credeam ca acest ''Presedinte'' esuat si impotent a discutat la CSAT despre reforma aparatului bugetaro corupto incompetent fara numar pe salarii aberante si despre reforma pensiilor militare luate la 40 de ani si nu 65 ca peste tot in lume,un MEGA FURT al banilor publici,care ne costa pe an vreo 15 buc de F35 si vreo 50 de tancuri Abrams noi nu second-hand,an de an. Nu,doamne fereste,ei au discutat NU cum sa faca bani,ci cum sa-i cheltuie pe cei pe care nu-i au. Asta e nivelul de IMPOSTURA si DIVERSIUNI in Romanica.
16 37
TICALOSU • 2023-04-11 15:05:22
De 35 de ani se tot propovăduiește asta și mult mai intens in ultimii câțiva ani datorită subversiunii și manipulării practicate in societatea romanescă! Când a fost vorba de dotarea și înzestrarea armatei ați urlat că nu este nevoie că nu ne ataca nimeni și ca de banii aia să se facă autostrăzi și scoli și spitale….armata a fost atâția ani subfinanțată încât a ajuns de râsul partenerilor din NATO! Acum, când dementul de la Kremlin amenință v-ați trezit că e nevoie de înzestrare și dotare….și, in curând o să le manevrați voi….că la cum plătiți și va bateți joc de militari o să pilotați voi F35…
25 14
Landser • 2023-04-11 17:17:16
Betivanii cu pensii speciale! In caz de razboi tot pe fraierii de civili ii trimiteti pe front! Doar ca unii s au desteptat si pleacat din tara!
7 23
TICALOSU • 2023-04-12 11:31:10
Bețivan probabil că sunteți Dvs căci după chipul și asemănarea Dvs! ,,In caz de război” se declară mobilizare și, conform legii, sunteți obligat! Nu militarii ,,ii trimit pe front” pe ,,fraierii de civili”! Chiar și dacă pleacă din țară….dar indivizi ca Dvs sunt niște ,,valori”!
3 1
viziru • 2023-04-12 13:00:18
ba prostovane ne vedeti pe noi dandu-ne viata pentru ciolacu, caciu, ciuca ????? trebuie sa fii retard grav sa faci asta ....
1 2
IronRaven • 2023-04-12 17:30:14
Nici un om normal nu si-ar sacrifica viata pentru politicieni (exceptie rusii, dar ei mereu au fost exceptie de la normalitate)... Crede cineva ca soldatii ucrainieni se sacrifica pt Zelensky? Evident ca nu! Nevoia de sacrificiu in marea majoritate dintre cazuri NU vine din nevoia de a apara idei abstracte (precum "tara" sau "popor") ci din nevoia de a apara valori concrete, gen "familie", "prieteni" sau idealuri gen "libertate" sau "democratie"...
0 1
Amenhotep • 2023-04-11 23:33:20
Nu consumul bugetarilor e din bani imprumutati, ci achizitiile militare.
9 3
Crup • 2023-04-11 13:44:15
Iti dau seama ca e o strategie de a integra F35-urile NATO! Tu de ce crezi ca si Polonia a anuntat recent ca va cumpara F35? Si oricum sunt the best!
11 26
Bubulac • 2023-04-11 14:30:11
Trebuie zis ca un singur F35 costă astăzi jumătate de miliard de euro - adică cât toată flota de F16 cumpărată din Norvegia, 32 de bucăți, la un loc. Eu înțeleg escadrile și integrare, dar la prețurile actuale e foarte foarte greu de justificat achiziția pe considerente strategice, câteva escadrile de F35 costă cât întreg bugetul statului român, bani cu care poți cumpăra câteva sute de avioane mai vechi, mii de tancuri moderne, etc.
21 23
Neam Prostit • 2023-04-11 14:53:12
Cum asa? Inteleg ca Guvernul Romaniei poate rezolva din condei o lipsa de 20 miliarde lei (4 miliarde EUR) in anul acesta. Nici nu trebuie sa se incordeze si scoate 4 miliarde. Nu mai gasim noi vreo 5 miliarde de euro pe fundul sacului in urmatorii 7 ani? Hai ca se poate.
8 14
igorashu • 2023-04-11 15:31:54
500 milioane EUR ??? Asta e o dezinformare crasa. Pretul e de aprox. 80 milioane USD per bucata, motor inclus.
4 28
Bubulac • 2023-04-11 17:19:35
Nu e nicio dezinformare, avionul ăsta fără suport logistic, infrastructură la sol și piese de schimb e doar un bibelou foarte scump. Canada tocmai a aprobat în Decembrie un buget de 7 miliarde CAD pentru o escadrilă de 16 bucăți. În aceiași lună, Germania a bugetat 10 miliarde EUR pentru 35 bucăți, care nu includ investiții în infrastructură. Astea sunt date publice care pot fi verificate de oricine. Prețul pe care-l avansezi tu e doar o ficțiune comercială, nu are legătură cu prețul real de operare al F35.
9 11
AliKimiku • 2023-04-11 18:42:29
Amesteci costurile de operare cu costul avionului in sine! E ca si cum eu imi cumpar azi masina dar includ in costul de achizitie si rovigneta, CASCO si RCA-ul, impozitul, combustibilul pe un an si primele trei revizii! Bugetarea e una, costul echipamentului in sine e alta!
8 7
John_Re • 2023-04-11 19:25:09
Dacă ar gandi toți ca românii ar trai tot ca românii. Ecuația este chiar mai complexă in privința avioanelor astea. Tu nu te-ai intrebat niciodată de ce Canada sau Germania care au infinit mai multă putere de cumparare decât Ro nu au cumpărat până acum F35?
11 9
vidra • 2023-04-12 18:38:10
Culmea ca si Germania si Canada au comandat F-35, deci ce vorbim aici?
0 0
IronRaven • 2023-04-13 13:08:16
Wrong. Germania a comandat deja 35 (3 escadrile) x F35. Motivul pt care Germania nu cumparase pana acum F35 este ca lucreaza la un Gen 6 si considerau ca nu este necesara/oportun sa cheltuie bani pe Gen 5. Intre timp au realizat ca Gen 6 va intra in serviciu in 10-15 ani iar pana atunci sunt cu pantalonii in vine... Mai mult armata germaniei, este in acest moment cam in degringolanda... Merkel si gasca ei de pro-rusi au avut grija ca in ultimii 15 ani, Bundeswehr sa fie sub-finantat si prost echipat chiar daca tehnologic ar putea rivaliza cu SUA...
0 1
Morto • 2023-04-12 00:20:31
Bubulacule, de unde iti sugi tu informatiile astea complet gresite? Pai noi vom cumpara F35, pacaliciule, nu bombardierul B21 Raider. Cum ma Pinochio juma de miliard de coco un avion de vanatoare? Pe cine aburesti tu ma aici, tu crezi ca lumea e chiar asa de praf incat e nevoie de cativa trolli analfabeti ca sa vada cum stau lucrurile? Sunt informatii publice, fraiere, iar costurile sunt prezentate tot timpul, gata actualizate. Cine a zis ca Canada ia doar 16 bucati? Ca au o lista de vreo 88 de F35. Iar Germania cumpara F35 nu ca multirol, ci pentru a avea in inventar avioane capabile sa utilizeze bombe atomice, asta presupunand o multitudine de alte echipamente simulatoare si alti bani.
2 7
IronRaven • 2023-04-11 15:33:23
Nu chiar! Un F35 nou (per bucata) costa circa 80mil USD (doar avionul) si probabil pretul o sa mai scada pana cand le luam noi Romania plateste 380 mil USD pentru 32 de avioane F16 in (configuratia Block 40 - adica anii 90). Avioanele au resursa de zbor estimata (probabil) la cateva sute de ore (nici prea bine nici prea rau) dar care trebuie extinsa... Upgrade-ul la block 52 sau block 72 costa vreo 20- 30mil USD per avion si nu sunt ferm convis ca pretul asta e prins pe undeva prin contracte (inca)... Deci, daca am face un calcul simplu upgrade-ul celor 32 F16 vechi ne-ar costa aproape cat vreo 12 - 16 F35 noi... si personal cred ca 12 F35 noi sunt mai utile decat 32 F16 vechi...
3 15
Nevermind • 2023-04-11 18:53:33
La 80mil e "chel". Vezi ce a scris Bubulac mai sus. Mai ia in calcul ora de zbor, ca trebuie sa-ti tii pilotii antrenati, iar la F35 e scumpa. In caz de conflict, si nu numai, conteaza si numarul. Ai un bun exemplu fix in conflictul din ucraina.
10 5
Alius • 2023-04-12 01:55:48
"Potrivit Centrului american pentru Controlul și Non-proliferarea Armelor, prețul F-35 pe unitate, inclusiv costurile auxiliare, cum ar fi întreținerea depozitului, echipamentul de sprijin la sol și piesele de schimb, se ridică la 110,3 milioane de dolari pentru F-35A, 135,8 milioane de dolari pentru F-35B și 117,3 milioane de dolari pentru F-35C, potrivit Centrului american pentru Controlul și Non-proliferarea Armelor."
1 5
FLORIO • 2023-04-11 18:29:18
Mai socotește o dată cifra din Polonia. 46 000 000 000 împărțit la 32 de avioane. Rezultatul e 143 milioane bucata.
2 8
IronRaven • 2023-04-11 15:10:52
F18 este tot multi rol... Iar F16 este considerabil mai capabil in lupta aeriana decat F18. F35 are niste capabilitati incredibile si anume capabilitatea de a schimba informatii intre avioane si intre avioane si alte elemente operative, in timp real... Mai mult F35 este considerabil mai ieftin de achizitionat decat orice avion de gen 4, raportat ce ce poata sa faca F16 nou (block 70-72) este putin peste 70 mil USD (fly-away cost), F18 circa 100+ mil USD, F15EX circa 150mil USD. F35 este aprox 85mil USD (fy2022). Practic F35 este cea mai ieftina si cababila dintre varianta (daca ne dorim sa cumparam ceva nou)...
2 16
eliisyum • 2023-04-11 18:33:16
Pana atunci trebuie visa waiver. Mai e paine de mancat pana la primul avion.Bine ca e F35 si nu vre-o panarama.
6 9
Pensionar_2021 • 2023-04-12 10:16:22
100% corect! F-35 nu imi inspira de loc incredere. Mai multe F-16 erau bune, dar si mai bine era sa fie complementate cu F15E, pentu foarte necesarul rol aer-aer. Si F18 erau bune, dar mie personal imi place cum arata Mig-29 si F15. F35 este extrem de scump!
2 0
IronRaven • 2023-04-12 17:46:06
Pai tocmai asta este idea, sa poti avea interoperabilitate la nivelul comandamentului aerian... Forta militara a NATO se bazeaza pe aviatia, dar asta este si mare vulnerabilitate a NATO. Avioanele sunt ale draq de scumpe si pentru a mentione o flota capabila de lupta ar fi idea ca absolut toate tarile sa poata folosi acelasi tip de avion (sau un numar redus de modele compatibile tehnologic)... F16 este capabil, dar imbatraneste iar amprenta sa radar este considerabila ceea ce il face vulnerabil la atacul cu rachete SA (gen S-300 sau S-400) sau rachete AA cu raza lunga de actiune (R-36, PL-15)
0 0
Ismail Paine de circ • 2023-04-11 13:03:12
in sfarsit ceva de top... pe langa himarsurile alea pe care le avem...
17 49
ZaiR • 2023-04-11 14:29:48
unde le avem? Ca par inchiriate in UA, noi doar le intretinem.
30 12
pamiproject • 2023-04-11 13:05:58
Ah da, ca gaura aia de 20M din buget nu era destul
43 24
CezarN • 2023-04-11 13:32:23
Tocmai, ca aia este gaura, asta nu! Ne imprumutam masiv sa platim pensii speciale, salarii nesimtite si un numar urias de bugetari, dar cand sa investim in securiutatea tarii ne trezim ca avem datorii. Mai putin bugetari, un stat mai suplu, mai informatizat si nu va trebui sa ne plangem de mila atunci cand ne asiguram securitatea.
11 35
bumble-bee • 2023-04-11 14:24:25
Nu poți avea mai puțini bugetari, pentru că 2 treimi sunt pe pile și o treime efectiv fac treaba. Ăia pe pile nu zboară, iar pe ăia care își fac treaba dacă îi dai afară rămâi în pom.
7 14
vidra • 2023-04-12 18:39:54
Ăsta e răspunsul, de fapt noi avem deficit de bugetari din ăia care chiar lucrează ceva.
0 0
john700 • 2023-04-11 15:20:37
Pai daca statul e mai informatizat asta inseamna mai multi IT-isti care nu platesc impozite.
15 1
TICALOSU • 2023-04-11 15:23:07
In bugetarii aia băgați și piloții militari aia care o sa piloteze aceste F35? Personalul tehnic de întreținere tot așa?
20 4
CezarN • 2023-04-11 15:55:52
Si, daca sunt piloti, trebuie sa mai fie 100 de angajati pe salarii de ingineri la primaria unei comune cu 1000 de locuitori? Sau, daca avem piloti, trebuie sa mai avem angajati inca 10 rude ale acelor piloti? Sau daca sunt 100 soldati care participa la misiuni internationale trebuie sa mai avem 10 generali in tara? Hai, sa nu o mai dam pe dupa cires. Avem de doua ori mai multi bugetari la mia de angajati in privat decat Polonia.
4 12
TICALOSU • 2023-04-11 16:39:26
Ce legături ați făcut prin neuronul Dvs….ca nu văd legătura între piloții militari și ce bateți câmpii pe acolo cu primăriile restul….
16 3
NoapteaCaHotii • 2023-04-12 08:32:44
in cazul asta tu ai făcut legătura proasta... Hai ca poți, bugetaras
2 5
TICALOSU • 2023-04-12 11:57:32
:) stimabile, ești de-a dreptul penibil cu astfel de comentarii!
1 1
[deleted] • 2023-04-12 10:24:49
Acest comentariu a fost șters.
0 1
TICALOSU • 2023-04-11 17:40:29
Mai întreb o dată: ce legătură ați văzut între piloții militari și ,,100 de angajați pe salarii de ingineri la primăria unei comune cu 1000 de locuitori”? De celelalte afirmații nu vă întreb….că nu are rost dar la asta sunt curios ce legături ați făcut? Să vă mai întreb și cum?
16 4
Boham • 2023-04-11 13:11:00
Romania a construit ZERO spitale NOI in ultimii 30 de ani doar spitale private si sectii mici langa spitalele existente au fost construite. ne tratam in spitale vechi de 50-60 de ani, depasite tehnic si pline de infectii
51 25
abc456 • 2023-04-11 13:21:01
and your point is?
9 28
DT • 2023-04-11 13:23:57
ce legatura are cu subiectul de fata? nu se iau din bugetul sanatatii ci din cel al armatei. Sunt bani pt spitale care nu sunt accesati. PS cat se mai plateste comentariul? au trecut la ruble?
10 41
Boham • 2023-04-11 16:05:46
FALS! Bugetul santatii a fost redus de guvern cu 6% pe 2023 iar cel al apararii a fost crescut cu 50% tocmai pt a se cumpara armament. Cum poti pretinde ca NU se iau bani de la sanatate???
14 2
Crup • 2023-04-11 13:37:53
Si legatura exista intre astea doua??????????????? Am facut cumva spitale in deceniile in care nu am investit nimic in aviatia noastra militara, care in afara de recentele F35 nu este absolut nimic altceva decat o penibila piesa de muzeu?????
10 34
Crup • 2023-04-11 13:59:15
in afara de recentele F16 am vrut sa scriu in comentariul de mai sus...
6 14
TICALOSU • 2023-04-11 17:42:02
Trebuie să observați că majoritatea celor care își exprimă opiniile sunt setați pe altceva și nu vorbesc la subiect!
9 5
a-politic • 2023-04-11 13:38:58
Nu-ti face probleme trol mic, ca daca zilele astea nu investim in aparare o sa te trateze rusii gratis. Iti iau toate durerile cu mana. Pe tragaci.
9 39
Rescator • 2023-04-11 19:00:51
Trolul mic exact asta așteaptă,să fie pus ȘEF de orci!
1 6
TICALOSU • 2023-04-11 13:39:02
Dacă vin rușii o să vă tratați pe la Moscova!
22 24
Boham • 2023-04-11 15:58:30
Deocamdata romanii MOR in spitale, de la nosocomiale, nu pe front
12 4
TICALOSU • 2023-04-11 16:40:07
Așa, și? Ce legătură are una cu cealaltă?
11 6
KiMBO • 2023-04-11 13:40:42
F35 va avea girofar și o targă și ne duce sa ne tratăm oriunde vrem, nu mai e nevoie de spitale.
30 10
Inapasevedeinvers • 2023-04-11 13:42:54
Pe undeva, ai dreptate, daca ma uit la gasca galagioasa AUR, chiar zic ca nu sunt destule spitale.
6 19
Clapar • 2023-04-11 13:44:58
Totul este planificat. Nu spitale noi ca sa moara mai repede pensionari. Jmecherii se trateaza la privati sau in strainatate. Romanii mor cu zile la poarta spitalelor comuniste ruinate de coruptie.
27 8
[deleted] • 2023-04-11 13:56:39
Acest comentariu a fost șters.
6 10
radu_b24 • 2023-04-11 13:57:18
Daca observati, trolii rusi, la fiecare investitie care se face in armata, o baga pe aia ca nu se investeste in spitale si infrastructura, de parca pe ei i-ar interesa asta. Pe ei ii intereseaza de ce investeste romanul in armata asa mult, ca in cazul in care are curaj rusul sa vina pe aici sa nu cumva sa aiba prea multe piedici.
6 35
Crup • 2023-04-11 14:27:04
Exact, foarte bine punctat!
7 21
TICALOSU • 2023-04-11 15:24:28
Și autostrăzi…
16 1
john700 • 2023-04-11 15:29:42
Culmea este ca nici doctori nu sunt dar nici piloti de avioane. Ambele cheltuieli sunt inutile.
13 1
Dr2005 • 2023-04-12 01:30:10
Numărul de spitale (vechi sau noi) e absolut irelevant câtă vreme nu au medici, asistente, brancardieri, aparatură şi medicamente. N-au nici personal de curăţenie, iar aparţinătorii (uneori şi medicii) intră în spital cu hainele de stradă...
0 4
omezu • 2023-04-11 13:16:16
Doamne, da-ne pe langa F-35 si creier sa nu mai votam hoti!
9 44
mmmircea • 2023-04-11 13:52:03
naivitate extrema, tu votezi din ce ti se ofera pe buletinul de vot, si asa cum ai avut timp sa te lamuresti de vreo 33 de ani incoace pe respectivul buletin sunt doar hoti.
23 11
bumble-bee • 2023-04-11 14:25:25
Au fost mereu și oameni cinstiți, doar că românii au preferat altceva. Hai să nu ne mințim.
5 22
TICALOSU • 2023-04-11 15:20:17
Care ar fi aceia cinstiti?
17 1
mmmircea • 2023-04-11 15:37:30
Romanii au facut un efort sa voteze majoritar CDR in 96, alianta DA in 2004, dulapul de la Cotroceni in 2014, si ce-au primit la schimb ? Oameni cinstiti, te rog sa enumeri acele partide cinstite si pe cei pe care ii ai in minte si care au participat la cel putin un tur de alegeri si nu au primit votul romanilor. Daca lista ta incepe cu Melescanu, Stolojan, Ciolos, te rog sa nu-mi mai raspunzi deloc.
16 6
TICALOSU • 2023-04-11 16:40:54
Cam da!
12 2
asavreau • 2023-04-12 09:20:31
Românii nu preferă orgolioșii ,impertinenții și pe cei care cred că știu ei ce au nevoie românii. Așa spuneau și comuniștii și cei care cred prostiile comuniste, cred că românii au uitat ce au pățit.
0 1
asavreau • 2023-04-12 09:25:21
Ți-a dat, dar dacă nu-l folosești, te va pedepsi. Înfumurarea ta de a da ordin lui D-zeu va fi pedepsită. Ai mentalitate de milog, vrei să-ți dea mereu cineva, tu să nu faci nimic.
1 2
Crup • 2023-04-11 13:23:18
Wow, wow si iar wow!!! Ma bucur sincer! F-35 sunt pe de departe cele mai bune si cele mai moderne din lume si o sa fie asa muuuulta vreme de acum inainte! Un avion de ala face cat zece de astea obisnuite in lupta. Are niste capacitati de lupta reala extraordinare! Sigur, foarte scump, dar clar merita! Iar pilotii romani au fost intotdeauna piloti buni (nu degeaba Traian Vuia si Aurel Vlaicu au fost romani), asa ca va fi un "mariaj" foarte de temut pentru orci sau pentru "fratii" de orci (ca avem cativa "fratiori" de orci si in jurul nostru, care nu-s prea mari iubitori de Romania, ca sa ma exprim elegant...)
13 26
TICALOSU • 2023-04-11 15:23:37
Aveți dreptate…dar aveți grijă că majoritatea uită că F35 și orice altă tehnică de luptă trebuie să aibă piloți, personal de întreținere, pentru armament și rachete….adică bugetari nesimțiți cu pensii speciale! Unui pilot militar i se da pe mâna un avion de milioane de dolari…ăla trebuie să nu ducă grija zilei de mâine și nici sa fie luat la bășcălie de unul și altul care habar nu au ce înseamnă pilotarea unui avion de lupta…. Iar viitori piloți…ciuciu dacă se continuă cu denigrarea militarilor la modul in care se face acum!
17 5
Crup • 2023-04-11 15:42:38
Lasati vraja ca nu functioneaza. Am pilotat avioane (chiar daca nu militare), stiu ce inseamna si stiu ca cele militare sunt muuuuuuuult mai solicitante decat cele civile, pilotate de mine. Si nu, nici macar pilotii militari nu trebuie sa aiba pensii speciale. Trebuie sa aiba salarii atat de bune incat pensia "normala" sa fie o pensie foarte, foarte buna, pentru ca pilotii militari merita una foarte buna.
9 4
TICALOSU • 2023-04-11 16:51:17
Ah, crup…ați fost și in echipajul de pe Lună, nu? Ce ați mai pilotat? Și, cum…militarii să aibă salarii mari? Vai, dar necalificatii din construcții, livratorii…..aia să câștige că știu carte și muncesc….ce știu piloții aia in comparație cu Dvs și cu necalificatii? Te contrazici și ai fracturi logice….nici un test psihologic la piloți nu a detectat asta?
12 5
NoapteaCaHotii • 2023-04-12 08:37:43
Tu te auzi nene? Tu chiar ai impresia ca pensiile alea speciale se duc 90% în piloți de avion acum? Asta iti imaginezi tu? Ca lumea are probleme cu piloții de avion și salariile sau pensiile lor :))) oamenii se oftica ca sunteți niște incompetenți cu peste jumătate din voi absolut inutili în aparatul bugetar în anul 2023!! Efectiv facem foamea și ne este frica sa mergem la spital BA NENE BA!!!
2 3
TICALOSU • 2023-04-12 12:03:20
Întunericul nu favorizează fotosinteza, clar! Nu stimabile dar cei care ar dori să se ducă la școala militară să devină piloții de care va fi nevoie pt alea F35 nu o să vrea asta din cauza luptei de clasa care vrea egalitarism! De ce nu te duci sa pilotezi tu? Pe un salariu de necalificat in construcții și la pensie sa ai o pensie de necalificat? Să nu poți să faci nimic altceva ca militar: sa ai încă un loc de munca, firma, sa bu faci greva, sa nu îți ceri drepturile, sa nu poți pleca când vrei ca orice alt cetățean, sa ai condiție fizica perfecta, sa nu poți bea o bere seara ca deh, dacă suna alarma și tre sa te urci in avion….și multe altele!
0 1
NoapteaCaHotii • 2023-04-12 16:16:14
obtuza analiza ai bre.. fix de piloti nu este vorba aici....dar ai sarit pe fenta ...fenta bugetarului in calduri
1 1
cmariusalin • 2023-04-11 13:24:05
pret? nu trebuie sa stie prostimea daca pol da 4.6 noi vom da 10 sa fie rotund, ce pna mea! doar sunt niste hartii scoase la imprimanta! asa se vind viitoarele generatii - de oameni
30 9
Emiliom • 2023-04-11 16:17:13
cmariuStalin, aveti geamuri din locul din care postai? Va lasa NKVD-istii de la ferma voastra de trolli sa vedeti cerul?
2 12
[deleted] • 2023-04-11 13:27:41
Acest comentariu a fost șters.
30 9
Crup • 2023-04-11 13:43:36
TU poti sa zici ce vrei, dar conform oficiului de statistica european, oficial, in zona Bucuresti Ilfov nivelul de trai este cu peste 28% mai mare decat media UE. Pur si simplu.
7 21
AliKimiku • 2023-04-11 15:38:07
Caragica posteaza dintr-un beci din Tiraspol. Pentru el Bucurestiul pute iar Moscova miroase a trandafiri!
3 11
abc456 • 2023-04-11 13:55:41
e posibil ca mirosul de hazna sa vina din subsolul blocului in care stai. Pe strada nu miroase a nimic, cel mult a gaze de esapament.
3 17
TICALOSU • 2023-04-11 15:24:55
A fi pilot militar este o munca foarte grea! Sunt convins că habar nu ai câtă școală se face, câte antrenamente și pregătire…piloții militari nu stau in crâșmă ca tine…
16 1
Philipe • 2023-04-11 16:13:48
Pai chiar așa e TICALOSULE, e atât de mult de învățat și atâtea antrenamente încât la finalizarea acestora pilotul școlar ajunge de fapt direct la pensie ca nah, tocmai a împlinit vreo 30-35 de ani. Asta zicem și noi, să se străduiască putorile sa învețe mai repede ca sa prindă măcar un an ca piloți operaționali.
4 11
TICALOSU • 2023-04-11 16:51:43
Ce fumezi?
12 3
[deleted] • 2023-04-12 10:41:48
Acest comentariu a fost șters.
1 2
Simbad • 2023-04-11 21:14:10
Vai de capul tău cel pătrat!
7 0
TICALOSU • 2023-04-12 12:07:44
Măcar eu am cap pătrat și gândesc! Philipppe nu gândește! In concepția sa un pilot militar se poate pune pe picior de egalitate cu el…iar legăturile făcute de mintea sa sunt atât de încâlcite încât nu știe ca școala militară este de 4 ani apoi este pilot operațional și urmează cursuri și pregătiri și antrenamente toată cariera, iar ieșirea la pensie se face datorită limitărilor fizice ale organismului care nu suportă G-urile și stresul cauzat de zborul pe supersonic! Dar când ai mintea plată și ești frustrat că nu ești și tu pilot sau militar….adică habar nu are!!!!
0 0
Simbad • 2023-04-12 17:27:50
Comentariul meu era pentru Philipe, nu pentru pentru tine. Sunt de acord cu cele mai multe din comentariile pe care le postezi
0 0
midufi • 2023-04-11 16:26:03
Pai la crasma sunteti doar voi, postaceii rusZnaci. Acolo va cheltuiti amaratele copeici trudite cu greu in mii de postari anti-romanesti, la toate articolele de pe HN. Si mai ai gura sa vorbesti...
2 7
TICALOSU • 2023-04-11 17:40:57
:) ai copiat greșit stimabile! Spre deosebire de tine și alții pe aici care nu fac decât să repete papagalicește ce li se spune împotriva armatei și militarilor - salarii și pensii nesimțite, eu gândesc și susțin armata și militarii, indiferent ca sunt MAPN, MAI, SRI și oricare altă structura militarizată! Că or avea și ei multe lipsuri și uscături, e normal…dar in comparație cu ceilalți bugetari…. Inclusiv postarea matale denotă că nu gândești ci copiezi….nici o postare de-a mea nu este antiromânească, anti România! Deci, ai greșit….te mai plătesc? Ruble dau copeici?
9 3
Simbad • 2023-04-11 21:15:34
E patriot, lasă-l! Ca și marea turmă de comentaci de pe aici.
7 0
BEDE • 2023-04-11 13:28:14
N zic că nu ar prinde bine, având în vedere bunul nostru vecin Rusia, care se invită singur pe oriunde îi vine poftă, dar tot nu știu cât mai avem până la default? Pentru că onor' P$D și PNL (care e un P$D2) într-acolo împing țara d.p.d.v. economico-financiar. Atunci de unde resurse financiare pentru F35?
18 6
Crup • 2023-04-11 13:49:41
Daca taiem pensiile speciale, numai din asta avem bani sa fim printre primele tari din lume la numar de F35! Si vorbesc foarte serios!
11 24
John_Re • 2023-04-11 14:34:01
Daca guvernul a ajuns sa se imprumute pt pensii este evident ca Nu există resurse financiare. Oricum pregatiti-va de taxe mai mari si controale la tot ce mișcă.
10 4
eu@eu • 2023-04-11 13:42:27
De avioane, tancuri, orice altceva europene nici vorbă! Apoi sperăm să fim invitaţi în spaţiul Schengen.
26 8
Crup • 2023-04-11 13:50:14
Sigur. Ca Austria sau Franta lui Macron ne asigura noua securitatea!
12 11
a-politic • 2023-04-11 14:08:59
Avioanele consuma rachete, tancurile consuma proiectile. Degeaba le cumperi daca nu primesti ce consuma si in cantitatile pe care le consuma. Cand cumperi arma de la europeanul care doarme cu Rusia in pat, o sa te trezesti ca nu o poti folosi cand te calca Rusia. Lectia asta e predata acum de Germania si Franta in Ucraina. De aia decizia de a nu cumpara de la europeni e una foarte buna.
4 22
Popcea • 2023-04-11 13:53:35
Până vom avea noi F-35, după 2030, Putin va fi murit demult, poate chiar de bătrânețe, dacă nu îl mazilesc ai lui. Da, e bine să avem in orizont pt avioane stealth generația a cincea, însă acum ne trebuie multe F-16 sau F/A-18E/F, cum zicea cineva mai sus. Piloții nostri de vânătoare trebuie formați pe avioane adevărate, în loc de sicriele zburătoare Mig21 LanceR de acum 40 de ani facute dupa modelul sovietic de acum 70 de ani. In 10 ani trebuie formați piloți buni de vânătoare. Și ar fi bine să nu îi pensionăm la 40 de ani. Pt că altfel unul care are acum 28 de ani e deja prea bătrân. Peste 10 ani va fi în pragul pensionării.
5 13
doar_un_mesaj • 2023-04-11 14:12:52
Nu înțeleg de ce Polonia cumpără mereu "here and now" iar la noi e mereu la timpul viitor. Dacă le vedem prin 2030 ar fi o minune.
6 13
doar_un_mesaj • 2023-04-11 14:12:39
Deși, poate nu mă pricep eu. Probabil și la ei este mai mult o strategie de campanie publică «avant la lettre».
3 6
Crup • 2023-04-11 14:30:12
Daca le platim, o sa le primim la timp. Cat despre "daca le platim", eu zic ca "fratiorii"nostri, orcii, ne-au dat motive arhisuficiente sa facem efortul asta de plata.
10 10
critics222 • 2023-04-11 14:36:14
Păi polonezii nu le-au furat combustibilul americanilor ca la Kogălniceanu și nu i-au mătrășit pe ăia de la Exxon pe motiv că nu își vând țara.
3 11
Levellers • 2023-04-11 15:13:10
Polonia isi vede de interese. Nu esueaza.
5 7
Stati • 2023-04-11 16:20:41
Doar că mai dispare de pe hartă din când în când.
6 8
2023-04-11 20:07:13
2 3
bumble-bee • 2023-04-11 14:16:58
De ce am investi în educație, infrastructură, irigații, ... ?Când putem cumpăra jeturi. Trist.
19 10
TICALOSU • 2023-04-11 15:57:16
Ați uitat de autostrăzi, scoli, spitale….hai, mai băgați….ce nevoie e de avioane de vânătoare, de piloți, de armata in general? Cine vă atacă? In caz că nu știți…la E este Federația Rusă care a atacat un stat…Ucraina pe numele ei….
14 3
John_Re • 2023-04-11 17:07:47
Ai lipsit la orele de istorie. Ucraina există ca stat de vreo 30 si ceva de ani. Inainte a fost URSS, fondată ghici de cine? Rusia, Ucraina si Belarus. E doar interesul marilor puteri sa nu fie din nou impreuna. România nici nu contează in ecuație.
8 6
AliKimiku • 2023-04-11 19:22:50
Pai stai Ivane, daca Ucraina a fost stat fondator al URSS inseamna ca nu "exista" doar de 30 de ani! Faptul ca comunistii ucrainieni erau in primul rand comunisti si sclavii Moscovei si deabia dupa aia ucrainieni e un amanunt. Sa iti aduc aminte cum gandeau comunistii romani din '21 pana prin '56?
5 5
Popcea • 2023-04-11 21:44:31
@John_Re: banuiam eu ca istoria în Rusia se învață prost, dar asta e prea mult. Istoria Ucrainei nu începe cu URSS și nici cu Stalin, cum v-a învățat pe voi. Istoria Ucrainei începe cu Rusia Kieveană, cu capitala la Kiev. Kievul este unul dintre cele mai vechi orașe din Europa. Acum 1000 de ani Kievul era capitala iar Moscova, unde ai făcut tu școala, era un cătun obscur de care auziseră probabil mai puțin de 500 de oameni. Poate ar trebui sa redevină Kievul capitala Rusiei, Moscova să redevină un cătun obscur, ucrainienii să conducă Rusia și orașele Ucrainei să fie reconstruite după război din banii încasați pe gazele rusești vândute în Occident. Ca să învățați și voi istorie, Ivane.
2 5
John_Re • 2023-04-11 22:59:06
Alt corigent. Am citit si eu pe net ce scrii tu. Deci nu trebuia sa repeti. Acum 1000 de ani nu exista conceptul de tara. Acum te las pe tine sa ne luminezi intre ce ani a existat Ucraina ca tara independentă.
4 2
TICALOSU • 2023-04-12 12:09:31
Vezi că ai făcut istoria facultativ! Ucraina există de foarte mult timp, cu mult dinaintea URSS! Mai citește și discutăm și istorie dacă vrei!
1 2
Crup • 2023-04-11 16:07:06
Esti un trol rus cam aiurit. Vezi ca ai uitat sa pomeneste de spitale, ca din cauza ca vom cumpara aceste F35 nu o sa avem spitale. Eventual poti sa bagi si aia cu "mor copilasii romani de foame" din cauza ca vom cumpara F35. A functionat foarte bine pentru a denigra gestul umanitar de-a primi copii refugiati ucrainieni. Ce naiba, Igor, te invat eu meserie? :))))))
7 7
TICALOSU • 2023-04-12 12:16:40
Ai înțeles ca cucu! Nu mă miră! Stimabile, armata a fost subfinanțată cronic tocmai pe ceea ce se urlă: nu ne atacă nimeni, ce nevoie avem de armată, cu banii pt avioane, tancuri mai bine să se facă scoli, spitale, autostrăzi etc. Mai repet, capacitatea de a înțelege un text se învață și se dezvoltă la școala! Acum, când Rusia a atacat un stat fără nici un motiv se dorește să se facă pentru armata ce nu s-a făcut până acum! Cei mulți și manipulabili repetă discul pus de cei care sunt împotriva înzestrării și dotării armatei! A, sa nu uit….ați restructurat armata de abia mai aduni un stadion ca Lia Manoliu iar treaba cu ,,pensiile speciale ale militarilor” o să ducă la treceri in rezervă!
2 1
TICALOSU • 2023-04-12 12:17:53
Continuare: așa că ar fi o idee să începi să înveți limba rusă…dacă nu o sa mai fie militari o să apelați la firme private care să suplinească nevoile de apărare….să vă taie facturi….pe prețul pieței!
2 1
tudorr • 2023-04-11 14:24:58
3.5 MILIARDE de euro pensiile speciale! Cam ce se poate face in fiecare an cu acesti bani?
6 19
Neam Prostit • 2023-04-11 14:55:26
Astea sunt sume anuale. Pana in 2030 vom cumpara noi toate F35 de pe piata si apoi le revindem catre norvegieni si portughezi ;)
1 6
TICALOSU • 2023-04-12 12:10:33
Ar putea să te plătească pe tine să fii pilot militar….sa conduci tancul….ce zici?
1 1
Anti-stupidity_league • 2023-04-11 14:31:53
E jale mare pentru balena si simionovici. Se jelesc pentru ce vor pății ai lor la o adică...
4 19
Nevermind • 2023-04-11 14:57:53
Iar cu banii inainte, zero offset si "negociat"? F16 si/sau Gripen aveau un raport calitate pret mai ok pentru Romania. Urmeaza Bentley Bentayga pentru politia militara?
16 9
Crup • 2023-04-11 16:10:22
Care offset, taticule? Cu individul ala corupt la conducerea Romarm? Si ce crezi, ca offset-ul se face asa, peste noapte? Am dormit atatia amar de ani, acum nu mai putem spera la niciun offset! Cat despre raportul pret/calitate, las-o balta! Nu mai compara aviatia militara cu dileme de genul Ford/Opel/Dacia/etc. vs. merțane sau beemveuri.
5 8
Nevermind • 2023-04-11 18:46:13
Aberezi. Legislatia cere si offset, dar se merge pe ocolite si platit tribut prin contracte "directe". Cureti Romarm si revitalizezi industria de aparare, nu cumperi totul, integral, de la altii. In caz de conflict trimiti cu dhl sa-ti repare pe garantie, desteapto? In aviatia militara ai nevoie de piloti cu antrenamente la zi. Cum mama dracului ii tii antrenati folosind avionul cu cea mai scumpa ora de zbor, desteapto?!? Ar fi trebuit sa mergem pe Gripen noi cu offset, dar a preferat base licuriciul si am luat F16 la mana a treia. Daca tot am mers pe F16, puteam lua macar F-uri (mai) noi, nu cum am luat ultima oara junkuri propuse spre casare si rezerva zbor spre zero.
7 3
John_Re • 2023-04-11 16:26:14
De curiozitate, cât este datoria RO astăzi? ...nominal și raportat la GDP?
8 5
[deleted] • 2023-04-11 16:39:20
Acest comentariu a fost șters.
3 4
Pak Tai • 2023-04-11 16:40:56
Ce sufera trollii bulshevini, e de vis sa ii vezi cum se caina!!! Pai ce vreti bre, sa cumparam hrishka si pufaika la suprapret?
5 10
minup • 2023-04-11 19:25:43
Cumparate de la Norvegia? Mai bine ar fi sa fie direct de la sursa, pentru trainig si garantie.
6 4
TarzanescuDEla7 • 2023-04-11 19:42:40
In 35 de ani de zile alesii tariia u reusit sa cumpere pentru armata fix trei lulele de F16 la mana 3-a dupa ce au fost folosite de USA/Portugalia, cateva AA si ceva bindate in rest, au ucis tot, nema tancuri, nema pusti mitralielra bereta, nema tunuri autopropulsate, nema elicoptere de atac, dar welcome CSA 5mil de euro pe an Steaua Talpanesti, ca la razboi ne apara echipa de fotbal si mingile ei desumflate. Baaa "alesilor", ne mai prostiti mult !?
8 6
Popescul • 2023-04-11 20:11:01
Dar cine crezi ca ne atacă? Ok, CSA nu tre sa primească acei bani, dar cine ne atacă?
15 3
Pak Tai • 2023-04-12 00:35:16
Cei care au arme ii ataca de obicei pe cei care nu au. Orci ca tine ataca, usually!!!
2 5
Nevermind • 2023-04-12 01:17:43
Chiar daca nu ne ataca nimeni, ideal ar fi sa avem, pe langa armata, o industrie de aparare dezvoltata. Vezi Elvetia. "investitia" in F35 este un pesches pentru licurici. Puteam lua din vest alte avioane, mai potrivite Romaniei. Toti zic de polonia, dar polonia isi negociaza contractele si pozitiile, atat cu sua cat si cu ue. La cumparat armament au majoritatea contractelor cu super offseturi si credit furnizor. Noi luam ce ni se spune si la cat ni se spune, cu banii inainte.
3 2
vidra • 2023-04-12 18:44:17
Rusnacii, cine? Că doar ăia nu încap în granițele lor de trebuie să intre peste alții.
0 0
TICALOSU • 2023-04-12 12:21:29
Te oftici că la Steaua se mai face și sport? Să știi ca exista și alte sporturi in afara de fotbal….care nu mai există decât la privați! Îți place când România câștiga aur la canotaj? La box? La sporuri de iarna? De hoția care se practica in fotbal….nu zici nimic? Vezi ca becali al tău a fost condamnat pentru niște infractiuni….
1 0
spirache • 2023-04-12 07:15:21
Dorințe cam pretențioase pt condițiile economice ale țarii. Adică se zboară și acum cu Mig 21 și încă mai vezi trăncănind ARO militare pe străzi, dar luam F35. Se ard etape. Bugetul pe de o parte e mititel pentru ca se face evaziune in draci, pe de altă parte ce se strânge se duce pe cheltuieli dubioase.
2 3
CristianK • 2023-04-12 10:20:42
Bravo Ciuca, nu dai bani la educatie, i-ai dat cel mai mic buget ever, dar cumperi avioane si arme. Ok, cumparam si arme daca e nevoie, suntem membru Nato, dar taie de la pensiile speciale. Oare, copii tai te vad ce faci? Ei ce parere au despre tine?
1 4
qwerasdf • 2023-04-12 12:03:50
pai de ce sa investim in educatie, sa crestem oameni inteligenti care sa fie capabili ei insisi sa proiecteze avioane? cand putem sa-i tinem prosti pentru voturile psd-pnl si sa munceasca cu carca pentru pensiile lor speciale?
0 1
INTERVIURILE HotNews.ro