Sari direct la conținut

Autostrada A3 dinspre Ploiesti nu va fi legata de Bucuresti nici anul acesta si a fost lasata fara nici un ban dupa rectificarea bugetara. PLUS: O intersectie problema, "rezolvata" cu o benzinarie

HotNews.ro

Autostrada A3 Bucuresti – Ploiesti, inaugurata in iulie 2012, a fost lasata fara nici un ban in bugetul pe anul acesta dupa ce Guvernul a taiat finantarea la rectificarea bugetara. Decizia executivului vine in conditiile in care lucrarile la infrastructura autostrazii nu sunt terminate, „ciotul” de 6,5 km de la Soseaua de Centura pana in Capitala e inca in constructie, nodurile rutiere importante nu sunt finalizate, iar pe intreaga lungime a autostrazii nu exista inca nici o benzinarie. Informatiile vin de la Compania de Autostrazi, care a confirmat pentru HotNews.ro ca „in acest an nu va fi deschis traficul pe niciun sector din aceasta autostrada”, cu toate ca lucrarile pe tronsonul Soseaua de Centura – Strada Popasului sunt avansate, iar la inceputul verii autoritatile anuntau noi kilometri inaugurati.

  • In aceste conditii, tronsonul ar putea fi deschis cel mai devreme in primavara 2014, dar apare o alta problema: o autostrada cu trei benzi pe sens se va opri intr-o intersectie cu un drum cu cate o banda pe sens in zona Pipera. Ce solutie au ales autoritatile? Au dat aviz de construire a unei benzinarii in intersectie, in loc sa reconfigureze sensul giratoriu din Pipera.

O autostrada inaugurata, dar neterminata – lasata fara bani de Guvernul Ponta

Guvernul Ponta a taiat intreaga finantare pe acest an pentru lucrarile la autostrada A3 Bucuresti – Ploiesti si portiunea in lucru de la soseaua de Centura pana in Capitala.

In plus, desi Compania de Autostrazi preciza in luna iunie pentru HotNews.ro ca intentioneaza sa deschida circulatia pe tronsonul din Centura Capitalei si pana in Strada Popasului (circa 4 km) anul acesta, acum anunta ca nici un kilometru din Autostrada A3 nu va fi inaugurat in 2013.

Raspuns CNADNR 1

FOTOGALERIE Toate raspunsurile CNADNRDa click

Informatiile au fost obtinute de HotNews.ro si de Catalin Drula, unul dintre utilizatorii forumurilor dedicate subiectelor de infrastructura – forum.peundemerg.ro si skyscrapercity.com – in urma mai multor solicitari adresate CNADNR.

Astfel potrivit informatiilor primite, la rectificarea bugetara operata de guvern in luna august, din bugetul alocat obiectivului Autostrada Bucuresti – Ploiesti au fost taiati circa 90 de milioane de lei, astfel ca „suma disponibila pana la sfarsitul anului pentru realizarea obiectivului este 0 lei”, precizeaza CNADNR (vezi fotogaleria alaturata – Raspuns CNADNR 4) .

„Alocarea bugetara a fost rectificata in cursul lunii august, bugetul alocat obiectivului de investitie Autostrada Bucuresti Ploiesti a fost revizuit in minus, cu suma de 89.982 mii lei, pana la plafonul platilor efectuate pe parcursul anului 2013 in valoare de 279.096 mii lei”, se arata intr-un raspuns oficial al autoritatilor. Mai mult, sumele care s-au platit anul acesta pentru tronsonul in cauza reprezinta de fapt restantele pentru lucrarile din 2012.

„In acest an nu va fi deschis traficul pe niciun sector din aceasta autostrada”, desi la inceputul verii autoritatile anuntau noi kilometri inaugurati

In iunie, HotNews.ro scria ca CNADNR intentioneaza sa deschida circulatia pe tronsonul de autostrada dintre Centura Capitalei si strada Popasului (km 6+550 – km 2+700), iar informatiile din teren, stadiul aparent destul de avansat al lucrarilor, ritmul sustinut in care se lucreaza in zona, confirmau intentiile autoritatilor si indicau o posibila deschidere a traficului spre finele anului.

Cu toate acestea, CNADNR a confirmat acum pentru HotNews.ro ca „in acest an nu va fi deschis traficul pe niciun sector din aceasta autostrada” si ca „stadiul fizic al lucrarilor pe sectorul de drum cuprins intre km 0+000 – km 8+225 este de 22%”. (vezi fotogaleria alaturata – Raspuns CNADNR 3)

„In prezent sunt executate lucrari pe sectorul de drum cuprins intre km 2+700 – km 7+500. A fost emisa Autorizatia de Construire nr. 026/27.08.2013 pentru tronsonul de drum cuprins intre km 0+750 – km 1+610. Prin Hotararea Guvernului nr. 377 din 12 iunie 2013 a fost expropriat sectorul de drum situat intre km 0+000 – km 2+450”, mai transmite CNADNR referitor la lucrarile in curs.

Practic anul acesta s-au platit doar lucrari pe anul trecut, insa constructorii lucreaza intens

Autostrada din sos. de Centura pana in str. Popasului (cu rosu)

Autostrada din sos. de Centura pana in str. Popasului (cu rosu)

Foto: Hotnews

„Din bugetul alocat pe anul 2013 pentru acest obiectiv [n.r. tronsonul Bucuresti – Soseaua de Centura, km 0 – km 8,5) a fost decontata suma de 59.169.537.68 lei”, se arata intr-un raspuns al Companiei de Autostrazi transmis HotNews.ro.

Astfel, potrivit informatiilor din celelalte raspunsuri oferite de CNADNR, reiese ca ce s-a platit anul acesta pentru tronsonul in discutie reprezinta de fapt sumele restante pentru lucrarile din 2012 si ca, cel mai probabil, constructorii care lucreaza in ritm sustinut pe bucata de la strada Popasului si pana in Centura o fac pe banii lor, existand promisiuni de plata pe viitor.

Practic, conform CNADNR, pentru toate lucrarile de pe A3 Bucuresti – Ploiesti s-au efectuat plati totale in valoare de 279.096 mii lei in 2013 (pana in august). „Din aceasta valoare au fost efectuate urmatoarele plati: sumele restante din anul 2012 pentru lucrari executate pe tronsonul IA Bucuresti – Moara Vlasiei: 59.170 mii lei; sumele restante din anul 2012 pentru lucrari executate pc tronsonul IB Moara Vlasiei – Ploiesti: 171.832 mii lei; consultanta: 426 mii lei; achizitii terenuri: 47.417 mii lei si utilitati si cercetare arheologica: 236 mii lei”.

Inaugurarile vor veni cel mai devreme in 2014. Termenul contractual: aprilie 2015

Astfel, avand in vedere taierea bugetara, CNADNR sutine ca finalizarea lucrarilor „va fi realizata in functie de graficul de lucrari, dar si de alocarea bugetara aferenta obiectivului de investitie”, iar termenul contractual este aprilie 2015.

Practic insa, avand in vedere faptul ca pe tronsonul Ssoseaua de Centura – Strada Popasului constructorii lucreaza intens, coroborat cu anuntul autoritatilor cum ca anul acesta nu se va da circulatiei nici un kilometru de autostrada, putem discuta de o inaugurare cel mai probabil abia in primavara anului viitor.

O autostrada inaugurata in 2012 pe repede inainte: neterminata, fara toate nodurile gata si fara capatul spre Bucuresti

Autostrada A3

Autostrada A3 inainte de nodrul Moara Vlasiei

Foto: Hotnews

Autostrada A3 Bucuresti – Ploiesti (55 km) a fost deschisa circulatiei in 19 iulie 2012, insa fara o componenta esentiala: portiunea dintre reteaua stradala a Bucurestiului si Centura Capitalei, locul unde momentan se dascarca traficul de pe autostrada.

Din acest motiv, autostrada spre Ploiesti nu a prea fost aleasa de soferi in detrimentul DN1, iar traficul pe noul drum a fost de doar 25% (sursa) din estimarile autoritatilor. In tot acest timp in care autostrada zace mai mult nefolosita, garantia oferita de constructor se scurge.

Pe langa „ciotul” lipsa, autostrada a fost deschisa fara sa fie complet finalizata si fara sa aiba toate nodurile rutiere gata.

Dupa inaugurarea autostrazii, autoritatile au promis in repetate randuri ca si portiunea de 6,5 km ce leaga Centura de Capitala va fi gata in cel mai scurt timp, insa odata cu trecerea timpului si a taierilor de fonduri la diferitele rectificari bugetare (n.r. si in vara lui 2012 s-au taiat din fondurile alocate), termenele de finalizare au fost decalate, iar in aprilie contractul cu firmele constructoare a fost prelungit cu doi ani – noul termen de finalizare: aprilie 2015.

Autostrada Bucuresti – Ploiesti, la peste un an de la inaugurare: nici o benzinarie construita, nici o sansa sa apara vreuna in viitorul apropiat

Pe langa finalizarea tuturor nodurilor si a capatului spre Bucuresti, portiunea de autostrada din soseaua de Centura si pana la Ploiesti nu are nici o benzinarie de-a lungul ei, desi a trecut mai bine de un an de la inaugurare.

Practic, in graba de a inaugura un nou tronson de autostrada, mai ales ca 2012 a fost un an electoral, autoritatile au decis ca „anumite lucrari, ce nu afectau circulatia vehiculelor in lungul autostrazii, sa fie executate ulterior deschiderii traficului”.

Astfel, printre altele, si benzinariile au fost lasate pe plan secund, iar dupa inaugurarea lucarilor CNADNR trebuia sa scoata la licitatie spatiile de servicii pentru „atribuirea contractelor de furnizare a serviciilor minime (parcare, toalete, alimentare cu carburanti, etc.)”. Acest lucru inca nu s-a intamplat.

Din ce motive s-a prelungit si s-a intarziat procedura, CNADNR nu a oferit un raspuns clar, insa precizeaza ca, in prezent, spatiile de servicii „au fost predate catre Directia Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti, care urmeaza sa organizeze procedurile aferente concesionarii lor”.

Practic, acest lucru inseamna ca in viitorul apropiat (anul acesta) soferii nu vor vedea benzinarii pe autostrada spre Ploiesti.

Chiar daca licitatiile mai sus mentionate ar demara imediat, procedurile legale ar dura chiar si cateva luni, iar daca luam in calcul si timpul necesar construirii propriu-zise a benzinariilor, am putea vedea primele statii de carburanti pe autostrada spre Ploiesti abia in 2014.

Intarzierea realizarii unui punct esential – Nodul de la Moara Vlasiei, lasat spre coada prioritatilor

Situatia nodurilor pe autostrada Bucuresti - Ploiesti

Situatia nodurilor pe autostrada Bucuresti – Ploiesti

Foto: Hotnews

Graba in care a fost deschisa autostrada se vede si in ceea ce priveste lipsa sau nefinalizarea nodurilor de acces la autostrada , practic unul din factorii care au facut ca pe cei 55 de km de autostrada traficul sa fie de doar 25% din estimarile autoritatilor. In prezent sunt deschise doar 3 noduri din cele 7 planificate, din care 2 sunt practic capatele autostrazii.

Cu alte cuvinte, cine intra acum pe autostrada de pe Centura Bucuresti si merge spre Ploiesti are doar nodul de la Snagov pentru a iesi/intoarce.

Unul dintre cele mai importante noduri care nu a fost terminat inca este nodul rutier de la Moara Vlasiei (km 19+500), desi lucrarile au inceput in anul 2012. Mai mult decat atat, autoritatile nici nu se grabesc sa-l termine si au stabilit ca termen de finalizare abia anul 2015.

Nodul rutier in cauza are o importanta mare pentru zona pentru ca se afla la intersectia cu Drumul Judetean 101 ce trece prin mai multe localitati din zona (Balotesti, Caciulati, Moara Vlasiei, Fierbinti) si leaga DN1 de DN2, doua dintre cele mai importante drumuri nationale din tara.

„In contextul necesitatii deschiderii traficului pe autostrada Bucuresti Ploiesti, s-a luat decizia ca anumite lucrari, ce nu afectau circulatia vehiculelor in lungul autostrazii, sa fie executate ulterior deschiderii traficului. Printre aceste lucrari se numara si nodul Moara Vlasiei. Finalizarea acestor lucrari va fi realizata in functie de graficul de lucrari, dar si de alocarea bugetara aferenta obiectivului de investitie”, se justifica CNADNR.

Potrviti informatiilor oficiale, autostrada din Bucuresti pana la Ploiesti are 7 noduri planificate. Din acestea, doar trei sunt realizate si deschise circulatiei, doua din cele trei fiind practic capetele autostrazii in soselele de centura ale municipiilor Bucuresti si Ploiesti.

„Pe sectiunea autostrazii Bucuresti-Ploiesti sunt prevazute urmatoarele noduri: Nod rutier Gherghitei km 0+875. Nod rutier Popasului km 2+780. Nod rutier Centura Bucurestiului km 6+550. Nod rutier Moara Vlasiei km 19+500. Nod rutier Snagov km 24+000. Nod rutier Barcanesti km 60+300. Nod rutier Centura Ploiesti km 62+000” – CNADNR.

Autostrada cu 3 benzi pe sens va descarca traficul intr-un drum cu o singura banda si intr-o zona deja sufocata de trafic

Pe langa toate cele enumerate mai sus, mai exista o problema ce tine chiar de finalizarea tronsonului de autostrada pana in Strada Popasului.

In zona strazii Popasului (strada cu o banda pe fiecare sens de circulatie) exista si in prezent destule probleme de circulatie si, mai ales in timpul orelor de varf, se formeaza numeroase cozi si blocaje rutiere. Mai mult, strada Emil Racovita (ce continua Strada Popasului inspre zona Pipera) se intersecteaza in Soseaua Bucuresti-Nord (Petricani) intr-o laterala, chiar inaintea unui sens giratoriu, intr-o zona sufocata de multe ori de trafic in timpul orelor de varf.

Practic, odata terminat tronsonul de autostrada in discutie, descarcarea unei parti a traficului se va face in aceasta zona deja cu probleme de trafic. Chiar daca, sa presupunem ca traficul greu va fi restrictionat sa iasa doar in Soseaua de Centura, autostrada se va descarca intr-un drum 1X1, deja cu probleme si, astfel, exista riscul inrautatirii situatiei rutiere din zona.

La intersectia cu strada Popasului va fi construit un nod rutier cu un sens giratoriu in forma alungita pe sub autostrada, potrivit CNADNR.

Autostrada A3 spre str Popasului

Autostrada A3 spre str Popasului

Foto: Forum peundemerg.ro, user CornelB

„La solicitarea Primariei Voluntari a fost proiectat Nodul rutier Popasului la km 2+780 (intersectie cu str. Popasului). Autostrada Bucuresti – Ploiesti supratraverseaza Str. Popasului cu un pasaj de 48.00 rn lungime (2 deschideri de 24 m). Legatura rutiera intre Autostrada si Strada Popasului este asigurata de bretele unidirectionale la baza rampelor care debuseaza in intersectia giratorie proiectata sub pasajul Autostrazii la intersectia cu Strada Popasului. Intersectia giratorie proiectata are forma alungita, dictata de latimea autostrazii, cu raza exterioara de 18.00 m si cale inelara de 10.00 m”, informeaza autoritatile.

„In ceea ce priveste executia altor lucrari la infrastructura din zona (strazi, in special Popasului) va rugam sa va adresati Primariei Voluntari”, a raspuns CNADNR solicitarii HotNews.ro de a da detalii daca, pentru a putea relua traficul de pe autostrada, se fac si alte lucrari de infrastructura rutiera adiacente.

O mostra de gandire strategica si sincronizare intre autoritati: intersectie problema, rezolvata cu o benzinarie

Cum o parte din traficul de pe autostrada A3 va urma sa fie descarcat in strada Popasului, o zona deja cu probleme de trafic, ar fi trebui sa devine o prioritate reconfigurarea sensului giratoriu de la intersectia strazilor Pipera – Petricani – Emil Racovitei (prelungirea Popasului).

Cu toate acestea, autoritatile nu si-au sincronizat actiunile si, desi planul si constructia autostrazii dateaza deja de mai multi ani, Primaria Voluntari a dat autorizatie in iulie 2013 pentru construirea unei benzinarii exact in coltul intersectiei mai sus mentionate in loc sa opteze pentru o reconfigurare stradala.

Vezi situatia in pozele de mai jos:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro