Profesor de la Colegiul "Mihai Viteazul" din Capitala, despre Ordinul ministrului vizand temele elevilor: Avand de pregatit in medie patru materii pentru ziua urmatoare, este firesc un efort care depaseste si capacitatea de munca a unui adult
Avand de pregatit in medie patru materii pentru ziua urmatoare de scoala este firesc un efort care depaseste si capacitatea de munca a unui adult, adica elevul petrece la scoala sase ore si ar mai fi nevoie de inca atat pentru temele de acasa, a declarat, pentru News.ro, Alexandru Croitoru, profesor de biologie la Colegiul National „Mihai Viteazul” din Capitala.
„Copilul petrece sase ore la scoala si apoi i-ar mai trebui inca pe atatea pentru teme si pentru a invata. Insa, la varsta la care elevul se formeaza, fara exercitiu nu isi poate dezvolta abilitati si competente care sa ii devina reflexe pe care sa le poata utiliza pe tot parcursul vietii”, a spus profesorul Croitoru.
De fapt, pregatirea elevilor tine si de asteptarile pe care le avem de la educatie, sustine cadrul didactic.
„Depinde ce asteptari avem de la educatie: sa formam deprinderi de viata, sa urmarim un tipar (dam teme pentru ca asa ni se dadeau si noua) sau sa consideram, naivi, ca 50 de minute la clasa sunt suficiente pentru asimilare si fixare de cunostinte necesare dezvoltarii unor competente specifice varstei si dezvoltarii cognitive a elevilor”, mai spune profesorul de biologie.
Profesoara de matematica Mihaela Andreescu, de la acelasi colegiu, le transmite elevilor ca daca ar lucra 45 de minute pe zi, trei tipuri de probleme, ar fi bine.
„Eu, la matematica, am un fel de discurs vesel. Le spun elevilor: „Daca ati lucra, zi de zi, 45 de minute, cinci zile pe saptamana, ar fi bine”. Poate ei nu fac acest lucru. Dar, daca vin de la gimnaziu, la Colegiul National „Mihai Viteazul” este clar ca sunt cei mai buni elevi ai scolilor lor. Dar, aici (la „Mihai Viteazul”, n.r.) trebuie sa construiasca o noua priramida a valorilor, aici concureaza cu cei mai buni, si aici le este foarte greu”, a explicat profesoara de matematica
In plus, ea a spus ca mai mult decat orice, este importanta motivarea.
„In gimnaziu au temele multe. Dar, in „Mihai Viteazul” este mai importanta motivarea lui, elevul nu poate suporta nicio constrangere, nici a ministrului si nici a profesorului. Nimic pe lumea asta nu se poate face prin constrangere. Profesorii din liceele mari nu dau multe teme, noi ne dorim diversificarea problemelor. Sa aiba curaj sa rezolve o problema la prima vedere. Eu as vrea sa spun ca il sustin pe ministru, din acest punct de vedere, este deschis la nou, dar vreau ca elevii mei sa incerce, in cele 45 de minute, sa rezolve trei tipuri de probleme diferite. Iar daca nu stiu, sa nu renunte, sa caute solutia pe internet , oriunde”, a adaugat profesoarea Mihaela Andreescu.
Ea si-a amintit ca, atunci cand era eleva, profesorul de matematica ii dadea mult de lucru.
„Stiti cum era pe vremea mea, primeam pe o foaie de caiet numerele problemelor, adica o foaie intreaga cu numerele problemelor, va imaginati cate erau”, a spus profesoara de matematica.
Ordinul prin care se reglementeaza cate ore ar trebui sa lucreze elevii in afara scolii prevede ca temele pentru acasa sunt pentru cel mult doua ore, la toate disciplinele, astfel incat timpul alocat de copii activitatilor scolare sa fie de 5-8 ore, iar in vacanta elevilor din ciclurile primar si gimnazial sunt excluse temele.
De asemenea, tema va fi diferentiata: obligatorie si suplimentara, cea obligatorie fiind de nivel mediu si pentru toti elevii, iar cealalta, individuala si diferentiata.