Sari direct la conținut

Uriaș contract atribuit pentru parapetele inteligente de la firma austriacă Kirchdorfer-Gruppe

HotNews.ro
Crash Test parapete Deltabloc, Foto: Deltabloc
Crash Test parapete Deltabloc, Foto: Deltabloc

Holdingul austriac Kirchdorfer-Gruppe a primit din Romania la începutul lunii iunie, cea mai mare comandă din istoria companiei. „Parapete de siguranță din beton vor fi montate în următorii 4 ani pentru creșterea siguranței în rețeaua rutieră din România, rețea care prezintă un grad ridicat de periculozitate. Cu un volum al comenzilor de 100 de milioane de euro, acesta este cel mai mare contract din istoria Kirchdorfer și totodată din domeniul siguranței traficului“ ne spune ofițerul de presă al companiei austriece, Matthias Pfützner, care face și precizări, în exclusivitate pentru Hotnews.ro, despre necesitatea care a stat la baza contractului și modul în care a fost atribuit.

Suma avansată de companie – 100 mil. euro – este mai mare decât cea din contractul atribuit de CNAIR: 343 milioane de lei (fără TVA) – circa 73 milioane de euro (detalii mai jos în articol).

Parapete inteligente

Pe o lungime de 1000 de kilometri în România, parapetele cu flexibilitate vor contribui la salvarea multor vieți, în caz de accidente. Este vorba de folosirea unei tehnici moderne de infrastructură, care în ultimul timp a devenit un valoros produs de export al conglomeratului austriac.

Ideea de la care s-a pornit este „cel mai deștept cedează”. Proiectanții austrieci au conceput un model de parapete în care elementele de beton sunt legate între ele printr-un cablaj metalic rezistent, însă și elastic. Astfel, atunci când o mașină se lovește în viteză de parapete, elasticitatea acestora o redirecționează pe sensul de mers, făcând ca efectele izbiturii să fie mult diminuate.

„Forța loviturii este captată și nu se răsfrânge complet asupra vehicolului”. Astfel explică în mod simplificat, Matthias Pfützner, purtătorul de cuvânt al Kirchdorfer-Gruppe, principiul pe care se bazează construcția parapetelor de beton de înaltă tehnologie, produse de firma sa. Acestea întregesc infrastructura austriacă de autostrăzi și șosele rapide. Însă, între timp, ele sunt cerute masiv și la export, iar mai recent, pentru drumurile românești.

Purtătorul de cuvânt preciza pentru presa austriaca faptul ca proiectul se va realiza în parteneriat: „Vom dezvolta producția împreună cu companii partenere locale, care pe baza instrucțiunilor și a know-how-ului nostru vor fabrica parapetele cu materii prime de la fața locului“. Prin urmare, betonul nu va fi cărat cu camioane din Austria, ci va proveni de la firme autohtone. Iar acesta apare ca un lucru bun, o parte din valoarea contractului răsfrângându-se și asupra economiei românești.

Precizari pentru Hotnews.ro

Pentru corespondenta Hotnews.ro, d-l dipl-ing. Matthias Pfützner (MBA), ofițer de presă și director al departamentului de marketing al Kirchdorfer Gruppe din Kirchdorf, Austria, a răspuns câtorva întrebari punctuale, legate de mărimea contractului din România, modul atribuirii acestuia și necesitatea care a stat la baza acestui proiect româno-austriac:

„Având anual cca. 100 de decese rutiere la 1 milion de locuitori, România se află în vârful unei triste statistici realizate în spațiul Uniunii Europene: deși toate țările UE au făcut progrese importante în ceea ce privește așa-numita „siguranță pasivă a traficului”, în continuare există discrepanțe enorme. Cele de trei ori mai multe decese rutiere în România decât, de pildă, în Anglia nu reprezintă până la urmă decât o consecință a insuficienței sau a lipsei parapetelor de oprire a autovehiculelor, în curbele periculoase sau în zonele de trafic cu două sensuri fără spațiu median de separare”.

„Necesarul mare pentru rețeaua românească densă „Drumuri Naționale” – 17.000 km, majoritatea șosele naționale de 2 sau 4 benzi, total nesigure când traversează localități și centre ale orașelor – a impus în 2018 un volum imens de comenzi pentru parapete de siguranță din beton, cu valoare totală de aproape 100 de milioane de euro, la o durată a proiectului de 4 ani”.

„În mod firesc, în calitate de lider pe piața internațională și de lider în tehnologie, DELTABLOC International s-a găsit într-o poziție de favorit. DELTABLOC® a câștigat cu mari eforturi toate secțiunile proiectului anunțat: A fost depusă o ofertă de peste 5.000 de pagini, au fost înființate companii noi și, nu în ultimul rând, s-a constituit o rețea puternică de parteneri de producție și de distribuitori competenți și certificați. În următorii 4 ani, 6 întreprinderi de prefabricate cu certificare CE și 2 echipe mobile specializate în turnarea in situ a pereților de beton vor înzestra drumurile naționale românești la un nivel de top pe plan internațional, în ceea ce privește tehnica siguranței. Prin urmare, nimic nu va mai sta în calea unei reduceri semnificative a numărului de accidente rutiere soldate cu decese”.

„CNAIR, administratorul român al drumurilor, știe deja din propria experiență cât de eficiente și de utile sunt sistemele instalate de DELTABLOC®: în urmă cu peste 10 ani, una dintre cele mai periculoase secțiuni de drum din România a fost securizată gratuit de către DELTABLOC International, în scop de testare, cu parapete de siguranță din beton. Înainte de aceasta, o regulă tragică a locului era numărul anual mare de decese din cauze rutiere. De atunci: niciun alt caz de deces!“

Info despre licitație

Licitația pentru acest acord-cadru de parapete a fost lansată de CNAIR în decembrie 2017 și atribuită aproape un an mai târziu, în septembrie 2018. Acordul cadru vizează șase loturi pe o perioadă de patru ani, iar Deltabloc a fost declarată câștigătoare pe toate cele șase loturi.

Lot 1 – Parapet prefabricat din beton montat pe suprafața carosabilă (median)/[Nivel protecție H2/Lățime minimă de lucru W5]

Lot 2 – Parapet prefabricat din beton montat pe suprafața carosabilă (median)/[Nivel protecție H3/Lățime minimă de lucru W6]

Lot 3 – Parapet prefabricat din beton montat pe suprafața carosabilă (median)/[Nivel protecție H4b/Lațime minimă de lucru W5]

Lot 4 – Parapet in-situ din beton realizat pe suprafața carosabilă

Lot 5 – Parapet prefabricat din beton montat la marginea parții carosabile (pe suprafețe fără beton asfaltic)

Lot 6 – Parapet prefabricat din beton montat pe poduri.

Acordul cadru avea o valoare estimată de circa 417 milioane de lei (fără TVA) la momentul lansării licitației. (detalii despre licitația pentru parapete, aici)

Valoarea de atribuire, însă, a fost de 343 milioane de lei (fără TVA) – circa 73 milioane de euro – conform anunțului de atribuire 190248/22.09.2018 din vechiul SEAP.

Date legate de companie

Conglomeratul Kirchdorfer Gruppe este un producător privat din domeniul materialelor de construcție. Sediul firmei fondate în 1888, ca fabrică de ciment, se află în Kirchdorf an der Krems, din Oberösterreich. La finele anului 2017, compania înregistra o cifră de afaceri de 250 de milioane euro și avea cca 1.800 de angajați pe plan local și internațional.

Firma și-a început expansiunea externă în anii 90, inițial cu o fabrică din Cehia, ČR Beton Bohemia Transportbeton. În anul 1998, datorită produsului licențiat „Ziegelit®“, s-au făcut pași importanți în direcția producției de materiale finite, prin MABA Fertighaus. Un an mai târziu, a început fondarea de firme furnizoare de materii prime în Ungaria, România, Serbia și Bulgaria.

În România, MABA România s.r.l., care aparține Kirchdorfer Gruppe, a fost fondată în 2002, are sediul la Rupea și 22 de angajați.

O altă firmă care face parte din conglomerat este Kamarom Prefabricate din beton s.r.l., care asigură firmei austriece distribuția pe piața românească, a produselor finite din beton pentru străzi și căi ferate. Firma cu trei angajați a fost înregistrată în anul 2012, are sediul la București și o cifră de afaceri de 4 milioane de euro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro