Nevoia de implementare a unui sistem funcțional de colectare selectivă a deșeurilor în toate școlile din capitală
România se află pe locul 26 din cele 27 de ţări membre ale Uniunii Europene în ceea ce privește rata colectării și reciclării deșeurilor municipale, iar plasticul, alături de materialele de celuloză, au cea mai mare pondere în rândul deșeurilor produse în instituțiile de învățâmânt. Mai mult, de la 1 ianuarie 2021 România va fi nevoită să plătească o taxă către UE pentru cantitatea de plastic pe care o introduce pe piață și nu o reciclează. Din acest motiv a fost lansat un program de responsabilitate socială, ASAP, alături de o petiție națională prin care elevii din România solicită autorităților să transforme școlile în unități funcționale de colectare selectivă a deșeurilor.
Context
În baza Legii nr. 132/2010 (cu modificări ulterioare) privind colectarea selectivă a deșeurilor în instituțiile publice și a Legii nr. 211/2010 (cu modificări ulterioare) privind regimul deșeurilor, România are obligația de a colecta selectiv deșeurile în toate unitățile de învățământ de pe teritoriul țării. Cu toate acestea, în realitate, școlile din România nu beneficiază de o infrastructură funcțională de colectare a deșeurilor.
Conform Eurostat, România se află pe locul 26 din cele 27 de ţări membre ale Uniunii Europene în ceea ce privește rata colectării și reciclării deșeurilor municipale, iar până în 2025 ar trebui să reciclăm 50% din ambalajele de plastic și aluminiu și 70% din cele de sticlă. România se află astăzi la 14% grad de reciclare, la un calcul global.
Mai mult, în noiembrie 2020, Comisia Europeană a cerut României să închidă, să sigileze şi să refacă ecologic 15 depozite de deşeuri ilegale care au beneficiat de o perioadă de tranziţie și să remedieze deficiențele privind tratarea apelor urbane reziduale. Asta se traduce, de fapt, prin deschiderea formală a procedurii de infringement.
Suntem așadar, departe de orice țintă de reciclare și pare că mediul înconjurător ne este inamic, nu prieten.
ASAP – Armata Selectării Atente a Plasticului
Pornind de la aceste realități, în iunie 2020 s-a lansat platforma ASAP, un program de responsabilitate socială care își propune să genereze o mișcare națională împotriva poluării cu plastic, în rândul adolescenților din România. În primele luni de la lansare programul s-a axat pe promovarea importanței implicării individuale pentru a opri poluarea cu plastic și pe generarea de materiale educative în acord cu universul tinerilor – animații, numere de stand-up, piese semnate de artiști cunoscuți, dar și interpretări ale problematicii plasticului expuse de creatorii de conținut pe care adolescenții îi urmăresc.
În prezent ASAP a devenit o mișcare națională care numără peste 5.000 de ambasadori în rândul adolescenților.
Mai mult, în luna noiembrie 2020 a fostlansată petiția națională (care a reunit deja peste 18.000 de semnatari) prin care elevii din România solicită autorităților să transforme școlile în unități funcționale de colectare selectivă a deșeurilor.
Primăria Sectorului 6 și ISMB s-au alăturat demersului
„Programul pilot vine ca un răspuns la dorința reală de implicare a tinerei generații pentru un mediu curat și o conduită civică adaptată realităților europene și globale. Platforma ASAP este locul de întâlnire al tuturor adolescenților din România care înțeleg, poate mai bine decât mulți dintre adulți, importanța și, mai ales, urgența atunci când vine vorba de a ne implica pentru rezolvarea problemelor legate de mediu.
Astfel, cei 5000 de ambasadori care au venit alături de noi din iunie până acum ne cer un lucru foarte simplu – să poată să aplice tot ce au învățat despre deșeuri în școlile lor. În numele lor, am lansat în luna noiembrie o petiție prin care solicităm autorităților să pună legea în aplicare și să transforme toate școlile din România în locuri funcționale pentru colectarea selectivă a deșeurilor în vederea reciclării.
Astăzi, după 18.000 de semnături strânse și discuții instituționale extrem de fructuoase, ne bucurăm să putem anunța primul pas – un proiect pilot pe care îl demarăm alături de partenerii de la Primăria Sectorului 6 și ISMB prin care ne propunem să punem la punct un model de succes pe care apoi să îl putem replica la nivel național, în parteneriat cu autoritățile locale și centrale relevante.”, a declarat Andrei Borțun, CEO The Institute, fondatorul programului ASAP.
Primăria Sectorului 6 are în desfășurare, alături de Administrația Școlilor, începând din luna noiembrie, un audit la nivelul școlilor din sector, care testează eficiența infrastructurii de colectare selectivă amplasată deja în toate cele 43 de școli de gimnaziu și liceu din sectorul 6.
Lipsa unui sistem de control care să facă dovada colectării selective confirmată de aproximativ 90% dintre școlile respondente și inexistența unui sistem de motivare a personalului auxiliar responsabil pentru colectarea și depozitarea corespunzătoare a deșeurilor colectate selectiv (97,2%), informații colectate în cadrul auditului, sunt printre principalele puncte care vor fi analizate în cadrul proiectului pilot și care vor face subiectul unor îmbunătățiri viitoare.
De asemenea, în contextul pandemiei generate de COVID-19, cât unitățile de învățământ vor rămâne închise, dată fiind și proximitatea acestora față de locuințe, se va lua în considerare oportunitatea de a folosi curtea școlilor pentru amplasarea unor unități de colectare selectivă de dimensiuni mai mari în care adolescenții și tinerii să poată depozita deșeurile în mod corespunzător.
„Mi-aduc aminte foarte bine din școală diferite ore la care participam și care nu erau, neapărat, legate de obiective curriculare precum științe, matematică, competențe lingvistice ci, pur și simplu, erau un fel de educație pentru sănătate sau educație civică. Și mi-aduc aminte că, datorită acelor ore la care participam, mi-am format comportamente pe care le am și astăzi, ca adult.
Comportamentele care se dezvoltă în copilărie și în adolescență ne însoțesc pe tot parcursul vieții. Și cred că, de altfel, despre asta este acest proiect, într-o primă fază, de a crea comportamente responsabile în rândul tinerilor care sunt deja cetățeni și vor și fi pe parcursul vieții de adult. Școala trebuie să formeze și cetățeni. Iar astfel de inițiative nu pot decât să mă bucure și vor găsi, întotdeauna, un partener în Primăria Sectorului 6, în Administrația Școlilor Sector 6 și în școlile și în directorii din Sectorul 6. Acest proiect nu vine decât în logica care deja există.
De aceea, chimia a fost foarte bună între noi de la început și, de aceea, mă bucur că există, iar ASAP România are tot sprjinul nostru pentru că trebuie să formăm și comportamente pentru viitor. Cu timpul, să devenim și noi un oraș civilizat. Și îmi doresc asta enorm.”, a declarat Ciprian Ciucu, Primarul Sectorului 6 al Capitalei.
Alături de ASAP și Primăria Sectorului 6, Inspectoratul Școlar al Municipiului București și-a anunțat disponibilitatea de a facilita extinderea infrastructurii de colectare selectivă la nivelul întregii capitale.
Primii pași vor fi auditarea unităților de învățământ și stabilierea nevoilor logistice ale școlilor și susținerea activă a educației pentru mediu în școlile din capitală astfel încât în toamna anului viitor Bucureștiul să fie un model de bună practică pe care, alături de partenerii instituționali potriviți, platforma ASAP să îl poată implementa la nivel național.
Cea mai recentă campanie de conștientizare demarată de platforma ASAP pentru susținerea petiției naționale care militează pentru implementarea unui sistem de colectare selectivă a deșeurilor în vederea reciclării în toate școlile din România îi are ca protagoniști pe membrii trupei Subcarpați a căror contribuție poate fi vizualizată pe website-ul oficial al campaniei.
Petiția ASAP poate fi semnată aici.
ASAP este un program de responsabilitate socială, inițiat de The Institute și susținut de Lidl România.
Conferință de presă ASAP
Articol susținut de ASAP