Sari direct la conținut

Sondaj CCSB: 36% dintre romani cred ca tiganii ar putea deveni o amenintare pentru tara

HotNews.ro

68% dintre romani cred ca tiganii fac cele mai multe infractiuni, principalele cauze fiind considerate slaba educatie si obiceiurile etniei rome, releva un sondaj CCSB pentru Asociatia Pro Democratia. Potrivit studiului, 36% dintre respondenti cred ca romii vor reprezenta, in viitor, o amenintare pentru tara, in timp ce 33% considera comunitatile de tigani o amenintare directa pentru romani. De asemenea, 26% dintre cei chestionati considera ca majoritatea tiganilor sunt infractori si ar trebui bagati la inchisoare.

Sondajul de opinie, intitulat „Stereotipurile la adresa romilor”, arata ca 44% dintre subiecti considera ca romii sunt „hoti” (in scadere fata de 2002, cand 46% sustineau acest lucru). De asemenea, 43% ii considera „lenesi”, „murdari” – 41%, „uniti” – 26%, „delasatori” – 14% sau „inapoiati” – 13%.

87% dintre cei chestionati sunt de acord ca persoane de etnie roma sa locuiasca in Romania, iar 77% sunt de acord ca acestea sa locuiasca in aceeasi localitate cu ei. 59% ii accepta ca vecini, 57% ca prieteni,

insa doar 34% dintre subiecti ar fi de acord ca romii sa faca parte din familia lor – procente in crestere fata de 2002.

Mai mult, 43% dintre subiecti sustin ca au sau au avut colegi de scoala romi, 38% au (au avut) colegi de serviciu romi, iar 6% au rude romi.

Alte aspecte relevate de sondaj:

  • Jumatate dintre respondenti cred ca tiganii ar trebui sa beneficieze de locuri rezervate in cadrul institutiilor de invatamant liceal si universitar, in crestere cu 20 de procente fata de anul 2002.
  • 97% dintre cei chestionati sustin ca toti copiii romi ar trebui sa mearga la scoala, iar mai bine de 60% dintre participantii la sondaj cred ca romii ar trebui „obligati” in acest sens.
  • 43% dintre respondenti considera ca romii nu-si dau copiii la scoala pentru ca nu vor ca acestia sa-si piarda traditiile si sa fie asimilati de romani.
  • 77% cred ca statul ar trebui sa sustina organizatiile culturale ale romilor, in timp ce 74% cred ca guvernantii ar trebui sa ajute la dezvoltarea identitatii etnice rome.
  • Relatiile de colaborare dintre romani si tigani au crescut cu 12 procente in ulimii opt ani, de la 34% la 46%. Cu toate acestea, 24% spun ca se ignora reciproc, in timp ce 11% dintre respondenti afirma ca au relatii conflictuale (in scadere cu 10% fata de 2002).
  • 36% dintre subiecti cred ca romii vor reprezenta, in viitor, o amenintare pentru tara, in timp ce 33% considera comunitatile de tigani o amenintare directa pentru romani, respectiv familiile lor (18%).
  • 68% dintre respondenti spun ca tiganii fac mai multe infractiuni decat romanii, iar 52% considera ca acestia fac mai multe infractiuni pentru ca asa le este obiceiul.
  • 60% dintre cei chestionati nu sunt de acord cu afirmatia „Romii sunt mai saraci decat romanii”.
  • 23% dintre respondenti cred ca tiganii sunt saraci pentru ca nu vor sa munceasca.
  • 26% cred ca majoritatea tiganilor sunt infractori si ar trebui bagati la inchisoare.
  • 3% dintre respondenti sunt de acord ca statul sa cheltuiasca aproape jumatate din bugetul de stat pentru construirea de penitenciare pentru infractorii tigani, in timp ce 22% spun ca banii ar trebui cheltuiti pentru educarea lor. 69% dintre cei intervievati nu au dorit sa comenteze.

Sondajul realizat de CCSB, la comanda Asociatiei „Pro Democratia”, a fost efectuat telefonic, in perioada 18-25 noiembrie 2010, pe un esantion de 1.500 de persoane, avand o marja de eroare de +/- 3,1%.

ARHIVĂ COMENTARII
roman diaspora • 2010-11-27 17:09:52
Cat de toleranti suntem noi ca romani cu etniile conlocuitoare ? Traim in Europa si mai vrem Schengen! Cat de toleranti vor fi cu noi la aflarea acestei vesti strainii din tara si din afara ei? Ne-am pus singuri o eticheta rusinoasa, ca atunci cand ni l-am dorit inapoi pe Ceausescu. Trist....Abstractie de faptul ca multi romani fura, indiferent de level ( in scoala - copiat, la seviciu - absente motivate medical fictiv, chiul, s.a., mafia economica, politica, etc.) Nu cumva sondajul oglindeste nivelul de aducatie al intervievatilor - dascali, jurnalisti, politicieni, voi informanti si formatori de opinie, recunoasteti ceva in asta, ati fost destul de clari??? Imi doresc dezbateri deschise live-TV pe temele astea. Suntem dezinformati si intoleranti, cerem in schimb de la ceilalti totul.
4 1
Gabriel • 2010-11-27 17:46:08
Salutare. De ce doamne iartama inca se fac astfel de sondaje, atata timp cat o sa se continue cu asa ceva chiar ca tiganii vor deveni un pericol pentru tara. In loc sa se lucreze la un proiect de integrare a tiganilor dar unul stabil si de durata, ca tiganii nu sunt toti la fel ca si noi de altfel, multi dintre ei chiar ar vrea sa se integreze, cativa au si reusit, dar fara un program de integrare bine pus la punct si construit de oameni capabili nu de tot felul de prefacuti dornici sa apara in ziare sau la stirile televizate ca vezi doamne ce au facut ei iar peste nici o saptamana apare altul cu alte idei cica mai bune. La ''dracu'' daca astia toti ar lucra impreuna si ar ajunge la un numitor comun poate ar iesi ceva, dar cum este la noi, de la presedinte pana la femeia de servici sunt toti neamuri e cam greu sa construesti ceva bun si durabil. Stima
2 3
Gelu • 2010-11-27 20:29:32
posibil ca restul pin ala 100% sa tie tzigani, sau ati puso voi pe invers sa fie mai sanchi (adica in realitate sa fie 63 sau chiar 93) bafta la manipulare
1 3
tiganu' • 2010-11-29 00:17:18
Alte aspecte relevate de sondaj: Jumatate dintre respondenti erau de etnie rroma (ia sariti pe mine, bina, tigani). Astfel daca anulam raspunsurile date de ei ajungem aproape de 100%.
0 1
bula • 2010-11-29 08:12:34
A. stii vreun proiect fara bani de la buget? B. stii vreun astfel de proiect cu rezultate pe termen scurt si cu bani putini? C. Avand in vedere ca AZI cheltuiem deja 80% pe partea sociala, de unde tai aceste cheltuieli de proiect?? D. ce te face sa crezi ca rromii vor integrare (asa cum o definim noi)
0 0
cc • 2020-04-25 20:42:05
Ce inseamna integrare ???????? Sa-i primesti in familie, ???/ sa-ti casatoresti fica cu ei Sau baiatul sa ia una de a lor////??/ Halal viitor are neamul romanesc.. Un altoi mai bun al copacului natiei nici ca se putea..... ZAu ajuns la 4 milioane puri si mixati inca pe atit....
0 0
cet23 • 2010-11-27 18:10:01
De ce oare titlul raportului contine cuvantul "stereotipuri"? De unde stie un om de stiinta, in cazul de fata sociolog, ca ceva anume este stereotip sau nu? Pentru a fi considerat stereotip, ar trebui sa fie o parere larg raspandita si care care nu este adevarata. Ori tiganii au printre ei din belsug persoane care reprezinta un pericol pentru ceilalti. Eu de exemplu spun acum: nemtii (etnicii germani) sunt genetic albi! Acesta este un stereotip? De unde stie sociologul acela ca parerea romanilor legat de tigani este adevarata sau falsa? A facut un studiu despre impactul unor comunitati de tigani asupra localitatii unde locuiesc? A facut un studiu despre Ferentari, in care sa rezulte ca este un cartier sigur precum cele romanesti? Sau orice alte studii care sa demonteze asa-zisele "stereotipuri"? Oare nu este stereotip ideea de a numi parerea proasta despre tigan "stereotip"?
1 7
diddlyjo • 2010-11-27 18:42:58
discursul tau nu este o dovada de stereotipie in gandire, ci este chiar fructul copt al gandirii pedagogice traditionale românesti. de ce zic gânadire pedagogica traditionala? pt ca: 1. in scoala ai vazut si tu cum puii de tigani erau pusi in ultima banca, cum profii isi bateau joc de ei, cum colegii lor români isi bateau joc de ei, cum toata lumea ii umilea numindu-i "tigani" sau "hoti" sau "imputiti" sau etc. tot in scoala ai fost obisnuit cu un anumit fel de a invata = NU ai invatat sa gandesti cu capul tau, ci ai invatat a memora ce zic aia mai mari si a copia ce fac aia, adica ai invatat sa-ntorci spatele tiganilor, sa vezi normalitate in a-i pune in ultima banca, sa vezi normalitate in a sti ca parintii lor trebuie sa fie saraci, in a-i numi hoti etc etc 2. gandire pedagogica traditionala pt ca pedagogie se face si acasa, adica progenitura invata si de la parinti, nu doar de la profi, la scoala. or astazi, in aprox 50% din familiile noastre, care traiesc la tara si in care scoleala a fost mai mult spoiala, inca se mai practica educatia cu palma si cu pumnul - cu pumnul se educa in special fetele adolescente pt a le induce "know-how-ul" de a nu ramane "bortoase" sau "cu burta la gura" (cum plastic le descriu parintii tematori de "rusine" si de "gura satului"), dar tot cu pumnul se educa si baietii pana la varsta la care pumnul progeniturii poate fi la fel de greu ca pumnul progenitorului - in 30-35% dintre familiile noastre actuale care, fiind "tzarashene", au un dispret profund fata de obiceiurile rustice, educatia se practica pe scara larga cu nuiaua sau cu cureaua potrivit dictonului intelept (pt ca sfânt, pt ca mostenit din mosi-stramosi, deci de de la daci care au fost cei mai intelepti dintre traci) "bataia-i rupta din rai" - in fine, traditionala pt ca cele 15-20% de familii educate si civilizate ramase stiu din mosi-stramosi ca cei buni sunt putini & nevoiti a trai printre mujici prosti si vulgari si hoti de care te feresti intorcandu-le spatele.
4 1
Kor • 2010-11-29 07:37:59
Stereotip este si comentariul tau, diddlyjo. De ce dai o tenta generala experientelor tale? 1. Am avut colegi tigani si in generala, si la liceu, si la facultate. Nu i-a pus nimeni in ultima banca. De altfel locurile din ultimele banci erau cele mai ravnite si mai pretuite; acolo erai mai departe de ochiul ager al profesorului, nu? :). Nu i-a umilit nimeni, din cate imi aduc aminte. Evident ca le spuneam tigani, pentru ca ei insisi isi spuneau tigani, si asta fara sa se simta jigniti. Nu invatau nici mai bine, nici mai rau decat altii, dar chiuleau, totusi, mai mult. Erau inegali la invatatura- uneori nu stiau nimic despre lectia curenta, alteori aveau sclipiri extraordinare. Una peste alta, nu ieseau cu nimic in evidenta. Decat, poate, cu parintii lor (daca ii aveau pe amandoi - unii proveneua din familii dezmembrate si in general erau alcoolici). Erau, clar mai saraci decat noi, restul, dar treceau cu oarecare mandrie peste acest "handicap". Dar saracia este, totusi, o chestie relativa, pentru ca si parintii mei erau mai saraci decat alti parinti. In fine, una peste alta, eu n-am vazut, in scolile pe care le-am absolvit, nici un fel de discriminare oficiala fata de tigani. Poate o fi Bcovina un taram mai multi-etnic, dar nici discriminare, sa zicem, personala, n-am vazut. Asadar, despre ce vorbim? 2. Nu inteleg ce vrei sa spui cu gandirea si pedagogia traditionala. Pe mine si pe sora mea parintii nu ne-au agresat fizic niciodata. Sigur, ne-au mai pedepsit, dar n-am stiut nicodata ce inseamna o pedeapsa corporala parinteasca. Daca tu ti-ai luat scatoalce de la parinti cand erai mic, asta e doar experienta ta "proripe si personala". Nu esti tocmai tu esantionul reprezentativ, nu? :)
0 3
Stefan • 2010-11-27 18:15:28
Sunt de aceeasi parere, mai mult, ei sunt un pericol in acest moment. Problema nu sta genetic in ei ci in cultura lor care este putreda din temelii, bazata pe furt, inselaciune si lipsa de respect pentru legile statului. Nu sunt rasist, nu am nimic impotriva lor, am prieteni tigani (dintre cei educati) care au facultati, masterate, slujbe bune si sunt niste oameni care merita tot respectul. Cel mai surprinzator mi se pare faptul ca celor educati si integrati in societate le este rusine sa recunoasca ca sunt tigani, ba mai mult, nici lor nu le plac tiganii. Dupa parerea mea solutia ar fi educatia obligatorie si pedepse ASPRE pentru orice infractiune. Va rog sa imi publicati comentariul.
0 5
Wasile • 2010-11-27 18:46:29
... și tot nu facem nimic. Ministerul culturii construiește biserici sau aprobă construcția lor. Nici o treabă cu cei 10% din români de etnie țigânească (rromă este un cuvânt care nu-și are rostul, sincer). Ministerul învățământului face doar programe aiuristice școlare, și în general nimic - iarăși fără nici un impact. Ministerul dezvoltării durabile... la naiba ce-o face și ăla. Și atunci, cine îi mai integrează pe țigani? Cine îi trimite la școală, la muncă, cine îi face buni cetățeni? Mi se pare o chestie foarte interesantă, demnă de România: dacă avem o problemă, o semnalăm, dar nu corectăm (Ex. Dealu; Negru este punct negru pe harta rutieră, cu zeci de accidente. Este marcat ca atare, dar nu ar face un tunel prin dânsul ca să termine cu problemele)...
0 5
blec-bierd • 2010-11-27 19:06:40
banuiesc k sondajul s-a facut undeva la periferia bucurestiului :))
0 2
Eneas • 2010-11-27 19:09:38
stereotipul functioneaza la orice popor european! STEREOTÍP adj. 1. fix, neschimbat, stereotip. 2. banal, comun, standard, șablonard. ma intreb daca cainii sunt rasisti sau au simtul inascut de a identifica raufacatorul -nu exista caine pe lumea asta care sa nu latre la trecerea unui tigan!cum ii simt?probabil intentia de a face rau ,emite vreo unda decelata de caini ?!!
0 4
lapto • 2010-11-27 19:28:59
Relatiile de colaborare dintre romani si tigani au crescut cu 12 procente in ultimii opt ani, de la 34% la 46%. Asta e singura afirmatie adevarata, dar nu pt. ca romanii sunt mai inteligenti decat acum cativa ani ci mai prosti.Tocmai asta e ideea...indobitocirea populatiei, doctrina SUA dictata guvernelor si insuflata maselor:Divide et impera! Noi sa-i dam inainte cu manelisti si femei materialiste carora "li se cuvine totul", 'cause they've got a hot pot between their legs, obviously.
1 2
Eneas • 2010-11-27 19:49:45
civilizaţia naşte ipocrizie. În primul rând, ipocrizia corectitudinii politice. Termenul ţigan este considerat jignitor şi degradant. Rom este un termen european, folosit de intelectualii subţiri şi de diplomaţi. În al doilea rând, de peste două decenii, dinspre civilizata Europă curg acuze viforoase la adresa României pentru modul discriminatoriu în care îi tratează pe ţigani. Comisari sovietici europeni au arătat cu degetul România. Au pus-o la colţ. Au condamnat-o răstit de la tribuna europeană. Şi au redactat rapoarte într-un limbaj de rechizitoriu. Apoi, până să se dezmeticească, extinderea uniunii continentale şi libera circulaţie i-au pus în faţa exodului masiv de populaţie ţigănească. În inima Europei a reînviat organizarea tribală şi a crescut criminalitatea. Libera circulaţie a fost pusă sub semnul întrebării. Desfiinţarea legitimă a aşezărilor primitive a fost urmată de expulzări în lanţ. Pentru că ţiganii au fost percepuţi ca un pericol major. Nu fără îndreptăţire. A te declara, în Occident, împotriva ţiganilor este o virtute întemeiată pe instinctul de autoconservare al comunităţii. Pe când în Estul sălbatic european o atitudine identică este taxată ca xenofobă, rasistă, fascistă. Europa civilizată şi prosperă nu a reuşit să rezolve problema ţigănească decât prin metoda de o duritate extremă a expulzării
1 2
Petre Dan Constantin • 2010-11-27 20:07:41
este absolut necesar sa se reinstitue denumirea de tigani. evident ca aceștia trebue să fie susținuți să se integreze dar prin efortul lor. de ce trebue să mă simt umilit când se scrie în presa străină că românii fură, cerșesc, violează și eu trebue să suport disprețul popoarelor civilizate la un loc cui ei. personal am fost jefuit de 3 ori de țigani și deși am fost toată viața conci liant cu ei socotesc că nu doresc sau nu știu să intre în rândul celor civilzați. cei care s-au ridicat dintre ei au datoria să contribue la emancipartea lor mai mult decât noi
0 7
roman diaspora • 2010-11-27 21:15:53
si conatinalii nostri fac la fel? Hotii de masini si bancomate din Germania nu erau tigani, eram noi, romanii... Ma intreba seful in anii 96-97 ce fel de oameni traiesc in tara mea? Poti raspunde altfel decat cu capul plecat ?? Esti ca-ntr-o familie unde unul fura, te simti cu musca pe caciula ca n-ai facut destul sa-l aduci pe druimul cel bun. Noi i-am ignorat totdeauna pe cei slabi, fie tigani, orfani, boschetari, batrani, alcolici, etc., iata rezultatul. Ne lipseste cu desavarsire toleranta si simtul autocritic din pacate.
5 0
Hafan ben fasan • 2010-11-27 21:50:25
Deja sint o amenintare la adresa tarii. Nu e nimic de comentat aici.
1 6
Achiles • 2010-11-27 23:55:36
@eneas Iti aplaud rationamentul. Exact pe gandul meu si sper, al multora.
0 4
tiganul de serviciu • 2010-11-28 04:25:41
...care nu s-a publicat este urmatoarea: 99.99% dintre tigani considera ca daca nu ar fi existat ar fi trebuit sa fie inventati in Romania, pentru ca falnica natie romana sa aiba si ea complexe de superioritate fata de cineva. Daca si bulgaroii cu ceafa groasa au luat-o inaintea romanilor, palarie intr-un picior, ghici ciuperca ce-i, cine a ramas ultima gaina din Europa? Multumiti din inima partidului si tiganilor!
3 1
Alex • 2010-11-28 06:14:51
Sunteti seriosi? Cit de repede uitati despre cine vorbiti !!!
0 1
zvezda • 2010-11-28 10:57:28
Romanii sunt mai fraieri decat erau in 2002.
0 3
Mircea Selariu • 2010-11-28 13:38:09
De ce sa devina ? EI SUNT !
0 4
INTERVIURILE HotNews.ro