Sari direct la conținut

Tot mai multe televiziuni folosesc prezentatori generați de AI. Întrebarea este: câtă încredere putem avea în ei?

HotNews.ro
Inteligența artificială (AI), Foto: JIRAROJ PRADITCHAROENKUL / Alamy / Alamy / Profimedia
Inteligența artificială (AI), Foto: JIRAROJ PRADITCHAROENKUL / Alamy / Alamy / Profimedia

Un start-up dezvoltă un serviciu de știri prezentat de inteligența artificială. Va schimba asta zecile de ani de relații para-sociale între publicul de televiziune și oamenii pe care îi urmăresc pe ecran?, se întreabă BBC

Timp de 22 de minute, mai multe prezentatoare de știri stau în fața camerei și parcurg știrile zilei într-un videoclip postat pe rețelele de socializare. Dar niciuna dintre ele nu este o persoană reală, ci sunt generate de inteligența artificială (AI).

Videoclipul este produs de Channel 1, cu sediul în Los Angeles, un start-up creat de antreprenorii Adam Mosam și Scott Zabielski, care va lansa mai târziu în acest an știri generate de inteligență artificială pe un canal TV de streaming. „Este o ocazie foarte interesantă de a îmbunătăți experiența utilizatorului în ceea ce privește știrile”, spune Mosam.

Tehnologia AI poate ajuta, de asemenea, la traducerea scenariilor și a interviurilor dintr-o limbă în alta – capabilități pe care Channel 1 le-a demonstrat într-un videoclip promoțional, care a fost distribuit în decembrie.

Channel 1 este cea mai recentă demonstrație a prezentatorilor de știri bazați pe inteligență artificială din întreaga lume. În Kuweit, o persoană generată de inteligența artificială pe nume Fedha a trecut prin titlurile pentru Kuweit News. Hermes a prezentat știrea în mai 2023 pentru postul de stat grec ERT. Radiodifuzorul sud-coreean SBS a predat sarcinile de prezentare a știrilor lui Zae-In, un deepfake generat de AI. Există și altele în India și Taiwan, toate create de AI.

Dar mai rămâne o întrebare cheie de răspuns: vor avea spectatorii încredere în știrile furnizate de AI, mai degrabă decât în ​​oameni?

„Nu facem asta pentru că credem că un robot face o treabă mai bună decât un om”, spune Adam Mosam .

Încrederea în oamenii care prezintă știrile a scăzut la un minim istoric, potrivit unui sondaj realizat de firma de sondaje de opinie publică Ipsos . Doar 42% dintre oamenii din Marea Britanie au încredere în cititorii de știri TV, în scădere cu 16 puncte procentuale într-un an. Scepticismul față de prezentatorii de știri ca arbitri independenți ai adevărului este un fenomen modern neobișnuit, mulți alegând să-și primească știrile de la creatori de conținut sau influenceri.

Acele vedete din rețelele sociale folosesc o conexiune cu publicul lor numită influență para-socială. Descoperite pentru prima dată în anii 1950 de academicieni de la Universitatea din Chicago, relațiile para-sociale au fost definite ca fiind convingerea că telespectatorii emisiunilor de știri nocturne ale vremii credeau că vedeta TV din spatele ecranului le vorbea direct lor prin intermediul camerei. Prezentatorii de știri au devenit mai mult decât doar jurnalişti; erau prieteni, primiți în sufrageria de acasă.

Influencerii din rețelele sociale au cooptat același format și au realizat o conexiune personală cu mare succes . „Este interesant cum a evoluat eticheta „parasocial” de la descrierea afinității pe care indivizii o pot simți cu prezentatorii de știri aflați la distanță”, spune Christine H Tran, care studiază platformele digitale la Universitatea din Toronto. „Poți fi într-o relație parasocială cu un reporter sau cu un streamer de știri Twitch”, spune ea, referindu-se la serviciul de streaming video în direct. „Dar poți și – aparent – ​​să fii într-o relație parasocială cu un YouTuber, un cântăreț și un cuplu de pe Instagram.”

Dar dacă AI poate replica conexiunea personală este mai puțin sigur. „Nu vei avea niciodată aceeași conexiune cu o IA pe care o ai cu o altă ființă umană”, admite Mosam. Totuși, el susține că oamenii nu mai caută imparțialitate. „Nu facem asta pentru că credem că un robot face o treabă mai bună decât un om – este ridicol”.

„Vor inspira personalitățile AI aceeași para-socialitate dacă emisiunile lor sunt etichetate drept „conținut AI” și spectatorii știu că nu există viață personală în afara ecranului?” se întreabă cercetătorii.

În prezent, Channel 1 are circa 12 angajați care lucrează la verificarea scripturilor generate de AI și la selectarea poveștilor care ar trebui să fie acoperite. Mosan spune că există un proces în 13 pași pe care Canalul 1 îl parcurge pentru fiecare poveste înainte de a fi difuzat, pentru a se asigura că nu vor apărea probleme legate de IA generativă. Compania din spatele ei caută să angajeze un redactor-șef la începutul anului viitor.

A fi capabil să găsească evenimente demne de știri este un alt element cu care AI se poate lupta, sunt de acord Mosan și Newman. Episodul de testare al Canalului 1 s-a bazat în mare măsură pe poveștile și pe imaginile filmate de jurnaliști umani. „Fără acele surse nu văd cu adevărat cum pot face asta”, spune Newman. „Dacă acea materie primă nu este acolo, atunci AI nu are nimic la care să lucreze”.

Mosan crede că există unele elemente ale procesului de raportare care pot fi efectuate de AI, dar altele care nu. „Nu veți putea niciodată să adunați informații de la persoană la persoană și să intervievezi de la persoană la persoană, în mod eficient”, spune el. „Dar aș putea pilota o dronă și să analizez la ce mă uit”.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro