Tarifele pentru petroliere se dublează, deoarece armatorii evită Strâmtoarea Ormuz

Prețul de închiriere a unui transportator de țiței foarte mare – capabil să transporte 2 milioane de barili de petrol – din Golf către China a crescut de la 19.998 de dolari pe zi miercurea trecută, înainte de atacul Israelului, la 47.609 de dolari miercurea acestei săptămâni, potrivit cifrelor de la Clarksons Research, citate de Financial Times
Armatorii se abțin, iar proprietarii se așteaptă la „câștiguri și mai mari în viitor” de pe urma unor tarife de închiriere în creștere, a declarat Joakim Hannisdahl, fondatorul Gersemi Asset Management, un administrator de fonduri speculative pentru transportul maritim.
Tarifele pentru închirierea unui petrolier mare care transportă produse petroliere din Golf către China, au crescut de la 21.097 de dolari pe zi miercurea trecută la 51.879 de dolari miercurea aceasta, potrivit Clarksons.

Richard Fulford-Smith, care conduce Eden Ocean, o firmă de investiții, a declarat că sentimentul a fost afectat parțial de îngrijorările legate de capacitatea Iranului de a-și menține exporturile de țiței în timpul conflictului .
Deoarece Iranul se află sub sancțiuni internaționale, toate exporturile sale călătoresc cu așa-numita „flotă neagră” de nave care operează în afara regulilor internaționale normale privind asigurarea și certificarea de siguranță. Cu toate acestea, există speculații pe piață conform cărora unii clienți aleg în schimb să cumpere de la alte țări exportatoare de petrol care utilizează nave obișnuite, legitime, ceea ce duce la creșterea tarifelor de închiriere.
„Dacă eliminați complet navele iraniene, veți avea nevoie de mai multe nave pentru transport”, a spus Fulford-Smith.
Lars Barstad, directorul executiv al Frontline, operatorul de petroliere listate în mare parte la bursă la nivel mondial, a declarat săptămâna trecută pentru Financial Times că se așteaptă ca atacul asupra Iranului să determine o mutare către achizițiile de la alți exportatori din Golf și îndepărtarea de flota neagră.
Cu toate acestea, Stephen Gordon, directorul general al Clarksons Research, cu sediul la Londra, a declarat că nu există indicii că atacurile israeliene ar fi afectat capacitatea Iranului de a exporta petrol.
„Tarifele de transport al petrolierelor pe rutele dinspre Orientul Mijlociu au crescut brusc în ultimele zile, unii proprietari dorind să evite regiunea sau solicitând prime de risc mai mari pentru a opera în zonă”, a declarat Gordon. „Cu toate acestea, fluxurile de petrol din regiune au continuat.”
Pericolele utilizării strâmtorii au fost subliniate marți, când nava Front Eagle a companiei Frontline, aflată într-o călătorie în afara Golfului, s-a ciocnit cu un petrolier de culoare închisă, imediat după ce a părăsit calea navigabilă strategică. Nu au existat victime.