Sari direct la conținut

Ţările care ar putea livra avioane F-16 Kievului

HotNews.ro
Pilot pe F-16 Fighting Falcon, Foto: APFootage / Alamy / Alamy / Profimedia
Pilot pe F-16 Fighting Falcon, Foto: APFootage / Alamy / Alamy / Profimedia

Washingtonul a dat undă verde livrării de avioane de luptă F-16 către Ucraina. Câte asemenea avioane sunt însă disponibile în Europa?, se întreabă Le Point, citat de Rador.

Joe Biden a dat unda verde mult așteptată de Kiev: partenerii Ucrainei vor putea trimite avioane de luptă F-16, achiziționate din Statele Unite. Cu câteva zile mai devreme, prim-miniștrii britanic și olandez și-au anunțat dorința de a lansa o coaliție europeană menită să furnizeze astfel de avioane de luptă Ucrainei, iar Franța s-a oferit voluntar să ajute la instruirea piloților.

F-16 este cel mai bine vândut avion de luptă occidental al generației sale și, în continuare, cel mai utilizat avion de luptă din lume: au fost produse peste 4.000 de exemplare, dintre care peste 1.500 sunt încă în serviciu. Creat la sfârșitul anilor 1970, este un avion multirol. Este capabil să îndeplinească o gamă largă de misiuni, de la recunoaștere până la vânarea altor avioane prin atac la sol.

Avantajul F-16 pentru Ucraina, pe lângă versatilitatea sa, nu este atât puterea lui (comparabilă cu ceea ce i-ar opune rușii), cât disponibilitatea sa: ajunge la sfârșitul vieții sale și forțele aeriene europene, în special, retrag zeci dintre aceste avioane din serviciul activ în fiecare an.

Olanda și Danemarca, aflate la originea inițiativei cu britanicii (care nu operează F-16), s-au oferit voluntar să furnizeze avioane. Aceste două țări se numără printre partenerii inițiali ai programului F-16 și au negociat beneficii industriale pe teritoriul lor în schimbul achiziției acestui avion.

Olanda a modernizat jumătate din flota de F-16

Țările de Jos au achiziționat un total de 213 aeronave, dintre care 108 au fost modernizate la jumătatea vieţii și au fost încă operate recent de Forțele Aeriene olandeze. Acestea sunt înlocuite cu F-35 americane și, prin urmare, ar putea fi livrate Ucrainei. În anii 2000, 6 avioane au fost vândute Iordaniei și 18 au ajuns în Chile.

S-a raportat că Amsterdamul a anulat recent vânzarea a 40 de F-16 către o companie privată, Draken, care plănuia să le folosească ca „plastroni” (jucând rolul adversarului în timpul exercițiilor) pentru a antrena forțele aeriene. Un alt grup de 28 de avioane de vânătoare care caută cumpărători ar putea fi, de asemenea, transferat la Kiev.

Danemarca a achiziționat în total 62 de aeronave F-16 și trebuia inițial să retragă aeronava din serviciu în 2024. Dar confruntată cu întârzieri în livrarea succesorului său (din nou, F-35 american), vechile aeronave vor rămâne în funcțiune până în 2027 în regat.

Retragerea fiind graduală, un anumit număr de F-16 daneze sunt totuși deja disponibile pentru vânzare sau pentru donație. Argentina s-a oferit să le cumpere ca parte a formării forțelor sale aeriene, dar Copenhaga ar putea decide să le trimită în Ucraina ca prioritate.

Norvegia a operat 72 de F-16, toate modernizate și deja înlocuite cu F-35. Până acum, 32 dintre aceste avioane de luptă au fost transferate în România în 2021 și alte 12 către compania Draken.

În Belgia, 53 de F-16 erau încă operate de componenta aeriană în 2022, din 160 comandate. Dar Bruxelles-ul așteaptă primele livrări de F-35 în 2025 și susține că forțele sale aeriene au nevoie de toate aeronavele disponibile pentru a-și îndeplini misiunile.

Dacă țara s-a oferit voluntar pentru a ajuta la pregătirea piloților și a mecanicilor, ea este în continuare exclusă de la livrarea de avioane de luptă. În orice caz, liderii țării precizează că F-16-ul lor care a atins plafonul de 8.000 de ore de zbor planificate va trebui renovat complet înainte de a lua în considerare orice livrare.

Portugalia exclude livrarea de F-16

Alte țări europene operează avionul de luptă: Portugalia are 30 de F-16 renovate și s-a oferit să participe la pregătirea ucrainenilor, dar exclude și livrarea oricărei aeronave, având nevoie de toate pentru a-și îndeplini misiunile.

România este un achizitor recent, așa că pare puțin probabil ca țara să ofere vreun astfel de avion. Grecia și Turcia, doi operatori majori ai lui F-16, sunt angrenate într-o logică de confruntare reciprocă și își modernizează în mod regulat flotele la cele mai noi standarde, deci este puțin probabil să aprovizioneze Ucraina.

Dincolo de Atlantic, Washingtonul a primit mai mult de jumătate din F-16 fabricate și încă mai opera puțin peste o mie în 2021, pe lângă alte câteva sute de aeronave deținute în rezervă. Aeronava este înlocuită cu F-35, dar Statele Unite ţin la capacitatea lor operațională și exclud pentru moment orice livrare către Ucraina.

Orice s-ar întâmpla, pregătirea piloților se numără în luni, de la 3 la 6, dacă nu mai mult, iar cea a mecanicilor cel puțin la fel. F-16 este o aeronavă care necesită și logistică grea care va trebui pusă la punct și necesită infrastructură în stare foarte bună.

Probabil că va fi necesară adaptarea pistelor bazelor aeriene ucrainene pentru a-i permite să opereze. Prin urmare, Ucraina va trebui să aștepte înainte de a primi primele sale avioane multirol occidentale, potrivit Le Point (Rador)

Urmărește ultimele evoluții din a 457-a zi a războiului din Ucraina LIVETEXT pe HOTNEWS.RO.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro