Tarile care isi sprijina cel mai bine studentii sa continue studiile in strainatate sunt Germania, Belgia si Spania. Vezi cum sta Romania
Cele mai bune sisteme de educatie care sprijina studentii sa isi continue studiile la universitati din strainatate sunt in Germania, Belgia, Spania, Franta si Italia, se arata in primul „Tablou de bord privind mobilitatea in UE” publicat de Comisia Europeana. Romania este clasata bine si foarte bine in ce priveste informarea, consilierea si crearea de oportunitati de mobilitate pe partea de invatare de limbi straine. In schimb, avem rezultate foarte slabe la trei alti factori-cheie care au fost analizati.
Comisia Europeana a publicat primul „Tablou de bord privind mobilitatea in UE„, care a studiat situatia din toate cele 28 de state membre ale Uniunii Europene, precum si din Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Turcia. Acest tablou de bord reprezinta o prima imagine de ansamblu a factorilor inclusi in recomandarea Consiliului din 2011 privind mobilitatea in scop educational si va constitui o baza pentru viitoarele monitorizari realizate in comun la nivelul UE, urmatoarea actualizare fiind planificata pentru 2015.
Germania, Belgia, Spania, Franta si Italia detin cele mai bune sisteme de sprijin public pentru promovarea posibilitatilor de studiu si de formare in strainatate si pentru consilierea studentilor din invatamantul superior.
Romania este clasata bine si foarte bine in ce priveste informarea si consilierea referitoare la mobilitatea academica si, respectiv, crearea de oportunitati de mobilitate (pe partea de invatare de limbi straine). In schimb, avem rezultate foarte slabe in ce priveste portabilitatea burselor de stat si a imprumuturilor din fonduri publice, a recunoasterii rezultatelor la invatatura, precum si a sprijinului pentru mobilitate acordat studentilor dezavantajati din punct de vedere socio-economic.
Tabloul de bord privind mobilitatea se concentreaza asupra a cinci factori-cheie care influenteaza motivatia tinerilor si capacitatea lor de a studia sau de a urma cursuri de formare in strainatate. Studiul arata ca acesti factori variaza semnificativ de la un stat membru la altul si ca nicio tara nu detine scoruri ridicate cu privire la toate masurile legate de „mediul favorabil mobilitatii”.
Factorii-cheie analizati „Tabloul de bord privind mobilitatea in UE”
- Informatii si orientari privind oportunitatile de mobilitate: Germania, Belgia, Spania, Franta si Italia ofera cele mai complete masuri de sprijin. Cel mai putin dezvoltate structuri de informare si orientare se gasesc in Bulgaria, Grecia, Slovenia si Cipru.
- Transferabilitatea ajutoarelor pentru studenti, care le permite acestora sa primeasca burse publice si imprumuturi in alta tara, in aceleasi conditii ca si cand ar studia in tara de origine: Bursele si imprumuturile pentru studenti sunt transferabile in partea flamanda si germanofona a Belgiei, in Cipru, Luxemburg, Slovenia, Finlanda si Suedia. In schimb, cele mai restrictive sisteme de sprijin financiar pentru studenti se gasesc in partea francofona a Belgiei, in Bulgaria, Republica Ceha, Grecia, Croatia, Lituania, Romania si Slovacia.
- Cunostintele de limbi straine: Adeseori, acesta este un factor important atunci cand un student decide sa studieze in strainatate. Cipru, Luxemburg si partea germanofona a Belgiei acorda cea mai mare importanta invatarii limbilor straine in scoli. In Irlanda si in Scotia (Marea Britanie), invatarea limbilor straine in scoli nu este obligatorie.
- Recunoasterea studiilor in strainatate (utilizarea ECTS si a suplimentului la diploma): Germania, Belgia si Spania depun eforturi considerabile pentru a monitoriza utilizarea instrumentelor europene care le permit studentilor sa obtina recunoasterea studiilor efectuate in strainatate prin intermediul sistemului european de credite transferabile (ECTS) si al suplimentului la diploma, spre deosebire de majoritatea tarilor, care acorda putina atentie acestui aspect.
- Sprijin pentru studentii proveniti din medii defavorizate: Partea flamanda a Belgiei, Germania, Italia si Austria se disting prin faptul ca detin sisteme de sprijin financiar bine dezvoltate pentru studentii din mediile defavorizate care doresc sa studieze sau sa urmeze cursuri de formare in strainatate, precum si sisteme de monitorizare a mobilitatii din perspectiva mediului social din care provin studentii.
Androulla Vassiliou, comisarul european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret, a declarat ca „studiile si cursurile de formare in strainatate reprezinta o metoda excelenta de a dobandi experienta si competente pretioase. Iata de ce UE a crescut considerabil finantarea pentru mobilitate in cadrul noului program Erasmus+. Tabloul de bord privind mobilitatea ne permite sa vedem pentru prima data in ce masura statele membre creeaza un mediu favorabil mobilitatii studentilor, precum si aspectele care ar putea fi imbunatatite.”
Context
Tabloul de bord reprezinta o parte a raspunsului Comisiei Europene la cererea statelor membre de a elimina obstacolele in calea studiilor si formarii in strainatate, in cadrul unor actiuni mai ample pentru a ajuta tinerii sa obtina competentele si experienta de care au nevoie pentru a-si spori capacitatea de insertie profesionala.
Tabloul de bord privind mobilitatea a fost elaborat de reteaua Eurydice, in stransa colaborare cu Comisia Europeana si cu un grup consultativ de experti din statele membre. Eurydice este o retea de unitati nationale, coordonata de Agentia Executiva pentru Educatie, Audiovizual si Cultura (EACEA), care ofera informatii si analize privind sistemele si politicile europene de educatie.