„Tatăl” telefonului mobil și sfatul lui de succes. Azi, el prezice că următoarea generație va avea telefoane încorporate sub piele, lângă ureche
În 3 aprilie 1973, Martin Cooper făcea primul apel telefonic din istorie. Inginer Motorola la acea vreme, bărbatul numit astăzi „părintele” telefonului mobil stătea pe Sixth Avenue din New York și l-a sunat pe rivalul său, Joel S. Engel, la laboratoarele Bell de la AT&T.
Cooper avea prototipul dispozitivului care avea să se numească Motorola DynaTAC 8000x și ar fi primul telefon mobil pe care oricine l-ar putea cumpăra din magazine.
Poate că ar fi trebuit să se gândească mai bine la cuvintele sale pentru acest moment istoric. La urma urmei, numele lui avea să rămână în istorie, la fel ca și cuvintele rostite de alții înaintea lui cu ocazii similare.
Dar Cooper i-a spus lui Engel: „Te sun doar să văd dacă sunetul ajunge la tine”.
„S-a lăsat tăcerea la celălalt capăt al firului”, a spus Cooper pentru Bloomberg în 2015. „Până în ziua de azi, Joel nu-și amintește acel apel telefonic. Nu-l învinovățesc”, a glumit el atunci.
Născut la Chicago, Martin Cooper era fiul unor imigranți evrei din Ucraina. După ce a servit pe submarinele marinei americane în războiul din Coreea, și-a luat un loc de muncă la Motorola într-un moment în care compania devenea o forță de top în tranzistori.
Inspirat de Dick Tracy
Cooper lucra la tehnologia wireless de ani de zile, când o carte de benzi desenate i-a dat o idee mare.
Dick Tracy a fost personajul principal al unor benzi desenate publicate pentru prima dată pe 14 octombrie 1931 în Detroit Mirror. A devenit rapid foarte popular, apărând în ziarele din SUA.
Tracy a fost un detectiv dur care a luptat cu cei mai periculoși criminali. Din 1946, purta un gadget futurist, Wrist Radio. Practic, era un ceas prin care putea comunica cu poliția.
Iar Cooper s-a întrebat dacă ar putea face ceva asemănător cu telefonul: un telefon fără fir, de dimensiuni mici, pe care utilizatorul să-l poată duce peste tot cu el.
El și echipa sa de la Motorola au introdus primul telefon mobil în 1973. Era, desigur, un dispozitiv voluminos în formă de cizmă, atât de greu încât a devenit cunoscut drept „cărămida”.
Cu primul telefon, utilizatorul putea vorbi timp de 35 de minute înainte de a fi nevoit să-l încarce din nou timp de 10 ore
Motorola a avut nevoie de 10 ani pentru a depăși diversele obstacole tehnice și birocratice, așa că a început să vândă primul său telefon mobil în 1983. Era un model mai subțire, care costa apoi între 3.500 și 4.000 de dolari.
Astăzi, Cooper prezice că următoarea generație va avea telefoane încorporate sub piele, lângă ureche. Aceste dispozitive nu vor avea nevoie de încărcare, deoarece „corpul nostru este încărcătorul perfect”, după cum a spus el pentru CNBC.
„Când mâncăm, corpul nostru creează energie, nu?” și-a amintit, prezicând că aceste dispozitive mici încorporate vor consuma energie minimă pentru a funcționa. O serie de startup-uri, cum ar fi Neuralink al lui Elon Musk, dezvoltă în prezent tehnologii care urmăresc să conecteze creierul uman la computere.
Astăzi, inginerul veteran spune că smartphone-urile au devenit prea complicate, cu prea multe aplicații și o formă care nu se potrivește cu curbele feței umane. „De fiecare dată când dau un telefon și nu am căști fără fir, trebuie să pun chestia asta plată pe capul meu rotund și să-mi țin mâna într-o poziție incomodă”, a explicat el.
Și, în același timp, recunoaște că nu și-a imaginat niciodată că telefoanele mobile vor deveni laptopuri, așa cum sunt astăzi. Și a mărturisit că ideea că telefoanele mobile vor deveni într-o zi un aparat foto și o enciclopedie nu i-a trecut niciodată prin minte. „Știam că conexiunea este importantă. Și obișnuiam să spunem o glumă: că într-o zi, în momentul în care te naști, ți se va aloca un număr de telefon. Prin urmare, știam că într-o zi toată lumea va avea un telefon mobil”, a spus el.
Potrivit lui, totul începe cu a oferi ceea ce își doresc clienții. „Începe cu înțelegerea cu adevărat a problemei”, spusese el într-un interviu recent. „Cine este utilizatorul? Cum va beneficia el de pe urma inventiei?”
De-a lungul lungii sale cariere, inclusiv 29 de ani la Motorola, Cooper a adoptat sloganul „consumatorul este regele”.
„Trebuie să te pui în pielea utilizatorului”, spune el. „Trebuie să devii un consumator din toate punctele de vedere și să cunoști problemele pe care le întâmpină înainte de a le putea găsi soluția.”
Desigur, acest proces necesită ca cineva să fie dispus să-și asume un risc calculat. Inovatorii învață să facă față obstacolelor și să continue.
„De fiecare dată când încerci ceva nou, probabilitatea de succes este foarte mică”, explică el. „Am avut mult mai mult eșecuri decât succes. Însă odată ce simți acel sentiment de bucurie dat de succes, ești dispus să-ți asumi orice fel de risc pentru a o face din nou.”
