Termenul pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa ar putea fi amanat pana la 20 decembrie. Ar fi prima incalcare a acordului cu FMI
Termenul pentru finalizarea privatizarii CFR Marfa, scadent la jumatatea acestei luni, va fi amanat pana la 20 decembrie, potrivit unui proiect de hotarare de Guvern elaborat de Ministerul Transporturilor, citat de Mediafax.
Proiectul prevede modificarea alineatului 2 al punctului 9 din anexa la HG 526/2013 pentru aprobarea conditiilor principale ale contractului de vanzare-cumparare de actiuni dintre Ministerul Transporturilor si Grup Feroviar Roman, detinut de omul de afaceri Gruia Stoica.
„Avand in vedere obligatia cumparatorului de a notifica prompt, dupa semnarea contractului de vanzare-cumparare de actiuni, Consiliul Concurentei si/sau alte autoritati de concurenta competente cu privire la tranzactie, conform prevederilor Legii nr.21/1996, daca finalizarea nu a avut loc pana la data de 20 decembrie 2013, contractul se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei”, se arata in proiectul de act normativ.
In nota de fundamentare a proiectului se precizeaza ca prin amanarea termenului se vizeaza asigurarea parcurgerii perioadelor necesare pentru completarea de catre cumparator a documentelor depuse prin notificarea Consiliului Concurentei si emiterea deciziei din partea autoritatii de concurenta, dar si pentru formalitatile de inregistrare la Registrul Comertului a reducerii capitalului social al CFR Marfa.
Ar fi prima incalcare a angajamentului cu FMI
Potrivit scrisorii de intentie asumate de Guvernul Romaniei si aprobate de board-ul Fondului Monetar International, Executivul de la Bucuresti s-a angajat sa finalizeze privatizarea CFR Marfa pana la jumatatea lunii octombrie 2013, iar daca procesul de privatizare curent se confrunta cu obstacole insurmontabile, sa reia licitatia.
„Ne vom indeplini obligatiile in temeiul acordului de vanzare-cumparare pentru vanzarea pachetului majoritar de la CFR Marfa si pentru a inchide tranzactia (plata in schimbul actiunilor), de la jumatatea lunii octombrie 2013. In acest context, aprobarea fuziunii va fi solicitata de la autoritatea de reglementare competenta. In cazul in care procesul de privatizare se confrunta cu obstacole insurmontabile, vom redeschide licitatia pentru privatizarea majoritara a CFR Marfa, cu respectarea unui proces care urmeaza cele mai bune practici internationale”, se arata in Memorandumul de politici economice asumat de Guvern in fata FMI.
In conformitate cu prevederile HG 526/2013, numarul total de actiuni care fac obiectul vanzarii, precum si pretul pe actiune vor fi determinate la data finalizarii tranzactiei si de transferul activelor CFR Marfa descrise intr-o anexa a Dosarului de prezentare catre alte societati aflate in subordinea sau sub autoritatea Ministerului Transporturilor.
„Transferul fara plata a activelor presupune diminuarea corespunzatoare a capitalului social al CFR Marfa, in baza hotararii AGA iar diminuarea capitalului social se poate inregistra la O.R.C. numai dupa trecerea a doua luni de la publicarea in Monitorul Oficial a hotararii AGA, conform Legii 31/1990, perioada care excede termenul legal stabilit pentru finalizare prin HG 526/2013, respectiv data de 13 octombrie 2013”, arata autorii documentului.
Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat duminica ca o analiza obisnuita dureaza maxim 45 de zile daca notificarea este completa, iar in cazul unei analize mai complicate, termenul legal este de maxim 5 luni.
El a adaugat ca institutia pe care o conduce a solicitat GFR unele completari cu termen de primire in 20 de zile, iar din experienta Consiliului, dupa ce notificarea este completa, o analiza dureaza circa o luna.
GFR a virat joi 90,4 milioane de lei (aproximativ 20 milioane de euro) intr-un cont escrow deschis la Banca Transilvania, suma reprezentand 10% din pretul de cumparare a 51% din actiunile CFR Marfa detinute de stat. Alimentarea contului reprezinta o conditie prealabila pentru finalizarea privatizarii, iar termenul pentru transferul celor 20 milioane de euro expira vineri, 4 octombrie.
Saptamana trecuta, GFR a depus la Consiliul Concurentei notificarea privind achizitia a 51% din CFR Marfa. Notificarea cuprinde, printre altele, documente legate de companiile implicate in tranzactie si piata de profil.
In luna iunie, GFR a fost declarat castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru 51% din actiuni.
Contractul a fost semnat la inceputul lunii septembrie, Gruia Stoica declarand atunci ca banii vor fi platiti dupa ce Consiliul Concurentei va emite o decizie privind tranzactia.
Hotararea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfa a fost publicata la jumatatea lunii august in Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrarii in vigoare a actului normativ, respectiv jumatatea lunii octombrie.
CFR Marfa este cea mai mare companie de profil din Romania, iar GFR principalul competitor.