Topuri internationale: Ceausescu, in clasamentul Actorul anului 2011, alaturi de Brad Pitt, George Clooney sau Mimi Branescu. Filmele romanesti, umar la umar cu succesele internationale ale anului
Criticii americani au inclus „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu”, „Aurora” si „Marti, dupa Craciun” in topurile anului 2011, desi le-au mai inclus o data si in 2010 (in 2010 le-au vazut la Cannes, in 2011 in salile din tara lor.). Printre altii, IndieWire.com da o lista sub forma de pseudo-nominalizari la Oscar, unde filmul lui Andrei Ujica ar fi nominalizat la categoria Cel mai bun documentar.
Dincolo de toate acoladele, cel mai amuzant e faptul ca in topul 2011 alcatuit de „The Village Voice”/”LA Weekly”, Nicolae Ceausescu se afla pe lista de nominalizari la categoria Cel mai bun actor. Are, e drept, doar cinci voturi, dar tot cinci au si Leonardo di Caprio („J.Edgar”) sau Mimi Branescu („Marti, dupa Craciun”).
Lista e dominata de Michael Shannon cu 81 de voturi („Take Shelter”), Michael Fassbender cu 47 de voturi („Shame”) si Gary Oldman cu 36 de voturi („Tinker, Taylor, Soldier, Spy”), dar pe ea figureaza si Brad Pitt, George Clooney sau Ryan Gosling. In acelasi top au cate un vot Dragos Bucur („Marti, dupa Craciun”) si Cristi Puiu („Aurora”).
La categoria Cel mai bun film domina „The Tree of Life” cu 307 voturi, dar „Marti, dupa Craciun”, cu 75 de voturi, vine pe locul 21, „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” – cu 63 de voturi, e pe locul 24, iar „Aurora”, cu 30 de voturi, e pe locul 37 (la egalitate cu „Bridesmaids” sau „Contagion”). Trebuie spus ca 163 de filme alcatuiesc acest clasament.
Tot in „The Village Voice”/”La Weekly”, Mirela Oprisor („Marti, dupa Craciun”) se afla pe locul 13 cu 13 voturi, in vreme ce Anna Paquin („Margaret”) e pe locul 1 cu 62 de voturi. Pana la pozitia a 10-a pe lista se mai numara Juliette Binoche, Kirsten Dunst, Keira Knightley, Tilda Swinton sau Meryl Streep. Maria Popistasu, cealalta interpreta din filmul lui Radu Muntean, are doua voturi, dar sta mai bine decat Jodie Foster („Carnage”) ori Saoirse Ronan („Hanna”).
Nu se stie dupa ce principii, Mirela Oprisor se afla cu trei voturi si pe lista Rol secundar feminin (la egalitate cu Kate Winslet in „Carnage”), si pe aceeasi lista Maria Popistasu are un vot. Doua din cele 33 de pozitii ale clasamentului celor mai buni regizori ai anului 2011 sunt ocupate de Cristi Puiu si Radu Muntean, cu cate un vot. Pe primele locuri ale topului se afla, in ordine, Terrence Malick, Lars Von Trier si Raul Ruiz.
In schimb, scenariul lui „The Tree of Life” are doar un vot pe lista celor mai bune scenarii, la egalitate cu „Marti, dupa Craciun” sau „The Artist”, in vreme ce pe locul intai se afla „Margaret”, cu 15 voturi.
„Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” e pe locul 4 la categoria Documentar, fiind surclasat doar de „The Interrupters”, „The Arbor” si „Nostalgia for the Light”.Topul are 27 de pozitii. 95 de critici americani au contribuit democratic la alcatuirea topurilor „The Village Voice”/”La Weekly”.
- For Your Consideration: If The Indiewire Poll Picked The Oscars
Acesta e titlul clasamentului pe 2011 publicat de cea mai cunoscuta publicatie online a filmului independent, IndieWire.com. Deci daca IndieWire ar alege Oscarurile si nominalizarile la Oscar, „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” n-ar lua statueta, dar ar fi nominalizat.
„The Tree of Life” ar lua Oscarul pentru Cel mai bun film, iar Terrence Malick Oscarul pentru regie (filmul oricum nu e nominalizat nici la Globurile de Aur si slaba speranta ca va fi la adevaratele Oscaruri), Michael Fassbender ar lua Oscarul de interpretare rol principal pentru „Shame”, iar Anna Paquin echivalentul feminin pentru „Margaret”, in vreme ce „Nader and Simin: A Separation” ar lua Oscarul pentru film strain.
Criticii de la IndieWire au plasat filmul lui Andrei Ujica alaturi de „The Arbor”, „Nostalgia for the Light”, „Project Nim” si „The Interrupters”, dandu-i un Oscar imaginar acestuia din urma.
Manohla Dargis, unul dintre cei doi critici principali de film ai cotidianului „The New York Times”, a venit cu un top cu 22 de titluri asezate in ordine alfabetica. Astfel, „Aurora” si „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” isi dau mana (frateste, nu saseste!) cu „The Tree of Life”, „Le quattro volte”, „Bridesmaids” sau „Le Havre”.
In alt clasament important, cel alcatuit de revista „Film Comment” (editata de Film Society of Lincoln Center), cele mai bune filme vazute in cinematografele americane in 2011 sunt asezate dupa principiul: Primele 10, Urmatoarele 20 si Restul. „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” e pe locul 13, dupa „Film Socialisme” si „Le Havre”, iar primele trei pozitii sunt ocupate de: „The Three of Life”, Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives” si „Melancholia”.
In acelasi top, „Marti, dupa Craciun” si „Aurora” sunt pe locurile 28, respectiv 29.
Revista „Reverse Shot” a publicat si ea un top in care a amestecat filmele de fictiune cu cele de non-fictiune. A pus si ea „The Tree of Life” pe primul loc, urmat de „Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives” si de „Copie conforme”/”Certified Copy”, iar locul 7 l-a rezervat filmului lui Andrei Ujica.
Din acest top de numai 10 pozitii mai fac parte documentarul lui Patricio Guzman, „Nostalgia for the Light” – pe locul 4, westernul „Meek’s Cutoff” pe 5, ultimul film al lui Raul Ruiz, „Mysteries of Lisbon” pe 6, „Take Shelter” pe 8, un alt documentar – „The Arbor” pe 9 si filmul argentinian „Historias extraordinarias” pe locul 10.
Reamintim ca filmele lui Andrei Ujica, Radu Muntean si Cristi Puiu au avut premiera mondiala in 2010 la Festivalul de la Cannes, intrand in salile americane un an mai tarziu. Criticii, insa, le-au luat in considerare si in topurile alcatuite la sfarsitul lui 2010.
Prezenta filmelor romanesti in aceste recente topuri e cu atat mai importanta cu cat ele nu au beneficiat de campaniile de publicitate ample. Voturile lor au fost in mare masura decise de voturile criticilor new yorkezi, precum si de voturile altor critici din tara care vazusera aceste filme la Cannes.
In alta ordine de idei, ecoul avut peste Ocean de „Autobiografia lui Nicolae Ceausescu” nu s-a epuizat in 2011. Anthology Film Archives, institutie fondata in 1969 si concentrata pe popularizarea filmului independent, experimental si de avangarda din intreaga lume, organizeaza in ianuarie 2012 un eveniment intreg in jurul filmului lui Andrei Ujica.
Intre 18 si 26 ianuarie, Anthology Film Archives gazduieste un mini-festival intitulat „The Compilation Film”, care se deschide cu „Autobiografia lui Nicolae Ceauescu” si mai cuprinde printre altele, „The Fall of the Romanov Dynasty” de Esfir Shub, „Blockade” si „Revue” de Serghei Loznitsa, „Lithuania and the Collapse of the USSR” de Jonas Mekas, „Grin without a Cat” de Chris Marker, incheindu-se cu „Hitles’s Hit Parade” (2003) de Oliver Axer & Susanne Benze.