Trenurile Soarelui către mare circulă începând de astăzi / Cât costă un bilet dintr-o parte în alta a țării. Problema trenurilor lungi
Peste 30 de „trenuri ale soarelui” către Constanța și către stațiunile de la mare vor circula începând de astăzi și până la jumătatea lunii septembrie.
Adrian Vlaicu, şef serviciu Marketing al CFR Călători, spune că în acest an trenurile soarelui nu sunt mai puține, dar parte din cele care au circulat anul trecut au rămas în programul permanent de circulaţie şi atunci nu au mai fost evidenţiate ca special pentru acest program.
„Practic, nu rămâne niciun colţ din ţară nelegat cu litoralul – şi nu numai cu litoralul, ci şi cu zonele turistice cele mai importante, fiindcă cererea de transport a crescut şi pe celelalte zone turistice. Dar este adevărat, centrul de greutate este şi va fi litoralul în această vară”, afirmă Vlaicu, citat de Agerpres.
Trenurile către litoral din diverse zone ale țării
Programul „Trenurile Soarelui” va conecta toate regiunile ţării cu stațiunile de la mare. Este vorba despre trenuri directe dinspre Arad, Deva, Timişoara Nord, Reşiţa Nord, Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Cluj Napoca, Târgu Mureş, Braşov, Suceava, Iaşi, Galaţi, Buzău sau trenuri cu conexiune din Capitală, care circulă la interval de 1-2 ore pe ruta Bucureşti Nord – Constanţa şi retur.
Majoritatea trenurilor care vin din ţară, a trenurilor lungi, care fac 10-12 ore, merg la Mangalia.
De la București, majoritatea trenurilor fac cam două ore și jumătate. Sunt zece trenuri directe București – Mangalia, oprind și în stațiunile de pe litoral (Eforie, Costinești, Neptun).
De la Constanța spre București, ultimul tren pleacă la ora 21.48. Tronsonul Constanța – Mangalia este parcurs în peste o oră. Cel mai rapid tren face 63 de minute pe cei 43 km, iar cel mai lent, 102 minute.
Timp de trei luni, vor fi 32 de trenuri directe ale Soarelui (16 dus/16 întors, inclusiv ramurile aferente), din care 18 trenuri (9 dus/9 întors) au ca destinaţie/plecare Mangalia. De asemenea, 38 de trenuri (19 dus/19 întors) vor asigura legătura capitalei cu litoralul şi retur: 15 perechi din Bucureşti Nord (din care 9 perechi trec şi prin Bucureşti Băneasa), 3 perechi numai din Bucureşti Băneasa şi o pereche din Bucureşti Obor.
Pentru călătoria spre Delta Dunării, din 17 iunie, trenurile IR 1981/ R 8653 şi R 8656/ IR 1982 vor asigura zilnic legătura directă Bucureşti Nord – Tulcea Oraş şi retur pe întreaga durată a verii. De asemenea, în Medgidia va fi asigurată zilnic conexiunea spre Tulcea Oraş şi retur cu trenuri dinspre Capitală sau Constanţa.
Potrivit CFR Călători, toate trenurile InterRegio estivale au în compunere vagoane clasa climatizate, dotate cu prize electrice pentru încărcarea bateriei laptopului sau a telefonului mobil, toalete ecologice, uşi de acces şi intermediare semiautomate.
Mare parte din vagoanele restaurant sunt în reparație
Conform reprezentantului CFR Călători, majoritatea acestor trenuri care parcurg distanţe lungi sunt prevăzute să aibă vagon bar, însă mare parte nu sunt funcționale.
- „Este adevărat că mare parte din vagoanele bar şi restaurant sunt încă în procesul de reparaţie, dar cele existente în acest moment asigură deservirea trenurilor de lungă distanţă către litoral. Acolo publicul este tentat să îşi ia ceva să consume, are nevoie de o apă, o cafea. Şi trenurile care pleacă din Bucureşti încercăm să fie dotate cu vagoane care să permită alimentaţia publică în limita parcului disponibil, pentru că unele sunt în reparaţii, şi, pe măsură ce ies, imediat vor intra în compunerea trenurilor de călători.
- În plus, marea majoritate a trenurilor care fac mai mult de 12 ore până la destinaţie sunt dotate cu vagoane de dormit”, a menţionat Vlaicu.
În unele trenuri nu va merge aerul condiționat
Oficialul CFR Călători a susținut că au fost luate şi măsuri în caz de temperaturi ridicate, care să asigure pe cât posibil confortul pasagerilor.
- „Practic, pentru aceste trenuri, în toate punctele de formare şi în staţiile de pe parcurs personalul CFR Călători a fost suplimentat.
- S-au luat măsuri de verificare a tuturor locomotivelor, vagoanelor şi a instalaţiilor de aer condiţionat pentru a reduce la minimum defectele.
- Singura problemă rămâne în continuare secţia Constanţa – Mangalia din cauză că locomotivele Diesel nu pot duce la climatizare mai mult de 9-10 vagoane şi va rămâne în continuare problema trenurilor lungi.
- Este evident că această problemă va fi soluţionată imediat ce se va termina electrificarea pe secţia Constanţa – Mangalia de către colegii de la infrastructură. Atunci, nici nu vor mai fi timpii mai lungi de aşteptare în Constanţa pentru schimbarea locomotivei şi nici nu va mai exista inconvenientul acesta ca o parte din tren, la o anumită distanţă, să fie neclimatizată.
- Până la temperaturi de 38 de grade aparatele de climatizare pot funcţiona în parametri optimi, de aceea ca principală măsură luată a fost suplimentarea personalului tehnic şi acesta va fi prezent în tren în special până când instalaţia de climatizare îşi intră în regimul normal.
- Vorbim de probleme care apar doar în momentul pornirii trenului, când vagonul este foarte încins. După ce trenul circulă, iar caroseria începe să se răcească, deja instalaţia de climatizare este pusă în funcţie, iese din regimul de avarie şi nu mai sunt probleme.
- Au fost într-adevăr reclamaţii în cursul anului trecut exact în zona Mangalia spre Constanţa. Acolo au fost cele mai multe reclamaţii, pentru că instalaţiile de climatizare fie nu puteau fi suportate de locomotiva Diesel şi se proceda la o pornire în trepte în lungul trenului de către personal, fie trebuia să se aştepte puţin să iasă din regim de avarie după care porneau şi funcţionau normal până la capătul secţiei”, a explicat Adrian Vlaicu.
Reprezentantul CFR îi sfătuiește pe oameni să îşi planifice din timp călătoria şi să îşi cumpere bilete dus-întors, pentru a obţine o reducere de 10%:
- „(….) planificarea din timp a călătoriei şi rezervările din timp făcute ne oferă şi nouă un semnal asupra gradului de utilizare a trenurilor şi ne permit să facem suplimentări operative, astfel încât să încercăm să evităm pe cât posibil aglomeraţia.
- Este evident, circulăm cu întregul parc, nu mai avem rezerve în depou, am suplimentat întregul personal să poată interveni, astfel încât staţionările să fie reduse la minimum şi vagoanele, locomotivele să intre imediat în compunerea trenurilor”.
Trenurile Soarelui – cât costă un bilet de tren
Tariful pentru o călătorie cu loc rezervat pe ruta Bucureşti Nord – Constanţa la clasa a 2-a, la tren IC, este 82.00 lei, la tren IR este 72.00 lei şi la tren Regio este 37.00 lei.
Dintr-o parte în alta a țării biletul costă peste 150 de lei, iar cei care vor să călătorească în condiții excelente au la dispoziție compartimente single.
Există 10% reducere din tariful de transport la cumpărarea unui bilet cu oferta dus-întors; o reducere de până la 10% din tariful de transport la cumpărarea cu anticipaţie, 25% la cumpărarea în baza cardului TrenPlus. Elevii beneficiază de gratuitate, iar studenţii de 50% reducere la călătoria în vagoanele clasa a 2-a.