Sari direct la conținut

Trotinetele electrice, cauza a sute de accidente în România. Ce măsuri au luat autoritățile și ce exemple oferă alte țări. „Popularitatea lor nu e însoțită de o preocupare pentru reguli”

HotNews.ro
Trotinetă electrică. Foto: Madrabothair | Dreamstime.com
Trotinetă electrică. Foto: Madrabothair | Dreamstime.com

În ultimii trei ani, în România, au avut loc aproape 400 de accidente grave în care au fost implicate trotinetele electrice. În unele orașe, ele au fost interzise de autoritățile locale. Rămân însă populare, în București, unde au fost cele mai multe incidente. Care este situația în alte orașe europene? 

  • Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului european PULSE de către Vlad Barză (HotNews.ro), Kostas Zafeiropoulos (Efsyn, Grecia), Ana Somavilla (El Confidencial, Spania) David Krutzler (Der Standard, Austria), Julie Safova (Deník Referendum, Cehia), Maria Delaney (The Journal Investigates, Irlanda) și Juste Anceviciute (Delfi, Lituania).

Primele trotinete electrice au ajuns în România acum mai bine de zece ani, iar primele servicii de ride-sharing au fost lansate în 2019. 

Un an mai târziu, cele mai populare aplicații de trotinete de închiriat erau Lime, Wolf-e, Flow și Splash. În 2020, când trotinetele Lime au fost integrate în aplicația Uber, ceea ce a făcut să fie mai prezente pe șosele și trotuare. Tot din vara lui 2020 s-a lansat și Bolt pe această piață. 

La scurt timp, au apărut accidentele și controversele legate de regulile de circulație cu trotinetele. 

24 de persoane au murit, în ultimii trei, în urma accidentelor cu trotinete

Ce arată datele? În perioada 30 iunie 2021-30 iunie 2024, au fost aproape 400 de accidente grave cu trotinete electrice, arată datele Ministerului Afacerilor Interne, prezentate la interpelarea unui deputat. 

Bilanțul arată astfel: 396 de accidente grave, 24 de persoane care și-au pierdut viața și 374 de persoane grav rănite. 

Cele mai multe accidente cu trotinete au fost în București – 187 de accidente.

Ce reguli sunt în România 

România se confruntă cu mai multe probleme legate de aceste trotinete: nu toți utilizatorii poartă cască, iar uneori sunt câte doi oameni pe trotinetă. Toate sunt practici, teoretic, interzise. Viteza maximă este de 25 km/h, uneori fiind încălcată. 

În cazul în care nu respectă aceste reguli, utilizatorii riscă amenzi pentru încălcarea regulilor. Spre exemplu, dacă circuli pe trotuar poți primi amendă de peste 700 lei, iar cele mai mari amenzi –  de peste 1.000 de lei – le primesc cei care circulă fără echipamente obligatorii esențiale.

Orașele din România care le-au interzis 

În ciuda acestor reguli, autoritățile locale din mai multe orașe au decis să interzică trotinetele electrice. Mai precis, prezența companiilor de unde acestea se pot închiria. 

În Brașov, autoritățile au spus că prezența trotinetelor electrice, în special cele aduse de firme, reprezintă un risc atât pentru siguranța pietonilor, cât și pentru trafic, scrie site-ul local Brașov.net. Decizii similare au fost luate și în Timișoara și Constanța.  

În multe cazuri, trotinetele erau lăsate în locuri unde blocau străzile sau trotuarul. 

Cea mai dură interdicție privind trotinetele, în Paris 

Situația din România se regăsește și în alte țări europene, unde autoritățile au impus mai multe reguli și restricții privind trotinetele electrice ce pot fi închiriate. 

Dintre toate orașele din Europa, cea mai dură abordare față de trotinetele electrice de închiriat a avut-o orașul Paris care le-a interzis din 1 septembrie 2023, invocând probleme de siguranță și de spațiu.

Decizia a fost luată după un referendum organizat în primăvara lui 2023, iar până la final de august au fost retrase treptat 15.000 de trotinete.    .

De ce s-a ajuns aici? În 2022 au fost raportate 459 de accidente și cel puțin trei decese cauzate de trotinete electrice în Paris. Criticii acestor vehicule de închiriat spuneau că foarte mulți circulă pe trotuar și trec în mare viteză pe lângă pietoni.

Au fost impuse reguli mai dure acum șase ani, s-a încercat reducerea numărului de operatori și scăderea vitezei maxime legale cât mai mult, însă problemele au persistat. 

Presa din toată lumea a scris despre numărul mare de trotinete care erau aruncate în râul Sena. Într-o acțiune dintr-o noapte a lunii aprilie, în 2019, au fost scoase 19 trotinete electrice pe o porțiune de câteva zeci de metri, dovadă că vandalismul nu era o raritate.

Și Atena pregătește interdicții 

În Atena nu există un cadru legislativ pentru închirierea trotinetelor electrice, iar rezultatul este un adevărat haos. Utilizatorii lasă trotinetele oriunde găsesc loc, inclusiv în interiorul unor situri arheologice turistice. 

Au avut loc numeroase accidente, nu doar fiindcă trotinetele circulă pe carosabil alături de mașini, ci și fiindcă trotuarele sunt foarte înguste în capitala elenă.

Atena ia în considerare interzicerea trotinetelor pe drumurile publice cu limită de viteză mai mare de 50 km/h, plănuiește să interzică utilizarea și parcarea trotinetelor electrice pe anumite străzi ale orașului și vrea să creeze zeci de spații de parcare special amenajate pentru aceste vehicule.

Discuția a devenit mai aprigă după ce a crescut numărul celor care s-au plâns de necazurile pricinuite de cei care folosesc aceste vehicule și există și petiții în care se cere scoaterea din circulație a trotinetelor de închiriat, până când se întocmește un cadru clar de reglementare.

Primarul Atenei a spus că haosul trebuie să înceteze și s-a întâlnit cu șefii companiilor de ride-sharing pentru a căuta soluții despre o viitoare reglementare. În capitala elenă circulau cel puțin 5.000 de trotinete electrice de închiriat, de la șapte companii diferite.

Potrivit codului rutier din Grecia, trotinetele electrice au interzis pe drumurile publice unde limita de viteză depășește 50 km/h, iar viteza lor maximă nu trebuie să depășească 25 km/h. Purtarea căștii este obligatorie (deși rareori respectată).

Experții în transport afirmă că durata medie a unei curse cu trotineta în Atena este de 7 minute. 

Interdicții și amenzi în Austria 

În Viena, trotinetele electrice au fost subiectul unor discuții politice aprinse în ultimii ani și cuvântul „chaos” (haos, în germană) a fost folosit adesea și aici.

La mijlocul anului 2023, municipalitatea a introdus noi reglementări, iar de atunci, trotinetele electrice nu mai pot să fi parcate pe trotuare. Utilizatorii trebuie să le ducă în locuri de parcare special amenajate (în prezent, există aproximativ 400 de astfel de zone în Viena) sau să le lase în locuri din parcările auto, marcate în mod corespunzător.

În 2019, erau 9.000 de trotinete de închiriat, de la nouă companii, iar în prezent au rămas numai două, cu 4,000 de trotinete. În zona centrală s-a introdus o limită maximă de 500 de trotinete ce pot fi oferite pentru închiriat.

În aproape doi ani de la implementarea noilor reguli, mai stricte, au fost aplicate peste 50.000 de amenzi pentru trotinetele parcate incorect. Amenzile pot ajunge până la 50 de euro.

Viteza maximă legală admisă este de 25 km/h, însă au fost amendați oameni care au circulat cu 48 km/h cu propriile trotinete..

Trotinetele electrice au voie să circule pe pistele de biciclete și numai unde acestea nu există, utilizatorii pot rula pe carosabil. 

Cele două companii rămase în Viena care au trotinete de închiriat sunt Lime și Voi. Prețurile pot varia în funcție de loc și de ora din zi. Tarifele standard pentru Voi sunt de 28 de cenți pe minut plus 1 euro taxă de pornire.

Spania luptă să nu scape lucrurile de sub control

În Spania, situația trotinetelor electrice a evoluat rapid în ultimii ani, însă creșterea popularității acestui mijloc de transport a venit la pachet și cu alte provocări. 

În ultimii ani, nerespectarea regulilor elementare de circulație a dus la tensiuni între pietoni, bicicliști și utilizatorii de trotinete.

Și Spania a avut parte de un „vid legislativ” care însă a fost rezolvat de un decret regal intrat în vigoare în 2021

Deși cadrul legal național este clar, fiecare oraș poate adăuga reguli proprii, prin emiterea de ordonanțe municipale.

Regulile generale sunt similare cu cele din alte țări europene, dar apar variații și de la oraș la oraș: spre exemplu Madrid și Barcelona au regulamente ușor diferite privind zonele de circulație și parcare.

Spre exemplu, În Malaga, trotinetele trebuie să respecte limita de viteză și direcția pistelor de biciclete, indiferent dacă sunt pe trotuar sau carosabil. Dacă pista de biciclete este pe șosea, viteza maximă permisă este de 30 km/h, iar dacă este pe trotuar, de numai 10 km/h.

Nu este legal să modifici tehnic trotineta pentru a depăși viteza de 25 km/h și se insistă mult pe această viteză maximă, deoarece a crescut numărul de accidente în ultimii ani.

După ce mai multe trotinete electrice au luat foc în diverse orașe spaniole, s-a interzis accesul cu acestea în mijloacele de transport în comun, inclusiv în trenuri (din 2023).

Prețul pentru închirierea unei trotinete electrice în Spania variază în funcție de companie și de oraș, dar deblocarea trotinetei costă cam un euro, iar costul pe minut variază între 0,14 € și 0,25 €.

Orașul Malaga a desemnat zone aglomerate din centru unde trotinetele electrice nu au acces și a declanșat campanii de informare pentru turiști, insistând ca oamenii să nu se mai urce pe aceste trotinete la bustul gol, ci să-și pună tricou sau cămașă.

Irlanda permite doar viteze de sub 20 km/h

Legislația pentru utilizarea trotinetelor electrice a intrat în vigoare în mai 2024. Până atunci, utilizarea acestora era tehnic ilegală, deoarece nu exista o lege clară în acest sens.

Regulile prevăd că nu pot folosi aceste vehicule cei care nu au 16 ani, nu pot călători mai multe persoane pe o trotinetă și nu ai voie să transporți marfă. Sunt admise trotinetele care au cel mult 25 kg, iar viteza maximă permisă este 20 km/h. Este prevăzut și un diametru maxim al roților.

Road Safety Authority (RSA) din Irlanda a precizat că trotinetele electrice sunt permise pe pistele pentru biciclete sau autobuze și pe drumurile locale, regionale sau naționale. Nu sunt permise pe trotuare, în zone pietonale și nici pe autostrăzi.

Compania Lime, una dintre cele mai mari din lume în domeniu, a anunțat în august 2024 că nu mai poate opera în Irlanda din cauza restricțiilor legate de greutatea vehiculelor. 

În octombrie 2024, trotinetele electrice au fost interzise în transportul public irlandez, din cauza riscului de incendiu asociat cu bateriile litiu-ion. Persoanele prinse cu o trotinetă în tren riscă o amendă de 100 de euro.

Au fost luate și alte măsuri. Poliția irlandeză a început în primăvara lui 2025 testarea vitezei trotinetelor în Dublin cu un nou set de echipamente care să indice clar viteza maximă pe care fiecare trotinetă o poate atinge. 

Siguranța trotinetelor electrice rămâne o problemă majoră în Irlanda, pentru că a crescut numărul de accidente, cele mai grave însemnând oase rupte și traumatisme craniene grave.

Datele publicate în decembrie 2024 de Spitalul Connolly din Dublin indică o triplare a numărului de persoane care s-au prezentat cu răni legate de trotinete electrice. Bilanțul este pentru cinci ani.

Marea luptă este ca legea să poată fi schimbată și casca de protecție să devină obligatorie, pentru că datele medicilor au arătat că mai puțin de 10% dintre persoanele internate în urma unui accident cu trotinta purtau cască.

Lituania a calculat la nivel de procent în ce fel greșesc trotinetiștii

Din 1 ianuarie 2024, trotinetele pot fi utilizate doar pe pistele pentru biciclete sau pe aleile mixte pieton-bicicletă. Dacă acestea lipsesc, se permite circulația pe șosea. 

Viteza maximă permisă este de 20 km/h; iar la trecerea pe lângă pietoni, de maxim 7 km/h.

Există două companii de închiriere de trotinete și biciclete electrice și sunt în total 4.500 de vehicule în Vilnius.

O cercetare realizată de Administrația pentru Siguranța Transporturilor din Lituania arată că peste jumătate dintre utilizatorii trotinetelor electrice nu respectă regulile de circulație.

Câteva concluzii

  • 70% traversează pe treceri de pietoni fără să coboare de pe trotinetă (deși este obligatoriu).
  • 10% mai circulă cu un pasager, deși este interzis.
  • Doar 2% poartă cască (deși este obligatorie sub 18 ani și recomandată în general).
  • Mulți circulă pe trotuare și nu se țin la distanță de pietoni
  • „Rezultatele sunt îngrijorătoare. Popularitatea trotinetelor nu este însoțită și de o preocupare pentru siguranță sau reguli”, este de părere directorul Administrației.

Cehia și lupta cu cei care circulă periculos

Trotinetele de închiriat reprezintă o problemă și în Praga. Locuitori și reprezentanți ai autorităților locale s-au plâns că o parte dintre cei care le folosesc circulă cîn mod periculos, cu viteză mare. 

Există și cazuri de trotinete distruse sau aruncate în râu. În aprilie, poliția din Praga a constatat peste 1.000 de încălcări în timpul verificărilor bicicliștilor și a utilizatorilor de trotinete – 69% dintre acestea au fost comise de utilizatori de trotinete.

„Până la 40% dintre toate cursele cu trotinete Lime au loc în centrul orașului Praga, iar peste jumătate dintre aceste curse sunt efectuate de turiști, nu de locuitorii orașului”, declară reprezentanții sectorului 1 din capitală, care solicită de mult timp reglementări mai stricte.

O mulțime dintre regulile din restul Europei se regăsesc și în Cehia: maxim o persoană poate circula pe o trotinetă, iar viteza permisă este de cel mult 25 km/h.

Unele orașe cehe au interzis accesul trotinetelor electrice în centru. Bolt și Uber sunt cele mai cunoscute companii, iar operatorul ceh denumit Rekola are contract cu sistemul de transport public din Praga, ceea ce permite oricărui deținător de card de transport public să utilizeze gratuit o bicicletă electrică Rekola timp de 15 minute pe zi.

Pentru trotinete, taxa de deblocare este între 30 și 60 de eurocenți, iar utilizarea costă 20-30 de eurocenți pe minut.

Sursa foto: Dreamstime.com

Proiectul PULSE este o inițiativă europeană de promovare a parteneriatelor jurnalistice transfrontaliere, co-finanțată de Comisia Europeană (DG CONNECT) în cadrul Acțiunilor Multimedia prin acordul de grant LC-02772862. HotNews.ro colaborează în cadrul proiectului cu alte publicații prestigioase din Europa: Delfi (Lituania), Deník Referendum (Cehia), cel mai mare ziar austriac Der Standard (Austria), unele dintre cele mai mari publicații din Grecia – EFSYN, El Confidencial – Spania, cel mai mare ziar polonez Gazeta Wyborcza, cel mai vechi site analitic și informațional bulgar Mediapool, una dintre cele mai mari publicații independente maghiare HVG și ziar italian cu profil economic Il Sole 24 Ore, una dintre cele mai vechi și puternice publicații din Peninsulă.

Trei organizații media transnaționale de renume – OBCT (Italia), N-ost (Germania) și Voxeurop (Franța) vor coordona activitățile proiectului.

Abonați-vă la „Rațiunea, înapoi!”
Newsletterul săptămânal în care jurnalistul Gabriel Bejan explică cele mai importante evenimente din politică, economie și actualitate internațională.
Interviuri cu experți, reportaje exclusive și analize care pun lucrurile în perspectivă.
INTERVIURILE HotNews.ro