TVR in campanie: initiativa atrofiata, mentalitate de nisa (de Mihnea Maruta)
Campania electorala a oferit Televiziunii Romane o sansa rara de a se pozitiona ca reper de profesionalism, in primul rand prin contrapondere la partizanatul principalelor posturi de stiri. Nu numai ca televiziunea publica a risipit aceasta ocazie, dar s-a si facut de rusine. Trei sunt argumentele majore in sprijinul afirmatiei de mai sus.
1) Formatul principalei emisiuni electorale. In aceasta luna care a premers primul tur, TVR a difuzat seara, in prime time, emisiunea intitulata “Tu decizi”. Un singur candidat, echipa sa asezata in gradene, iar, din partea gazdei, unul sau doi moderatori. Repros: lipsa oricarei ruperi de ritm, a oricarei surprize sau dovezi de imaginatie care sa arate ca postul public traieste in secolul XXI.
Cum sa priveasca telespectatorul o plictiseala in care candidatul este intrebat, cuminte, despre diverse teme, din cand in cand i se mai da microfonul cate unui sustinator care il lauda in fraze ridicole, insa nimic relevant nu se petrece, din moment ce invitatul nu e pus in nici o situatie problematica? De ce nu puteau fi chemati, de exemplu, cate doi, prin negocieri cu staff-urile de campanie? Si cu aceasta intrebare ajungem la…
2) Atrofierea initiativei. Cand esti cea mai importanta televiziune dintr-o tara, sustinuta din contributiile populatiei, trebuie sa te simti si sa actionezi ca un lider. Chiar daca esti lider doar la notorietate, vechime si personal, nu si la audienta. Asta ar fi insemnat ca TVR sa ia caimacul campaniei prin propriile puteri, prin ideile/formatele de emisiune avansate candidatilor, prin aura pe care ar fi putut-o crea in jurul unor evenimente mediatice organizate pe Calea Dorobantilor. Nu stiu si, in aceasta seara, nu vreau sa redeschid discutia privind eventualele jocuri de culise pe care presedintele Sassu le-ar fi facut in sprijinul unuia dintre candidati, insa cu adevarat problematica este incapacitatea conducerii TVR de a iesi in spatiul public si de a face agenda, asa cum ar fi fost normal pentru calibrul si statutul sau.
3) Atitudinea de nisa. Cele doua argumente de mai sus ascund o realitate “psihologica” mult mai grava. TVR a ajuns sa se comporte ca o televiziune de nisa, s-a obisnuit si se complace cu locul 7, iar acest lucru s-a vazut, inca o data, in modul in care a fost gandit formatul de duminica seara, de la ora exit-poll-urilor. In momentul cel mai asteptat al acestui an electoral, in studioul televiziunii publice nu se aflau cei mai importanti comentatori sau analisti ai politicii autohtone. TVR nu isi arogase nici o secunda pozitia dominanta in piata, ci ii adusese sa-si spuna impresiile – despre alegeri! – pe soprana Felicia Filip, pe jazzman-ul Mike Godoroja si pe regizorul de teatru Alexander Hausvater.
Nu continui. E cert insa ca, undeva, la etajele superioare ale TVR, lipsesc viziunea si flerul. Plecam de la prezumtia ca buna-credinta, totusi, exista. Dar o institutie de asemenea anvergura ar trebui sa-si infiga steagul in centrul terenului si sa impuna regulile jocului tv. E una dintre datoriile sale, peste care nu putem trece cu telecomanda.
Citeste articolul si pe blogul lui Mihnea Maruta
Va invitam sa semnalati in comentariile la articol cazuri flagrante de manipulare sau joc incorect in campanie din partea mass-media.
Mihnea Maruta este unul dintre cei sapte cunoscuti comentatori media care scriu despre modul in care mass-media se comporta in campania electorala prezidentiala.