Sari direct la conținut

Un mic litigiu comercial aduce la lumina dovezi ale zborurilor clandestine ale CIA. Bucurestiul – una dintre escale. Norica Nicolai: Noile date sunt confuze si nerelevante

HotNews.ro

Un litigiu legat de o companie privata de transport a adus la lumina zilei dovezi ale zborurilor clandestine efectuate de SUA pentru a transporta suspectii arestati in cadrul razboiului impotriva terorismului, lansat dupa atentatele din 11 septembrie 2001, relateaza AFP.

Potrivit Washington Post, zeci de zboruri care aveau in special destinatiile Bucuresti, Baku, Cairo, Djibuti, Islamabad sau Tripoli au fost organizate de o mica societate, Sportsflight, cu sediul la Long Island (statul New York), care inchiria un avion la Richmor Aviation. Acum, Richmor actioneaza in judecata Sportsflight pentru ruperea contractului.

Facturile prezentate in justitie arata ca avionul a aterizat si decolat din Bucuresti, unde „se stie acum ca s-a aflat una dintre inchisorile secrete ale CIA”, noteaza The Guardian.

Planuri de zbor si liste de apeluri, in special catre oficiali ai CIA sau la sediul agentiei de informatii, au fost depuse ca probe cu ocazia procesului deschis in New York, potrivit cotidianului american, care a fost sesizat de un ONG britanic, Reprieve, specializat in drepturile prizonierilor.

Richmor factura utilizarea unui aparat Gulfstream IV, disponibil in 12 ore, cu 4.900 de dolari pe ora, si a castigat cel putin 6 milioane de dolari in trei ani din contractul cu Sportsflight, potrivit documentelor prezentate curtii.

Potrivit cotidianului britanic The Guardian, alertat tot de Reprieve, Sportflight ar fi spus societatii care oferea spre inchiriere avionul: „Clientul spune ca vom fi foarte, foarte ocupati”.

Documentele prezentate tribunalului il citeaza si pe presedintele Richmor, Mahlon Richards, care explica faptul ca „noi transportam personal guvernamental si invitatii lor”.

Norica Nicolai: Noile date privind zborurile CIA sunt confuze si nerelevante

Norica Nicolai a afirmat, la RFI, ca noile date privind zborurile CIA sunt confuze si nerelevante. Documente judiciare confirma zboruri catre Bucuresti in progamul CIA de extradari extraordinare, potrivit Washington Post. Europarlamentarul PNL, Norica Nicolai, cea care a coordonat ancheta parlamentara in acest scandal, spune insa ca noile date sunt „usor confuze” si „total nerelevante”.

Norica Nicolai respinge acuzatiile care i se aduc Romaniei in scandalul inchisorilor secrete ale CIA si transferurilor de detinuti. „Aceste date (prezentate de Washington Post – n.r.), care sunt usor confuze si total nerelevante in intentia de a dovedi acest schimb de prizonieri sau existenta unor inchisori pe teritoriul Romaniei, nu schimba cu nimic datele problemei. Pot sa accept ca in SUA e o ancheta judiciara in legatura cu contractarea de catre CIA a unor zboruri private in scopul utilizarii pentru transferul de detinuti, insa acesta nu dovedeste nimic in legatura cu Romania”, spune europarlamentarul liberal.

„Cred ca daca ar fi dorit cineva sa afle ceva in legatura cu aceasta poveste, ar fi trebuit sa o faca la momentul respectiv, adica 2003, 2004, 2005”, afirma Norica Nicolai.

Pentru ce zboruri a fost folosit aparatul inchiriat

Post descrie unul dintre zboruri, inceput in 12 august 2003 de un Gulfstream IV, care a decolat de pe aeroportul Dulles din Washington cu sase pasageri la bord in directia Bangkok. Inainte de intoarcere, patru zile mai tarziu, avionul aterizase in Afghanistan, Sri Lanka, Emiratele Arabe Unite si Irlanda.

Zborul, facturat cu 339.228,05 dolari, pare sa corespunda din punct de vedere cronologic cu arestarea indonezianului Riduan Isamuddin, denumit Hambali, prezumtivul creier al atentatelor din Bali, soldate cu 202 morti in 2002.

El a fost arestat in 14 august 2003 in Thailanda. Ulterior, a fost detinut timp de trei ani in inchisori secrete ale CIA, inainte de a fi transferat la Guantanamo in septembrie 2006.

Potrivit The Guardian, aparatul inchiriat de Sportsflight ar fi putut fi utilizat si la arestarea lui Khalid Sheikh Mohammed, creierul prezumtiv al atentatelor din 11 septembrie 2001, si care a fost supus unor interogatorii asimilate torturii, in special simularea inecarii.

Aparatul Gulfstream IV a fost apoi identificat ca fiind folosit in ridicarea din Italia a imamului egiptean Abou Omar, pe numele sau real Osama Hassan Nasr, membru al opozitiei islamiste radicale care beneficia de azil politic in aceasta tara.

El a fost rapit pe o strada din Milano in 17 februarie 2003 in cursul unei operatiuni coordonate intre serviciile secrete italiene si CIA si apoi transferat in Egipt, unde evocatii sai spun ca a fost torturat.

La sfarsitul lui 2010, 23 de agenti ai CIA au fost condamnati in absenta la inchisori cuprinse intre 7 si 9 ani pentru aceasta rapire.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro