Un nou an școlar, un nou dezastru. Cât de mare e ruptura între școala românească și elevii ei și ce ar trebui să se schimbe
În general, discuțiile despre starea învățământului românesc oscilează între nivelul slab al programei școlare și indolența elevilor: tinerii din ziua de azi nu mai învață. De ani de zile, persistă lamentările că tinerii nu mai citesc, lucru pus fie pe seama utilizării în exces a tehnologiei, fie pe programa școlară mult prea prăfuită pentru generațiile de astăzi sau pe nivelul de pregătire slab al profesorilor. Sigur ați auzit măcar o dată cum „nu se mai învață ca pe vremea noastră la școală”, de vină fiind, în funcție de interlocutor, ori elevii, ori profesorii.
E o realitate îngrijorătoare, care ne afectează însă pe toți. Nu doar pe tineri, ci și pe cei mai în vârstă, care-i acuză disprețuitor pe ceilalți de această carență. Realitatea rece e că peste 11 milioane de români nu au citit o carte în ultimele 12 luni, conform Institutului Național de Statistică.
În tot acest tăvălug de comentarii care se bat de obicei la extreme, într-o luptă dusă de obicei între generații, ignorăm o părere extrem de importantă: aceea a tinerilor. Copii, adolescenți, studenți – ei sunt cei care se află în mijlocul problemei. Ei ar trebui să ne spună cum stă treaba, în primul rând. Ce își doresc tinerii din ziua de azi de la școală?
Povestea că tineretul din ziua de astăzi e leneș și nu mai învață ar trebui virată spre o explicație de tip cauză-efect. Și mai ales examinată prin câteva întrebări mai subtile: a scăzut, cu adevărat, calitatea elevilor sau este o problemă mult mai profundă la mijloc? Mai poate sistemul educațional de astăzi să susțină noile generații de elevi?
Citește în continuare pe Panorama.ro un material în care se caută răspunsuri la aceste întrebări alături de elevi, dar și cu profesori și psihologi.