Un om a murit sfasiat de caini. Cine plateste?
Am scris cu mai multe zile in urma despre spectrul fioros alhaitelor de ciini.Maidanezii Capitalei au dovedit recent ca pot fi si hiene. In plin secol XXI, in centrul unei Capitale dintr-o tara a Uniunii Europene,o femeie a murit sfisiata de bestii.Nu stiu ce vor spune promotorii drepturilor animalelor? Autoritatile, e sigur, ridica din umeri si transfera responsabilitatea pentru aceasta crima intr-o sfera anonima. Nici legiuitorii care au protejat agresiunea printr-o lege absurda, nici maidanezii care au muscat din trupul victimei, nu pot fi trasi la raspundere.
Ce vor face rudele? Cui se vor putea plange? Cine va plati despagubiri? Se poate rascumpara cu bani o viata?
Milioanele de euro platite pentru promovarea imaginii Romaniei (the land of stray dogs’ choice) palesc in fata stirilor din presa straina care comenteaza asemenea drame. Exista deja o istorie: in ianuarie 2006 un cetatean japonez in varsta de 68 de ani, presedinte al reprezentantei Koyo in Romania, a decedat in urma unei rani adanci provocate de un maidanez din Piata Victoriei (sediul Guvernului!).
Doi ani mai tarziu, o profesoara de desen a ramas fara degetul mare al mainii in urma unui atac similar. Exemplele de acest fel abunda, victimele fiind copii, batranii si adultii, deopotriva. Cruzimea animalelor pare sa fie rivalizata numai de argumentele cinice ale activistilor. Lipsa de compasiune in fata oamenilor-victime si grija materna aratata arhetipalului Bubico vorbeste despre o patologie colectiva.
Asa cum judicios observa un comentator al vietii publice din Romania (cunoscut sub semnatura Marius Delapicentru), „maidanezul nu este animal de companie decit in situatia in care are un stapin cu acte in regula. Responsabilitatea actelor maidanezului revine stapinului. In toate celelalte situatii, maidanezul este o salbaticiune ce nu-si are locul in ariile locuite. Cu alte cuvinte, in spatiile civilizate, animalul cu potential comportamental nociv trebuie sa fie proprietatea cuiva.
Altminteri, nu are dreptul la existenta. Orice vinator poate spune ca un urs naravit la septel, sau la gunoi, e un urs mort. E valabil si pentru maidanezi. Intrucit maidanezii actioneaza pe domeniul public, responsabilitatea actelor maidanezului revine proprietarului, recte, statului/primariei. Statul trebuie obligat sa curete locul, sau sa educe maidanezul in sensul inocuitatii. Poate? Nu poate.
„Animalele nu pot invata din experienta pentru ca instinctul le indeamna la repetitia identicului. Animalul e amoral: el sfasie o papusa la fel de usor ca pe-un om; pe un sfant ca pe un mare pacatos. In lumea patrupezilor nu intalnesti remuscari sau regrete. Nu te poti adresa animalelor printr-o demonstratie retorica. E absurd sa astepti de la fiare proba silogismului aristotelic. Animalele stiu mai ales de frica.
Cand actiunea irationala ramane nepedepsita, reflexul pavlovian dispare. Omul, in schimb, are vocatia stapanului, poseda categorii morale si este obligat sa reactioneze.
In fata unor drame atat de elocvente, raspunsul civic al bucurestenilor trebuie sa fie ferm. S-ar putea strange 500.000 de semnaturi pentru abolirea legislatiei existente. Ma astept sa existe oameni politici capabili sa relanseze tema securitatii individului.
Motivul pentru care politicienii ignora prea des aceasta problema se ascunde in faptul ca ei contempla strazile si orasul doar prin geamurile fumurii ale masinii de serviciu. Locuitorii Bucurestiului cunosc insa spasmul intalnirii la miez de noapte cu ranjetul unui patruped, frica de-a traversa arterele „patrulate” de haite; insomnia provocata de latratura bezmetica a haitelor. De aceea, vocea majoritatii oamenilor normali si glasul ratiunii dominante trebuie sa se auda. Asociatiile de protejare a potailor vor ridica mai departe din umeri in fata oricator cortegii funerare sau cosciuge. Nici Brigitte Bardot nu va trimite prea multe condoleante.
Eutanasiereamaidanezilor nerevendicati de vreun stapan ramane, asadar, singura solutie eficienta pentru ca vieti nevinovate sa nu mai fie ingropate cu ferocitate de haitele Capitalei.
Neimblanzit, fara dresor si fara stapan,cainele este lup pentru om.