Sari direct la conținut

Un program important pentru Armată, în întârziere mare: Primele avioane IAR-99 modernizate ar putea fi livrate până la finalul anului

HotNews.ro
IAR 99 Soim, Foto: Cer Senin
IAR 99 Soim, Foto: Cer Senin

Fabrica de Avioane de la Craiova ar putea livra, până la sfârșitul anului, primele avioane IAR 99 Standard Modernizat, cu opt luni întârziere față de termenul de livrare inițial, potrivit unui reportaj TVR realizat de jurnalistul Adelin Petrișor.

Conducerea Frabricii de Avioane susține că în acest moment la Craiova sunt gata 3 aparate IAR 99 Standard Modernizat, care nu pot fi însă livrate pentru că nu s-a terminat omologarea.

Avionul, în noua configurație tehnică, trebuie să treacă și de tragerile cu muniție reală. Potrivit directorului Victor Munteanu, dacă acestea vor avea loc în perioada următoare, până la sfârșitul anului Forțele Aeriene Române ar putea avea primele 5 aparate modernizate, informează TVR.

8 luni de întârziere pentru livrarea avioanelor

Primul avion IAR 99 SM ar fi trebuit predat armatei în urmă cu 8 luni, la jumătatea lunii februarie.

Abia în martie primul avion IAR-99 SM a zburat pentru prima oară, o probă cheie care s-a făcut pe atunci cu doi ani întârziere față de termenul prevăzut cu Armata.

Avionul IAR 99 SM este aeronava pe care Forțele Aeriene ar trebui s-o folosească pentru a-i pregăti pe viitorii piloți militari pentru F-16.

România are deja în dotare 26 de apăarate F-16 și așteaptă ca până la final de 2025 să primească și restul de avioane cumpărate din Norvegia și va ajunge la un total de 49 de astfel de aparate. Astfel, nevoia de a forma piloți de F-16 este una foarte mare, iar întârzierile de la Craiova dau serios peste cap programul Forțelor Aeriene Române.

Modernizarea avioanelor IAR-99 la Avioane Craiova: 10 avioane pentru circa 55 milioane de euro

Avioane Craiova nu a livrat încă nici un avion IAR-99 Standard Modernizat (SM) către MApN din toate cele 10 aparate contractate și pentru care luna februarie 2024 a fost termen final de livrare.

Inițial primul avion de test, ce a zburat în luna martie, ar fi trebuit să facă primul test în aer în vara lui 2022, la aproape doi ani de la semnarea contractului. La acel moment managerul fabricii dădea vina pe un partener israelian care ar fi trebuit să livreze un aparat de navigație, însă era optimist că zborul de test să aibă loc în prima parte a anului 2023.

Ulterior, compania a dat vina și pe pandemia de COVID-19, dar și pe războiul din Ucraina – evenimente care ar fi îngreunat achiziția de piese. Compania a invocat astfel un caz de forță majoră, iar MApN a fost de acord să păsuiască firma cu șase luni, astfel că termenul oficial a fost împins până în luna februarie 2024 când trebuiau livrate toate cele 10 avioane IAR-99 SM.

Contractul pentru modernizarea celor 10 avioane IAR-99 la nivelul IAR-99 SM (Standard Modernizat) a fost semnat în august 2020 și avea termen patru ani pentru realizarea întregului lot.

Vorbim de cele 10 aeronave școală IAR-99 Standard (în configurația de bază, clasică de la nivelul anului 1989) din dotarea MApN. Armata mai are şi 11 aeronave IAR-99 Şoim (modernizate cu sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosite pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR).

Valoarea contractului este de 275 de milioane de lei, plus TVA, iar durata de 48 de luni pentru livrarea tuturor celor 10 aparate modernizate. Din această sumă, compania Avioane Craiova a încasat în avans aproape 98 de milioane de lei.

INTERVIURILE HotNews.ro