Sari direct la conținut

UPDATE: Mitul Arafat incepe sa se crape. De ce ar trebui sa plece din functie, alaturi de ministrul Gabriel Oprea

HotNews.ro
Cristian Pantazi, Foto: Hotnews
Cristian Pantazi, Foto: Hotnews

In ianuarie 2012, Raed Arafat era simbolul profesionismului si mii de oameni din intreaga tara au iesit in tara sa-l apere in fata atacului declansat de Traian Basescu. Dupa aproape trei ani petrecuti in cercul de putere al lui Victor Ponta, cu atributii mult sporite si influenta pe masura, Arafat incepe sa-si arate limitele. Accidentele din Apuseni si de la Siutghiol, plus reactiile sale, arata ca managerul SMURD si-a atins limitele competentelor.

Mai intii, faptele.

Ieri s-a prabusit cel de-al 5-lea elicopter SMURD in ultimii 12 ani, la care adaugam si avionul cazut in Apuseni. In 12 ani au murit 14 oameni. A trebuit sa vina acest al 6-lea accident pentru ca Arafat sa opreasca la sol toate elicopterele pentru verificare.

Apoi mai e relatia dintre medicii medicii SMURD, oamenii cei mai apropiati de Raed Arafat, si pilotii elicopterelor sau avioanelor. Odata urcati la bord, medicii sint tratati ca simpli pasageri de catre pilotii care ignora intrebarile despre starea reala a aeronavelor. Medicii intuiesc – datorita experientei – cind reviziile sint de fatada, dar ce folos? Sistemul de revizie/reparare a inregistrat deficiente evidente.

Reactia publica a lui Arafat dupa accidentul de la Siutghiol si interventia pentru salvare ridica si ea mari semne de intrebare. Martorii si evidentele de la fata accidentului arata un sir nepermis de gafe, bilbe si scurt-circuite care, finalmente, au dus la intirzierea operatiunilor de salvare. Barca cu motor fara cheie, sosirea dupa 29 – 35 de minute a echipajelor SMURD la apel – toate arata dezorganizare. Asta ca sa nu mai vorbim de detaliile legate de elicopter: ce revizie a suportat, de ce nu avea sistem de aterizare pe apa, etc. Si intrebarea suprema: de ce s-a prabusit un elicopter nou?

Si ce a spus Arafat in public? „Fortele de interventie au ajuns totusi in timp util”. Acelasi Arafat spusese deseori in trecut ca „in timp util” inseamna la timp pentru salvarea vietilor umane.

Ce s-a intimplat intre timp, de ce s-a erodat aceasta capacitate manageriala a lui Arafat, unanim recunoscuta si acceptata in 2012?

S-a intimplat ca Raed Arafat a ajuns in zona de care se ferise pina atunci: in zona politica. A acceptat ca simbolul Arafat sa fie folosit de Victor Ponta si USL, iar in schimb a primit mai multa putere. A devenit secretar de stat in Ministerul Afacerilor Interne, nu a mai avut nici o problema cu fondurile pentru SMURD, si-a extins „aria de acoperire” spre sectoare unde expertiza nu i-a fost recunoscuta de sistemul medical: amestecul in educatia medicala, implicarea in domeniul transplantului, favorizarea sectorului de Urgenta in detrimentul spitalului.

A facut un troc de soft power cu Victor Ponta: i-a imprumutat acestuia din capitalul sau simbolic, a primit in schimb mai multa influenta in sistemul medical. Dar aceasta extindere a atributiilor s-a suprapus peste accidentele din Apuseni si Siutghiol, unde prestatia sa si a SMURD a fost mult sub standardele care l-au facut in 2012 simbolul revoltei anti-Basescu.

UPDATE 15.30:Gabriel Oprea, ministrul Internelor, supranumit si „interes national” pentru caracterul sau flexibil, a gasit primii doi tapi ispasitori: prefectul de Constanta si seful ISU Constanta. Cred ca primele doua demisii ar fi trebuit sa fie a sa si a lui Raed Arafat. Imaginile Digi24 cu o victima strigindAjutorvreme de citeva minute sint cutremuratoare si vor avea un impact major asupra increderii cetatenilor in capacitatea statului de a-i salva. Si pentru asta se plateste.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro