Sari direct la conținut

webPR: Coreea din inima Bucureștiului, la Art Safari. O expoziție de savurat ca pe un kimchi bun

Smile Media
Coreea din inima Bucureștiului, la Art Safari. O expoziție de savurat ca pe un kimchi bun, Foto: Art Safari
Coreea din inima Bucureștiului, la Art Safari. O expoziție de savurat ca pe un kimchi bun, Foto: Art Safari

​Pe lângă artă valoroasă adusă de la Victoria and Albert Museum din Londra, artă românească semnată de pictorul Ștefan Popescu, artă contemporană, instalații imersive și artă textilă, Art Safari găzduiește în cadrul celei de-a 10 ediții și o expoziție de artă coreeană.

Expoziția „Korean Beauty in Poster Art” este organizată în parteneriat cu Ambasada Republicii Coreea în România și este semnată de Byoung-il Sun, profesor și artist grafic multipremiat din Republica Coreea. Artistul coreean aduce în atenția publicului tânăr o viziune contemporană asupra străvechii culturi coreene, a picturalității alfabetului coreean, dar și a stilului corean de viață.

Arta afișului exprimă „Koreanismul” și încearcă să explice Coreea de astăzi – a Kpop-ului, aromei kimchi și tehnologiei, prin prisma tradițiilor sale culturale. Expoziția a fost însoțită de ateliere de tipografie și caligrafie în luna octombrie, susținute de însuși creatorul afișelor, reputatul artist asiatic Byoung-il Sun.

Am stat de vorbă cu Byoung-il Sun despre arta zilelor noastre, kimchi și NFT-uri.

1. Diferența dintre un afiș și un poster artistic este…

În general, afișele există cu scopul de a transmite mesaje, fie directe sau indirecte. Arta afișului, dimpotrivă, trebuie să conțină elemente estetice. Ar trebui să aibă narațiuni prietenoase și un stil frumos, astfel încât să atragă atenția spectatorilor.

2. Aveți o declarație celebră: „Un poster bun este ca un Kimchi bun”. Ne puteți spune mai multe despre această comparație? Ce face un poster să fie bun și ce face un Kimchi să fie bun?

Kimchi este un fel de mâncare care are la bază diverse ingrediente. Modul în care preparăm Kimchi variază de la regiune la regiune, fiecare cu rețeta ei, dar ce e clar: fiecare ingredient din kimchi se unește în fermentație. Este un proces lung pentru ca toate ingredientele să ajungă la apogeul unei armonizări savuroase. La fel se întâmplă și cu un poster bun. Oferă privitorului o impresie și senzație diferită la fiecare întâlnire, ca și cum hârtia, culorile și obiectele ilustrate în el se îmbină armonios și savuros odată cu timpul. Există chiar un citat într-o poezie coreeană, care spune „Ai o frumusețe înfloritoare, pe măsură ce te privesc devii tot mai frumoasă.”

3. Vă gândiți să lansați o colecție NFT?

Cred că există argumente pro și contra. Dacă lansez o colecție NTF, mai mulți oameni se vor putea bucura de arta mea. Dacă este suficient de profitabil, acest lucru îți permite să sponsorizezi un proiect, o cauză bună în care crezi, care să contribuie la dezvoltarea artei posterului. Acest lucru va accesibiliza arta posterului, iar colecțiile vor fi mult mai numeroase decât înainte. Mă aștept ca NFT să-i facă pe oameni să iubească posterele.

4. Arta în social media, arta în muzee, arta în stradă? Care este cel mai bun loc pentru artă în zilele noastre?

Străzile sunt cele mai bune locuri de expunere. Strada este un loc care generează posibilități infinite. De asemenea, oferă un spațiu deschis unde oamenii pot interacționa. Prefer expozițiile stradale altor tipuri de expoziții, pentru că spectatorii pot interacționa cu lucrările mele.

5. Credeți în puterea simplității. De ce, povestiți-ne mai multe despre viziunea dumneavoastră.

Cu cât este mai simplu, cu atât mai frumos devine. Cu cât este mai gol, cu atât este mai intrigant. Imaginația se naște dintr-o minte limpede. Eu însumi încerc să scap de redundanță și să păstrez lucriurile cât mai simple atunci când lucrez la posterele mele. De fapt, totul începe cu acest process de „golire”, eliberare. Dacă vreți să exprimați ceva la modul cel mai serios, ar trebui să începeți prin „a goli”.

6. Ce putem vedea în expoziția dumneavoastră de la Art Safari?

Trăim era luminii și media reflectate în ecranele digitale. Chiar dacă punctul de plecare al lucrărilor de artă este hârtie tipărită, aceasta va căpăta un nou tip de forme și semnificații atunci când imaginile statice prind viață sub formă de fotografii mobile. Ele pot părea figuri sau modele geometrice. Mai presus de toate, dacă te uiți la lucrarea mea, s-ar putea să descoperi vocalele și consoanele dezintegrate ‘ㅇ’, ‘ㅗ’, ‘ㅈ’, ‘ㅣ’, ‘ㅇ’, ‘ㅇ’, ‘ㅓ’, care reprezintă titlul unui serial coreean Netflix și a câștigătorului Emmy, „Squid Game(오징어게임)”, ca un ochi magic.

Primul capitol este împărțit în două lumi diferite: „Descoperirea materialelor tradiționale” și „Empatia tradițională în materialele zilnice”. Primul capitol este despre descoperirea unor noi semnificații în diverse materiale.

Al doilea capitol vorbește despre efortul meu de a cuprinde tranzițiile Hangul-Simbol-Sens-Imagine. Măreția alfabetului coreean Hangul poate fi găsită în mecanismul eficient al acestei tranziții în simboluri formative. Prin urmare, chiar și străinii care nu cunosc bine Hangul îl pot citi ca un simbol sau îl pot recunoaște ca imagine.

Ultimul capitol este axat pe accentuarea mesajelor mai degrabă decât pe imagini. Diferite simboluri și mesaje au fost încorporate în fiecare afiș pentru a mă asigura că spectatorii se pot concentra asupra poveștilor exprimate în afișe. În timp ce pregăteam acest capitol, am fost profund preocupat de modul în care ar trebui să jonglez cu imaginile pentru a exprima narațiunile.

7. Sunteți și profesor. Aveți sfaturi, recomandări pentru tinerii artiști locali de aici și din întreaga lume?

Aș dori să spun două lucruri: „Joacă-te în imaginația ta” și „Fă-o doar pentru că regretele urmează oricum.” Ca artist, imaginația este un talent foarte important. Un artist ar trebui să-și poată imagina mii de ani de istorie doar după ce a văzut stâlpii prăbușiți ai unei clădiri antice. Imaginația infinită oferă creativitate fără sfârșit. Cred că se poate învăța cel mai mult din procesul de încercare și eroare. Dacă ți-e teamă de eșecuri, de ce nu te gândești la ele ca la practică/antrenamente? Aș vrea să le spun tinerilor artiști că este mai bine să eșuezi decât să nu faci nimic.

Program și bilete Art Safari – ediția a X-a

Art Safari, cel mai important eveniment dedicat artei din România, are loc în Palatul Dacia-România (Muzeul Municipiului București) din strada Lipscani, în perioada 23 septembrie – 11 decembrie. Ediția aniversară Art Safari aduce o dublă premieră: prima expoziție din țară, dar și din Europa de Est, cu opere extrem de valoroase din colecția muzeului Victoria and Albert, Londra. Aceasta este, de altfel, cea mai valoroasă expoziție aflată acum în România.

În Pavilionul Românesc, sunt expuși trei artiști reprezentând generații și stiluri diferite: Ștefan Popescu (1872-1948) – unul dintre cei mai importanți pictori interbelici, dar și un mare călător-explorator, Lilian Theil – o artistă nonconformistă născută în 1932, care lucrează într-o tehnică textilă proprie compoziții multicolore despre adevăruri universale, dar și Mihai Mureșan – artist original al noii generații a Școlii de la Cluj.

Art Safari poate fi vizitat de joi până duminică, în Palatul Dacia-România, din Centrul Vechi al Bucureștiului (str. Lipscani, nr. 18-20), în intervalul 12.00-21:00. În fiecare vineri și sâmbătă, se organizează Night Tours, între 22:00 și 1:00, experiențe de vizitare speciale, ce cuprind ghidaj în expoziție, pe tonuri de muzică live și sunet de prosecco. De asemenea, Art Safari oferă și vizite ghidate tematice de zi, inclusiv în limba engleză și franceză. Biletele pot fi achiziționate pe site-ul Art Safari, dar și la fața locului.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro