Sari direct la conținut

webPR: INTERVIU Razvan Ioan Dinca, directorul Operei Nationale, despre investitia de opt milioane de euro in Teatrul de Opereta Ion Dacian: Se deschide un spatiu pentru spectacole de vis

Razvan Ioan Dinca, Foto: Arhiva personala
Razvan Ioan Dinca, Foto: Arhiva personala

Teatrul de Opereta si Musical ,,Ion Dacian” are incepand de sambata propria „casa” in urma unei investitii de peste opt milioane de euro. Cladirea are 7500 de metri patrati utili si adaposteste un amfiteatru cu 550 de locuri, spatii de repetitii, de depozitare, ateliere de intretinere, foaiere pentru spectatori, o cafenea, un spatiu pentru copii si unul pentru o librarie. „Cu o scena generoasa ce le permite artistilor sa joace pe o suprafata de pana la 14 metri si totul computerizat putem realiza spectacole pe care in mod normal doar vizesi sa le faci, asa cum este „Fantoma de la Opera”, declara Razvan Ioan Dinca, directorul Operei Nationale.

Noul sediu al Teatrului de Opereta si Musical ,,Ion Dacian” este amplasat in Bulevardul Octavian Goga nr. 1, la intersectia a trei mari bulevarde si in imediata apropiere a Bibliotecii Nationale a Romaniei.

Noua cladire a Operetei are un aspect ultramodern, atipic pentru un teatru existent pe meleagurile noastre. Ce v-a determinat sa optati pentru acest tip de arhitectura?

Razvan Ioan Dinca: Am pornit din interior spre exterior, adica am incercat sa acoperim nevoile pe care le are un teatru de acest gen si, in urma acestui aspect, arhitectii care au proiectat cladirea au considerat ca rezulta un astfel de concept. Desigur ca el se datoreaza si incercarii de a se incadra in arhitectura urbana a zonei, pentru ca majoritatea cladirilor din aceasta zona sunt din sticla si metal si am incercat oarecum, sau mai degraba arhitectii au incercat sa se adapteze acestei imagini a orasului. Totodata, noi am pornit initial in a construi un spatiu provizoriu pentru Opereta, mai apoi, cu ajutorul lui Dumnezeu si a incercarilor noastre de a face cat mai bine acest lucru, s-a ajuns pana la urma la o cladire definitiva, o cladire care sa poata sa functioneze cu o garantie de 50 ani. Prin urmare, spatiul nu a fost gandit de la inceput sa ramana pe veci al Bucurestiului. Intre timp insa a iesit o cladire moderna, contemporana, al carui aspect exterior se va imbunatati incetul cu incetul prin alaturarea unor elemente urbane in jurul sau. Se va sistematiza intreg parcul, toata legatura cu Dambovita, impreuna cu Primaria sectorului 3 si probabil si cu Primaria Capitalei vom face in asa fel incat spatiul acesta sa insemne mai mult din punct de vedere vizual, si nu numai, decat este acum.

Una dintre marile probleme ale salilor destinate artelor spectacolului musical din Bucuresti este acustica. Cum se prezinta noua sala de spectacol a Operetei?

Razvan Ioan Dinca: Sala a fost gandita pentru a indeplini in acest sens doua functii: acustica naturala si acustica amplificata, cele doua functii fiind generate de cele doua tipuri de spectacole pe care noi le realizam in cadrul institutiei, si anume opereta si musical. In cadrul spectacolului de opereta, muzica trebuie sa fie live, deci trebuie sa fie neamplificata, trebuie sa fie acustica naturala. Iar in ceea ce priveste spectacolul musical, el este amplificat. Este foarte greu sa faci o sala care sa indeplineasca simultan ambele functii. In mod normal, musicalurile se fac in teatre care le sunt destinate; la Londra, de exemplu, sunt teatre construite numai pentru musicaluri sau adaptate de asa natura incat sa joace in acest fel. Noi incercand sa indeplinim ambele functii am obtinut pentru fiecare elemente care sunt de buna calitate, adica reusim si o amplificare buna si in acelasi timp o acustica naturala, fara sa fie nevoie de un anumit tip de sonorizare suplimentara a scenei. S-a realizat un studiu acustic care a rezultat in baza unor calcule si care s-a repercutat mai apoi in stabilirea unghiurilor prin care circula sunetul, a texturilor materialelor, a fosei care a fost gandita in asa fel incat sa acopere aceasta necesitate dubla.

La cat se ridica investitia? Este o suma care acopera toate necesitatile unui spatiu cultural, atat din punct de vedere al spectatorilor, cat si al artistilor si al personalului tehnic?

Razvan Ioan Dinca: Investitia este de opt milioane de euro plus TVA, in conditiile in care sunt 7.500 de metri patrati utili, ceea ce inseamna un pret de cost de aproximativ 1.000 de euro/metru patrat. Este un cost extrem de mic pentru un teatru, dar noi, din pacate, am plecat initial de la ideea de a face o constructie provizorie, iar mai apoi am ajuns sa facem una definitiva, dar la pretul uneia provizorii.

In ceea ce priveste spatiul in sine, lipsesc doua lucruri care au fost gandite din start sa lipseasca: depozitele si, respectiv, atelierele. Acum cand Teatrul de Opereta si Musical „Ion Dacian” este o companie a Operei Nationale Bucuresti, atelierele, adica acele compartimente unde se lucreaza pentru constructia decorurilor, respectiv a costumelor, sunt reunite, deci nu mai este cazul ca Opereta sa aiba alte ateliere proprii decat cele de intretinere, care exista in acel spatiu. Iar in ceea ce priveste depozitele, n-am considerat necesar ca in centrul Bucurestiului sa adaugam depozite in care sa punem decoruri supradimensionate cu care se joaca o data la sase luni, ci preferam sa facem acest lucru mutandu-le in depozite de la marginea Bucurestiului pentru a nu ocupa spatiul vital din centrul Capitalei cu depozitarea. Totodata, acest lucru vorbeste si despre un mod de a constitui o stagiune, pentru ca noi gandim spectacolele, cum este acum „Fantoma de la Opera” de exemplu care se joaca in serii, cate patru, cinci, sase reprezentatii una dupa alta, apoi acest decor pleaca la depozit, vin alte decoruri pentru spectacole care ii iau locul. Asa functioneaza un teatru modern. Eu nu stiu daca e neaparat extraordinar de bine sau nu, dar functionalitatea asa ne cere.

Exista spatii de repetitii atat pentru balet, cat si pentru repetitiile generale, spatii de repetitii pentru cor, pentru orchestra, pentru solisti, exista spatii de depozitare pentru spectacolele curente, exista ateliere de intretinere, exista doua foaiere pentru spectatori, unul la parter si altul la etaj, un spatiu de tip cafenea, un spatiu mic pentru librarie, un spatiu pentru copii, exista 550 de locuri in sala, un amfiteatru cu o vizibilitate foarte buna, din orice parte a acestei sali se vede la fel de bine, nu exista locuri privilegiate sau neprivilegiate in acest sens. Ce lipseste, si nu a facut parte din aceasta investitie, este dotarea. Adica, in prezent, noi folosim dotari ale fostului Teatru de Opereta, unele dintre ele mult prea utilizate, dar incercam acum sa obtinem finantare pentru dotarea Teatrului de Opereta si Musical.

Lucrurile care nu s-au intamplat sunt cele care le-am mentionat la inceputul acestui interviu si anume sistematizarea terenului din jurul cladirii care urmeaza sa se intample in prima parte a acestui an.

Ati declarat la un moment dat ca noul teatru este mai mult decat o sala de spectacole. Ce alt gen de activitati intentionati sa desfasurati?

Razvan Ioan Dinca: Cred ca atunci am vrut sa spun ca nu vrem doar sa punctam faptul ca s-a construit o cladire, ci ca se deschide un teatru. Se deschide un spatiu pentru spectacole, un spatiu destinat in mod special felului in care gandim noi sa facem spectacole, cu o scena generoasa, o scena ce poate permite artistilor sa joace pe o suprafata de 11 metri deschidere pana la 14 metri, cu o adancime de 20 de metri, cu doua turnante, totul computerizat, si astfel sa putem realiza spectacole pe care in mod normal doar visezi sa le faci, asa cum este ,,Fantoma de la Opera”, spectacol al carui decor va functiona intr-un mod specific musicalului, cu schimbari rapide, cu intoarceri rapide, este deci gandit ca un spatiu cu functie de teatru, nu pur si simplu ca o cladire. Bineinteles ca, asa cum facem si la Opera Nationala Bucuresti, incercam sa oferim si alte posibilitati de petrecere a timpului liber, conexe a ceea ce se intampla in sala de spectacole, si ma refer aici la o cafenea deschisa non-stop pentru ca oamenii sa poata veni acolo si sa ia contact cu ceea ce noi facem si in timpul zilei sau la spectacolele desfasurate in foaierul Operetei sau la Atelierele pentru copii, desfasurate in spatiul special creat pentru ei. Aceste lucruri contribuie pana la urma la chemarea publicului spectator pentru a vedea spectacolul in sine.

Biletele la „Fantoma de la Opera”, premiera cu care veti inaugura noul sediu, s-au vandut in doar cateva ore pentru toate cele patru reprezentatii din luna ianuarie. Ce alte premiere pregatiti pana la sfarsitul stagiunii si ce alte spectacole va putea urmari publicul la Opereta in perioada urmatoare?

Razvan Ioan Dinca: Pana la sfarsitul stagiunii nu pregatim nicio alta premiera pentru ca noi suntem dupa o pauza de mai bine de doi ani in care am facut un amplu turneu national, am umblat cu cortul din oras in oras, spectacolele noastre n-au putut fi jucate integral, a trebuit sa facem tot felul de selectii, fel de fel de adaptari. Este necesar ca acum, dupa ce inauguram sediul, sa jucam din nou toate spectacolele care au facut parte din repertoriul trecut al Operetei, ceea ce inseamna pe de-o parte repetitii foarte multe, pe de alta parte rearanjari, readaptari ale decorurilor in noua scena, dar si completarea distributiilor din spectacolele acestea. Multi dintre dansatorii care performau in musicaluri au plecat sau nu mai activeaza, prin urmare trebuia, si am si facut de altfel, un casting prin care am completat astfel trupa de balet a Operetei si am reintregit distributiile pentru aceste productii. Pentru spectacolele de Opereta vom incepe repetitiile in curand, practic noi remontam acele spectacole care nu s-au mai jucat de atata vreme, deci se poate considera ca premiera va fi fiecare din aceste reprezentatii pentru ca nu s-au mai jucat in mod integral de peste doi ani si jumatate.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro