Zeci de tineri au participat la workshop-ul antreprenorilor, în cadrul Romanian Creative Week. Lecții de business, juridice sau despre proprietatea intelectuală, susținute de experți români și de specialiști ai Uniunii Europene
Anul acesta, la Romanian Creative Week, sunt încurajate noile talente pe drumul lor spre a deveni antreprenori de succes, prin intermediul unui atelier de educație financiară și antreprenorială, care a avut loc joi, 25 mai, la Palatul Culturii din Iași. Intitulat Becoming an Entrepreneur, workshop-ul susținut de UniCredit Bank și-a propus să îi ajute pe cei care își doresc să devină antreprenori să-și transforme ideile de afaceri într-un business cu ajutorul unor reputați profesioniști din domenii precum: financiar-bancar, juridic, marketing și comunicare.
Din programul workshopului a făcut parte și o intervenție online a Liviei Ionașcu, Intellectual Propriety Specialist în cadrul European Union Intellectual Propriety Office (EUIPO), agenție a Uniunii Europene, care le-a explicat celor câteva zeci de tineri antreprenori prezenți care sunt drepturile de proprietate intelectuală și toate elementele utile pe care ei trebuie să le cunoască pentru a-și dezvolta branduri sigure și de succes.
„Mă bucur că a fost introdusă în acest workshop pe tema proprietății intelectuale, chiar înainte de celelalte subiecte care vizează dezvoltarea unei afaceri și a unui plan de afaceri, pentru că e foarte important ca tinerele afaceri să țină cont de aspectele ce privesc proprietatea intelectuală. Eu am încercat să prezint, în cadrul acestui workshop, motivele pentru care trebuie luate în considerare drepturile de proprietate intelectuală și care sunt acestea și ce ajutoare de finanțare avem la Oficiul nostru, adică posibilități de finanțare care există la nivelul Uniunii Europene”, a spus Livia Ionașcu.
La workshop au participat câteva zeci de tineri antreprenori care au ascultat cu mare atenție sfaturile și lecțiile specialiștilor pentru construirea nu numai a unei afaceri, ci și a unui brand de succes. Vlad Gavrilaș este designer și fondator al unei companii proprii, pe care a înființat-o în urmă cu trei ani. Spune că a aflat de pe rețelele sociale despre acest workshop, din care a învățat strategii care îi vor fi utile în consolidarea afacerii și brandului:
„Știam de Romanian Creative Week, așa că mi-a fost destul de simplu să aflu de acest workshop de pe rețelele de socializare. Pot să spun că acest workshop este cu adevărat util și m-a interest cu precădere partea legată de drepturile de proprietate intelectuală, pentru că e important să-și securizezi brandul. În mare măsură pot spune că acest workshop este important pentru noi, cei care ne aflăm la începutul drumului în afaceri.” – a mărturisit Vlad Gavrilaș.
Workshopul Becoming an Entrepreneur a fost susținut de UniCredit Bank. Instituția bancară s-a implicat în acest demers de sprijin al tinerilor antreprenori, pentru că și-a luat în serios rolul social. Și astfel, sprijinind tinerele afaceri, UniCredit Bank își propune să se implice activ în dezvoltarea comunității locale.
„Programul Becoming an Entrepreneur a ajuns la ediția a doua și mă bucur foarte mult că interesul a crescut față de anul trecut, prin numărul foarte mare de participanți. Chiar ne-am gândit, la un moment dat, să oprim înscrierile, pentru că ne puneam problema că nu o să mai putem face față interesului din zona aceasta. Credem că rolul unei bănci, în afară de acela de a oferi finanțare, este și acela de a sprijini financiar afacerile aflate la început de drum. Și ne-am asumat acest rol în cadrul RCW, pentru că vedem că el dă roade.
Sunt specialiști din toate domeniile care le povestesc tinerilor antreprenori din experiența lor, care le spun cum ar trebui să își construiască brandu-uri sănătoase și, mai ales, ce greșeli să nu facă. Că peste tot poți citi ce trebuie să faci ca să fii un antreprenor de succes, dar sunt puțini cei care îți împărtășesc din greșelile lor. Credem că e un proiect de mare folos.” – spus Anca Ungureanu, Director de Identitate & Comunicare la UniCredit Bank.
Livia Ionașcu, Intellectual Propriety Specialist în cadrul EUIPO, despre beneficiile-cheie pe care le oferă protecția proprietății intelectuale pentru creatori – INTERVIU
Romanian Creative Week: De ce este important să discutăm despre proprietate intelectuală în contextul evenimentului Romanian Creative Week, organizat la Iași, și care la cea de-a treia ediție, cea din acest an, a cuprins peste 100 de evenimente, la care au participat peste 1.000 de creativi?
Livia Ionașcu: În ultimii ani, România dă tonul creativ în Europa Centrală și de Est (ECE), oferind minți foarte talentate, care aduc o nouă notă de creativitate și prospețime.
Romanian Creative Week (RCW) este cel mai mare eveniment de acest gen din România și din Europa în ceea ce privește industriile creative pe care le reunește (11). De fapt, formatul acestui eveniment dovedește și pune în valoare spiritul creativ și inovator românesc.
Prin urmare, este o mare oportunitate pentru noi, ca Oficiu al Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), să fim prezenți la acest eveniment și să explicăm unui număr atât de mare de creatori importanța proprietății intelectuale (PI) pentru viața și afacerea lor. Prin inițiativa Ideas Powered, promovăm creativitatea, inovarea, antreprenoriatul și angajamentul digital responsabil în rândul tinerilor europeni, al întreprinderilor, iar Romanian Creative Week este mediul perfect pentru a face acest lucru.
Creativii români au deja un spirit antreprenorial destul de dezvoltat și mulți sunt conștienți de importanța protejării proprietății lor intelectuale. Prin urmare, rolul nostru nu a fost doar de a crește gradul de conștientizare legat de importanța PI, ci putem să le oferim cunoștințe concrete despre PI, să îi ajutăm să folosească PI și să îi sprijinim în aplicarea drepturilor lor atât sub formă de consultanță, cât si din punct de vedere financiar, pentru a-și proteja PI.
De ce ar trebui să se preocupe creatorii de protejarea proprietății lor intelectuale? Ce beneficii directe le aduce acest lucru?
După cum s-a menționat în cadrul workshopului „Becoming an entrepreneur”, principalele motive pentru care IMM-urile înregistrează drepturile de PI sunt faptul că acestea ajută la prevenirea copierii de către alții a soluțiilor, produselor sau serviciilor lor (66%), urmate de creșterea valorii și imaginii companiei lor (65%), o garanție pentru o mai bună securitate juridică (63%) și oferă perspective de afaceri mai bune pe termen lung (48%), după cum reiese din 2022 SME Scoreboard privind proprietatea intelectuală publicat de EUIPO.
De asemenea, neînțelegerea diferențelor dintre diferitele drepturi de proprietate intelectuală va însemna deseori că nu vei dispune de tipul corect de protecție pentru unele dintre cele mai valoroase active ale afacerii tale.
Pentru ca publicul larg să înțeleagă mai ușor, voi explica cinci beneficii-cheie pe care le oferă protecția proprietății intelectuale pentru creatori:
- Protejarea rezultatelor activității întreprinderii/antreprenorului. Înregistrarea proprietății intelectuale protejează invențiile, desenele, logo-urile și mărcile de a fi copiate sau utilizate de alții fără permisiunea dumneavoastră. Acest lucru poate oferi micii dvs. afaceri un avantaj competitiv și îi poate împiedica pe alții să beneficieze de pe urma muncii și investițiilor dvs.
- Îmbunătățirea valorii brandului afacerii dumneavoastră. Protecția proprietății intelectuale vă poate ajuta să vă construiți și să vă îmbunătățiți valoarea mărcii, prin utilizarea exclusivă a numelui, a logo-ului sau a sloganului dumneavoastră. Acest lucru poate contribui la crearea unei notorietăți a mărcii și a unei bune reputații în rândul clienților, ceea ce poate crește vânzările și profitabilitatea.
- Venituri suplimentare potențiale. Licențierea sau francizarea creațiilor dumneavoastră poate genera venituri. Licențierea permite altora să vă folosească proprietatea intelectuală în schimbul unei taxe, în timp ce franciza permite altora să vă folosească modelul de afaceri, marca și proprietatea intelectuală în schimbul unei taxe și a unor redevențe continue.
- Atragerea de investitori. Protejarea drepturilor de proprietate intelectuală poate face, de asemenea, ca mica dvs. afacere să devină mai atractivă pentru potențialii investitori sau parteneri, oferind siguranță și exclusivitate pentru creațiile dvs.
- Asigurarea protecției juridice împotriva încălcărilor drepturilor de PI. Protecția proprietății intelectuale poate, de asemenea, să ofere micii dvs. companii un recurs legal în cazul în care cineva vă încalcă drepturile de proprietate intelectuală. Acest lucru vă poate ajuta să vă impuneți drepturile și să vă protejați afacerea de concurenții care ar putea utiliza un produs/serviciu similar sau care poate crea confuzie.
Care sunt avantajele protejării mărcilor la nivelul UE, la EUIPO? Și care este diferența dintre protecția mărcilor la nivelul UE și protecția mărcilor la nivel național?
Modul în care alegeți să vă protejați, de exemplu, marca, depinde de nevoile afacerii dumneavoastră.
Să presupunem că doriți protecție doar într-un singur stat membru al UE. Poate că acesta este statul în care vă desfășurați activitatea în prezent sau cel în care doriți să vă desfășurați activitatea comercială. Puteți depune o cerere de înregistrare a mărcii direct la oficiul național de PI relevant. Aceasta este calea națională.
Dacă doriți protecție în mai multe state membre ale UE, în cazul în care doriți să vă extindeți activitatea în Europa, puteți solicita o marcă UE la EUIPO – aceasta este calea europeană. Avantajele înregistrării unei mărci a Uniunii Europene sunt multiple:
- O singură înregistrare – depusă online, într-o singură limbă – este valabilă si vă protejeaza în toate statele membre ale UE.
- Marca UE vă oferă un drept exclusiv în toate statele membre actuale și viitoare ale UE, la un cost rezonabil. O cerere online la EUIPO costă 850 EUR.
- Puteți să vă impuneți marca pe o piață de aproape 500 de milioane de consumatori.
- O marcă UE este valabilă timp de 10 ani. Aceasta poate fi reînnoită la nesfârșit, câte 10 ani pentru fiecare reînnoire.
Sunt desenele și modelele comunitare înregistrate (DMIC) un instrument util împotriva contravenienților în UE si cum este procedura de inregistrare a unui desen sau model comunitar inregistrat?
Designerii au la dispoziție o varietate de mecanisme diferite pentru a proteja designul produsului lor. De exemplu, protecția poate fi realizată prin intermediul legislației privind mărcile, desenele și/sau drepturile de autor, precum și prin legislația privind concurența.
În timp ce fiecare dintre posibilități are avantaje și dezavantaje, drepturile asupra desenelor și modelelor înregistrate pot fi, în multe cazuri, un instrument foarte util împotriva imitatorilor.
Desenul sau modelul comunitar înregistrat (DMIC) este un drept de proprietate intelectuală unitar, valabil în toate cele 27 de state membre ale UE și administrat de EUIPO. Procedura de înregistrare a desenelor și modelelor comunitare înregistrate este rapidă, simplă și accesibilă.
EUIPO verifică doar dacă desenul sau modelul care face obiectul cererii de înregistrare a unui desen sau model comunitar este conform cu definiția desenului sau modelului (de exemplu, un desen sau model comunitar nu ar fi acceptabil pentru fructele proaspete, deoarece acestea nu sunt produse industriale sau artizanale) și dacă acesta conține vreun element care ar putea aduce atingere politicilor publice sau bunelor moravuri (de exemplu, dacă desenul sau modelul conține mesaje rasiste).
Un DMIC este ușor de înregistrat. Există o singură cerere, o singură limbă de redactare și un singur dosar care trebuie gestionat, iar taxa de înregistrare și publicare a unui desen sau model este de 350 EUR pentru protecție, pe o perioadă de cinci ani. De asemenea, înregistrarea DMIC permite depunerea unor cereri pentru depozite multiple (adică includerea într-o singură cerere a mai multor desene sau modele, de exemplu a variațiilor aceluiași desen/model).
Procesul de înregistrare la EUIPO este, de asemenea, foarte rapid. Un certificat de înregistrare poate fi obținut în câteva zile de la depunerea cererii.
Din punct de vedere juridic, cum îi ajută pe creatori înregistrarea unui desen sau model comunitar?
Un desen sau model industrial comunitar înregistrat conferă titularului dreptul exclusiv de a utiliza desenul sau modelul în cadrul activității comerciale și de a împiedica orice terț care nu are consimțământul său să îl utilizeze. Acestuia i se aplică un sistem juridic unic, asigurând o protecție puternică și uniformă în întreaga Uniune Europeană.
Proprietarul unui DMIC poate încerca să își valorifice drepturile prin intermediul unei acțiuni principale sau al unui ordin judecatoresc prelimiar în fața unei instanțe competente în domeniul desenelor sau modelelor comunitare. Deoarece desenele și modelele comunitare sunt valabile în întreaga Uniune Europeană (UE), în anumite circumstanțe, este posibil ca o instanță să acorde o măsură paneuropeană și să împiedice vânzarea ulterioară a produsului contrafăcut oriunde în UE.
În plus, proprietarul unui desen sau model comunitar înregistrat poate, de asemenea, să depună o cerere la autoritatea vamală din unul sau mai multe state membre ale UE, solicitând ca autoritățile vamale să caute și să confiște produsele suspectate de contrafacere care intră sau ies din UE.
Oferă EUIPO finanțare pentru a sprijini IMM-urile în vederea protejării proprietății lor intelectuale?
Pentru a se extinde și a atrage investiții, IMM-urile trebuie să își protejeze activele necorporale. În acest sens, EUIPO pune la dispozitie Fondul pentru IMM-uri „Ideas Powered for business”, un sistem flexibil de granturi conceput pentru a oferi sprijin IMM-urilor stabilite în UE în vederea protejării proprietății lor intelectuale (PI), care este valabil până la 8 decembrie 2023.
Ce tipuri de servicii poate acoperi fondul pentru IMM-uri?
Fondul pentru IMM-uri poate acoperi următoarele servicii:
- Rambursarea a 90% din taxele percepute de țările UE pentru serviciile de scanare a PI.
- Rambursarea a 75% din taxele percepute de oficiile de proprietate intelectuală (inclusiv oficiile naționale de proprietate intelectuală, Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală și Oficiul Benelux pentru Proprietate Intelectuală) pentru înregistrarea mărcilor și a desenelor și modelelor.
- Rambursarea a 50% din taxele percepute de Oficiul Mondial de Proprietate Intelectuală pentru obținerea protecției internaționale a mărcilor și desenelor și modelelor.
Fondul pentru IMM-uri va rambursa, de asemenea, 75% din taxele percepute de oficiile naționale de brevete și de Oficiul European de Brevete pentru înregistrarea brevetelor și 50% din taxele de cerere percepute de Oficiul Comunitar pentru Soiuri de Plante pentru înregistrarea noilor soiuri de plante. Începând cu a doua jumătate a anului 2023, ar putea fi acoperite și costurile aferente consultanței inițiale în materie de executare.
Cererea poate fi depusă de un proprietar, de un angajat sau de un reprezentant extern autorizat care acționează în numele acestuia. Subvențiile sunt acordate IMM-urilor, iar rambursarea este întotdeauna transferată direct în contul bancar al acestora.
Care sunt schimbările preconizate în legislația europeană privind protecția desenelor și modelelor care ar putea fi interesante pentru industria modei?
Creșterea constantă a numărului de cereri de înregistrare a desenelor și modelelor industriale depuse la EUIPO dovedește atât succesul sistemului comunitar de desene și modele industriale, cât și importanța tot mai mare pe care o acordă întreprinderile protecției desenelor și modelelor lor. Cu toate acestea, odată cu avansarea noilor tehnologii, a apărut necesitatea de a moderniza complet cadrul juridic, pentru a-l adapta la era digitală. În plus, a fost necesară remedierea anumitor alte deficiențe care au devenit evidente în timp. Voi menționa câteva dintre modificările propuse recent de Comisia Europeană în pachetul său legislativ, care sunt „orientate către client/creator” și utile pentru toți creatorii.
– Definițiile de „design” și „produs”: Se propune ca aceste definiții să fie actualizate, clarificate și extinse pentru a le face compatibile cu viitorul, având în vedere progresul tehnologic, în special pentru a acoperi noile modele tehnologice, care nu sunt încorporate în produse fizice. Noua definiție a „desenului sau modelului” ar include acum mișcarea, tranziția sau orice alt tip de animație a elementelor care pot contribui la aspectul desenelor sau modelelor, în special cele care nu sunt încorporate într-un obiect fizic. În ceea ce privește un „produs”, noua definiție ar însemna „orice produs industrial sau artizanal, cu excepția programelor pentru calculator, indiferent dacă este încorporat într-un obiect fizic sau se materializează într-o formă digitală”.
Acest lucru ar permite, printre altele, protecția desenelor și modelelor pentru modelele imprimate 3D sau pentru desenele și modelele virtuale din metavers. Noua definiție propusă pentru „produs” ar extinde, de asemenea, lista exemplară de produse prin adăugarea, printre altele, a logo-urilor, a interfețelor grafice cu utilizatorul, a seturilor de articole, a ambalajelor, a aranjamentelor spațiale ale elementelor destinate să formeze, în special, un mediu interior. Acest lucru ar aduce claritate în ceea ce privește produsele care ar putea fi protejate de un drept asupra unui desen sau model industrial.
– Avizul privind desenele și modelele: Se propune ca titularii de desene și modele industriale înregistrate în UE să aibă la dispoziție o notificare privind desenele și modelele industriale, care să le permită să informeze publicul că desenul sau modelul a fost înregistrat. Acest aviz, care constă într-o literă D închisă într-un cerc și afișată pe produsul în care este încorporat sau căruia i se aplică desenul sau modelul, va spori vizibilitatea desenului sau modelului protejat și ar putea speria „copiatorii”.
– Aplicații multiple: Aplicațiile multiple ar trebui să fie posibile indiferent de așa-numita cerință a „unității de clasă”, fără ca acestea să fie limitate la produse din aceeași clasă Locarno. Aceasta este o veste excelentă pentru o întreprindere care proiectează pantofi, îmbrăcăminte, bijuterii și genți, deoarece în viitor ar trebui să poată depune o singură cerere multiplă pentru protecția mai multor desene sau modele, indiferent de clasele Locarno, în timp ce în trecut acestea trebuiau să fie separate pentru fiecare clasă Locarno. Acest lucru ar trebui să permită reducerea costurilor, în special pentru IMM-uri și pentru creatorii individuali, și, de asemenea, să simplifice procesul de depunere a cererilor.
În ce mod beneficiază drepturile de autor creatorii, titularii de drepturi, consumatorii, societatea, economia și cultura în ansamblu?
EUIPO gestionează doar înregistrarea mărcilor UE și a desenelor și modelelor comunitare, dar, de asemenea, sensibilizează publicul cu privire la toate celelalte drepturi de proprietate intelectuală, în special prin intermediul Observatorului European al Încălcărilor Drepturilor de Proprietate Intelectuală. În cadrul acestei activități, am elaborat o serie de întrebări frecvente (FAQ) privind drepturile de autor, care ajută la informarea consumatorilor europeni, de exemplu, cu privire la ceea ce este legal și ceea ce nu este legal atunci când se utilizează pe internet conținut protejat prin drepturi de autor, cum ar fi muzica sau filmele.
Oricine poate deține drepturi de autor asupra operelor pe care le creează. Chiar și crearea unei părți dintr-o operă poate da dreptul la drepturi de autor celui care contribuie la aceasta. În acest fel, orice persoană poate beneficia de creația sa. Dreptul de autor asigură faptul că autorii sunt motivați să creeze și să continue să creeze, titularii de drepturi sunt motivați să difuzeze operele originale astfel create, iar societatea poate progresa prin utilizarea acestor opere și prin adăugarea de noi opere atunci când dreptul de autor expiră sau atunci când este în interesul societății, permițând utilizarea operelor chiar înainte de expirarea dreptului de autor.
Cel mai important, drepturile de autor permit autorilor să își valorifice operele, ceea ce sprijină industria editorială și creativă în ansamblu.
Drepturile de autor pot fi o sursă importantă de venit pentru întreprinderi. Dacă întreprinderea dumneavoastră deține drepturile de autor asupra unei lucrări – de exemplu, un jingle publicitar, un manual tehnic, un vers de cântec sau un articol de revistă – puteți controla modul în care aceasta este utilizată în scopuri comerciale. De exemplu, ați putea percepe taxe de fiecare dată când cineva vă difuzează jingle-ul la radio, vă descarcă manualul de pe internet, copiază versurile cântecelor dumneavoastră sau retipărește articolul din revistă.
EUIPO organizează Premiul DesignEuropa (sau DesignEuropa Awards). Ce ar trebui să știe creativii români despre această competiție?
O dată la doi ani, EUIPO organizează Premiile DesignEuropa, care au ca scop celebrarea excelenței în domeniul designului și al managementului designului în rândul titularilor de desene și modele comunitare înregistrate (DMIC), indiferent dacă aceștia sunt titulari de drepturi individuale, întreprinderi mici sau mari companii.
Premiile DesignEuropa au două categorii care sunt deschise pentru aplicații și nominalizări: Companii mici și emergente și Industrie. Categoria „Lifetime Achievement” este rezervată designerilor cu un volum semnificativ de lucrări, dezvoltate de-a lungul unei cariere, care au avut un impact semnificativ asupra domeniului designului.
Premiile DesignEuropa au devenit un punct de referință în calendarul internațional de design. După trei ediții, acestea se bucură de un palmares semnificativ în ceea ce privește atragerea de participanți de nivel înalt – atât de la firme mari, cât și de la IMM-uri. Pentru cea de-a patra ediție actuală, înscrierile s-au încheiat la 10 martie anul acesta, iar ceremonia de decernare a premiilor va avea loc la Berlin, în septembrie. Așteptăm cu nerăbdare să primim multe aplicații din partea designerilor români la următoarea ediție a Premiilor DesignEuropa. Există cu adevărat mult talent și creativitate în această țară, așa cum se poate vedea în acest eveniment Romanian Creative Week.
DESPRE ROMANIAN CREATIVE WEEK
Aflat la cea de-a treia ediţie, Romanian Creative Week este organizat de Federaţia Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), singura federaţie patronală reprezentativă la nivel naţional ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. Înfiinţată la Iaşi, în 2011, FEPIC a organizat peste 50 de acţiuni de promovare naţională şi internaţională a industriilor creative româneşti. Programul integral al RCW 2023 poate fi accesat aici: https://romaniancreativeweek.ro/program/
Parteneri Strategici: FEPIC, Primăria Municipiului Iași, Palas, Ministerul Culturii, Consiliul Județean Iași, Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” Iași, Colegiul Național Iași, Colegiul „Costache Negruzzi” Iași, Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” Iași, Colegiul Național „Emil Racoviță” Iași, Uniunea Artiștilor Plastici din România – Filiala Iași.
Parteneri: UniCredit Bank, Iulius Group, glo, Lancome, Philips, Amazon, Voxilily, Vodafone, Mobexpert, Perwoll, Syoss, Banca Transilvania, BMW APAN Motors Iași, Greenfield Copou Residence, Stella Artois, Dorna Medical, Smartwater, Dorna, Printco, Quartz Matrix, Czech In, Madison, Skin, Tribeca, Dentesse.
Parteneri Media: PRO TV, HotNews, Elle, Tiktok, Perfecte.ro, Voyo, Newsweek, Presshub, Wink, Ziarul de Iași, Investigatoria, SunMedia.
RCW Friends: Noir, Prosecco Doc Italian Genio, Italtex Hangers, Promotop, Acaju, AkzoNobel, Savana, APLA, Cafeneaua Piața Unirii, FONTIS, Beer Zone, Happy oameni și natură, Spitalul Clinic Militar de Urgență „Dr. Iacob Czihac” Iași, Tarom.
Parteneriat media