189 de școli au încă WC-ul în curte. Deca: „Nu vom reuși doar de la Ministerul Educației să rezolvăm problema”
Începutul anului școlar 2023-2024 prinde în continuare 189 de școli din România cu WC-urile în curte sau „neconforme”, după cum susține ministrul Educației, Ligia Deca. În ultimul an, în cazul a 62 de școli au fost efectuate lucrări pentru ca grupurile sanitare să fie în interiorul școlii. Ligia Deca anunță că sunt bani pentru acest tip de modernizări, dar spune că Ministerul Educației nu poate rezolva singur problema.
Deca a precizat că cele 189 de școli cu WC în curte se alfă în 148 de unități administrativ-teritoriale.
„În ceea ce privește situația grupurilor sanitare neconforme, pot să vă spun că în ultimul an s-au finalizat lucrările la 62 de unități de învățământ. Deci, pentru 62 de școli nu mai suntem în situația în care grupul sanitar să nu fie în incintă sau să nu fie conform. Conform ultimelor date transmise de către inspectoratele școlare și prefecturi, la acest moment există 189 de unități de învățământ cu grupuri sanitare neconforme, grupate în 148 de unități administrativ-teritoriale”, a spus Ligia Deca, vineri, după ședința de Guvern, la două zile distanță de la începerea anului școlar 2023-2024.
Ministerul Educației are bani pentru modernizări
Ligia Deca a precizat, în același context, că ministerul pe care îl conduce va oferi peste 14,5 milioane de lei pentru ca 159 de școli să aibă toalete conforme.
„La data de 25 august Ministerul Educației a și pus în dezbatere publică un proiect de Hotărâre de Guvern privind repartizarea sumelor necesare pentru a se efectua lucrări. Practic, se alocă peste 14,5 milioane de lei pentru a rezolva situația în 159 de unități de învățământ. Pentru restul, de aproximativ 30 de unități de învățământ, am solicitat deja Ministerului de Finanțe o linie suplimentară bugetară la rectificare”, susține ministrul Educației.
Întrebată de jurnaliști de ce nu au fost găsite soluții până acum pentru cele 189 de școli aflate în această situație, Ligia Deca a susținut că soluții au fost găsite, însă pentru cele 62 de școli care au fost modernizate în ultimul an.
- „S-au găsit soluții, pentru că 62 de școli au rezolvat această problemă. Rețeaua școlară este în evoluție, mai fuzionează sau se mai despart, în funcție de nevoile locale. Această centralizare se cere periodic, pentru a avea ultima situație în acest sens. Atunci când elaborăm proiectele de hotărâri de guvern pentru alocarea fondurilor mergem pe ultima cifră venită din centralizare, este normal să avem o situație la zi.
- Dacă ne uităm la ultimii ani, vedem că de la peste 2.000 de unități de învățământ aflate în această situație, acum câțiva ani, am ajuns la o cifră de sub 200.
- Cred că evoluția este una pozitivă. Sperăm ca, în cel mai scurt timp, să nu mai avem aceeași situație, notând, de asemenea, că multe dintre școlile care se află în această situație se află în unități administrativ-teritoriale care nu au la rândul lor canalizare, apă curentă și așa mai departe”, a declarat ministrul Educației.
„Avem nevoie de colaborare cu autoritățile locale”
Ligia Deca a explicat și că în unele școli se fac și alt tip de lucrări, deci trebuie obținute de către autorități și alte tipuri de finanțări.
„Există mai multe probleme, unele care țin de natura lucrărilor. În unele cazuri nu vorbim doar despre a realiza lucrările pentru a aduce grupurile sanitare în incintă, este vorba și despre lucrări de consolidare, care au nevoie de alte tipuri de fonduri și alte tipuri de avize. În acest caz, lucrările sunt mai complexe și atunci administrația publică locală trebuie să identifice resurse. Încercăm să găsim o soluție în acest sens împreună cu colegii de la Ministerul Dezvoltării, pentru niște programe de finanțare unificate. Să nu aplice pentru două surse de finanțare pentru consolidări clădire principală și pentru a rezolva problema grupurilor sanitare neconforme”, a explicat Deca.
Ea susține că Ministerul Educației nu poate rezolva problema de unul singur, întrucât trebuie să existe o colaborare cu autoritățile locale.
„O altă chestiune ține de capacitatea efectivă a administrației publice locale. Cum administrația publică locală are în administrare clădirile, vă dați seama că ei sunt cei care trebuie să realizeze toate procedurile, inclusiv achiziția publică. Suntem în dialog, încercăm să mobilizăm autoritățile publice locale. De altfel, Ministerul Educației a avut în fiecare an în buget fonduri disponibile în acest sens. Este o muncă de echipă, deci nu vom reuși doar de la Ministerul Educației să rezolvăm problema, avem nevoie de colaborare cu autoritățile locale”, a mai spus Deca.
În urmă cu aproximativ două săptămâni, purtătorul de cuvânt al PNL, Ionuț Stroe, declara că 180 de școli se mai află cu toaleta în curte.
Câte școli cu toalete în curte mai are România. „Există o foarte mare diferență
România, țara școlilor cu toalete în curte
În urmă cu un an, ministrul Educației de la acea vreme, Sorin Cîmpeanu, era de părere că problema școlilor cu toaletă în curte este „exagerată”.
- Este o problema exagerată și este legată de foarte multe ori de calitatea educației. E o problemă importantă, trebuie rezolvată, dar trebuie să înțelegem că nu are legătură toaleta în curte cu calitatea educației, din moment ce mulți dintre noi am făcut performanță învățând în aceste școli, cred că este o dovadă, dar ea trebuie rezolvată, clar, și va fi rezolvată”, a spus Cîmpeanu în timpul unei ședinte de Guvern din august 2022.
Tot atunci, Sorin Cîmpeanu a spus că are „încredere că în doi ani nu va mai exista nicio școală în România” cu toalete în curte.
În toamna lui 2020, ministrul Educației de la acea vreme, Monica Anisie, spunea că la deschiderea anului şcolar 2020-2021 peste 800 de şcoli – unităţi de învăţământ cu personalitate juridică sau structuri ale acestora – aveau toalete în curte. Anisie făcea un apel către primari să se „implice şi să ajute şcoala”.
În aprilie 2017, în România erau 2.219 de unități de învățământ cu toalete în curte, după cum informau la acea vreme reprezentanții Ministerului Educației.
Foto: Dreamstime.com
Citește și: