Sari direct la conținut

2008-2012: Romania a ratat 225 de milioane de euro din vanzarea certificatelor de emisii poluante

Romania trebuie sa reduca emisiile de gaze poluante cu 20,7%, a stabilit Comisia Europeana, pentru perioada 2008-2012 . Aceasta va impiedica tara noastra sa vanda certificate de emisii asa cum isi propusese initial. Diferenta dintre cota pe care a propus-o Guvernul roman si cea decisa de Comisia Europeana, de 15 milioane de certificate pe an, ne-ar fi adus 225 de milioane de euro, pentru investitii in tehnologii de mediu. O reducere a cotei de emisii de gaze poluante se asteapta si pentru perioada 2013-2020, insa PIB-ul redus si proiectele de dezvoltare economica a tarii ne-ar putea aduce o suplimentare a cotelor.

„Un certificat, echivalent cu o tona de gaz, acum, se tranzactioneaza pe piata cu 15-16 euro. Dar este vorba de o bursa: a costat si 26 de euro/tona. Nu cred ca agentii economici vor mai avea posibilitatea sa vanda, dimpotriva, cred ca unii dintre ei, sa isi poata acoperi cota vor trebui sa cumpere certificate. Si apoi trebuie sa stim si rezerva pe care o are Guvernul: era o rezerva de 15 milioane pe an. Sa vedem daca va ramane aceeasi sau va fi si ea redusa”, a declarat pentru HotNews.ro Sulfina Barbu, fostul ministru al Mediului.

Ea spune ca Romania a pierdut peste 15 milioane de certificate de emisii de gaze cu efect de sera, pe care le-ar putea castiga numai printr-un proces. „Pot sa va spun cu siguranta ca n-o sa se schimbe decizia peste noapte, referitor la ce a aparut in presa „pe surse”: ca s-ar putea aplica o alta alocare. De exemplu, Slovenia care a mers cu o actiune in instanta a renuntat si a ramas cu aceeasi alocare. Nu s-a modificat nimic. Intr-un an de zile, cel mai devreme, am avea o decizie a Curtii Europene de Justitie. Ce argumente poti aduce in plus in proces, pe care nu le-ai adus in momentul in care ai prezentat spre evaluare Planul National de Alocare?”, a mai spus Barbu

Noi reduceri de cote ale emisiilor de gaze poluante, intre 2013-2020

Ministrul Mediului, Attila Korodi a declarat ca, pentru peroiada 2013-2020, la nivelul Uniunii Europene, s-a decis ca o sa fie inca o scadere generala a cotelor de poluare de 20% . „Sau, daca si celelalte tari din jucatorii mondiali se raliaza, atunci se va ajunge la o scadere de 30% fata de tintele actuale. In cazul acesta, Romania va intra cu celelalte tari europene intr-un proces de reducere a emisiilor continue. Cat va fi exact, inca nu stim: Comisia Europeana va incerca sa ne prezinte o varianta care sa ia in considerare pentru fiecare membru caracteristicile locale, de dezvoltare economica si in functie de capacitatea de reducere, dar nu stim exact care vor fi cotele”, a declarat pentru HotNews, Attila Korodi.

De asemenea, Proiectul Comisiei Europene privind reducerea emisiilor poluante, obtinut de HotNews.ro, care urmeaza sa fie discutat miercuri in Colegiul Comisarilor si prezentat Parlamentului European, prevede ca statele cu un PIB/locuitor mai scazut si cu asteptari de crestere economica mai mari sa creasca nivelul emisiilor poluante fata de nivelul din 2005 (documentul atasat). Printre aceste state se afla si Romania, care va obtine o suplimentare a cotelor, potrivit unor surse convergente de la Bruxelles si Bucuresti.

Cota se negociaza pana in ultima clipa

Nivelul de emisii stabilit pentru Romania nu a fost insa precizat, intrucat se negociaza pana in ultimul moment, la fel cum se intampla si in cazul celorlalte state, au spus sursele citate. Documentul Comisiei Europene prevede urmatoarele masuri pentru a se atinge scopul reducerii cu 20% a emisiilor poluante pana in 2020:

2005, anul de referinta: Cotele individuale pentru statele membre trebuie determinate in functie de nivelul emisiilor din 2005, cand a avut loc ultima evaluare a nivelului emisiilor poluante.

Solidaritate: Cotele statelor membre UE sunt stabilite in functie PIB/locuitor. „Statele membre care au un nivel scazut al PIB/locuitor si, prin urmare, asteptari ridicate de crestere economica pot suplimenta emisiile poluante fata de nivelul din 2005”, arata documentul CE. Totusi, „statele care au un PIB/locuitor relativ ridicat trebuie sa reduca nivelul emisiilor poluante fata de anul 2005”.

Contributie echitabila: Pentru a asigura o contributie echitabila a tuturor statelor membre la atingerea obiectivului de reducere a emisiilor cu 20% pana in 2020, fata de nivelul din 1990, „niciunei tari nu trebuie sa i se ceara o reducere a emisiilor poluante in 2020 cu mai mult de 20% sub nivelul anului 2005, dar niciunei tari nu trebuie sa i se permita cresterea emisiilor poluante in 2020 cu mai mult de 25% fata de nivelul din 2005”.

Flexibilitate: Statele UE vor putea in continuare sa obtina credite pentru finantarea in tari non-UE de proiecte pentru reducerea emisiilor. Creditele obtinute de statele UE pentru astfel de proiecte trebuie insa sa fie limitate la 3% din cota de emisiile poluante alocate statelor respective. Daca nu sunt folosite aceste credite, ele pot fi transferate altui stat membru, mai prevede documentul.

Incalzirea climei, in atentia CE

Presedintele Comisiei Europene Jose Manuel Barroso va prezenta miercuri Parlamentului European – care se reuneste in sesiune la Bruxelles – pachetul „energie si schimbari climatice”. In afara de documentul de revizuire a alocarii cotelor nationale privind emisiile poluante (EU Emissions Trading Scheme, EU-ETS) – cea mai controversata parte a pachetului „energie si schimbari climatice” care va fi discutat miercuri de Comisia Europeana si apoi prezentat Parlamentului European – pachetul legislativ al CE mai cuprinde si propuneri privind energiile regenerabile – inclusiv biocarburanti – precum si o noi reglementari privind ajutoarele de stat pentru proiecte „verzi”.

Comisia va prezenta si o noua modalitate de evitare a incalzirii climatice, aflata in stadiul de cercetare si dezvoltare, si anume captarea si stocarea CO2 (carbon capture and storage – CCS). Aceasta metoda consta in captarea, trasportul si depozitarea dioxidului de carbon in „depozite” subterane se reduce nivelul de CO2 emis in atmosfera. Sistemul este destul de costisitor insa.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro