Sari direct la conținut

Ro-IFF 2012 si-a anuntat castigatorii: Trofeul pentru cel mai bun film a revenit peliculei Piatra tare, regia Georgios Georgopoulos

HotNews.ro

Sâmbătă seara, 6 octombrie, cea de-a opta ediţie a Romania International Film Festival (Ro-IFF), festivalul de film cu buget mic şi filme mari, și-a anunțat câștigătorii la Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române.

Eveniment cinematografic anual dedicat iubitorilor filmelor care nu sunt în general distribuite în circuitul multiplexurilor, Ro-IFF este singurul festival care promovează cineaşti est-europeni din zona Mării Negre (în special prin competiţia CineBlackSea) şi, de asemenea, unicul din România cu o secţiune competiţională rezervată femeilor-regizor (Woman in Cinema). Alte secţiuni importante ale Ro-IFF sunt Focus (program dedicat anul acesta marelui cineast german Rainer Werner Fassbinder, la trei decenii de la moartea acestuia) și 2 x 3 (titluri notabile semnate de doi importanţi regizori europeni contemporani, Judit Elek şi Radu Gabrea).

Potrivit organizatorilor, trofeul Ro-IFF, pentru Cel mai bun film din cadrul competițiilor de lungmetraje (CineBlackSea și Woman in Cinema), i-a revenit filmului Piatra tare / Tungsten (Grecia, 2011), în regia lui Georgios Georgopoulos, din selecția CineBlackSea. Juriul internațional a apreciat că acest film reprezintă „o combinație foarte bună de regie, scenaristică, montaj și actorie excelente”.

Premiul Special al Juriului a fost obținut de Siberia, dragostea mea / Siberia, Monamour (Rusia, 2011), regizat de Slava Ross și selecționat în competiția CineBlackSea. „Acest film ne prezintă viața grea și complicată a oamenilor din Siberia prin imagini de excepție, ce reflectă măreția acelor locuri de o rară frumusețe, într-o poveste bine conturată, cu o regie de excepție, o poveste despre relațiile dintre noua și vechea generație”, și-au motivat opțiunea membrii juriului.

Cel mai bun regizor al competiției CineBlackSea a fost desemnat cineastul azer Murad Ibragimbekov, pentrul filmul său Nu a existat vreodată vreun frate mai bun (I ne bylo lucse brata / There Was Never a Better Brother, coproducție Azerbaidjan-Rusia-Bulgaria, 2011) – „un amestec de vechi și noi tehnici cinematografice, cu imagini frumoase și o linie narativă inedită și creativă”, în opinia juriului internațional. În aceeași secțiune, Premiul Special al Juriului i-a revenit cineastului grec Menelaos Karamaghiolis, pentru filmul său J.A.C.E. (coproducție Grecia-Portugalia-Turcia-Olanda-Republica Macedonia, 2011). Juriul s-a pronunțat astfel: „Filmul are o abordare nouă și unică. Ne arată o problemă actuală și nu prea cunoscută (atât în Grecia, cât și în alte țări europene), vorbind despre prostituție, trafic de copii și trafic de droguri”.

Cel mai bun regizor al competiției Woman in Cinema a fost desemnat cineasta germană Maggie Peren, pentrul filmul ei Culoarea oceanului (Die Farbe des Ozeans / Color of the Ocean, Germania, 2011)

– „un excelent exemplu că femeile pot realiza filme cu subiecte dificile. A avut o poveste puternică, iar aceasta i-a determinat pe toți să mediteze la cei mai puțin fericiți din această lume”, după cum au observat membrii juriului. În aceeași secțiune, Premiul Special al Juriului i-a revenit cineastei americane Caroline von Kühn, pentru filmul ei Precum apa (Like the Water, SUA, 2012), prezentat în premieră internațională în cadrul Ro-IFF. Juriul a observat: „Filmări bine făcute, locații bine alese, roluri bine jucate – o combinație a unui film bine făcut. O poveste bazată pe întâmplări adevărate, o poveste care ne conferă o stare emoțională deosebită și care ne arată ce înseamnă dorul pentru o persoană multiubită, ce a plecat prea repede dintre noi”.

Premiul pentru Cea mai bună actriță i-a revenit interpretei germane, de origine română, Maria Drăguș, pentru rolul principal Adele din filmul, regizat de Emily Atef și selecționat în competiția Woman in Cinema, Ucide-mă (Töte Mich / Tue-moi / Kill Me, coproducție Franţa-Germania-Elveţia, 2012). Juriul internațional și-a motivat astfel decizia: „Maria este o actriță tânără și înzestrată, pe care o așteaptă un viitor minunat. Acest rol a fost foarte greu de interpretat și a necesitat mult curaj și multă automotivare, iar, din fericire, ea a dovedit toate acestea în film”.

Premiul pentru Cel mai bun actor a ajuns la interpretul armean Mikayel Poghosian, pentru rolul principal Gugo din filmul, regizat de Natalya Belyauskene și inclus în competiția CineBlackSea, Dacă am fi toţi (Yet’ye bolory / If Only Everyone, Armenia, 2012). Membrii juriului au afirmat: „Este un film despre trei națiuni – Rusia, Armenia și Azerbaidjan – implicate în același război, în care nici una nu se simte responsabilă. O poveste despre sacrificiu și pierderea celor dragi. Mikayel Poghosian își joacă rolul cu simplitate și calm, având accente dramatice bine dozate și făcându-și personajul credibil”.

Cel mai bun scurtmetraj din competiția Docs & Shorts a fost desemnat filmul Propriul soare (Uzla That Al-Shams / Private Sun, Palestina, 2011), în regia lui Rami Alayan, iar premiul pentru Cel mai bun documentar al aceleiași secțiuni i-a revenit filmului Măreţia omului (Die Größe des Menschen / The Greatness of Man, Germania, 2012), regizat de Jana Richter și Rike Holtz și prezentat de Ro-IFF în premieră internaţională.

Juriul pentru lungmetraje a fost compus din: Kadi Lokk (manager, de origine estoniană, al Festivalului European de Film Independent ÉCU, din acest an partener al Ro-IFF), Narine Lalayan-Kochar (actriță și producătoare de origine armeană) şi Adrian Popovici (regizor, scenarist și producător român). Juriul secțiunii Docs & Shors i-a inclus pe Ruben Kochar (regizor, scenarist și producător originar din Armenia), Pascal Ilie Virgil (regizor, scenarist și operator român) și Dinu Lazăr (operator și fotograf român).

Gala de premiere a Ro-IFF a avut parte și de un moment special. Anul acesta, festivalul a acordat două Trofee de Excelență, pentru întreaga activitate a doi cineaști. Regizoarea maghiară Judit Elek a primit acest trofeu în prima zi a evenimentului, iar sâmbătă seara al doilea trofeu a ajuns, înmânat de Cornelia Paloș, manager Ro-IFF, la Radu Gabrea, regizor cu o bogată și impresionantă activitate în România și Germania și, totodată, „omul care a renunțat la cetățenia germană ca să se reîntoarcă în România și să elaboreze prima lege adevărată din cinematografie”, după cum a afirmat directoarea Ro-IFF.

Gala de premiere a fost urmată de filmul de închidere al festivalului, prezentat în avanpremieră – Toţi copiii Domnului / All God’s Children (coproducţie România-Republica Moldova, 2012). Regizorul, scenaristul și producătorul Adrian Popovici și-a prezentat la final acest cel mai recent film, aplaudat la scenă deschisă de publicul din Sala Union a Cinematecii Române.

Romania International Film Festival se află sub înaltul patronaj al Preşedintelui României, iar cei care fac posibilă această ediţie a Ro-IFF sunt Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, Centrul Naţional al Cinematografiei, Arhiva Naţională de Filme – Cinemateca Română şi Muzeul Naţional al Ţăranului Român (parteneri instituţionali).

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro