Aristoteles Workshop si-a ales castigatorii
Cea de-a șaptea ediție a atelierului de film documentar Aristoteles Workshop (AW), condus de Dan Nuțu, s-a încheiat zilele trecute, la capătul a 30 de zile de cursuri teoretice și filmări pe zi, noapte, arșiță sau ploaie pe dealurile Bucovinei. Premiul pentru cel mai bun documentar de scurtmetraj a fost acordat ex aequo, filmelor „The Bed is Broken” și „The Doge’s Palace” – două povești complet diferite, despre o temă comună: prietenia.
Cu puțin înaintea premierei, cei 12 participanți de anul acesta, strânși la Casa Călin din toate colțurile Europei de Est, migăleau ultimele corecții de culoare, emoționati de ideea că vor debuta în fața unor reprezentanți ai industriei filmului european, organizatori de festivaluri, regizori și critici de film.
Experții Jacques Deschamps și Tania Rakhmanova, doi regizori care au ghidat echipele pe parcursul ultimelor trei săptămâni și au continuat munca regizorilor Rafi Pitts și Jeroen Berkvens din primele două săptămâni de workshop, vorbesc despre aceste emoții: “marea lor provocare a fost aceea de a realiza un film de la zero, într-un loc de care erau complet străini. Dar tocmai această provocare s-a transformat într-un mare beneficiu, pentru că au descoperit un mod cu totul nou de a gândi și construi un film, conștienți că fiecare pas pe care îl fac și fiecare cadru pe care îl trag îi poate costa scump la sfârșit, atunci când vor fi jurizați exact de oamenii cu care speră să lucreze pe viitor“, spune Jacques Deschamps.
Din juriu au făcut parte regizorii Cristi Puiu și Stere Gulea, alături de André de Margerie (directorul departamentului de Relaţii Internaţionale al televiziunii ARTE France) și Treasa O’Brien, producătorul festivalului Open City London Documentary Festival. Premiul presei a fost acordat de Sebastian Eduard (Jurnalul Național), Gabriela Lupu (România Liberă) și Grig Bute (Cațavencii).
“The Doge’s Palace” urmărește povestea unui grup de muncitori CFR care de 25 de ani împart același vagon de dormit, pe care l-au transformat într-o “casă departe de casă”, în ciuda condițiilor spartane pe care le înfruntă zi de zi. Pentru fiecare dintre protagoniști, apartenența la micul grup le oferă mai multă siguranță de sine și împlinire decât propriile familii, pe care le revăd doar ocazional. De aici pornește o solidaritate emoționantă: iarna, cand în vagonul lor temperatura poate scădea la -25 de grade, ei fac cu rândul nopți albe, întreținând focul pentru ca ceilalți să nu degere în somn. A doua zi, străjerul rămâne în pat, iar munca lui este făcută de restul grupului. “The Doge’s Palace” a fost realizat de Julia Groszek (regizor, Polonia), alături de Cristi Moldovan (imagine, România) și Letiția Ștefănescu (montaj, România).
Regizorul Jacques Deschamps menționează: “Faptul că într-un timp atât de scurt ei s-au apropiat așa de mult de un grup de bărbați de 45 de ani, încât aceștia și-au deschis sufletul în fața camerei, este uimitor. Este un film grozav și o compoziție impresionantă.”
Pentru Cristi Puiu, “The Bed is Broken”, cel de-al doilea documentar câștigător, este o combinație între unicitatea locurilor și a oamenilor din Vama și atmosfera filmelor lui Tarkovsky: filmul explorează prietenia dintre doi mici exploratori ce cutreieră ruinele unei mine părăsite, culegând firimiturile de fier vechi ce au scapat “profesioniștilor”. Căutarea lor este îngreunată de lungile pauze de joacă, ce implică geamuri sparte, bătăi cu șipci de lemn și bombardamente cu cataloage vechi, lipsite de poze, dar pline de cuvinte complicate. Inconștienți de pericolul la care se expun, copiii visează cu voce tare la bunătățile pe care și le vor permite odată ce vând “marfa”. Regia aparține Ralucăi Răcean-Gorgos, montajul lui Dan Ștefan Pîrlog, iar imaginea a fost realizată de Ana Maria Vijdea.
Jacques Deschamps: “alegerea Ralucăi, Anei și a lui Dan de a nu menționa locul din care provin copiii, și nici încotro se îndreaptă ei la sfârșitul zilei este o metodă foarte inteligentă de a ne face să medităm asupra cauzelor violenței pe care ei o îmbrățișează cu seninatate.“
“Pink Salon” urmărește încercarea unui tânăr hairstylist de a evada din monotonia mediului rural, acolo unde ideea de distracție alternează între berea consumată în barul de la șosea și jocul “la aparate”. În ciuda insistențelor familiei și amicilor, el își abandonează clientela fidelă din satul Vama și pornește spre Cluj, dornic să realizeze și altceva în afară de coafuri de nuntă, dar mai ales nerăbdător să guste din plăcerea de a ajunge acasă “abia dimineață”. Regia este semnată de Xandra Popescu (România), imaginea de Simona Jerala (Slovenia), iar montajul de Emanuela Iorga (Republica Moldova).
O realizare inedită o reprezintă scurtmetrajul “dOGS”, ce surprinde o parte din viața unei stâne pierdute prin munții Bucovinei, văzute prin ochii câinilor ce păzesc turma de primejdiile pădurii, singura lor răsplată fiind o “dragoste dură” primită de la un stăpân pentru care sunt dispuși în orice clipă să își dea viața. “dOGS” reprezintă munca lui Tudor Botezatu (regizor, România), Vanda Volic (imagine, Croația) și Tereza Adamkova (montaj, Cehia).
Regizoarea/tutorul Tania Rakhmanova consideră că premiera în sine este un prilej de destindere, în comparație cu provocările pe care studenții le-au depășit pe parcursul ultimelor 30 de zile: “În orice alt context, dacă ai cere unui realizator de film să facă un documentar în cinci săptămâni, pornind de la zero, ar râde de tine. Cred că în cazul Aristoteles Workshop contează mult și atmosfera: participanții mănâncă, dorm și lucrează sub același acoperiș, departe de casă, iar asta îi face să fie foarte motivați și să se concentreze doar pe filmul lor și pe modul în care îl pot face mai bun, fără să fie distrași de lumea de afară. Tinerii aceștia sunt la capătul unui adevărat «cantonament» de film. “
”Este un privilegiu de care nu vor avea parte la nicio facultate de film sau program de masterat din lume”, a completat Jacques Deschamps.
Aristoteles Workshop (AW) este un atelier anual de film documentar în care profesioniști ai industriei filmului european îndrumă 12 tineri din Europa Centrală și de Est în crearea propriului documentar de 30 de minute. Anul acesta, pentru a treia dată, AW a avut loc la Vama, în județul Suceava. În perioada 20 august – 23 septembrie, opt participanți din România au lucrat alături de alți cinci colegi din Cehia, Polonia, Slovacia, Republica Moldova și Croația.
Jacques Deschamps este unul dintre cei mai importanți documentariști francezi, absolvent al prestigiosului Institut de înalte studii cinematografice din Franța, est autorr-realizator a 15 filme documentare, printre care La Ville d’Hugo (1987), Le Regardébloui (1988), Canova mutilé (1992), La Victoire de Cézanne (2006), a cinci scurtmetraje și trei lungmetraje de ficțiune: Méfie-toi de l’eau qui dort (1996, premiat la Festivalul de la Veneția), La Fille de son père (2001), Dinle Neyden (Turcia, 2008) și a unei « ficțiuni documentate »: Don Quichotte ou les mésaventures d’un homme en colère (2005). Este profesor la celebra școală de film Fémis, și la Cinédoc (Annecy), Grenoble-Lussas.
Tania Rakhmanova a realizat peste 20 de documentare pe teme istorice și politice, printre care: La prise du pouvoir par Vladimir Poutine, nominalizat la Premiile Emmy, în 2006 (realizat pentru canalul ARTE), The alternative Rock and Roll Years (2003, trei documentare realizate împreună cu Discovery international), Les Aventures du Grand Blond dans le Grand Nord (1990, cu Pierre Richard), coproducție Rusia-Franța 2012, Roms, le premier peuple européen (2011, realizat pentru canalul France 3), nominalizat la Premiul Europa, Oligarques art et argent (2010, realizat pentru France 5 și selectat la Montréal), François Mitterrand, les années du pouvoir ses derniers entretiens (1995, pentru BBC), Yougoslavie, Suicide d’Une Nation Européenne 1990 (BBC).
Despre Aristoteles Workshop
În ultimii 6 ani, filmele produse de AW au fost selecționate și premiate la festivaluri de prestigiu: Cannes, Locarno, Leipzig, Nyon, IDFA Amsterdam, Namur, Montpellier, Sarajevo, Trieste etc. Susținut de Canalul ARTE/France, alături de Centrul Național al Cinematografiei, programul oferă participanţilor un triplu beneficiu: să înveţe, să producă un film şi să fie promovaţi ca cineaști. A șaptea ediție a workshopului intensiv, produs de Dan Nuțu va avea loc la Vama (judeţul Suceava), în Bucovina , la Casa Călin. Programul este susținut de companiile iStyle Bucharest, primul Apple Premium Reseller din România și AVIS Rent a Car.
Pe parcusul celor șase ediţii precedente, trainingul a fost susținut de nume importante din industrie: celebrul regizor iranian Rafi Pitts (ale cărui filme au participat în competițiile festivalurilor de la Berlin, Veneția etc.), Thierry Garrel (fostul şef al Departamentului de Film Documentar al canalului TV ARTE/France), Nino Kirtadze (regizoare de filme documentare, fostă consilieră a preşedintelui georgian şi jurnalist de război), Jennifer Fox (una dintre cele mai controversate și premiate regizoare și producătoare de documentare), documentariștii olandezi John Appel și Jeroun Berkvens, Simon Brook (producător, regizor, membru al Academiei Britanice de Film şi Televiziune), Marijke Rawie (preşedinte ExpertDocs), Michal Bregant (decanul universității FAMU din Praga), Steven Ascher și Jeanne Jordan (documentariști nominalizați la Oscar, premiați la Sundance și câștigători ai premiului Peabody), Martichka Bozhilova (producător AGITPROP, Bulgaria) și commissioning editors de la canalul Arte/France.