Sari direct la conținut

Câte dintre autobuzele, troleibuzele și tramvaiele din București au aer condiționat și ce să eviți ca să nu faci saună

HotNews.ro
Aproape 28 % dintre mijloacele de transport ale Societății de Transport București, programate să iasă pe traseu în luna iulie, nu au aer condiționat, potrivit unui răspuns transmis de STB la solicitarea HotNews.ro. Mai exact, din cele 1.323 de vehicule din parcul STB, au aer condiționat doar 962. Cea mai bună situație este la troleibuze,autobuze, iar cea mai rea la tramvaie.
Tramvai bucurestean, Foto: Adrian Ilincescu/ HotNews.ro
Tramvai bucurestean, Foto: Adrian Ilincescu/ HotNews.ro

„În prezent, sunt programate să iasă în traseu 1323 de vehicule din parcul STB, respectiv: 911 autobuze, 236 tramvaie și 176 troleibuze. Dintre acestea, 719 autobuze, 93 de tramvaie și 150 de troleibuze sunt dotate cu instalații de climatizare”, se arată în răspunsul transmis de Primăria Capitalei la solicitarea HotNews.ro.

În procente, nu au aer condiționat 22% dintre autobuze, 60% dintre tramvaie și 15% dintre troleibuze. Deci, dacă vreți răcoare, e bine să evitați tramvaiele vechi în zilele caniculare.

Vara trecută, 35% dintre mijloacele de transport în comun din parcul circulant nu aveau aer condiționat. Situația s-a îmbunătățit datorită achiziționării celor 100 de tramvaie noi, 100 de troleibuze și 100 de autobuze electrice, o mare parte din ele fiind livrate în ultimul an.

În mijloacele de transport fără aer condiționat este la fel de cald sau chiar mai cald decât afară. Cum temperaturile ajung zilele acestea la 40-41 de grade, acestea se transformă în adevărate saune.

Câte mijloace de transport noi au fost achiziționate de Primăria Capitalei în ultimii ani și cât au costat

Circa 50% din flota STB este modernă în acest moment. Municipalitatea a cumpărat în ultimii 3 ani 100 de tramvaie, 100 de autobuze electrice și 100 de troleibuze, iar până acum au venit și au fost introduse pe traseu 95 de tramvaie noi, 100 de autobuze electrice livrate și 50 introduse în traseu și 78 de troleibuze din lotul de 100 livrat. Dar vara, parcul circulant este mai mic cu 10-20%, asta înseamnă că în toamnă, când toată flota va intra pe traseu, procentul va scădea.

În perioada 2008-2018, Primăria Capitalei nu a cumpărat niciun mijloc de transport nou, deși, cel puțin la tramvaie, situația era dezastruoasă, în traseu fiind tramvaiele făcute în perioada comunistă, cu mici cosmetizări.

Investiții de 2,3 miliarde lei în flota STB în ultimii 5 ani

În 2018-2019, Primăria Capitalei a cumpărat cele 400 de autobuze Otokar pe diesel și 130 de autobuze Mercedes Hibrid. Valoarea contractelor a fost de peste 650 milioane lei fără TVA.

Câte tramvaie noi Astra Imperio au fost livrate până acum

În 2021, Primăria Capitalei a semnat cu Astra Arad un contract de aproape 1 miliard de lei fără TVA pentru furnizarea a 100 de tramvaie noi Imperio.

Dintre acestea, până acum au fost livrate și introduse în trafic 95 de tramvaie, potrivit datelor furnizate de municipalitate. În următoarele luni vor fi introduse și restul de 5.

Tramvaiele Astra Imperio au o capacitate totală de 322 de locuri, dintre care 56 pe scaune, precum și un loc special amenajat în salon pentru fotoliile rulante și landourile pentru copii.

Sunt dotate cu cinci uşi duble, cu sistem antistrivire.

Din punct de vedere al confortului, tramvaiele au următoarele dotări: echipament de climatizare destinat asigurării aerului condiţionat/încălzirii atât în salonul de călători, cât și la postul de conducere, salonul iluminat în tehnologie LED, sistem de informare vizuală și auditivă în tehnologie LED/LCD, afișaje de traseu exterioare și indicatoare pentru avizare stații cu LED-uri, monitoare extrawide pentru afișarea traseului și a stațiilor, precum și WIFI gratuit pentru călători.

Noile troleibuze Solaris Trollino

În decembrie 2022, Primăria Capitalei a semnat contractul pentru achiziția a 100 de troleibuze noi de la firma Solaris, valoarea achiziției fiind de 290 milioane lei plus TVA.

Dintre acestea, până acum au fost introduse pe traseu 78, restul au venit și sunt în curs de a fi introduse pe traseu.

Troleibuz STB Solaris Trollino în București, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Troleibuz STB Solaris Trollino în București, Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei

Troleibuzele Solaris Trollino 12 sunt din gama de 12 m lungime, au podeaua complet coborâtă, spațiu destinat cărucioarelor pentru persoane cu dizabilități, sunt dotate cu computer de gestiune management vehicul cu funcții GPS, sistem de informare audio-video, aer condiționat și au o autonomie minimă pe baterii de 20 de km.

Autonomia pe baterii de circa 20 de kilometri permite ca STB să le folosească și pe trasee unde nu există o acoperire completă cu fir de curent pe deasupra șoselei.

Autobuzele electrice chinezești Granton

În 2023, Primăria Capitalei a semnat un contract în valoare de 290 milioane lei cu asocierea BMC Trucks & Bus SRL pentru achiziția a 100 de autobuze electrice.

Autobuzele sunt modele Granton produse în China de ZTE Smart Auto, cu componente importate în mare parte din Europa, potrivit directorului BMC Trucks & Bus SRL.

Autobuzele model Granton GTZ6129BEVR au o lungime de 12 metri, au o podea complet coborâtă și pot transporta până la 80 de persoane, cu 30 de locuri, 2 scaune rabatabile și un loc pentru persoanele cu handicap.

Autobuzul are un motor electric de 195KW și o baterie litiu-ion-fosfat cu o capacitate totală de 374,65 kilowați-oră. Încărcarea completă a bateriilor durează între 2,5 și 4 ore, în funcție de puterea încărcătorului. Producătorul nu enumeră o anumită autonomie de funcționare cu o singură încărcare, dar susține că autobuzele pot opera „toată ziua” „fără reîncărcare”.

Toate aceste autobuze au fost deja livrate, recepționate.

Ce achiziții vrea să facă Primăria Capitalei în 2024 și 2025

Primăria va lansa în curând achiziția pentru încă 22 de troleibuze noi, finanțarea fiind asigurată din PNRR. Dacă totul merge bine, sunt șanse ca acestea să vină anul viitor.

Contactat de HotNews.ro, în luna martie, primarul general, Nicușor Dan, a declarat că prioritatea este achiziția a încă 250 de tramvaie, astfel încât toată flota de tramvaie să fie nouă. Valoarea investiției este estimată la peste 830 milioane de euro fără TVA.

  • „Avem bani în PNRR pentru 22 de troleibuze, 55 milioane lei, facem acum licitația, anul viitor vor veni. Și avem studiul de oportunitate, se muncește din greu la documentația de achiziție pentru 250 de tramvaie noi, care înseamnă peste 800 milioane de euro. Asta trebuie corelată cu Programul Operațional Regional, dar încă nu avem ghidurile de finanțare. Aș vrea să începem licitația în vara asta. Mai trebuie făcute achiziții și la autobuze și troleibuze, dar eu vreau să ne concentrăm pe tramvaie, fiindcă ele au capacitatea mai mare și sunt cele mai uzate”, a explicat Nicușor Dan.

Despre autobuzele, troleibuzele și tramvaiele vechi

Autobuzele vechi Mercedes și troleibuzele care circulă în prezent sunt cele cumpărate de fostul primar Adriean Videanu în 2005-2007:

  • În decembrie 2005, primarul Capitalei la acea vreme, Adriean Videanu, a încheiat un contract pentru achiziționarea a 500 de autobuze noi Mercedes Citaro. Valoarea contractului a fost de 341 milioane de lei, iar autobuzele au fost livrate în perioada iunie 2006 – mai 2007. Achiziția a generat scandal deoarece autobuzele nu erau dotate cu aer condiționat.
  • În 2006, Primăria Capitalei a achiziționat de la firma Astra Bus 100 de troleibuze noi – Irisbus-Citelis. Valoarea contractului a fost de circa 92 milioane lei fără TVA, iar troleibuzele au fost livrate în perioada 2006-2008.

Tramvaiele vechi sunt făcute în perioada comunistă și cosmetizate după Revoluție.

INTERVIURILE HotNews.ro