Sari direct la conținut

Bănescu, noi săgeți către ÎPS Teodosie: Ignoranța e urmarea „păcatului prostiei”

HotNews.ro
Bănescu, noi săgeți către ÎPS Teodosie: Ignoranța e urmarea „păcatului prostiei”
Vasile Bănescu și ÎPS Teodosie. Inquam Photos / George Călin și Costin Dincă

Fostul purtător de cuvânt al Patriarhiei, Vasile Bănescu, a reacţionat luni în urma afirmaţiilor arhiepiscopului Tomisului, Teodosie, conform cărora „boala este urmare a păcatului”. El nu a făcut referire directă la afirmaţiile înaltului ierarh, dar și-a început mesajul spunând că „ignoranţa e urmarea «păcatului prostiei»”. Cu o zi înainte, Teodosie a susținut că „boala este urmare a păcatului”.

„Ignoranţa e urmarea «păcatului prostiei». Acesta presupune ratarea întâlnirii cu necesara cunoaştere, deşi echipamentul „gnoseologic” strict necesar este la purtător, în dotare. El trebuie însă folosit. E o datorie ilustrată inclusiv în parabola biblică a talanţilor, despre care se vorbeşte adesea cu patos, ca şi cum ea ar fi fost cu adevărat înţeleasă şi asumată personal. A refuza să te smulgi din ignoranţă, a o transforma instinctual în viclenie, a nu-ţi păsa de realitate şi de sensul vieţii (creştine), aceasta fiind în altă parte decât în divertisment, în colcăiala intrigilor şi calomniilor, în parvenire, ritualism sau ridicol hieratism, a comite în serie păcatul prostiei aliat cu cel al trufiei, înseamnă nu doar a te rata şi ajunge impostor, ci a-i împinge şi pe alţii pe calea smintelii şi orbirii”, a scris Bănescu, într-un mesaj publicat pe Facebook.

El a adugat că „boala ignoranţei e, în general, curabilă”, dar procesul este unul dificil și nu vine de la sine.

„E nevoie de smerenie, admiraţie şi ascultare. De ochi şi urechi pentru adevărul pe care l-ai contrazis îndelung. În stadiul final, încremenirea în ignoranţă coincide cu încremenirea ireversibilă în prostie, păcatul devenind viciu şi lenea mintală/ morală supliciu”, a mai spus Bănescu.

ÎPS Teodosie: „Boala este urmare a păcatului. Am primit suferință pentru că am păcătuit”

Arhiepiscopul Tomisului, Teodosie, a susţinut că „boala este urmare a păcatului” şi că „am primit suferinţă pentru că am păcătuit”, afirmaţiile sale fiind făcute în contextul în care acesta a fost întrebat cum convingem un om bolnav că nu trebuie „să cârtească”, conform News.ro.

Arhiepiscopul Tomisului, Teodosie, a fost întrebat, la emisiunea la care participă, în mod regulat, la un post de radio, „cum convingem un om bolnav că nu trebuie să cârtească”.

„Îl convingem după logică. Boala este urmare a păcatului. Am primit suferinţă pentru că am păcătuit. Acum, să primim boala ca o jertfă şi să ne rugăm, că Dumnezeu se milostiveşte dacă ne rugăm sincer, cu căinţă, şi poate să ne ridice şi adeseori a ridicat pe bolnavi”, a răspuns înaltul ierarh.

Arhiepiscopul Teodosie este cunoscut pentru afirmațiile sale care generează controverse în spațiul public, fiind criticat inclusiv din interiorul Bisericii Ortodoxe Române.

Printre declarațiile recente care au făcut vâlvă, este sfatul dat unei femei care s-a plâns că a fost abuzată psihologic de soț.

„Trebuie să îți duci crucea”, a fost răspunsul lui Teodosie. „Poate exista şi vindecare, dar dumneata, care ai primit taina cununiei, trebuie să-ţi duci crucea, să te rogi să suplinească Dumnezeu această lipsă de empatie, pentru că ai un legământ. Soluţia este să nu vă despărţiţi, vindecarea o dă Dumnezeu”, a subliniat arhiepiscopul.

Sfaturi pentru femei

Tot într-o emisiune la Radio Dobrogea, clericul a afirmat, miercuri, că o femeie căsătorită nu trebuie să umble cu capul descoperit şi a precizat că aceasta poate folosi o pălărie sau o bască.

Arhiepiscopul Tomisului fusese întrebat de o femeie căsătorită cum să procedeze în cazul în care doreşte să poarte o eşarfă pe cap la un eveniment, iar familiei îi este ruşine cu ea dacă face acest lucru.

„Sigur că trebuie să porţi ceva pe cap. O femeie căsătorită nu trebuie să umble cu capul descoperit. Cum să îi fie ruşine? Chiar dacă pune o pălărie, o bască, dar nu e cu capul descoperit. Dacă sunt atâtea mofturi la cineva, acoperiţi-vă cu ceva capul”, a declarat arhiepiscopul Tomisului.

Această din urmă declarație a provocat din nou reacția fostului purtător de cuvânt al BOR, Vasile Bănescu, a cărui relație de ostilitate reciprocă cu arhiepiscopul este de notorietate.

„A predica îmbrobodirea femeilor în secolul XXI, dar nu contra insolației, ci a „ispitirii” fragilului bărbat ajuns pe „nedrept” doar el în pușcărie pentru viol, act abominabil care, după părerea unui teolog universitar, nu ar fi chiar dezagreabil femeilor, traduce o viziune ruptă de realitate, în care femeia e percepută ca o ființă situată invariabil pe locul doi și căreia i se poate impune orice năzbâtie debitată de fanatismul misogin”, a scris Bănescu pe pagina sa de Facebook.

Disputele dintre Bănescu și Teodosie, de notorietate

Disputa teologică, dar nu numai, dintre IPS Teodosie și Vasile Bănescu, absolvent de Teologie, în calitate de purtător de cuvânt al Patriarhiei a fost una de notorietate în ultimii ani.

Vasile Bănescu a sancționat mereu derapajele arhiepiscopiei Tomisului , fie că a fost vorba de susținerea lui Putin, poziția anti-vaccin, anchetele DNA și trimiterea în judecată sau de aprecieri că femeile trebuie să suporte abuzurile soților și să nu divorțeze.

IPS Teodosie a replicat de fiecare dată și l-a acuzat că nu își publică CV-ul, că nu are o viață de familie conformă cu normele creștine, că vorbește fără aprobarea Patriarhului sau chiar că a modificat un text din Biblie. De asemenea, i-a cerut în mod repetat demisa.

INTERVIURILE HotNews.ro