Un lucru nu s-a schimbat după ce toate prețurile au crescut în Suedia
Direcția în care se îndreaptă țara și modul în care arată comunitatea în care trăiesc sunt în continuare relevante pentru suedezi, chiar mai importante decât aspecte legate de viața lor personală, conform unui Raport Privind Starea Consumatorilor Europeni.
Peste jumătate dintre respondenții unui sondaj național în Suedia au declarat că au o perspectivă negativă sau foarte negativă asupra situației politice a țării. Deși raportul este sever, nordicii, reputați pentru implicarea lor socială, continuă să fie mai puțini pesimiști decât media europeană, conform raportului publicat de compania de consultanță globală Boston Consulting Group.
Suedezii au o perspectivă mai optimistă asupra propriilor condiții. 60% dintre ei susțin că se simt bine sau foarte bine din punct de vedere psihic, iar 54% pot spune același lucru și despre starea lor de sănătate fizică.
Prețurile mari și problemele de mediu, pe lista de îngrijorări
Opt din zece respondenți au spus că prețurile pentru bunuri și servicii au crescut, iar locuitorii țării nordice cu 10,6 milioane de locuitori nu reușesc să țină pasul cu ele, pentru că salariile lor ori au rămas la fel, ori au scăzut.
Respondenții chestionarului sunt îngrijorați de prețurile ridicate. Asta i-a determinat pe oameni să economisească mai mult, cumpărând mai puține produse „neesențiale” precum îmbrăcămintea, căutând reduceri sau produse din aceeași categorie, dar mai ieftine.
Un lucru pe care nu l-au făcut, însă, este să caute alternative de calitate scăzută. Și se declară mai îngrijorați de ce se întâmplă în comunitate, decât de propriile scăderi, pentru că evoluțiile din țară vor ajunge să-i afecteze. Această legătură cu sentimentul comunității nu s-a schimbat.
Suedezii sunt interesați și de problemele de mediu și încearcă să aibă un mod de viață mai sustenabil. Dar, deși aleg să încurajeze o cale ”verde”, foarte puțini dintre ei ar plăti mai mult pentru produse ecologice sau care au ambalaje făcute din materiale reciclate.
În multe cazuri, pentru respondenți a fost mai importantă calitatea sau prețul. Un produs sustenabil care este mai calitativ i-ar putea convinge să plătească în plus.
Generațiile mai tinere sunt mai optimiste
Opiniile despre finanțe și economii au fost împărțite între generații. Cei mai tineri dintre respondenți au o viziune mai optimistă în privința viitorului. Consumatorii mai în vârstă au fost mai predispuși la a spune că se așteaptă ca prețurile să continue să crească.
Totuși, preocupările generale legate de prețurile mai mari și cheltuieli par să se reducă. Mai puțini oameni cred acum că prețurile vor continua să crească în următoarele șase luni (55%) comparativ cu cei care au raportat creșteri la începutul anului (79%).
Suedezii preferă magazinele fizice
În Suedia, cumpărăturile online sunt o activitate obișnuită, iar consumatorii folosesc internetul pentru a lua o decizie de cumpărare.
Totuși, dacă ar trebui să aleagă, majoritatea consumatorilor suedezi ar prefera să cumpere dintr-un magazin fizic decât de la un comerciant exclusiv online.
De cele mai multe ori, ei aleg mediul online pentru a se documenta despre produsele pe care le vor cumpăra sau pentru a cumpăra electrocasnice, produse de lux sau jucării. Doar 3.5% dintre respondenți cumpără online alimente, băuturi și alte produse pentru consumul zilnic.