Sari direct la conținut

Autostrada „Unirii” A8: UMB împreună cu o companie din Bosnia au depus singura ofertă pentru primul tronson montan scos la licitație

HotNews.ro
Autostrada „Unirii” A8: UMB împreună cu o companie din Bosnia au depus singura ofertă pentru primul tronson montan scos la licitație
Tunel de autostradă la munte / Sursă: Askoldsb | Dreamstime.com

Primul tronson montan al Autostrăzii „Unirii” A8 scos la licitație a ajuns la faza de depunere a ofertelor, iar singura ofertă a venit de la o asociere de constructori din Bosnia cu firmele din grupul UMB (România).

Asocierea SA&PE Construct SRL (Lider de Asociere/România) – Tehnostrade SRL- Spedition UMB SRL -Euro-Asfalt (Bosnia și Herțegovina) a depus singura ofertă la contractul pentru proiectarea și execuția lotului 1 C Sărățeni-Joseni de pe traseul secțiunii montane a Autostrăzii Unirii ,,A8”, primul tronson montan al A8 scos la licitație, anunță Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR).

Contractul are o valoare estimată de 6,1 miliarde lei (fără TVA). Durata de realizare este de 54 de luni din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni pentru execuția lucrărilor.

50% din lot va trece doar prin tuneluri sau viaducte

Lotul 1 C Sărățeni-Joseni, care se desfășoară în județele Mureș și Harghita are o lungime de 32,4 kilometri, include 39 de poduri și pasaje, 3 tuneluri unidirecționale, 4 polate și 2 pasaje pentru permeabilitatea animalelor (ecoducte), potrivit CNIR.

Lungimea pasajelor și a tunelurilor este de aproximativ 16 kilometri, reprezentând 50% din lungimea totală a acestui lot de autostradă.

Cel mai lung pasaj va avea 1.736 metri (pasajul peste DN 13 A și calea ferată, iar cel mai înalt viaduct va avea 45 de metri).

Pe traseul lotului 1 C sunt prevăzute două parcări de scurtă durată (stânga/dreapta) cu 12 spații de încărcare pentru mașini electrice.

Lotul Sărățeni-Joseni va avea și descărcări provizorii pentru a asigura funcționarea independentă.

Element de noutate: constructorul va da gratuit autorităților surplusul de material excavat din munte

CNIR prezintă și faptul că pentru acest contract există și elemente de noutate introduse:

-11 milioane metri cubi surplus de material excavat

CNIR a impus, prin documentație (Cerințele Beneficiarului) obligativitatea viitorului Antreprenor de a pune la dispoziția Autorităților Publice Locale sau a oricăror alte Autorități Publice cu titlu gratuit, cantități de material excavat din surplusul de material, pentru a fi utilizat în cadrul proiectelor locale.

-15,2 km, lungimea totală a benzii pentru vehicule lente (camioane).

Secțiunea de munte Sărățeni-Pipirig de pe Autostrada Unirii A 8 are o lungime de 116 kilometri și include patru loturi:

  1. Lotul 1 C Sărățeni-Joseni (32,4 km.)
  2. Lotul 1 D Joseni-Ditrău (14,4 km.)
  3. Lotul 2 A Dirău-Grințieș (37,9 km.)
  4. Lotul 2 B Grințieș-Pipirig (31,5 km.

O autostradă cu zeci de tuneluri

Pe traseul celor patru loturi din județele Mureș, Harghita și Neamț sunt prevăzute 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte. Termenele de realizare sunt de 54 luni (14 luni proiectare și 40 luni execuție) pentru loturile 1 C, 2 A și 2 B, iar pentru Lotul 1 D de 34 de luni (10 luni proiectare și 24 execuție).

Finanțarea este asigurată din fonduri europene nerambursabile, Programul Transport (2021-2027), transmite CNIR.

Autostrada A8 – În ce stadiu sunt celelalte tronsoane

Pe Autostrada A8 Tg Mureș – Tg Neamț două loturi, cele de capăt, sunt deja contractate și se află în etapa de proiectare, iar un alt lot de lângă Tg Neamț spre zona montană este în prezent scos la licitație.

Mai exact tronsonul Tg Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km), CNAIR a semnat contractul în luna februarie cu antreprenorul turc NUROL INSAAT VE TICARET A.S.

Pentru tronsonul Tg Neamț (Leghin) – Moțca (DN2), în lungime de aproape 30 de km, contractul cu UMB s-a semnat la finalul lunii septembrie 2023.

Pentru lotul de 19,3 km de la Leghin la Pipirig, licitația a fost lansată în mai 2024 și, deocamdată, nu a fost finalizată. Pe acest tronson vor fi realizate 7 tuneluri.

Pentru tronsonul A8 de la Tg Neamț la Iași, recent a fost avizat Studiul de Fezabilitate. Autostrada va avea 93 de kilometri și un cost estimat la peste 5 miliarde de euro. De-a lungul traseului vor fi realizate nu mai puțin de 14 tuneluri.

Sursă foto: Dreamstime

INTERVIURILE HotNews.ro