DOCUMENTE. PNL a finanțat din bani publici campania pentru Călin Georgescu. Firma PNL susține că i-a fost modificată campania, dar există acte care dovedesc că influencerii au respectat indicațiile prestabilite de liberali
Site-ul de investigații Snoop a publicat vineri seară o dezvăluire care a șocat opinia publică: ANAF a descoperit că banii PNL au finanțat o campanie pe TikTok despre care CSAT susține că a fost făcută pentru Călin Georgescu. Firma angajată de PNL, Kensington, susține că i-a fost modificată campania, dar n-a răspuns de ce ea și PNL au plătit-o atunci? În plus, chiar brief-urile trimise de ea către Snoop arată că influencerii au respectat scripturile. Le publicăm.
- Campania este „Echilibru și Verticalitate”, realizată cu influenceri pe TikTok, despre care un document desecretizat al CSAT susține că „este identică cu campania Frate pentru Frate derulată de Federația Rusă în Ucraina”, derulată de Rusia chiar înainte de invazie.
- Expert Forum: „Campania e una de promovare a lui Călin Georgescu sub eticheta #echilibrușiverticalitate”.
- Puteți citi aici investigația publicată de Snoop. Iar dacă doriți să sprijiniți echipa de jurnaliști de investigație de la Snoop, care a dezvăluit abuzurile profesorului Alfred Bulai, prețul panourilor lui Nicolae Ciucă și acum a descoperit cum s-a plătit din bani publici manipularea uneia dintre cele mai importante instituții din democrație, alegerile, puteți să o faceți aici.
Compania Kensington, cea care a derulat campaniile PNL pentru Tik Tok, cu influencerii pe FameUp, a pus la dispoziția Snoop.ro mai multe brief-uri, dintre care unul se referă strict la campania pentru prezidențiale. Analiza arată că influencerii au respectat indicațiile prestabilite, scenariile, textele.
Denumit „brief influenceri nr. 2”, brief-ul pentru prezidențiale are ca obiectiv promovarea temei: Ce fel de președinte îți dorești pentru România? Și conține trei hashtag-uri.
Unul este #prezidentiale2024, este redat cu acest nume în analiza MAI desecretizată ca urmare a ședinței CSAT din 28 noiembrie 2024.
Alte două hashtag-uri seamănă cu cele aflate în brief:
- #echilibrusiseriozitate (brief original), devenit #echilibrusiverticalitate;
- #unpresedintepentruromania (brief original), devenit #unliderpotrivitpentrumine.
Ce erau sfătuiți să facă influencerii?
„Un video de 30-50 de secunde de tip daily vlog, în care vorbești comunității tale despre calitățile care contează pentru cineva care candidează la funcția de președinte al României.”
De aici, din brief, se observă similitudini clare cu discursul influencerilor. Nouă dintre discursurile lor au fost extrase de jurnaliștii de la Gândul pe 12 noiembrie, iar unele pasaje sunt identice. Gândul a fost prima publicație care a scos în evidență campania ”Echilibru și verticalitate”, ca o campanie politică, ascunsă. Puteți citi transcrierile integrale aici.
Iată cum au reacționat influencerii la indicațiile primite de la PNL:
Script: „sunt 14 candidați prezidențiali, dar nu toți sunt la fel de experimentați sau la fel de pregătiți pentru funcția de președinte”
- Influencer 5: „După cum bine știți, sunt 14 candidați, dar, evident, nu sunt toți pregătiți să devină președintele României”
- Influencer 7: „Avem 14 candidați, dar oare toți sunt pregătiți pentru funcția de președinte?”
Script: „Nu toți candidații sunt la fel și că există unii care sunt mai calificați pentru această funcție, în timp ce alții nu au pregătirea necesară. E important deci ca oamenii să cântărească și să aleagă atent”.
- Influencer 1: „trebuie să fim atenți dacă are pregătirea necesară”
- Influencer 8: „Nu toți candidații sunt foarte bine pregătiți”
Script: „Ne dorim un președinte serios și echilibrat”
- Influencer 2: „Cel mai important (…) este să fie un om echilibrat”
- Influencer 3: „Cred că toți ne dorim un om corect, serios și echilibrat”
- Influencer 4: „Trebuie să fie echilibrat”
- Influencer 5: „Ne dorim un președinte echilibrat, serios”
Script: „E nevoie de un om corect, care nu poate fi legat de scandaluri de corupție”.
- Influencer 1: „E nevoie de un om corect, care nu poate să fie legat de scandaluri de corupție”
- Influencer 5: „Avem nevoie de un om corect, care să nu fie legat de scandaluri de corupție”
- Influencer 2: „Să fie corect, să n-aibă un trecut dubios, să nu fie cercetat penal”
Script: „Trebuie să avem un președinte care a demonstrat patriotismul prin fapte, nu prin vorbe”
- Influencer 1: „un președinte care a demonstrat calitățile lui prin fapte, nu doar prin vorbe”
- Influencer 3: „cineva care a demonstrat prin fapte și nu doar prin vorbe”
- Influencer 4: „să-și demonstreze calitățile de lider prin fapte, nu prin vorbe”
- Influencer 5: „președinte care a demonstrat calitățile sale prin fapte și nu prin vorbe”
- Influencer 9: „trebuie să alegem un președinte care a demonstrat prin fapte și nu prin vorbe”
Script: „Oamenii așteaptă un candidat care deja a făcut ceva pentru România. Nu doar unul care vorbește interesant, ci unul care are niște rezultate în activitatea lui de până acum”
- Influencer 5: „Dragilor, avem nevoie de un candidat care a făcut deja ceva pentru noi”
- Influencer 6: „care a făcut chestii, care nu doar vorbește”
- Influencer 3: „E important să ne uităm la cine are rezultate reale”
Singura frază din propuneri care nu apare la niciunul dintre cei 9 influenceri analizați de Gândul este cea legată de partid puternic și de Statele Unite. Fraza neabordată de influenceri este următoarea:
„E important ca președintele să aibă susținerea unui partid puternic. Așa e în toate țările, inclusiv în America. E greu să conduci țara dacă nu ai parteneri în Parlament, în Guvern, în administrația locală”.