Publicația Politico de la Bruxelles a preluat dezvăluirile Snoop.ro: Liberalii români au plătit o campanie TikTok care l-a promovat pe candidatul pro-rus Georgescu
O campanie a unui partid de centru-dreapta aflat la guvernare în România ar fi fost deturnată pentru a-l favoriza pe candidatul de extremă-dreapta Călin Georgescu, scrie sâmbătă Politico, referindu-se la investigația jurnaliștilor de la Snoop.ro.
Astfel, publicația de la Bruxelles notează că Partidul Național Liberal (PNL) a plătit o campanie pe TikTok care a sfârșit prin a-l promova masiv pe Călin Georgescu, conform snoop.ro.
Georgescu „a fost catapultat din obscuritate” în fruntea clasamentului în primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale din România, desdășurat pe 24 noiembrie, amintește Politico. Iar Curtea Constituțională a țării a sfârșit prin a anula scrutinul din cauza unei campanii TikTok care l-a promovat puternic pe prorusul Georgescu, similară operațiunilor de influență derulate de Kremlin în Ucraina și în Republica Moldova, campanie care ar fi afectat rezultatul alegerilor.
Publicația de la Bruxelles mai scrie că, potrivit articolului snoop.ro, ANAF a constatat că liberalii au plătit pentru o campanie de social media pe TikTok prin influenceri și prin promovarea unui hashtag care a sfârșit, în schimb, prin a fi deturnat în beneficiul lui Georgescu. PNL este partenerul mai mic de coaliția care alcătuiește guvernul demisionar, iar candidatul lor, Nicolae Ciucă, s-a clasat pe locul cinci în primul tur, anulat, al alegerilor prezidențiale, notează Politico.
Partidul Național Liberal a plătit o firmă privată, Kensington Communication, pentru a implementa campania în social media. Într-un comunicat, Kensington Communication a scris: „Dacă campania a fost clonată sau deturnată în favoarea unui candidat sau altul, cerem organelor abilitate să verifice și să ia măsurile legale care se impun”. De asemenea, compania a susținut că scenariul pe care îl trimisese influencerilor pentru campanie a fost modificat.
Anularea primului tur al alegerilor prezidențiale din România a aruncat țara într-o criză politică profundă. Ca răspuns la situația din România, Comisia Europeană a deschis o investigație oficială privind modul în care TikTok gestionează riscurile de imixtiune în alegeri, mai notează publicația de la Bruxelles.
Articolul Politico vine după ce site-ul de investigații Snoop a publicat vineri seară o dezvăluire bombă: ANAF a descoperit că banii PNL au finanțat o campanie pe TikTok despre care CSAT susține că a fost făcută pentru Călin Georgescu. Firma angajată de PNL, Kensington, susține că i-a fost modificată campania, dar n-a răspuns de ce a mai plătit-o în aceste condiții. În plus, chiar brief-urile trimise de ea către Snoop arată că influencerii au respectat scripturile.
Campania este „Echilibru și Verticalitate”, realizată cu influenceri pe TikTok, despre care un document desecretizat al CSAT susține că „este identică cu campania Frate pentru Frate derulată de Federația Rusă în Ucraina”, derulată de Rusia chiar înainte de invazie.
Firma angajată de PNL acuză că informațiile furnizate de ea au fost interpretate eronat de către jurnaliști și că ea, de fapt, a făcut „o campanie de combatere a extremismului și încurajarea valorilor euroatlantice”.
„Hashtagul propus de Kensington Communication a fost #echilibrusiseriozitate. Kensington Communication nu a folosit hashtagul #echilibrusiverticalitate. Dacă campania a fost clonată sau deturnată în favoarea unui candidat sau altul, cerem organelor abilitate să verifice și să ia măsurile legale care se impun”, a mai transmis compania, într-un comunicat distribuit presei.
Compania de publicitate mai subliniază că „nu a făcut și nu ni s-a cerut vreo campanie pentru Călin Georgescu”.