Sari direct la conținut

VIDEO. CSAT știa că firma se numește Kensington. Explicațiile lui Nicolae Ciucă, președintele PNL din timpul campaniei de TikTok, favorabilă lui Călin Georgescu / „Doamne ferește!” / „Nu m-am ocupat eu de plăți” 

HotNews.ro
Nicolae Ciucă și documentele desecretizate de CSAT. Colaj: Ion Mateș / Hotnews. Inquam Photos / George Călin
Nicolae Ciucă și documentele desecretizate de CSAT. Colaj: Ion Mateș / Hotnews. Inquam Photos / George Călin

Proaspăt ales senator de Dolj, Nicolae Ciucă a fost întrebat de către publicația de investigații Snoop ce știe în legătură cu promovarea lui Călin Georgescu, prin campania comandată de PNL. Aceasta a fost realizată când actualul senator conducea partidul liberal și era candidatul său la prezidențiale.

  • Publicul a aflat pe 20 decembrie, din investigația de presă publicată de Snoop, că firma Kensington, angajată de liberali, a derulat campania pe TikTok. 
  • Dar, pe 28 noiembrie, numele Kensington, o cunoscută firmă românească de consultanță politică, a fost văzut în clar de CSAT, conform informațiilor jurnaliștilor. 
  • În afară de această campanie pe Tik Tok, apar confirmări ale investigațiilor despre legături ale Călin Georgescu cu diferite rețele de promovare rusă. Financial Times a publicat marți un articol în care dezvoltă investigația Snoop referitoare la altă rețea: AdNow. 

La începutul lunii noiembrie, înainte de turul 1 al alegerilor prezidențiale, pe TikTok a apărut o campanie de descriere a unui președinte ideal. Peste 130 de influenceri plătiți cu ajutorul platformei FameUp vorbeau despre un candidat nenumit, dar identificat explicit în comentarii de mulți dintre influencerii plătiți drept Călin Georgescu. 

Nemarcată politic, campania a fost considerată de CSAT, de ONG-ul Expert Forum și de un mare număr de specialiști ca fiind o promovare electorală pentru Călin Georgescu. 

CSAT știa că firma este Kensington

Siteul de investigații Snoop a publicat pe 20 decembrie că, de fapt, campania a fost comandată și finanțată de PNL și executată de firma Kensington. 

Numele Kensington a fost cunoscut de CSAT pe 28 noiembrie, potrivit informațiilor recent intrate în posesia redacției Snoop. În documentele desecretizate ale CSAT, ajunse în 5 decembrie la noi, la public, numele firmei era anonimizat cu o bandă neagră, ca și alte nume de persoane sau companii. Dar membrii CSAT au avut acces la documentul neanonimizat, în care apărea numele Kensington, susțin surse la curent cu ședința CSAT.  Firma Kensington este extrem de cunoscută în mediile politice românești. Firma este deținută de Cătălin Dumitru și Răzvan Săndulescu. 

Numele Kensington Communication apare în documentele desecretizate CSAT, potrivit unor surse care au văzut documentul neanonimizat.

Datele puse cap la cap arată că CSAT a avut la dispoziție un raport de la MAI, în care se spunea că o cunoscută firmă românească de consultanță politică a derulat o campanie atent ascunsă, după același model al  campaniei folosite de Rusia în Ucraina și tot de Rusia la alegerile prezidențiale din Moldova, „pentru promovarea candidatului prorus”, susține documentul. 

Banii Rusiei în alte rețele, puși în sprijinul lui Georgescu

Campania pe TikTok „Echilibru și verticalitate” nu e singurul caz care apare legată de intervenția Rusiei sau a unui actor statal, în documentele CSAT. Documentul SIE vorbește despre interesele Rusiei. Documentele SRI arată cum conturi de Tik Tok și de Telegram au fost create cu ani înainte și folosite acum, în favoarea lui Călin Georgescu. 

De asemenea, apar confirmări ale investigațiilor despre legături ale Călin Georgescu cu diferite rețele de promovare rusă. Financial Times a publicat marți un articol în care dezvoltă investigația Snoop referitoare la altă rețea: AdNow. Este parte a unei rețele care peste 8 ani de zile a promovat, cu bani de la Moscova , sute de publicații, influenceri și reclame care au propagat dezinformare și teorii conspiraționiste în România.

Și nota de informare a MAI vorbește despre mai multe participări (diferite de „Echilibru și verticalitate”), inclusiv de persoane fizice, care sunt însă anonimizate în documentele oferite publicului.

Moduri în care a fost ascunsă campania  

Revenind la campania „Echilibru și verticalitate”, despre care publicul a aflat acum că a fost finanțată de PNL, în nota de informare consultată de CSAT în 28 noiembrie, MAI afirmă că această campanie pe TikTok a fost camuflată în mai multe feluri.

  1. „Cererea de servicii pe FameUp a fost postată de o companie posibil fantomă”. Adică Kensington a plătit la FameUp direct cu banii PNL, dar cea care a apărut ca interfață pentru influenceri nu a fost Kensington, ci o firmă fantomă. 
  2. I-au învățat pe influenceri să evite detecția internă a TikTok, adică să facă o campanie politică fără să pară politică.
  3. S-a realizat „ștergerea tuturor datelor disponibile online cu privire la campaniile de promovare în scopul limitării posibilității de atribuirii a acestora unor actori ostili”. 

Snoop a descoperit că și campania de promovare a cărții lui Nicolae Ciucă din vară a fost plătită de PNL și realizată de Kensington, pe TikTok, cu influenceri, prin FameUp, unde aceeași companie fantomă a dat comanda. 

Ciucă neagă că știa despre campanie 

Luni, în Parlament, Nicolae Ciucă a fost întrebat de Snoop ce a știut despre campanie, în calitate de președinte PNL și de candidat al partidului.

”Nu am avut nicio informație până în momentul în care a apărut public ceea ce a părut că s-a întâmplat, deși Kensington spune că a fost o campanie furată. Am înțeles că inclusiv din slogan, ”Echilibru și seriozitate” a fost transformat în ”Echilibru și verticalitate”. Asta este tot ce știu”, a spus Ciucă. 

Fostul lider al PNL a fost întrebat „Știați că va fi derulată o astfel de campanie?”. El a spus ”Nu”, apoi a continuat: ”Au fost multe care s-au discutat în perioada respectivă, tot felul de…”. 

Jurnalistul Snoop l-a întrebat de ce partidul nu a oprit plata. ”Aici chiar nu știu despre ce e vorba, nu m-am ocupat eu de plăți” 

”Este bine să se lămurească”, a mai spus Ciucă. 

Una dintre ipotezele vehiculate public a fost aceea că PSD și PNL au încercat, în paralel, să ridice candidați socotiți cu șanse mai mici, ca să-și blocheze adversarii să intre în turul 2. 

De altfel, chiar Nicolae Ciucă a spus, când BEC i-a oprit lui Georgescu campaniile online, că asta face parte din operațiunea PSD de blocare a lui Călin Georgescu, în avantajul lui George Simion.

Rugat să spună dacă, în contrapondere, PNL a încercat să-l ridice pe Călin Georgescu, Nicolae Ciucă a spus: ”Doamne ferește! În niciun caz!”.

Cum a apărut cazul

Snoop a avut mai multe surse care i-au confirmat că firma anonimizată din raportul desecretizat al CSAT este Kensington, binecunoscută pentru că a lucrat pentru mai multe partide sau candidați, de-a lungul timpului.

Între timp, ANAF a găsit finanțarea PNL, când a căutat banii din campaniile reclamate de către AEP. Firma angajată de liberali, Kensington a recunoscut, pentru Snoop, că această campanie acuzată în documentele CSAT este campania plătită de liberali. 

Inițial, Cătălin Dumitru, confondator Kensington a spus „Sincer, eu cred că echipa lui Călin Georgescu s-a cățărat pe campanii deja făcute”. Apoi, firma a afirmat că ”Forma generată de Kensington Communication a suportat unele modificări”, inclusiv titlul. În cea de-a treia reacție, firma angajată a spus că face plângere penală, acuzând ”deturnarea, atacarea cu boţi și/sau clonarea campaniei”.

Dacă doriți să sprijiniți echipa de jurnaliști de investigație de la Snoop, care a dezvăluit abuzurile profesorului Alfred Bulai, prețul panourilor lui Nicolae Ciucă și acum a descoperit cum s-a finanțat din bani publici manipularea uneia dintre cele mai importante instituții din democrație, alegerile, puteți să o faceți aici.

INTERVIURILE HotNews.ro